TY - JOUR JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal of Psychological Science VL - 21 IS - 111 PY - 2022 Y1 - 2022/5/01 TI - The efficacy of unified transdiagnostic treatment on distress tolerance and emotion regulation of students with internalized behavioral problems TT - اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر تحمل پریشانی و تنظیم هیجان دانش آموزان با مشکلات رفتاری درونی شده N2 - زمینه: پژوهش ­ها نشان می­دهند دانش ­آموزان با مشکلات رفتاری درونی ­شده از کنش ­هایی مانند عدم تحمل پریشانی و نارسایی در تنظیم هیجان رنج می­برند، همچنین پژوهش­ های پیشین نشان داده­ اند درمان فرا­ تشخیصی یکپارچه بر متغیر­ های مختلفی تأثیر دارد. بنابراین با توجه به پیشینه پژوهش، در زمینه اثربخشی درمان فرا­ ­تشخیصی یکپارچه بر تحمل پریشانی و تنظیم هیجان دانش­ آموزان با مشکلات رفتاری درونی شده شکاف تحقیقاتی وجود داشت. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان فرا ­تشخیصی یکپارچه بر تحمل پریشانی و تنظیم هیجان دانش ­آموزان با مشکلات رفتاری درونی ­شده بود. روش: روش پژوهش حاضر شبه­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون و پس­ آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش ­آموزان دختر متوسطه اول دارای اختلالات رفتاری درونی­ شده در مدارس تهران در سال 1399-1398 بود که 30 دانش­ آموز دارای مشکلات رفتاری درونی شده با روش نمونه­ گیری غیر ­تصادفی هدفمند انتخاب شدند و در گروه­های آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش مداخله درمان فرا­ تشخیصی یکپارچه (بارلو و همکاران، 2017) را طی سه ماه در 10 جلسه 90 دقیقه ­ای دریافت کرد. برای جمع ­آوری داده­ها از پرسشنامه خودسنجی نوجوانان (آخنباخ و ریسکولا، 2003)، پرسشنامه تحمل پریشانی (سیمونز و گاهر، 2005) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، 2001) استفاده شد. داده­ ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که درمان فرا­ تشخیصی یکپارچه در افزایش تحمل پریشانی و بهبود تنظیم هیجان دانش­ آموزان تأثیر داشته است (0/01 =P). همچنین نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که میزان تأثیر درمان فرا­ تشخیصی یکپارچه بر تحمل پریشانی (106/23 =F )، ملامت خویش (17/84 =F)، ملامت دیگران (37/22 =F)، نشخوارگری (36/12 =F)، فاجعه انگاری (38/67 =F)، پذیرش (18/67 =F)، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی (21/06 =F)، تمرکز مجدد مثبت (35/26 =F)، ارزیابی مجدد مثبت (29/69 =F) و دیدگاه­ پذیری (33/59 =F) معنادار بوده است (0/01 =P). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های حاصل از این پژوهش می ­توان گفت درمان فرا­ تشخیصی یکپارچه با استفاده از آموزش آگاهی هیجانی، یادگیری مشاهده تجارب هیجانی، بازشناسی هیجان ­ها، شناسایی الگو ­های اجتناب از هیجان و ارزیابی مجدد شناختی منجر به افزایش تحمل پریشانی و بهبود تنظیم هیجان در دانش ­آموزان با مشکلات رفتاری درونی ­شده می ­شود. SP - 525 EP - 542 AU - Ghezelseflo, Mehdi AU - nejatifar, sara AU - aghaziarati, ali AD - Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran KW - Unified transdiagnostic therapy KW - distress tolerance KW - emotion regulation KW - internalized behavioral problems UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-1448-fa.html DO - 10.52547/JPS.21.111.525 ER -