Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1401
6
1
gregorian
2022
9
1
21
114
online
1
fulltext
fa
روابط ساختاری مهارتهای حل مسئله و هوش معنوی با گرایش به اعتیاد به اینترنت به توجه نقش میانجی نشخوار فکری
The structural relationships of problem solving skills and spiritual intelligence with internet addiction tendency according mediating role of rumination
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="clear:both;"></div><span dir="LTR"></span>
<p dir="RTL" style="margin: 0px; line-height: normal; text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA"><span style="color:#a42898">زمینه: </span></span></b><span lang="AR-SA">نتایج پژوهش</span> <span lang="AR-SA">­ها نشان می</span> <span lang="AR-SA">­دهد که عتیاد به اینترنت، </span><span lang="FA">به عنوان </span><span lang="AR-SA">یک اختلال کنترل تکانه و الگوی سازش ­نایافته استفاده از اینترنت، منجر به ناراحتی قابلتوجه میشود و مشکلات شناختی، تحصیلی و شغلی در زندگی فرد ایجاد می­</span> <span lang="AR-SA">کند. </span><span lang="FA">همچنین نشخوار فکری یا افکاری که فرد به طور مکرر در احساسات و رخدادهای منفی در ذهن میپروراند، ممکن است به فاجعه انگاری در ذهن آنان منجر شود. هرچند پژوهش­های زیادی به راهبردهای حل مسأله و هوش معنوی به عنوان مهارت­</span> <span lang="FA">های پیشگیرانه برای بهبود توانش</span> <span lang="FA">­های کنار آمدن با رویدادهای آسیبزا تأکید داشته</span> <span lang="FA">­اند، اما در زمینه بررسی این متغیرها در بین جامعه مورد نظر شکاف تحقیقاتی وجود دارد.</span><span lang="AR-SA"><span style="font-family:"B Zar""></span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA"><span style="color:#a42898">هدف:</span></span></b><b> </b><span lang="AR-SA">هدف پژوهش حاضر برر سی روابط ساختاری مهارتهای حل مسئله و هوش معنوی با گرایش به اعتیاد به اینترنت با توجه به نقش میانجی</span> <span lang="AR-SA">­گر نشخوار فکری بود.</span><span dir="LTR"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"></span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA"><span style="color:#a42898">روش:</span></span></b><b> </b><span lang="AR-SA">در قالب یک </span><span lang="FA">پژوهش توصیفی - همبستگی از بین دانشجویان 19 تا 35 ساله کاربر اینترنت، 353 نفر به روش نمونه</span> <span lang="FA">­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده­</span> <span lang="FA">ها با استفاده از پرسشنامه مهارت­های حل مسئله هپنر (1982)، هوش معنوی کینگ (2008)، اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) و نشخوار فکری یوسف (1383) گردآوری شد. داده­ها با استفاده از روش آماری معادلات ساختاری و از طریق نرم</span> <span lang="FA">­افزارها</span><span dir="LTR"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"></span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span dir="LTR">SPSS-24</span> و <span dir="LTR">lisrel-8/8</span><span lang="FA"> مورد تحلیل قرار گرفت.</span></span></span></span><br>
<span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA"><span style="color:#a42898">یافته<b> </b>ها:</span></span></b><b> </b><span lang="FA">نتایج پژوهش نشان داد مدل پژوهش برازش خوبی دارد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین متغیرهای مهارتهای حل مسئله و هوش معنوی با میزان اعتیاد به اینترنت رابطه منفی و معناداری وجود دارد (01/0 </span><span dir="LTR">p<</span><span lang="FA">).</span></span></span></span><br>
<b><span dir="RTL" lang="FA"><span style="line-height:107%"><span style="color:#a42898">نتیجه</span></span></span> <span dir="RTL" lang="FA"><span style="line-height:107%"><span style="color:#a42898">­گیری:</span></span></span> </b><span dir="RTL" lang="FA"><span style="line-height:107%">اعتیاد به اینترنت دارای همبسته ­های رفتاری مختلف نظیر حل مسأله و هوش معنوی است که می­</span></span> <span dir="RTL" lang="FA"><span style="line-height:107%">تواند توسط فرآیندهای مختلف تعدیل شود.</span></span></span></span></p>
<span dir="RTL"></span><p style="margin: 0px; text-align: justify; line-height: normal; unicode-bidi: embed; direction: ltr;"></p>
<p style="margin: 0px; text-align: justify; line-height: normal; unicode-bidi: embed; direction: ltr;"><font color="#a42898"><b> </b></font><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:#a42898">Background:</span></span></span></b> <span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">The results of research indicate that the Internet addiction, as an impulse control disorder and maladaptive pattern of Internet use, leads to significant disruption in cognitive, academic and occupational problems in a person's life. In addition, the rumination or thoughts that the individual has repeatedly in their mind about negative felings and events might lead to catatrophizing. Although many studies have focused on problem - solving strategies and spiritual intelligence as preventative skills to improve coping with traumatic events, there is a research gap in the context of investigating these variables.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:#a42898">Aims:</span></span></span></b><b> </b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">The purpose of this study was to assess the relationshipsof problem solving skills and spiritual intelligence with the tendency to Internet addiction according the mediating role of rumination.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:#a42898">Method:</span></span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"> Using descriptive-correlation study, 353 Internet users (19-35 year old) were selected randomly. The evaluation of the proposed model was done by modeling structural equations.Computer and SPSS and lisrel software were used for statistical calculations and analysis.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:#a42898">Results:</span></span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"> The research results showed that the research model fits well.The results of Pearson correlation coefficient test showed that there is a negative and significant relationship between the variables of problem solving skills and spiritual intelligence on the rate of Internet addiction (p<0.01).</span></span></span></span></span></span><br>
<b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:#a42898">Conclusions:</span></span></span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"> Intrnt addiction hasdiffent behavoural coorelates such as problem solving and sprotual intelligence that can be moderated by various process.</span></span></span></p>
<p style="margin: 0px; text-align: justify; line-height: normal; unicode-bidi: embed; direction: ltr;"></p>
مهارتهای حل مسئله,
هوش معنوی,
اعتیاد به اینترنت و نشخوار فکری,
تهران
Problem solving skills,
spiritual intelligence,
internet addiction,
rumination,
Tehran
1251
1264
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1266-1&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Hazrat bagi
فاطمه
حضرت بگی
fa520Haz@yahoo.com
100319475328460019031
100319475328460019031
No
PhD student in Educational Psychology, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
دانشجو دکترای روانشناسی تربیتی، گروه آموزشی روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
Parviz
Asgari
پرویز
عسگری
paper.sci100@gmail.com
100319475328460019032
100319475328460019032
Yes
Associate Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران(نویسنده مسئول)
Behnam
Makvandi
بهنام
مکوندی
Makvandi.b@yahoo.com
100319475328460019033
100319475328460019033
No
Associate Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
Amin
Koraei
امین
کرایی
am.Koraei@gimail.com
100319475328460019034
100319475328460019034
No
Assistant Professor, Department of Counseling, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
استادیار، گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.