@ARTICLE{Vala, author = {alimadadi, zahra and vala, reza and Nazem, Fattah and }, title = {Gender representation in the secondary school english language book from the perspective of the components of an unequal and discriminatory view of women}, volume = {21}, number = {111}, abstract ={زمینه: کتاب ­های درسی منبع اصلی و رسمی انتقال ارزش ­های جامعه به دانش­ آموزان بوده و نیروی بسیار قدرتمند در فرآیند شکل ­گیری نقش ­های جنسیتی کودکان و نوجوانان محسوب می ­شوند. در این مقاله باز نمایی جنسیتی و شناسایی ارتباط جنسیت در کتاب زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه در ایران مد نظر می­باشد . هدف: شناسایی مؤلفه ­های اساسی گفتمان جنسیتی در کتب ادبیات فارسی و زبان انگلیسی و علوم اجتماعی دوره دوم متوسطه دبیرستان. روش: تحلیل محتوای کمی و کیفی به صورت ترکیبی می ­باشد. تحلیل محتوای کیفی متن دروس و تصاویر، انتخاب شده است که در این بخش کیفیت بازنمایی ­ها مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحلیل محتوای کمی نیز برای مقایسه کمی تعداد تصاویر، اسامی و ضمایر مؤنث و مذکر مورد استفاده قرار می­ گیرد. جامعه آماری این تحقیق کل کتاب زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه بوده است و با استفاده از میانگین و F و آزمون T نتایج تحقیق بررسی شده است. یافته­ ها: یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل کمی، دلالت بر وجود نابرابری و تبعیض جنسیتی در کلیه کتب دوره دوم متوسطه بررسی شده داشته‌اند. نتایج تحلیل محتوایی کتاب ها نیز حاکی از رویکردی سنتی و کلیشه‌ای و عدم تناسب و توازن به ویژه در ابراز احساسات عاطفی توجه به هر دو جنس بوده است. نتیجه‌گیری: نادیده گرفتن واقعیت تربیتی دانش ­آموزان دختر و عدم بازتاب آن در کتاب ­های درسی چندان منطقی به نظر نمی ­رسد. همچنین برای اصلاح شرایط ابتدا باید زمینه ­ی فرهنگی فراهم آید این پژوهش نشان داد که باز تولید کلیشه­ های تبعیض ­آمیز جنسیتی به صورت پنهان و گاه آشکار در کتب آموزشی از طریق تصاویر و متون ادبی صورت می ­پذیرد. }, URL = {http://psychologicalscience.ir/article-1-1366-fa.html}, eprint = {http://psychologicalscience.ir/article-1-1366-fa.pdf}, journal = {Journal of Psychological Science}, doi = {10.52547/JPS.21.111.559}, year = {2022} }