Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1395
11
1
gregorian
2017
2
1
15
60
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش گروهی هوش مبتنی بر عواطف در آزمندی مصرف مواد در معتادان
Effectiveness of group emotional intelligence training on decreasing craving in patient with substance use disorder
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">کشورهای</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">امروزی</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">است که متغیرهای روانشناختی بسیاری میتوانند بر شدت آن تأثیرگذار باشند، این متغیرها میتوانند بر تداوم و شدت مصرف مواد تأثیر گذاشته و در روند بهبودی این بیماران نقش ایفا کنند، از اینرو مسأله پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش هوش مبتنی بر عواطف بر کاهش آزمندی مصرف در بیماران تحت درمان با متادون بوده است. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. تعداد 40 نفر از بیماران مبتلا به مصرف مواد بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه همتاسازی شدند. ابزار پژوهش شامل، پرسشنامه آزمندی مصرف تیفانی بود. برنامه آموزش هوش مبتنی بر عواطف در قالب دوازده جلسه نود دقیقهای در گروه آزمایشی اجرا شد. در پایان دوره آموزشی دو گروه پرسشنامه مذکور را بهعنوان پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس نشانگر تأثیر کاربندی در کاهش آزمندی مصرف (0/05</span></span><span dir="LTR">P<</span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">)</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">بیماران گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه بود</span></span><span dir="LTR">.</span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش هوش مبتنی بر عواطف توانسته است با بالا بردن هوش مبتنی بر عواطف در بیماران مبتلا به مصرف مواد در برخورد با موقعیتهای بهوجود آورنده آزمندی مصرف کمک بنماید.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">Bio-psycho-social phenomenon of drug abuse is one of the most critical issues facing modern countries that many psychological variables can affect its severity. These variables can affect the duration and severity of substance abuse and can have some roles on these patients' recovery. The purpose of this study was to investigate the effect of emotion-based intelligence training on craving reduction in patients treated with methadone. The research method was quasi experimental with pretest-posttest control group. 40 patients with drug use randomly were selected and matched into two experimental and control groups. The instrument included Tiffany craving questionnaire. Emotion-based intelligence training program was administered in twelve 90-minutes sessions for the experimental group. At the end of the study, the two groups completed the questionnaire as post-test. Data was analyzed using analysis of covariance. Analysis of variance represented the effect of intervention in reducing the craving (p<0.05) in patients of experimental group compared to those in control group. The results showed that emotion-based intelligence training has been able to help patients with substance abuse in dealing with situations that cause craving by raising emotion-based intelligence in them.</div>
سوء مصرف مواد, آزمندی مصرف, آموزش هوش مبتنی بر عواطف.
substance use disorder, craving, emotional intelligence training.
480
491
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-50&slc_lang=fa&sid=1
Ddavod
Kordestani
داود
کردستانی
kordestanid@yahoo.com
1003194753284600486
1003194753284600486
Yes
Payamnour University of Tehran
دانشگاه پیام نور، تهران
Mohsen
Amiri
محسن
امیری
1003194753284600487
1003194753284600487
No
Zanjan University
دانشگاه زنجان
Reza
Pourhosein
رضا
پورحسین
1003194753284600488
1003194753284600488
No
Tehran University
دانشگاه تهران