TY - JOUR JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal of Psychological Science VL - 19 IS - 91 PY - 2020 Y1 - 2020/10/01 TI - A quantitative study of secondary school students' perceptions of multicultural components in the curriculum TT - مطالعه کمی اداراک دانش آموزان دوره دوم متوسطه از مؤلفه های چند فرهنگی در برنامه درسی N2 - زمینه: مطالعات پیشین به شناخت فرهنگ­ ها و شناساندن فرهنگ دانش ­آموزان به خودشان و شناساندن فرهنگ­ های مختلف دیگر به آنها پرداخته اند. اما پیرامون مطالعه کمی اداراک دانش ­آموزان دوره دوم متوسطه از مؤلفه­های چند فرهنگی در برنامه درسی شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: شناسایی ادراک دانش­ آموزان دوره دوم متوسطه از مؤلفه‌های چند فرهنگی در برنامه درسی بود. روش: پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش ­آموزان دوره دوم مقطع متوسطه تهران در سال تحصیلی 98-97 بود، تعداد 382 نفر به روش تصادفی طبقه‌ای از مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: پرسشنامه محقق ساخته (مشتمل بر 23 پرسش در 5 مؤلفه، پذیرش تنوع و تکثر، همزیستی مسالمت ­آمیز همراه با احترام، پرهیز از تعصب و تبعیض، توجه به آداب و رسوم و زبان اقوام، پوشش و لباس اقوام). نتایج با روش مبتنی بر واریانس، با مربعات جزئی (PLS) تحلیل شد. یافته­ ها: دانش­ آموزان از مؤلفه ­های آموزش چند فرهنگی چون پذیرش تنوع و تکثر، همزیستی مسالمت ­آمیز همراه با احترام، پرهیز از تعصب و تبعیض، درک بالایی دارند، اما از مؤلفه توجه به آداب، رسوم و زبان، پوشش ولباس اقوام ادراک بالایی ندارند (0/05>p). نتیجه­ گیری: مدل ادراک دانش­آموزان از مؤلفه­ های پذیرش تنوع و تکثر، همزیستی مسالمت­آمیز، توجه به آداب و رسوم، پرهیز از تعصب و تبعیض و پوشش لباس اقوام از برازش قوی برخوردار است. SP - 905 EP - 916 AU - shahablavasani, masoumeh AU - sabaghian, zahra AU - ahmad beygi, fatemeh AD - PhD Student, Curriculum, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University North Tehran Branch, Tehran, Iran KW - Students perception KW - multicultural components KW - curriculum UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-639-fa.html ER -