TY - JOUR JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal of Psychological Science VL - 21 IS - 113 PY - 2022 Y1 - 2022/8/01 TI - Identifying pre_remarriage educational needs: A grounded theory study TT - شناسایی نیازهای آموزشی پیش از ازدواج مجدد: یک مطالعۀ گراندد تئوری N2 - زمینه: ازدواج مجدد با اینکه فرصت دوباره­ای برای تجربه زندگی مشترک است؛ ولی پیشینه­ های نظری و تجربی انجام­ شده در این زمینه بیانگر این واقعیت است که این گروه تنش­های زیادی را تجربه می­کنند و همچنین میزان طلاق در بین آن­ها در سطح بالایی قرار دارد. با این حال چالش­های ادراکی و نیازهای آموزشی این گروه بطور جامع تاکنون در پژوهش خاصی مورد شناسایی قرار نگرفته است و در این زمینه خلاء پژوهشی وجود دارد هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی نیازهای آموزشی پیش از ازدواج مجدد بود روش: روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع گراندد تئوری بود. پژوهشگر از میان زنان و مردان، 16 نفر و از میان متخصصین، 12 نفر را برای مشارکت در پژوهش با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب کرد. مصاحبه­ها ضبط و با استفاده از روشِ تحلیل اشتراوس و کوربن (1998) تحلیل شد یافته­ها: واکاوی بیانات مصاحبه­شوندگان منجر به طراحی مدل آمادگی برای ازدواج مجدد، با یک مقوله هسته­ای (انتخابی واقع­بینانه و ورودی ایمن به رابطۀ پرچالش)، چهار عامل علی (روشن­سازی ملاک­های ازدواج مجدد، واکاوی آمادگی­های فرد، شناخت با غایت تناسب­سنجی و همچنین وارسی احتمال وجود چرایی­های ناسالم جهت ازدواج مجدد)، سه عامل زمینه­ساز (آگاهی نسبت به نقش مانع­زایی خانواده، بینش­دهی نسبت به چالش­های زوجی و چالش­های والدگری)؛ چهار عامل مداخله­ای (تسهیل رهایی فرد از رابطه قبلی، تقویت توانمندی­های درون­فردی، تقویت مهارت­های زوجی و آموزش ضرورت­های ارتباطی در تعامل با فرزندان)، چهار کنش (حل مشارکتی چالش­های مرتبط با فرزندان، پذیرش چالش­های زوجی و مشارکت در رسیدگی به آن­ها، ترسیم روابط والد _ فرزندی مبتنی بر مهرورزی و ترسیم رابطه زناشویی مبتنی بر عشق) و یک پیامد (زندگی زناشویی مجدد با کیفیت) شد. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از پژوهش، زمینه را برای طراحی برنامه­های آموزشی پیش از ازدواج مجدد فراهم کرد. برنامه­هایی که اجرایی­شدن آن، احتمال داشتن پیوند مجدد توام با کیفیت را افزایش می­دهد. SP - 867 EP - 884 AU - Rezaei, Maryam AU - Asadpour, Esmaeil AU - Mohsenzade, Farshad AU - Zahrakar, Kianoush AD - Assistant Professor, Department of counseling, Faculty of Educational and Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran. (Corresponding Author) KW - Educational needs KW - Remarriage KW - Grounded-theory UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-1513-fa.html DO - 10.52547/JPS.21.113.867 ER -