TY - JOUR JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal of Psychological Science VL - 19 IS - 91 PY - 2020 Y1 - 2020/10/01 TI - Efficiency of mindful self-compassion training on hedonia, autobiographical memory and sleep quality in depressed university students TT - تأثیر آموزش شفقت به خود ذهن آگاه بر لذت جویی، حافظه سرگذشتی و کیفیت خواب دانشجویان افسرده N2 - زمینه: تحقیقات متعددی به اثر بخشی آموزش شفقت به خود ذهن آگاه و بررسی لذت جویی، حافظه سرگذشتی و کیفیت خواب افراد افسرده پرداخته ­اند. اما پیرامون تاثیر آموزش شفقت به خود ذهن ­آگاه بر لذت­جویی، حافظه سرگذشتی و کیفیت خواب دانشجویان افسرده شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: بررسی اثربخش آموزش شفقت به خود ذهن­آگاه بر لذت ­جویی، حافظه سرگذشتی و کیفیت خواب دانشجویان افسرده بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش ­آزمون و پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویانی که سال 98-1397 در دانشگاه آزاد لاهیجان مشغول به تحصیل بودند بود، تعداد 36 نفر از دانشجویان افسرده به شیوه در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (برای هر گروه 18 نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: پرسشنامه ­ی لذت ­جویی (همیلتون، 1995)، حافظه سرگذشتی (ویلیامز و برودبنت، 1986) و کیفیت خواب (بویس و همکاران، 1988). تحلیل داده­ ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته­ ها: آموزش شفقت به خود ذهن­ آگاه بر لذت ­جویی، حافظه سرگذشتی و کیفیت خواب تأثیر معنادار داشت (0/001 >p). نتیجه ­گیری: برنامۀ آموزش شفقت به خود ذهن ­آگاه سبب بهبود لذت­ جویی، حافظه سرگذشتی و کیفیت خواب در دانشجویان دارای نشانه‌های افسردگی شد. SP - 845 EP - 856 AU - Yousefi Siakoucheh, Adeleh AU - Kafi Masouleh, Seyyed Mousa AU - Abolghasemi, Abass AD - M.A in General Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran. KW - Autobiographical memory KW - mindful self-compassion training KW - hedonia KW - sleep quality UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-676-fa.html ER -