RT - Journal Article T1 - Predicting student’s academic competence based on parenting styles, perceived self-efficacy and emotion regulation JF - Journal-of-Psychological-Science YR - 2020 JO - Journal-of-Psychological-Science VO - 19 IS - 93 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-788-fa.html SP - 1115 EP - 1124 K1 - Academic competence K1 - parenting styles K1 - perceived self-efficacy K1 - emotion regulation K1 - students AB - زمینه: مطالعات متعددی به بررسی شایستگی تحصیلی، سبک­ های فرزندپروری، خودکارآمدی ادراک شده و تنظیم هیجان پرداخته­ اند. اما پژوهشی که به پیش‌بینی شایستگی تحصیلی بر اساس سبک‌های فرزندپروری، خودکارآمدی ادراک‌شده و تنظیم هیجان دانش‌آموزان پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی شایستگی تحصیلی بر اساس سبک‌های فرزندپروری، خودکارآمدی ادراک‌شده و تنظیم هیجان دانش‌آموزان انجام شد. روش: پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر کرج در سال تحصیلی 99-1398 بود. 320 دانش‌آموز به روش نمونه­ گیری خوشه ­ای چندمرحله­ ای­ به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر مقیاس ارزیابی شایستگی تحصیلی دیپرنا و الیوت (1999)، پرسشنامه سبک‌های فرزندپروری بامریند (1972)، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر (1982) و پرسشنامه تنظیم هیجان گراس و جان (2003) بود. تحلیل داده ­ها با استفاده از ضریب همبستگی و رگرسیون همزمان انجام شد. یافته‌ها: بین سبک فرزندپروری مقتدرانه، خودکارآمدی ادراک‌شده و بازارزیابی هیجانات با شایستگی تحصیلی رابطه مثبت معنی­ دار وجود دارد (0/05 p<). همچنین بین سبک فرزندپروری مستبدانه با شایستگی تحصیلی رابطه منفی معنی­ دار وجود داشت (0/05p<). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای سبک فرزندپروری، خودکارآمدی ادراک‌شده و تنظیم هیجان توان پیشبینی 60 درصد از شایستگی تحصیلی را دارند. نتیجه ­گیری: سبک‌های فرزندپروری، خودکارآمدی ادراک‌شده و تنظیم هیجان قادر به پیش‌بینی شایستگی تحصیلی در بین دانش‌آموزان بودند LA eng UL http://psychologicalscience.ir/article-1-788-fa.html M3 ER -