Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1401
7
1
gregorian
2022
10
1
21
119
online
1
fulltext
fa
تأثیر استفاده از رویکرد کلاس معکوس بر یادگیری درس علوم تجربی دانش آموزان دوره ابتدایی
The effect of using the reverse class approach on learning the experimental sciences of elementary school students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="color:#a42898">زمینه: </span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt">روشهای آموزش سنتی با کاستیهای زیادی روبه­ رو بوده است که پیشرفتهای فنی و اقتضائات دنیای امروز، لزوم ایجاد رویکرد جدید به آموزش را ایجاب کرده است که ضرورت رویکرد آموزش سیار احساس میشود.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="color:#a42898">هدف:</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"> هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش با استفاده از یادگیری معکوس بر یادگیری دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی بود.</span><b><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"B Zar""></span></span></b></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="color:#a42898">روش:</span></span></b><b> </b><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt">این پژوهش از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ اجرا و شیوه گردآوری دادهها از روش نیمه­ آزمایشی از طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعهی آماری پژوهش حاضر، شامل تمامی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان لامرد به تعداد 3000 نفر بودند. روش نمونهگیری در این پژوهش بهصورت در دسترس که شامل 60 نفر از دانش ­آموزان بودند و از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، بدین صورت از مدارس پایه ششم ابتدایی شهرستان لامرد دو کلاس به تعداد 30 نفر انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از آزمون یادگیری محقق ساخته درس علوم استفاده شد. بهمنظور آزمون استنباطی فرضیهها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (</span><span dir="LTR" style="font-size:8.0pt">ANCOVA</span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt">) استفاده شد.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="color:#a42898">یافتهها:</span></span></b><b> </b><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt">نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که یادگیری معکوس بر یادگیری دانش آموزان مؤثر است (0/01 ></span><span dir="LTR" style="font-size:8.0pt">P</span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt">) بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که آموزش با استفاده از یادگیری معکوس مؤثر بوده و موجب افزایش میزان یادگیری دانشآموزان شده است.</span></span></span></span></span><br>
<b><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="color:#a42898">نتیجهگیری:</span></span></span> </b><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%">با توجه به تأثیرات فراوان استفاده از روش کلاس معکوس که در اکثر پژوهشها بر آن تأکید شده، میبایست بهطور علمی و با برنامهریزی دقیق و مدون به سمت استفاده منطقی از این روش در امر آموزش حرکت کرد.</span></span></span></div>
<div><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#a42898">Background:</span></span></span></b> <span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Traditional teaching methods have faced many shortcomings that the technical advances and requirements of today's world, has necessitated the need for a new approach to education that the need for a mobile education approach is felt.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#a42898">Aims:</span></span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> The aim of this study was to determine the effect of education using reverse learning on the learning of sixth grade elementary students in the course of experimental sciences.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#a42898">Methods:</span></span></span></b><b> </b><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">In terms of purpose of this research as applied research and in terms of implementation and data collection method, the quasi-experimental method of pretest-posttest design with control group was used. The statistical population of the present study included all 3,000 elementary school students in Lamerd city. Sampling method in this study was available which included 60 students and were selected through available sampling. Thus, two classes of 30 people were selected from the sixth grade elementary schools of Lamerd city. In order to collect information, a researcher-made learning test of science course was used. Univariate analysis of covariance (ANCOVA) was used to infer the hypotheses.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#a42898">Results:</span></span></span></b><b> </b><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The results of data analysis showed that reverse learning is effective on students 'learning (P <0.01). Therefore, it can be concluded that education using reverse learning is effective and has increased students' learning.</span></span></span></span></span></span><br>
<b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#a42898">Conclusion:</span></span></span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> Considering the many effects of using the reverse class method, which has been emphasized in most studies, it is necessary to move scientifically and with careful and codified planning towards the rational use of this method in education.</span></span></span></div>
یادگیری معکوس,
علوم,
یادگیری,
یادیاری,
دانش آموزان
Reverse learning,
science,
learning,
memorization,
students
2285
2302
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1776-1&slc_lang=fa&sid=1
Khalil
Forootan
خلیل
فروتن
kh.forootan@gmail.com
1111111111
100319475328460021758
No
دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
Seyed Ahmad
Hashemi
سید احمد
هاشمی
hmd_hashemi@yahoo.com
1111111111
100319475328460021759
Yes
دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران.
Abbas
Qaltash
عباس
قلتاش
gholtash578@yahoo.com
1111111111
100319475328460021760
No
دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران.
Ali Asghar
Mashinchi
علی اصغر
ماشینچی
mashinchi@iau.lamerd.ac.ir
1111111111
100319475328460021761
No
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران.