@ARTICLE{Taheri, author = {Esmaeeli Abdar, Mojtaba and Taheri, Hamid Reza and sohrabi, mahdi and Ghanaei, Ali and }, title = {The effects of different levels of difficulty on learning the task of throwing in elderly: emphasis on machine learning methods}, volume = {20}, number = {97}, abstract ={زمینه: مطالعات متعددی به بررسی سطوح دشواری تکلیف و یادگیری تکلیف پرداخته­ اند. اما پژوهشی که به استفاده از رویکرد یادگیری ماشین و به طور خاص سیستم‌های استنتاج عصبی - فازی به مدل­ سازی میزان دشواری تکلیف حرکتی پرتاب کردن با شرایط دشواری گوناگون در بین سالمندان مغفول مانده است. هدف: هدف از مطالعه حاضر بررسی اثرات سطوح دشواری متفاوت بر یادگیری تکلیف پرتاب کردن در سالمندان: تأکید بر روش­های یادگیری ماشین بود. روش: پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش ­آزمون و پس­ آزمون با 4 گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مردان سالمند راست دست در سال 1397 با دامنه سنی 70- 60 سال شهرستان مشهد بود. 120 سالمند با روش نمونه ­گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در 8 گروه 15 نفری (4 گروه آزمایش و 4 گروه گواه) جایگزین شدند. ابزار پژوهش حاضر تکلیف شرکت ­کنندگان پرتاپ دیسک برگرفته از پژوهش سانلی و لی بود (سانلی و لی، 2015) بود. تحلیل داده ­ها بـا استفاده از کـدنویسی به روش انفیس با بهره ­گیری از سیستم سـوگنـو انجـام شـد. یافته ­ها: افراد در گروه آزمایش در شرایط یادگیری وضعیت بهتری نسبت به گروه گواه داشتند. همچنین برترین سناریوی سیستم استنتاج فازی - عصبی تطبیقی در مرحله یادداری در گروه آزمایش شماره 1 با کمترین خطای0/73 =RMSE برای داده­ های بررسی انتخاب شد. نتیجه­ گیری: استفاده از سیستم استنتاج عصبی فازی و ایجاد شبکه­ های عصبی - فازی موفقیت آمیز بوده و باعث کاهش قابل توجهی در خطای پیش­بینی شد که خصیصه قابل توجهی در همگرایی سریع و دقت بالا دارد }, URL = {http://psychologicalscience.ir/article-1-796-fa.html}, eprint = {http://psychologicalscience.ir/article-1-796-fa.pdf}, journal = {Journal of Psychological Science}, doi = {}, year = {2021} }