TY - JOUR JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal of Psychological Science VL - 18 IS - 78 PY - 2019 Y1 - 2019/9/01 TI - The effectiveness of cognitive - behavioral therapy and metacognition based learning combination on reducing social network dependency TT - اثربخشی بستۀ تلفیقی درمان شناختی - رفتاری و آموزش مبتنی بر فراشناخت در کاهش وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی N2 - زمینه: وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی توأم با پیامدهای منفی روانشناختی و غیرروانشناختی است؛ اما آیا تلفیق درمان شناختی -رفتاری و آموزش مبتنی بر فراشناخت می‌تواند نقش مؤثری در کاهش این وابستگی داشته باشد؟ هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تلفیق درمان شناختی - رفتاری و آموزش مبنتی بر فراشناخت در کاهش وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی است. روش: طرح پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با پیش­آزمون – پس ­آزمون و گروه گواه می‌باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامۀ وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی (صادق زاده، احدی، درتاج و منشئی، 1397) است. در پژوهش حاضر با استفاده از نمونه­گیری در دسترس از بین دانش‌آموزانی که نمرۀ بالایی در وابستگی به شبکه‌های اجتماعی کسب کردند 30 نفر داوطلب به طور تصادفی به دوگروه آزمایشی و گواه تقسیم گردیدند. گروه آزمایش از دوازده جلسه‌ی آموزشی بر اساس یک پروتوکل محقق ساخته (1397) بهره بردند. یافته‌ها: نتایج تحلیل آماری نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه میانگین نمرات کمتری در مقیاس وابستگی به شبکه‌های اجتماعی کسب کرده‌اند که این تفاوت (آلفای 0/05) معنادار تشخیص داده شد. نتیجه­ گیری: بر این اساس می‌توان گفت که بستۀ تلفیقی پژوهش حاضر اثربخش واقع شده و می­ تواند راهگشای مشاورین، اولیا و سیاست­ گذاران آموزشی در کاهش وابستگی به شبکه­ های اجتماعی مجازی باشد. SP - 659 EP - 666 AU - Sadeghzadeh, Roghieh AU - Ahadi, Hasan AU - Dortaj, Fariborz AU - Manshaee, Gholamreza AD - Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch KW - Social Network dependency KW - Meta-cognitive therapy KW - Cognitive-behavioral therapy UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-445-fa.html ER -