%0 Journal Article %A Baghban parashkohi, Alireza %A Dortaj, Fariborz %A Bagheri, Fariborz %T Study of mental rotation development in children %J Journal of Psychological Science %V 19 %N 88 %U http://psychologicalscience.ir/article-1-649-fa.html %R %D 2020 %K Mental rotation, student, gender, %X زمینه: مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که توانش ­های فضایی با موفقیت تحصیلی مرتبط هستند و سطح فعالیت­ های فضایی در کودکی پیش ­بینی کنندۀ این توانایی در بزرگسالی است. اما مسئله اصلی اینست، عملکرد و سرعت عمل چرخش ذهنی در دانش­ آموزان دختر و پسر پایه­ های تحصیلی مختلف چگونه است؟ هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تحول چرخش ذهنی دانش ­آموزان بود. روش: پژوهش از نوع توصیفی بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان مدارس ابتدایی و متوسطۀ شهرستان آبیک در سال تحصیلی 96-95 بود، که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند (203 پسر و 197 دختر). ابزار پژوهش عبارتند از: آزمون رایانه‌ای چرخش ذهنی گانیس و کیویت (2015). تحلیل داده ­ها با آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی انجام شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد توانایی چرخش ذهنی کودکان در پایه‌های تحصیلی اول تا یازدهم صعودی و معناداری بود (0/000= p). در هر دو شکل آزمون، دانش­آموزان پسر نسبت به دختر بهتری بودند (0/001=p عملکرد و 0/008=p سرعت عمل). الگوی تحول چرخش ذهنی حاکی از تمایز بیشتر عملکرد دانش ­آموزان پایه‌های چهارم تا ششم بود، لکن در سرعت عمل روند کاهش سرعت از کلاس اول تا ششم و سپس افزایش سرعت در پایه‌های بالاتر ملاحظه شد. نتیجه­ گیری: الگوی تحول چرخش ذهنی می­ تواند زمینه­ ای مناسب برای برنامه ­های آموزشی هدفمند باشد. %> http://psychologicalscience.ir/article-1-649-fa.pdf %P 521-528 %& 521 %! %9 Research %L A-10-485-2 %+ Professor of Educational Psychology, Allameh Tabataba'i University %G eng %@ 1735-7462 %[ 2020