Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1400
8
1
gregorian
2021
11
1
20
104
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش مؤلفه های هوش موفق مبتنی بر نظریه سه وجهی استرنبرگ بر افزایش استدلال سیال و درک کلامی
Investigating the effectiveness of successful intelligence components training based on sternberg’s triarchic theory on increasing fluid reasoning and verbal comprehension
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong><span style="color:#a42898;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه: </span></span></strong><span style="font-size:10.0pt;">ارتقاء توانایی ­های شناختی ازجمله اهداف مهم برای بسیاری از نظام ­های آموزشی است. در این زمینه نظریه هوش موفق تلویحات آموزشی مختلفی دارد. پژوهشهای گذشته اثربخشی آموزش مؤلفه ­های هوش موفق بر متغیرهای مختلف را نشان دادهاند اما در رابطه با اثربخشی آموزش مؤلفه­ های هوش موفق بر افزایش توانایی ­های شناختی پایه خلاء پژوهشی وجود دارد.</span><br>
<strong><span style="color:#a42898;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف:</span></span></strong> <span style="font-size:10.0pt;">هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مؤلفه­ های هوش موفق بر افزایش استدلال سیال و درک کلامی دانش ­آموزان پایه هفتم بود.</span><strong><span style="color:#c630b8;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></strong><br>
<strong><span style="color:#a42898;"><span style="font-size:10.0pt;">روش: </span></span></strong><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش حاضر کاربردی و از نظر طرح تحقیق شبه ­آزمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش ­آموزان پایه هفتم شهرستان هلیلان در سال تحصیلی 99-98 بود. نمونه شامل 30 نفر از دانش ­آموزان پایه هفتم بودند که ابتدا از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در گروه­ های آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. پس از اجرای پیشآزمون، دانش ­آموزان گروه آزمایش به مدت 15 جلسه تحت آموزش مؤلفه ­های هوش موفق (بسته محقق ساخته) قرار گرفتند سپس داده­ های مربوط به پسآزمون جمعآوری شد. برای گردآوری داده­ ها از مقیاس هوش وکسلر (نسخه پنجم، 2014) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل داده­ ها از آزمون­ های توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیری) با استفاده از نرمافزار </span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">SPSS</span></span><span style="font-size:10.0pt;"> نسخه 24 استفاده شد.</span><strong><span style="color:#833c0b;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></strong><br>
<strong><span style="color:#a42898;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته ­ها: </span></span></strong><span style="font-size:10.0pt;">بین گروه آزمایش و گواه از نظر استدلال سیال و درک کلامی تفاوت معناداری وجود داشت (0/001 </span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">p<</span></span><span style="font-size:10.0pt;">).</span><span style="font-size:10.0pt;"></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="color:#a42898;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></span></strong></span><span dir="RTL"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="font-size:10.0pt;">آموزش مؤلفههای هوش موفق میتواند باعث افزایش نمرات استدلال سیال و درک کلامی شود؛ بنابراین میتوان از برنامه آموزش مؤلفه ­های هوش موفق به عنوان یک روش آموزشی مؤثر در جهت افزایش استدلال سیال و درک کلامی استفاده کرد</span></span></span><span dir="LTR"></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background:</strong> Improving cognitive abilities is one of important goal for many educational systems<span dir="RTL">.</span> In this regard, successful intelligence theory has a variety of educational implications. Past researches has shown the effectiveness of training the components of successful intelligence in various variables, but in relation to the effectiveness of successful intelligence components training on increasing cognitive abilities, there is a research gap.<br>
<strong>Aims:</strong> The aim of this study was to investigate the effectiveness of successful intelligence components training on increasing fluid reasoning and verbal comprehension of seventh grade students.<br>
<strong>Methods:</strong> The present study is applied and semi-experimental in terms of outline research. The statistical population consisted of all seventh grade students in Holeilan city in the academic year of 2019-20. The study sample included 30 students who were selected by available sampling and, then, were assigned into two experiment and control groups (each group of 15) through random assignment method. After the pre-test, students of experimental group received 30 training sessions of the components of successful intelligence (researcher-made) and then, post-test data were collected. The Wechsler scale for children (WISC-5, 2014) was used to collect data. Descriptive (frequency, mean and standard deviation) and inferential (multivariate analysis of covariance) testes were used to analyze the data using SPSS software version 24.<br>
<strong>Results:</strong> There was a significant difference between the experimental and control groups in terms of fluid reasoning and verbal comprehension (p< 0/01).<br>
<strong>Conclusion:</strong> Training in the components of successful intelligence can increase the scores of fluid reasoning and verbal comprehension. Thus, successful intelligence components training program can be used as an effective training method to increase fluid reasoning and verbal comprehension<span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span></div>
آموزش هوش, هوش موفق, استدلال سیال, درک کلامی
Teaching intelligence, Successful intelligence, fluid reasoning, verbal comprehension
1251
1266
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1027-1&slc_lang=fa&sid=1
Peyman
Kamkar
پیمان
کامکار
p.kamkar2015@gmail.com
4539970526
100319475328460015050
No
Ph.D Student of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
fariborz
dortaj
فریبرز
درتاج
F.DORTAJ2015@GMAIL.COM
4539970526
100319475328460015051
Yes
Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Esmaeil
Saedipour
اسماعیل
سعدی پور
ebiabangard@yahoo.com
4539970526
100319475328460015052
No
Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Ali
Delavar
علی
دلاور
delavar@atu.ac.ir
4539970526
100319475328460015053
No
Professor, Department of assessment and measurement, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
استاد، گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Ahmad
Borjali
احمد
برجعلی
borjali@atu.ac.ir
4539970526
100319475328460015054
No
Professor, Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’I University, Tehran, Iran
استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران