TY - JOUR JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal of Psychological Science VL - 17 IS - 71 PY - 2019 Y1 - 2019/1/01 TI - Study On the Effectiveness of Emotionally Focused Couple Therapy and Gottman’s Systemic Couple Therapy on marital harmony in conflicting couples TT - مقایسه اثربخشی زوج درمانی هیجان مدار و شناختی – سیستمی گاتمن بر هماهنگی زناشویی زوج های متعارض N2 - زمینه: یکی از نابهنجاری­ های زناشویی که موجبات مشکلات روانی، بی­ تفاوتی و طلاق زوجین می­ شود، تعارض زناشویی و در نتیجه عدم هماهنگی بین زوجین است. اثربخشی رویکردهای هیجان­مداری و شناختی - سیستمی گاتمن بر متغیرهای مختلفی تایید شده است اما هماهنگی زناشویی مورد غفلت واقع شده است. هدف: هدف این پژوهش تعیین و مقایسه اثربخشی زوج درمانی هیجان مدار و شناختی - سیستمی گاتمن بر هماهنگی زوج­ های متعارض بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون- پس ­آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی زوج­ های متعارض مراجعه ­کننده به مراکز مشاوره و روانشناسی خصوصی منطقه 2و 5 شهر تهران در سال 1397 تشکیل دادند. از این جامعه، 60 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند و بصورت تصادفی در سه گروه (20 نفری) آزمایشی 1 و 2 و گواه جایگزین شدند؛ برای هر سه گروه پیش‌آزمون پرسشنامه ­ هماهنگی زناشویی (زو و لای، 2004) اجرا شد، سپس طرح مداخله زوج­ درمانی هیجان­مدار جانسون برای گروه آزمایش 1 و زوج­ درمانی سیستمی گاتمن برای گروه آزمایش 2 اجرا شد اما برای گروه گواه، هیچگونه مداخله­ ای اعمال نشد؛ نتایج با روش آنالیز کواریانس در سطح 5 درصد تحلیل شد. یافته­ ها: نتایج آنالیز کواریانس نشان داد که هر دو زوج درمانی هیجان­مدار و سیستمی بر افزایش هماهنگی زوجین متعارض تأثیر معنی­داری دارند (0/001p<). نتایج آزمون تعقیبی نیز نشان داد که اثربخشی زوج­ درمانی هیجان­ مدار بیشتر از زوج­درمانی سیستمی است (0/001p<). نتیجه­ گیری: می ­توان به منظور افزایش بهتر هماهنگی زناشویی از رویکرد زوج درمانی هیجان مدار بهره جست. SP - 849 EP - 856 AU - eslahi, noushin AU - arefi, mokhtar AU - alsadat hoseini, saeedeh AU - amiri, hasan AD - Azad university KW - Couple Therapy KW - Emotion-focosed KW - Cognitive-System KW - Marital Harmony KW - Marital Conflict distress UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-268-fa.html ER -