RT - Journal Article T1 - The effect of various types of visual and kinesthetic mental imagery on learning of throwing skill from below the shoulder og children JF - Journal-of-Psychological-Science YR - 2021 JO - Journal-of-Psychological-Science VO - 20 IS - 103 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-1126-fa.html SP - 1193 EP - 1212 K1 - visual mental imagery K1 - motor mental imagery K1 - imagery vividness K1 - retention K1 - transfer AB - هدف تحقیق حاضر تأثیر انواع مختلف تصویرسازی ذهنی دیداری و حرکتی بر یادگیری مهارت حرکتی بسته، همچنین ارتباط بین توانایی وضوح تصویرسازی و عملکرد حرکت می‌باشد. روش: به همین منظور90 دانش‌آموز دختر راست دست 8 تا 10 سال به‌صورت تصادفی در 6 گروه 15 نفرِ تمرین فیزیکی (PPG)، تصویرسازی دیداری (VIG)، تصویرسازی حرکتی (KIG)، ترکیب تمرین فیزیکی و تصویرسازی دیداری (VIPPG)، ترکیب تمرین فیزیکی و تصویرسازی حرکتی (VIPPG) و گروه کنترل (CG) تقسیم شدند. میزان توانایی وضوح تصویرسازی آزمودنی‌ها از طریق پرسشنامه وضوح تصویرسازی حرکتی (VMIQ) اندازه‌گیری شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس مرکب (مرحله)3× (گروه)6، تحلیل واریانس یک‌راهه، تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافته‌ها: در پس‌آزمون (یادداری) عملکرد گروه‌های مختلف تصویرسازی (VIG,KIG,VIPPG,KIPPG) با گروه تمرین فیزیکی (PPG) برابر بود. نتایج مرحله انتقال نشان داد که ترکیب تصویرسازی ذهنی با تمرین فیزیکی (KIPPG,VIPPG) به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای عملکرد بالاتری نسبت به گروه‌های دیگر داشتند. گروه‌های تصویرسازی ذهنی دیداری و حرکتی عملکرد برابری را در مراحل انتقال و یادداری نشان دادند‏ (KIG=VIG وKIPPG=VIPPG). نتایج تحقیق هیچ‌گونه ارتباطی بین میزان توانایی وضوح تصویرسازی و عملکرد حرکتی نشان نداد. نتیجه‌گیری: ازجمله دستاوردهای این پژوهش هنگام آموزش مهارت‌های حرکتی کودکان می‌توان از تصویرسازی ذهنی استفاده کرد و کودکان نیز مانند بزرگ‌سالان توانایی تصویرسازی ذهنی مهارت‌های حرکتی را دارند. اما کودکان (8 تا10 سال) توانایی جداسازی تصویرسازی دیداری و حرکتی را ندارند. LA eng UL http://psychologicalscience.ir/article-1-1126-fa.html M3 10.52547/JPS.20.103.1193 ER -