TY - JOUR T1 - Compilation of the establishment counseling model of the immigrant’s identity status based on "returning to oneself" extracted from the metaphors of masnavi manavi stories TT - تدوین الگوی مشاوره‌ای استقرار پایگاه هویت مهاجران مبتنی بر "بازگشت به خویشتن" مستخرج از استعاره‌های داستان‌های مثنوی معنوی JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 22 IS - 121 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-1785-fa.html Y1 - 2023 SP - 71 EP - 92 KW - identity status KW - return to oneself KW - metaphor KW - masnavi manavi N2 - زمینه: هویت، سازه‌ای متغیر و پویا است و در معرض مؤلفه‌های فرهنگی متفاوت، دچار تغییرات بنیادین می‌شود. مهاجران در مواجهه با جامعۀ میزبان، واکنش‌های متفاوتی به سازگاری هویت خود با شرایط فرهنگی جدید، نشان می‌دهند. علی ­رغم اهمیت بالای هویت و تغییرات آن در شرایط فرهنگی و جغرافیایی متفاوت و چگونگی شکل‌گیری پایگاه جدید هویتی در افراد مهاجر، هیچ یک از پژوهش‌ها مشخصاً به بحث سرگشتگی هویتی ناشی از مهاجرت و چگونگی کمک به فرد در بازتعریف هویت به‌عنوان امری پویا نپرداخته‌اند. هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین الگویی جهت کمک به دانشجویان مهاجر برای شکل‌دهی به پایگاهی استقراریافته از هویت با تمرکز بر بازگشت به خویشتن انجام شد. روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش هرمنوتیک کلاسیک انجام شد. جامعه پژوهش، اثر معروف مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، یعنی مثنوی معنوی بود و نمونه موردنظر با توجه به محتوای پژوهش دو داستان؛ "نی نامه" و " کنیزک و پادشاه" از دفتر اول مثنوی معنوی بود. دو داستان مذکور به‌ عنوان یک منبع اسنادی مورد استناد قرار گرفته است و کدگذاری اولیه مبتنی بر روش هرمنوتیک و با تأکید بر وجه استعاری داستان‌های مذکور انجام شد و از طریق فرآیندهای توصیفی و تفسیری، ساختار زیربنایی پژوهش ترسیم شد. یافته ­ها: نتایج حاصل از تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها در قالب الگوی مشاوره‌ای با شش فرآیند 1) اتحاد درمانی 2) کشف مقصود جان 3) آگاهی بخشی 4) اصل­جویی 5) وحدت­بخشی و 6) پایان­ بخشی، صورت‌بندی شد که هر فرآیند، محتوا، هدف و فنون مختص به خود را دارد. نتیجه‌گیری: الگوی استقرار پایگاه هویت مبتنی بر بازگشت به خویشتن بر اساس مؤلفه‌ها و چهارچوب نظری مستخرج از آن، می‌تواند در جهت حل چالش‌های هویتی دانشجویان مهاجر مفید واقع شود. M3 10.52547/JPS.22.121.71 ER -