TY - JOUR T1 - The effectiveness of the parent-child interaction intervention program based on emotion coaching on the symptoms of children's separation anxiety disorder TT - اثربخشی برنامه مداخله ای تعامل والد - کودک مبتنی بر مربی گری هیجان بر علائم اختلال اضطراب جدایی کودکان JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 19 IS - 95 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-760-fa.html Y1 - 2020 SP - 1423 EP - 1437 KW - Parent-child interaction intervention program KW - emotion coaching KW - separation anxiety disorder KW - children N2 - زمینه: مطالعات متعددی پیرامون اثربخشی برنامه مداخله ­ای تعامل والد - کودک و علائم اختلال اضطراب جدایی کودکان انجام شده است. اما پژوهشی که به اثربخشی برنامه مداخله­ ای تعامل والد - کودک مبتنی بر مربی­ گری هیجان بر علائم اختلال اضطراب جدایی کودکان پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی برنامه مداخله­ ای تعامل والد - کودک مبتنی بر مربی­ گری هیجان بر علائم اختلال اضطراب جدایی کودکان بود. روش: پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش ­آزمون – پس­ آزمون همراه با گروه کنترل یود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­ آموزان دختر پایه اول ابتدایی منطقه 10 (1282 نفر) در سال تحصیلی 99-98 بود. تعداد 30 دانش­ آموز به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش عبارتند از: مقیاس سنجش اضطراب جدایی (نسخه والد و کودک، هان، هاجینلیان، ایسن، وندر و پینکاس، 2003) و برنامه مداخله ­ای تعامل والد - کودک مبتنی بر مربی­ گری هیجان (محقق ساخته، 1398). تحلیل داده­ ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و تک متغیره انجام شد. یافته­ ها: برنامه مداخله­ ای تعامل والد -کودک مبتنی بر مربی ­گری هیجان به طور معناداری در کاهش ترس از رهایی، ترس از تنهایی، ترس از بیماری و نگرانی از وقوع حوادث خطرناک مؤثر بود (0/01 P<). نتیجه­ گیری: دانش­ آموزانی که در برنامه مداخله­ ای تعامل والد - کودک مبتنی بر مربی ­گری هیجان شرکت کردند نشانه ­های اختلال اضطراب جدایی کمتری داشتند. M3 ER -