TY - JOUR JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal of Psychological Science VL - 20 IS - 97 PY - 2021 Y1 - 2021/3/01 TI - A comparison of the effectiveness of interventions based on min dfulness for mothers and legotherapy training on the symptoms of autism disorder in children TT - مقایسه اثربخشی مداخلات مبتنی بر آموزش ذهن آگاهی به مادران و لگودرمانی بر علایم اختلال اوتیسم در کودکان N2 - زمینه: اوتیسم یکی از ناتوانی‌های تحولی پیچیده است که علاوه بر خود فرد، خانواده و جامعه را نیز دچار چالش می‌کند. هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخلات مبتنی بر آموزش ذهن ­آگاهی به مادران و لگودرمانی بر علایم اوتیسم در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم انجام شد. روش: روش پژوهش شبه‌ آزمایشی از نوع پیش ­آزمون – پس ­آزمون چندگروهی همراه با گروه گواه و پیگیری و از نظر هدف نیز پژوهشی کاربردی بود. جامعه­ آماری شامل 85 کودک مبتلا به اختلال اوتیسم بودندکه در سال 1398 به دو مرکز توانبخشی اوتیسم شهر تهران مراجعه کرده بودند. با روش نمونه‌گیری در دسترس 30 نفر از آنان انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه آزمایش (1 و 2) و گواه، هر گروه 10 نفر جایگزین شدند. برای گروه‌های آزمایش مداخله به مدت 12 جلسۀ 45 دقیقه‌ای ارائه شد و گروه گواه هیچ درمانی دریافت نکردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه اوتیسم گیلیام گارز (1994) بود و برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Spss22 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر نشان داد آموزش ذهن­ آگاهی به مادران و لگودرمانی در کاهش علایم اوتیسم و ابعاد آن (تعاملات اجتماعی، ارتباطات و حرکات کلیشه‌ای) دارای اثربخشی هستند (0/001 >p). همچنین روش لگودرمانی نسبت به آموزش ذهن آگاهی از اثربخشی بیشتری برخوردار بود. نتیجه­ گیری: روش درمانی لگو درمانی نسبت به مداخلات ذهن ­آگاهی به مادران تأثیر بیشتری بر کاهش علایم اوتیسم در کودکان دارد. SP - 103 EP - 112 AU - Albehbahani, marjan AU - Keykhosravani, Moloud AU - amini, Naser AU - Narimani, Mohammad AU - Jamei, Behnam aldin AD - Asistant professor in the Department of Psychology, Islamic Azad University of Bushehr, Bushehr, Iran KW - Mindfulness training KW - legotherapy KW - symptoms of autism. UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-997-fa.html ER -