TY - JOUR JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal of Psychological Science VL - 19 IS - 88 PY - 2020 Y1 - 2020/6/01 TI - The effects of education on spiritual intelligence on students' psychological wellbeing, anxiety, depression, and spiritual intelligence TT - اثربخشی آموزش هوش معنوی بر میزان هوش معنوی، بهزیستی روانشناختی، اضطراب و افسردگی دانشجویان N2 - زمینه: تحقیقات متعدد به اثربخشی هوش معنوی بر متغیرهای روانشناختی مختلفی پرداخته­اند، اما پژوهشی که به تأثیر هوش معنوی بر میزان هوش معنوی، بهزیستی روانشناختی، اضطراب و افسردگی بپردازد مغفول مانده است. هدف: بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر ارتقاء هوش معنوی باول بر هوش معنوی، بهزیستی روانشناختی، اضطراب و افسردگی دانشجویان بود. روش: از نوع شبه ­آزمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه اصفهان بود که 40 نفر از آنها در سال 1397 به شکل در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه آموزش یا گواه قرار گرفتند. ابزار پژوهش عبارت‌اند از: پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (2002)، اضطراب (1993) و افسردگی بک (1996)، و هوش معنوی کینگ (2008) و آموزش هوش معنوی بوول (2004). تحلیل داده ­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغییره انجام شد. یافته ­ها: آموزش هوش معنوی باول در گروه آموزش سبب ارتقاء هوش معنوی (0/001P<)، کاهش اضطراب (0/05P<)، کاهش افسردگی (0/001P<) شده است اما اثر معناداری بر بهزیستی روانشناختی (0/001P<) نداشته است. نتیجه ­گیری: آموزش هوش معنوی موجب ارتقای هوش معنوی و کاهش اضطراب و افسردگی در دانشجویان شد. SP - 483 EP - 493 AU - Sherkat, Mrzieh AU - Kalantari, Mehrdad AU - Azarbayejani, Masoud AU - Abedi, Mohammad Reza AD - University of Isfahan KW - Spiritual intelligence KW - psychological well-being KW - anxiety KW - depression UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-682-fa.html ER -