TY - JOUR T1 - Predicting children’s internalized behavioral problems based on family function mediated by attachment style TT - پیش بینی مشکلات رفتاری درونی سازی شده کودکان بر اساس کارکرد خانواده با واسطه گری سبک دلبستگی JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 18 IS - 84 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-553-fa.html Y1 - 2019 SP - 2311 EP - 2318 KW - Attachment style KW - family functioning KW - internalizing problems KW - anxiety KW - depression N2 - زمینه: کارکرد خانواده و سبک­ های دلبستگی از متغیرهای مهم در زمینه مشکلات رفتاری کودکان می ­باشد. اما مسئله اصلی اینست، آیا می‌توان بر اساس سبک­ های دلبستگی و کارکرد خانواده مشکلات رفتاری درونی­ سازی در دانش ­آموزان را پیش ­بینی کرد؟ هدف: پیش­ بینی مشکلات رفتاری درونی­ سازی بر اساس سبک ­های دلبستگی و کارکرد خانواده در دانش ­آموزان مدارس ابتدایی شهر تهران بود. روش: پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­ آموزان مدارس ابتدایی شهر تهران در سال 97-1396 به همراه خانواده‌های آنها بود، تعداد 341 نفر (175 دختر و 166 پسر) با استفاده از شیوه نمونه­ گیری تصادفی خوشه ­ای چندمرحله ­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار عبارتند از: پرسشنامه سنجش خانواده (اپشتاین، بالدوین و بیشاب، 1983)، سیاهه رفتار کودک (آخنباخ، ۱۹۹۱) و پرسشنامه سبک دلبستگی (کولینز و رید، ۱۹۹۰). تجزیه و تحلیل با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری انجام شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد که کارکرد خانواده به­ طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق سبک دلبستگی، مشکلات رفتاری درونی­سازی را پیش ­بینی می ­کند، و هر سه نوع سبک دلبستگی قادر به پیش ­بینی مشکلات رفتاری درونی ­سازی هستند و متغیر دلبستگی ایمن تأثیر منفی بر مشکلات رفتاری درونی­سازی شده دارد (05/P≤). نتیجه­ گیری: برای پیشگیری از اختلالات درونی ­سازی مانند اضطراب و افسردگی می توان از دلبستگی ایمن و کارکرد خانواده مؤثر با رفتارهای همدلانه و درگیری عاطفی مناسب، مراقبت­ های محافظتی و والدگری مثبت استفاده کرد. M3 ER -