Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1400
7
1
gregorian
2021
10
1
20
103
online
1
fulltext
fa
مقایسه تأثیر آموزش ترغیبی، آموزش روابط اجتماعی مبتنی بر برنامۀ درسی پنهان و آموزش ترکیبی بر احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان دختر دوره ابتدایی مناطق محروم: مطالعه موردی شهرستان قلعه گنج
Comparison of the effect of invitational education, social relations education based on hidden curriculum and combined education on school attachment for female elementary school students in deprived areas: A case study of ghale ganj city
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong><span style="color:#a42898;">زمینه: </span></strong>احساس تعلق به مدرسه در دانش­آموزان مدارس مناطق محروم، تحت تأثیر رابط اجتماعی و برنامه درسی پنهان مشکلی است که نه تنها باعث کاهش سطح بازده­های شناختی دانش­آموزان می­شود، بلکه با پیام­های دلسرد کننده معلمان تشدید شده و حتی ترک تحصیل را به دنبال دارد. تحقیقات نشان داده است که کادر مدرسه از طریق یادگیری اجتماعی - هیجانی باعث افزایش پیوند دانش­آموزان با محیط مدرسه شوند. آموزش ترغیبی و آموزش روابط اجتماعی مبتنی بر برنامه درسی پنهان، حوزه­ای است که در سراسر جهان مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است، با این همه در ایران در زمینه اثربخشی این دو شیوه آموزشی بر احساس تعلق به مدرسه در مناطق محروم شکاف تحقیقاتی وجود دارد.<span style="font-size:10.0pt;"></span><br>
<strong><span style="color:#a42898;">هدف:</span></strong> پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش ترغیبی، آموزش روابط اجتماعی و ترکیب این دو شیوه آموزشی بر احساس تعلق به مدرسه دانش­آموزان دختر مناطق محروم انجام شد.<strong><span style="color:#c630b8;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></strong><br>
<strong><span style="color:#a42898;">روش: </span></strong>روش پژوهش، نیمه­آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری در این پژوهش، دانشآموزان دختر دوره ابتدایی مناطق محروم شهرستان قلعه گنج (استان کرمان) در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از بین آنها، 3 مدرسه به طور تصادفی بهعنوان گروه آزمایش و یک مدرسه بهعنوان گروه گواه انتخاب شدند. جهت کنترل پیشزمینههای شناختی اولیه در دانشآموزان، از آزمون هوش ریون و پیشآزمون استفاده شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (برو، بتی و وات، 2004) جمعآوری شد. بستههای آموزش ترغیبی و روابط اجتماعی مدرسه و شیوه ترکیبی برای عوامل اجرایی مدرسه اجرا و اثرات آن بر دانشآموزان با استفاده از تحلیل کوواریانس تک و چند متغیره تحلیل شد.<strong><span style="color:#833c0b;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></strong><br>
<strong><span style="color:#a42898;">یافته ­ها: </span></strong>یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش ترغیبی، آموزش روابط اجتماعی و شیوه ترکیبی، اثرات مثبتی بر احساس تعلق به مدرسه دانش­آموزان دارند. این اثرات در سطح معناداری 0/05 <span dir="LTR">p<</span> متفاوت و از بیشتر به کمتر به ترتیب شامل آموزش ترغیبی، آموزش ترکیبی و آموزش روابط اجتماعی بود.<span style="font-size:10.0pt;"></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="color:#a42898;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span dir="RTL">بر اساس یافته­های مطالعه حاضر میتوان چنین نتیجه­گیری کرد در صورتی که شرایط لازم برای ترغیب و رشد روابط اجتماعی دانشآموزان دختر مناطق محروم توسط کارکنان مدرسه به ویژه معلمان فراهم شود، احساس تعلق به مدرسه آنان بهبود خواهد خواهد یافت</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background:</strong> The weakness in sense of attachment to school among students in deprived areas is influenced by malfunctioning social relationships and lack of hidden curriculums, a problem that not only reduces students 'cognitive performance levels, but also is intensified by teachers' discouraging messages and may even lead to higher rates of dropping out of school. Researches have shown that school staff may help to increase students' school attachment, through socio-emotional learnings. Invitational education and teaching social relationships based on a hidden curriculum is an area that has attracted the attention of researchers around the world, however, in Iran there is a research gap in the effectiveness of these two educational methods on the sense of belonging to the school.<br>
<strong>Aims:</strong> The aim of this study was to compare the effectiveness of invitational education, social relations education and the combination of these two educational methods on school attachment of female students in deprived areas.<br>
<strong>Methods:</strong> The research method was quasi-experimental pre-test and post-test. The statistical population in this study was female elementary school students in deprived areas of Ghale Ganj city (Kerman province) in the academic year 1397-98, from which 3 schools were randomly selected as the experimental group and one school as the control group. Raven's IQ test and pretest were used to control students' primary cognitive backgrounds. Data were collected using School Attachment Questionnaire (Brew, Beathy & Watt 2004). The Invitational education packages and school social relations and a combined method were implemented for school executives and its effects on students were analyzed using Univariate covariance and multivariate analysis of covariance.<br>
<strong>Results:</strong> Findings showed that Invitational education, social relations education and combined methods have positive effects on students' school attachment. These effects were significantly different at p <0.05 and more or less included in Invitational education, combination education and social relations education, respectively.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Based on the findings of the present study, it can be concluded that if the necessary conditions for encouraging and developing social relations of female students in deprived areas are provided by school staff, especially teachers, their sense of belonging to the school will improve</div>
آموزش ترغیبی, آموزش روابط اجتماعی, احساس تعلق به مدرسه, دانشآموزان دختر, مناطق محروم
Invitational education, social relations education, school attachment, Female students, deprived areas
1055
1076
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1173-1&slc_lang=fa&sid=1
Shahram
Vahedi
شهرام
واحدی
Vahedi117@yahoo.com
4190031313
1222-1232-1212-2121
No
Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
گروه علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Eskandar
Fathi Azar
اسکندر
فتحی آذر
e-fathiazar@tabrizu.ac.ir
3112221321
3234-5533-3434-4345
No
Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
گروه علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
yousof
Adib
یوسف
ادیب
yousef_adib@yahoo.com
3214453423
5455-1111-1111-1111
No
Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
گروه علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Atefeh
Amraie
عاطفه
امرایی
Atg9038@gmail.com
4190031313
1222-2121-3323-1122
Yes
Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
گروه علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران