AU - Ershadi Manesh, Soudabeh TI - A controlled comparison of the efficacy of creative problem solving therapy and cognitive behavioural therapy in adolescent' depression PT - JOURNAL ARTICLE TA - Journal-of-Psychological-Science JN - Journal-of-Psychological-Science VO - 20 VI - 100 IP - 100 4099 - http://psychologicalscience.ir/article-1-1264-fa.html 4100 - http://psychologicalscience.ir/article-1-1264-fa.pdf SO - Journal-of-Psychological-Science 100 AB  - زمینه: هرچند مطالعات علت ­شناسی افسردگی نوجوانان بر دلایلی همچون تجربه وقایع منفی زندگی، مشکلات بین ­فردی، کمبود مهارت ­های حل مسأله و کنار آمدن با چالش ­ها تأکید کرده ­اند، اما پیشینه درمان ­های بکاربسته در این حوزه به جای مجهز کردن آنان به مهارت ­های حل مسأله عمدتاً بر درمان­ های شناختی رفتاری با اصلاح باورهای ناکارآمد و منفی متمرکز بوده است. هدف: هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان حل مسأله خلاق و درمان شناختی رفتاری در افسردگی و خلق و احساس نوجوانان بود. روش: با استفاده از یک کارآزمایه کنترل شده تصادفی (RCT) از بین نوجوانان دختر مدارس متوسطه اول شهر تهران با روش تصادفی چندمرحله ­ای دو مدرسه انتخاب شدند و توسط پرسشنامه افسردگی بک (بک و همکاران، 1996) مورد ارزیابی قرار گرفتند و در مرحله بعد مجددا با پرسشنامه خلق و احساس (انگولد و همکاران، 2002) مورد ارزیابی قرار گرفتند و 96 نفر از آنها با افسردگی خفیف و متوسط شناسایی شدند و در سه گروه با شرایط مکانی و زمانی مشابه به صورت تصادفی گمارده شدند. نوجوانان گروه حل مسأله خلاق، در معرض تکنیک­ های حل ­مسأله خلاق با اقتباس از شکل گروهی پروتکل­های آزبورن، 1956، 1975؛ اشتاین، 1975 و پارنز، 1979، در 12 جلسه 90 دقیقه­ای قرار گرفتند، گروه دوم تکنیک ­های اصلاح شناختی رفتاری را با استفاده از شکل گروهی مونوز و میراندا (2000) در همان زمان مشابه دریافت کردند و گروه گواه هم دقیقاً در معرض همان مقدار زمان و جلسات با آزمایشگر اما بدون هیچگونه مداخله مرتبط با افسردگی قرار گرفتند. همه گروه­ ها مجددا پس از پایان مداخلات و همچنین بعد از دو ماه مورد ارزیابی قرارگرفتتد. نتایج با استفاده از روش­ تحلیل واریانس مختلط تحلیل شد. یافته ­ها: نتایج بهبود معناداری از تعامل بین درمان و زمان (0/05 > 0/001 P=) در نمره افسردگی و خلق و احساسات در هر دو گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه نشان داد. همچنین بین میانگین های افسردگی دو گروه آزمایشی درمان حل ­مسأله خلاق 7/37 با درمان شناختی رفتاری 10/78 تفاوت معناداری با برتری اولی مشاهده شد و این برتری را بعد از دوماه پیگیری هم حفظ کرد (0/05 > 0/001 P=). نتیجه ­گیری: با ملاحظه علت ­شناسی افسردگی در نوجوانی درمان حل مسأله خلاق یک کارآمدی منطقی در این مطالعه نشان داد، تکرار در نمونه­های بزرگتر قبل از اینکه در موقعیت­ های مشاوره و روانشناسی به کار برده شود مورد نیاز است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Journal-of-Psychological-Science PG - 485 PT - Research YR - 2021