AU - rostami, amirmsoud AU - Ahadi, Hasan AU - Abolmaali Alhosseini, Khadijeh AU - Dortaj, Fariborz TI - Efficacy of peace education on self-efficacy and resilience of students PT - JOURNAL ARTICLE TA - Journal-of-Psychological-Science JN - Journal-of-Psychological-Science VO - 21 VI - 113 IP - 113 4099 - http://psychologicalscience.ir/article-1-1554-fa.html 4100 - http://psychologicalscience.ir/article-1-1554-fa.pdf SO - Journal-of-Psychological-Science 113 AB  - زمینه: خودکارآمدی و تاب ­آوری از جمله مهمترین مفاهیم مرتبط با سرمایه روانشناختی بوده و باتوجه به ماهیت چند بعدی آموزش صلح، بررسی تأثیر آن بر افزایش خودکارآمدی و تاب­ آوری در دانش ­آموزان مسأله اصلی پژوهش حاضر است. هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش صلح بر خودکارآمدی و تاب ­آوری دانش ­آموزان دوره متوسطه اول انجام شد. روش: پژوهش حاضر به روش شبه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون و در نظر گرفتن سه گروه آزمایش، کنترل با پیگیری دو ماهه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را دانش­آموزان دوره اول متوسطه منطقه 3 شهر تهران، تشکیل داده­ اند. 60 نفر نمونه (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه) با روش نمونه­ گیری خوشه ­ای چندمرحله‌ای انتخاب شده ­اند. ابزار گردآوری داده­ ها، پرسشنامه سرمایه­ های روانشناختی بوده که برای آزمودن دو گویه خودکارآمدی و تاب ­آوری از آن استفاده شده است. پس از اجرای پیش­آزمون، گروه آزمایش طی 8 جلسه 120 دقیقه ای در 8 هفته مداوم، تحت آموزش صلح قرار گرفته و گروه کنترل، نیز هیچ ­گونه آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. در پایان دوره از گروه آزمایش، پس ­آزمون و بعد از گذشت دو ماه، آزمون پیگیری به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از روش تحلیل واریانس مختلط در نرم­ افزار SPSS-22 استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که اثر آموزش صلح بر مؤلفه ­های خودکارآمدی و تاب ­آوری، در سطح 0/01 معنادار است. همچنین آموزش صلح در مقایسه با گروه کنترل منجر به افزایش میانگین نمرات مؤلفه ­های خودکارآمدی و تاب ­آوری در مراحل پس ­آزمون و پیگیری شده است. نتیجه‌گیری: باتوجه به تأثیر معنادار آموزش صلح بر افزایش خودکارآمدی و تاب ­آوری دانش­ آموزان، می ­توان از این روش در موفقیت تحصیلی آن ­ها استفاده نمود. CP - IRAN IN - H.ahadi78@ut.ac.ir LG - eng PB - Journal-of-Psychological-Science PG - 953 PT - Research YR - 2022