%0 Journal Article %A nemati, masomeh %A badri, rahim %A nemati, shahrooz %A gharedaghi, ali %T The effects of psychological education in schema modes on academic emotions the students with emotional and behavioral disorders %J Journal of Psychological Science %V 21 %N 114 %U http://psychologicalscience.ir/article-1-1563-fa.html %R 10.52547/JPS.21.114.1163 %D 2022 %K schema modes, academic emotions, emotional and behavioral disorders, %X زمینه: اختلال های هیجانی و رفتاری، طیف وسیعی از اختلالات برون نمود، درون نمود و شیوه پایین (پرخاشگری، اختلال سلوک، افسردگی واضطراب، آگروفوبیا، اسکیزوفرنیا و...) را شامل می­شوند که به طور قابل ملاحظه­ ای بر گستره­ ای از عملکردهای تحصیلی، اجتماعی و شناختی کودکان و نوجوانان تأثیر منفی می­ گذارند. اگرچه مداخلات درمانی متعددی به بهبود این مشکلات پرداخته ­اند اما در زمینه تأثیر آموزش ­های روانشناختی مبتنی بر ذهنیت برای دانش­ آموزان دارای این اختلال بویژه در زمینه هیجان­های تحصیلی شکاف تحقیقاتی وجود دارد. لذا در این مطالعه به این مسأله که آیا آموزش ذهنیت­ های طرحواره­ ای به دانش ­آموزان دارای اختلال­ های هیجانی و رفتاری در بهبود هیجان­های تحصیلی آن­ها مؤثر است، پرداخته شد. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش روانشناختی ذهنیت­ های طرحواره­ ای بر بهبود هیجان ­های تحصیلی دانش­ آموزان دارای اختلال ­های هیجانی و رفتاری بوده است. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش ­های شبه ­آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­ آزمون بود. با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل بوده است. جامعه آماری شامل دانش ­آموزان دختر دارای اختلال­ های هیجانی و رفتاری (14-15) سال بودند که از این جامعه نمونه ­ای شامل 50 نفر به روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه هیجان­ های تحصیلی پکران (2002) و بسته آموزشی ذهنیت های طرحواره­ ای بود. جهت بررسی نتایج از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که بهبود معناداری برای گروه آزمایش با افزایش هیجان های تحصیلی مثبت (1441/43 F=و 05/0P< و 96/0 =(h2 وکاهش هیجان­های تحصیلی منفی(1957/47 F= و 0/05P< و 0/97 = h2 (در مقایسه با گروه گواه وجود دارد. نتیجه‌گیری: آموزش روانشناختی ذهنیت­ های طرحواره­ ای به دانش­آموزان دارای اختلال­ های هیجانی و رفتاری، بواسطه افزایش هیجان­ های تحصیلی مثبت و کاهش هیجان ­های تحصیلی منفی می ­تواند موجب بهبود هیجان ­های تحصیلی آن­ ها و لذا تغییرات مثبت در عملکرد تحصیلی آن­ ها شود. %> http://psychologicalscience.ir/article-1-1563-fa.pdf %P 1163-1178 %& 1163 %! %9 Applicable %L A-10-1557-1 %+ Department of Educational Science, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tabriz %G eng %@ 1735-7462 %[ 2022