Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
18
73
online
1
fulltext
fa
مقایسه عملکرد شناختی و روانشناختی مادران دارای کودک درخودمانده با مادران دارای کودک عادی
The comparison of cognitive and psychological performance between mothers of children with autism and mothers of normal children
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong><span style="font-size:11.5pt;">زمینه:</span></strong> <span style="font-size:11.5pt;">تحقیقات نشان داده است که داشتن کودک مبتلا به اختلال درخودماندگی میتواند اثرات نامطلوبی روی وضعیت روانشناختی مادر داشته باشد. اما آیا می­توان عملکردهای روانشناختی آنان را با مادران عادی مقایسه کرد؟ <strong>هدف</strong>: این پژوهش، با هدف</span> <span style="font-size:11.5pt;">مقایسه عملکردهای شناختی (کنشوریهای اجرایی، توانایی ذهن</span><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">­</span></span><span style="font-size:11.5pt;">آگاهی) و روانشناختی (افسردگی، اضطراب، تنیدگی) بین مادران دارای کودک درخودمانده و مادران دارای کودک عادی انجام گرفته است. <strong>روش:</strong> مطالعه حاضر از نوع علی - مقایسهای بود. دو گروه شامل 30 مادر دارای کودک درخودمانده، و 30 مادر دارای کودک عادی انتخاب شدند. ۳۰ مادر دارای کودک درخودمانده از میان مادران کودکان درخودمانده که در پاییز و زمستان 1397 جهت مداخلات توانبخشی برای فرزندشان، <em>به </em>مراکز توانبخشی و مرکز درخودماندگی شهرستان تبریز مراجعه کرده بودند انتخاب شدند. دو گروه، پرسشنامههای نقص کنشوریهای اجرایی بارکلی (1997)، پرسشنامه ذهن­ آگاهی کنتاکی بیر، وارد و مور (2013)، و مقیاس</span><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">­</span></span><span style="font-size:11.5pt;"> های افسردگی اضطراب و تنیدگی لوی­ بوند و لوی­ بوند (1995) را تکمیل کردند. <strong>یافتهها:</strong> تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که میزان نارسایی کنشهای اجرایی (0/007</span><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">p=</span></span><span style="font-size:11.5pt;">) و همچنین افسردگی، اضطراب و تنیدگی (0/001</span><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">p=</span></span><span style="font-size:11.5pt;">) در مادران دارای کودک درخودمانده بطور معنیداری بیشتر از مادران دارای کودک عادی بود. میزان ذهن ­آگاهی در مادران دارای کودک درخودمانده بطور معنیداری کمتر از مادران دارای کودک عادی بود (0/012</span><span style="font-size:9.0pt;">=</span><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">p</span></span><span style="font-size:11.5pt;">). <strong>نتیجهگیری:</strong> مادران دارای کودک درخودمانده از افسردگی، اضطراب و تنیدگی بیشتر و ذهن­ آگاهی کمتری نسبت به گروه دیگر برخوردار بودند. </span><span dir="LTR"></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background: </strong>research showed having a child with autism disorder can have adverse effects on mother’s psychological condition, but can be compare them with those who have normal children. <strong>Aims: </strong>The present study aimed to compare cognitive (executive functions, mindfulness ability) and psychological (depression, anxiety, stress) functions between mothers with autistic child and mothers with normal child. <strong>Method:</strong> The present study was a causal-comparative study. Two groups involving 30 mothers with autistic children and 30 mothers with normal children were selected. Thirty mothers with autistic children were selected among the mothers of autistic children who referred to rehabilitation centers and autism center of the city of Tabriz for rehabilitation interventions for their children in autumn and winter 2018. Two groups completed Barkley (1997) deficits in executive functioning scale, Beer, Ward, & Moar (2013) Kentucky inventory of mindfulness skills, and Lovibond and Lovibond (1995) 42-item depression anxiety and stress scales. <strong>Results:</strong> Multivariate analysis of variance showed that the levels of deficits in executive functioning (p=0/007) as well as depression, anxiety, and stress (p=0/001) in mothers with autistic children were significantly higher than mothers with normal children. The mindfulness level in mothers with autistic children was significantly lower than mothers with normal children (p=0/012). <strong>Conclusions: </strong>the mothers of autistic children indicated more depression, anxiety, stress but lower mindfulness comparing with other group of mothers. </div>
کنشوریهای اجرایی, ذهن آگاهی, اضطراب, تنیدگی, افسردگی, کودک درخودمانده, مادران
Executive functions, Mindfulness, Anxiety, Stress, Depression, Autistic child, Mothers
101
107
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-123-1&slc_lang=fa&sid=1
ali
mohammadzadeh
علی
محمدزاده
ali.mohammadzadeh@gmail.com
1738191540
10031947532846002087
Yes
دانشگاه پیام نور، تهران
gholamhossein
javanmard
غلامحسین
جوانمرد
javanmardhossein@gmail.com
1680299158
10031947532846002089
No
دانشگاه پیام نور، تهران
mahdiyeh
sabouri beyrami
مهدیه
صبوری بیرامی
mar61@gmail.cohdissaboom
1375919581
10031947532846002088
No
دانشگاه پیام نور، تهران