%0 Journal Article %A Zolfaghari, houssein %A Ershadi Manesh, soudabeh %T The effectiveness of distance education on metacognitive awareness and reading comprehension in students %J Journal of Psychological Science %V 15 %N 57 %U http://psychologicalscience.ir/article-1-201-fa.html %R %D 2016 %K distance education, metacognitive awareness, reading comprehension., %X کارآمدی آموزش مجازی آکادمیک در صورت تدوین درست محتوای آموزشی و ارزشیابی مناسب سیستم موفقی است. ولی آیا این نوع آموزش بر افزایش درک مطلب و آگاهی فراشناختی مؤثر است؟ هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش از راه دور بر افزایش درک مطلب و آگاهی فراشناختی دانشجویان دانشگاه پیام نور است. طرح تحقیق آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. نمونۀ پژوهش شامل 30 نفر دانشجو (15 پسر و 15 دختر) از دانشگاه پیام نور شهرستان همدان بود که با روش نمونه‌گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن (MARSI)، و آزمون­ درک مطلب محقق‌ساخته است. برای بررسی و تحلیل نتایج از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان‌دهندۀ اثربخشی مثبت و معنادار (با سطح اطمینان 99 درصد) آموزش از راه دور در افزایش درک مطلب خواندن در دانشجویان گروه آزمایشی بود. همچنین آگاهی فراشناختی آزمودنی‌های گروه آزمایش در پس ­آزمون نسبت به پیش­ آزمون و گروه گواه افزایش معناداری (با سطح اطمینان 99 درصد) داشت. یافته‌های این پژوهش به این معنا است که آموزش از راه دور در افزایش متغیرهای شناختی مانند درک مطلب خواندن و آگاهی فراشناختی دانشجویان مؤثر است. %> http://psychologicalscience.ir/article-1-201-fa.pdf %P 127-154 %& 127 %! %9 Research %L A-10-1-74 %+ Payam Noor university %G eng %@ 1735-7462 %[ 2016