TY - JOUR T1 - Prediction of flourishing based on the components of human psychological flourishing model (HPFM) TT - پیش بینی شکوفایی معلمان بر اساس مؤلفه‌های الگوی روانشناختی شکوفایی انسان JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 19 IS - 95 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-862-fa.html Y1 - 2020 SP - 1439 EP - 1452 KW - Flourishing KW - positive psychology KW - psychological capital KW - personality characteristics KW - self-management N2 - زمینه: مطالعات متعددی به بررسی شکوفایی پرداخته‌اند. اما پژوهشی که به منظور ارزیابی اعتبار الگوی شکوفایی دربافت بومی ایران و رفع کاستی‌های این مدل از جمله فقدان ابزار اندازه­ گیری برخی از مؤلفه‌ها و روابط بین اجزاء مدل پرداخته باشد، مغفول مانده است. هدف: هدف پژوهش حاضر پیش بینی شکوفایی معلمان بر اساس الگوی روانشناختی شکوفایی انسان HPFM بود. روش: پژوهش از نوع همبستگی بود؛ جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 98-97 تشکیل دادند. تعداد 614 از آنان نفر به روش تصادفی طبقه‌ای چندمرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند، و به پرسشنامه‌های بهزیستی روانشناختی ریف (1995)، سرمایه روانشناختی لوتانز (2007)، پنج عامل بزرگ شخصیت گلدبرگ (1999)، خودآگاهی خصوصی چارلز کارور (1990)، سرسختی روانشناختی اهواز AHI (1377) و شکوفایی HPFS هژبریان (1394) و به دو پرسشنامه محقق ساخته شرایط محیطی – اجتماعی – فرهنگی و انگیزه شکوفایی، پاسخ دادند. یافته­ ها: نتایج نشان داد بین همه متغیرهای مدل همبستگی مثبت معنی­ داری وجود دارد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد غایت­ نگری به صورت مستقیم بر انگیزه شکوفایی تأثیر مثبت معنی ­داری دارد. متغیرهای انگیزه شکوفایی، شرایط زمینه‌ای و شرایط واسطه‌ای به صورت مستقیم بر خود مدیریتی و به صورت غیر مستقیم (با میانجی­ گری خودمدیریتی) بر شکوفایی تأثیر مثبت معنی ­داری دارند. متغیر خودمدیریتی نیز به صورت مستقیم بر شکوفایی تأثیر مثبت معنی ­داری داشت (0/01 p<). نتیجه­ گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش کاربست تدابیر لازم به منظور افزایش غایت­ نگری، بهبود شرایط زمینه‌ای و شرایط واسطه‌ای، ارتقاء انگیزه شکوفایی و خودمدیریتی برای حصول شکوفایی معلمان پیشنهاد می‌شود. M3 ER -