Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
16
62
online
1
fulltext
fa
تدوین و ارزیابی برنامه اقدام های گروهی برای ارتقای رابطه والد- نوجوان
Development and examination of group intervention package for promoting parent-adolescent relationship
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">بخش عمده ­ای از برنامه­ های اقدام گروهی برای مداخله بر روی رابطه والد- نوجوان تحت تأثیر نظریه تفرد قرار دارند. اما نظریه­ پردازان دلبستگی بر این باورند که به سبب نقش والدین بهعنوان پناهگاه امن، نیاز به صمیمیت در این دوره بیشتر می­ شود، اما شکل آن تغییر میکند. مسأله اصلی پژوهش حاضر تفکیک دوره کودکی از نوجوانی و توجه جدی به دلبستگی در دوره نوجوانی است. از اینرو پژوهش حاضر با هدف تدوین و ارزیابی برنامه اقدام گروهی به منظورِ ارتقای رابطه والد- نوجوان در قالب یک طرح تمام آزمایشی به اجرا درآمد. جامعه آماری شامل والدین نوجوانان منطقه شش شهر تهران بود که از میان آنها یک مدرسه بهصورت تصادفی انتخاب شد و از والدینی که مایل به شرکت در طرح بودند، دعوت بهعمل آمد و در نهایت 18 نفر در گروه آزمایش و 17 نفر در گروه کنترل بهصورت تصادفی جای گرفتند. ابتدا مقیاس 21 سؤالی رابطه والد- نوجوان (</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;">PARS</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">) (حسینی، ثنایی، پورحسین، کراسکیان، 2016) در اختیار هر دو گروه قرار گرفت. سپس گروه آزمایش به مدت 9 جلسه 5/1 ساعته در معرض برنامه اقدام گروهی ارتقای رابطه والد- نوجوان بهعنوان متغیر مستقل قرار گرفت و در پایان مجدداً هر دوگروه از لحاظ وضعیت رابطه والد- نوجوان مورد سنجش قرار گرفتند. درنهایت 25 نفر (13 نفر آزمایش و 14 نفر کنترل) وارد تحلیل شدند. اجرای آزمون </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:12.0pt;">t</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> مستقل و وابسته نشان داد که فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر اینکه «برنامه اقدام­ های گروهی محققساخته برای ارتقای رابطه والد- نوجوان» رابطه والد- نوجوان را ارتقا میدهد، تأیید </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">گردید (0/01></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;">p</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">). در نتیجه، با توجه به مصاحبه کیفی با والدین و نوجوانان، برنامه اقدام</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> گروهی یاد شده توانست بهخوبی رابطه والد- نوجوان را ارتقا دهد.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The majority of group action plans for intervention for parent- adolescent relationships are affected by individuation theory. But attachment theorists believe that due to the role of parents as a safe haven, the need for intimacy in this period will increase, but transform. The main issue of the present study is the separation of childhood from adolescence and the serious attention to attachment during adolescence. Therefore, the present study aimed to develop and evaluate a group action plan to promote the relationship between parents and adolescents in the form of an experimental design. The statistical population consisted of the parents of adolescents in region No.6 of Tehran, among which a randomly selected school was selected and parents were asked to participate in the project. Finally, 18 subjects in the experimental group and 17 in the control group randomly fitted. At first, the 21-item Parent-Adolescent Relationship Scale (PARS) (Husseini, Sanaee, Pourhossein, Karaskian, 2016) was provided to both groups. The experimental group was then subjected to a group action program promoting the relationship between parents and adolescents as independent variable for 9 sessions of 1.5 hours. At the end, both groups were again evaluated in terms of the relationship between the parent and the adolescent. Finally, 25 subjects (13 controls and 14 controls) were entered. Independent and dependent t test showed that the main hypothesis of the research was that "the researcher-made group action plan to improve the parent-teen relationship" promoted the parent-adolescent relationship (p <0.01). As a result, according to a qualitative interview with parents and adolescents, the group action plan was able to perfectly enhance the parent-adolescent relationship.<span dir="RTL"></span></div>
برنامه اقدام گروهی, رابطه والد- نوجوان, طرح آزمایشی
Group Intervention Package, Parent-adolescent Relationship, Experiment Design
283
296
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-38&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Hoseini
فاطمه
حسینی
fhoseini1400@gmail.com
1003194753284600455
1003194753284600455
Yes
Islamic Azad University of Karaj
دانشگاه آزاد کرج
Bagher
Sanaee Zaker
باقر
ثنایی ذاکر
1003194753284600456
1003194753284600456
No
Islamic Azad University of Karaj
دانشگاه آزاد کرج
Reza
Pourhossein
رضا
پورحسین
1003194753284600457
1003194753284600457
No
Tehran University
دانشگاه تهران
Adis
Keraskian
آدیس
کراسکیان
1003194753284600458
1003194753284600458
No
Islamic Azad University of Karaj
دانشگاه آزاد کرج