TY - JOUR T1 - Research of structural relationship between responsibility and academic burnout with mediating role of decision- making styles in secondary public high school students TT - بررسی رابطه ساختاری مسئولیت پذیری و فرسودگی تحصیلی با میانجی گری سبک‌های تصمیم‌گیری دانش آموزان دوره دوم متوسطه JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 20 IS - 106 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-1034-fa.html Y1 - 2021 SP - 1811 EP - 1829 KW - responsibility KW - academic burnout KW - decision- making styles KW - students KW - secondary high school N2 - زمینه: همه‌ساله، دانش ­آموزان زیادی با شوق و رغبت و امید به آینده، وارد مقاطع مختلف آموزشی می‌شوند و علی­رغم اینکه انتظار می‌رود این شوق و انگیزه، ادامه یابد تا به بهترین نحو، به اعتلای فردی و جامعه کمک نماید، اما برخی از دانش ­آموزان، دچار فرسودگی تحصیلی می‌شوند، بنابراین مسئله اصلی پژوهش بررسی رابطه ساختاری مسئولیت پذیری و فرسودگی تحصیلی با میانجی‌گری سبک‌های تصمیم­ گیری دانش­آموزان دوره دوم متوسطه می­ باشد. هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه ساختاری مسئولیت­ پذیری و فرسودگی تحصیلی با میانجی‌گری سبک‌های تصمیم ­گیری دانش آموزان دوره دوم متوسطه انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش­ آموزان پسر پایه دهم و یازدهم دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر یزد مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند که تعداد آن­ها 2031 نفر بوده و از این تعداد، 323 نفر به روش نمونه ­گیری خوشه ­ای چند مرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع‌آوری داده­ ها از پرسشنامه سنجش میزان مسئولیت­ پذیری دانش‌آموزان (منیره کردلو، 1389)، پرسشنامه سبک‌های تصمیم­گیری عمومی GDMS (اسکات و بروس، 1995) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی MBI-SS (برسو و همکاران، 2007) استفاده شد و سپس داده ­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس محور و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در این پژوهش جهت تحلیل داده‌ها از نرم­افزار AMOS نسخه 24 استفاده شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد مسئولیت‌پذیری بر فرسودگی‌تحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه تأثیر منفی و معنادار دارد (0/001>P). همچنین در ادامه، تحلیل نتایج نشان داد سبک­ های تصمیم ­گیری بر فرسودگی‌تحصیلی دانش­آموزان دوره دوم متوسطه تأثیر دارد، به گونه‌ای که سبک­ های تصمیم‌گیری اجتنابی، وابستگی و آنی تأثیری مثبت و معنادار داشته (0/001 >P) و سبک­ های تصمیم‌گیری شهودی و عقلانی اثری منفی و معنادار دارند (0/001 >P). در نهایت نیز تحلیل داده‌های موجود نشان داد که مسئولیت‌پذیری با میانجی­گری سبک­های تصمیم‌گیری بر فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه تأثیر دارد (0/01 <P). نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت دو متغیر مسئولیت‌پذیری و سبک‌های تصمیم‌گیری در دانش آموزان که با متغیر فرسودگی در ارتباط هستند و لزوم رشد آنها جهت بهبود کیفیت تحصیلی و آموزشی، ضروری است که رابطه بین این متغییرها بررسی و نشان داده شود. M3 10.52547/JPS.20.106.1811 ER -