TY - JOUR T1 - The effectiveness of mindfulness-based and motivational interviewing group therapy on pain self- efficacy and distress tolerance in patients with multiple sclerosis TT - مقایسه اثربخشی گروه‌درمانی های مبتنی بر ذهن آگاهی و مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی درد و تحمل پریشانی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 20 IS - 100 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-1084-fa.html Y1 - 2021 SP - 635 EP - 651 KW - Patients multiple sclerosis (ms) KW - distresses tolerance KW - pain self-efficacy KW - mindfulness-based group therapy KW - motivational interviewing group. N2 - زمینه: کیفیت زندگی افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس تحت تأثیر بیماری آنها قرار می­ گیرد زیرا با مشکلات عصبی بی­شماری همراه است، حالی که در بررسی اثربخشی آموزش این نوع از برنامه ­ها برخودکارآمدی درد و تحمل پریشانی بیماران مبتلا به مولتیپل‌اسکلروز شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی گروه‌درمانی مبتنی بر ذهن ­آگاهی و گروه‌درمانی مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی درد و تحمل پریشانی بیماران مبتلا به مولتیپل‌اسکلروزیس انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه­ آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون - پیگیری با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل کلیه بیماران مبتلا به مولتیپل‌اسکلروزیس شهرستان بروجن بود که به مرکز شهید وفایی تا سال 1398 مراجعه کرده بودند. از بین 138 نفر بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس، 36 بیمار با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه­های آزمایش و گواه قرار گرفتند. مداخله گروه درمانی مبتنی بر ذهن­ آگاهی (کابات زین و همکاران، 1992) در 12 جلسه 90 دقیقه‌ای وگروه درمانی مصاحبه انگیزشی (دیوید روزن گرین، 2005) در 12 جلسه 90 دقیقه‌ای در گروه آزمایش اجرا شد. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه­های خودکارآمدی درد (نیکولاس، 2007) و تحمل پریشانی (سیمونز و گهر، 2005) بود. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل واریانس با اندازه­ گیری مکرر با استفاده از نرم‌افزار SPSS-22 انجام شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد، گروه‌درمانی ذهن ­آگاهی و مصاحبه انگیزشی بر افزایش خودکارآمدی درد (0/002 =p) تأثیر معناداری داشت، همچنین، گروه­درمانی ذهن ­آگاهی و مصاحبه انگیزشی نیز بر افزایش تحمل پریشانی (0/001 =p) تأثیر معناداری داشت، اما بین اثربخشی گروه‌درمانی ذهن­ آگاهی و مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی درد و تحمل پریشانی بیماران مبتلا به مولتیپل‌اسکلروزیس تفاوت معناداری وجود نداشت. پژوهش حاضر نشان داد گروه‌درمانی ذهن ­آگاهی و مصاحبه انگیزشی، میزان خودکارآمدی درد و تحمل پریشانی بیماران مبتلا به مولتیپل‌اسکلروزیس را بهبود می ­بخشد. بر این اساس، بیماران در فرآیند گروه‌درمانی ذهن­ آگاهی و مصاحبه انگیزشی، یاد می­ گیرند به فرآیند ذهنی از طریق آموزش راهبردهای رفتاری، شناختی و فراشناختی آگاهی یابند، و در این مسیر، میزان تحمل پریشانی و خودکارآمدی درد را بهبود می­دهند. نتیجه­ گیری: اثربخشی گروه درمانی ذهن‎آگاهی و مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی درد، تاب‌آوری، تحمل پریشانی و اجتناب تجربه‌ای بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مؤثر است. M3 ER -