Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
18
74
online
1
fulltext
fa
نقش تئوری ذهن و فراشناخت در پیش بینی ضعف نظم جویی هیجان در دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال فزون کنشی/کمبود توجه
The role of the theory of mind and metacognition in predicting emotion dysregulation in male students with attention deficit/hyperactivity disorder
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>زمینه:</strong> مطالعات زیادی به نقص در نظم جویی هیجانات در اختلال فزون ­کنشی/کمبود توجه اشاره کرده­ اند، اما مسأله اصلی این است که آیا ضعف نظم جویی هیجان در این اختلال می­ تواند متأثر از تئوری ذهن و فراشناخت باشد؟ <strong>هدف:</strong> هدف از این پژوهش پیش ­بینی ضعف نظم جویی هیجان بر اساس تئوری ذهن و فراشناخت در دانش­ آموزان پسر مبتلا به اختلال فزون­ کنشی/کمبود توجه بود. <strong>روش:</strong> روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش­ آموزان پسر پایه ششم مقطع ابتدایی (2567 نفر) شهرستان بستان­آباد و سراب در سال ­تحصیلی 96-1397 بود. نمونه پژوهش شامل 90 دانش آموز مبتلا به اختلال فزون ­کنشی/کمبود توجه بود که از طریق نمونه ­گیری تصادفی خوشه­ ای چند مرحله ای انتخاب شدند. داده ­های پژوهش از طریق پرسشنامه­ کانرز معلمان (1998)، پرسشنامه ­ نظم جویی هیجان گراس و جان (2003)، مقیاس فراشناخت کودکان اسپرلینگ و همکاران (2002)، و آزمون نظریه ذهن قمرانی و همکاران (1385) جمع­آوری شدند.<strong> یافته ­ها:</strong> نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد فراشناخت و تئوری ذهن با هم 34 درصد از تغییرات متغیر ارزیابی مجدد شناختی و 42 درصد از تغییرات متغیر بازداری هیجانی را به طور معناداری پیش <span dir="LTR">­</span>بینی کردند (0/05<span dir="LTR">p<</span>). <strong>نتیجه­ گیری:</strong> براساس نتایج تحقیق نظریه ذهن و فراشناخت در ضعف نظم جویی هیجان کودکان مبتلا به اختلال فزون کنشی/کمبود توجه نقش مهمی دارند. <span dir="LTR"></span></span></span><br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background: </strong>Many studies have pointed to the impairments of emotion regulation in attention deficit<span dir="RTL">/</span> hyperactivity disorder (ADHD), but the main problem is whether emotion dysregulation in this disorder can be affected by the theory of mind and metacognition?<strong> Aims:</strong> The present study aimed to predict emotion dysregulation based on the theory of mind and metacognition in male students with ADHD. <strong>Method:</strong> The current study was a descriptive-correlational design. The statistical population of the study was all male students of the sixth grade of elementary school (2567 people) in the cities of Bostanabad and Sarab in the academic year 2017-2018. The study sample included 90 students with ADHD selected through multistage cluster random sampling. The data were collected using Conners’ teacher rating scale (1998), Gross and John (2003) emotion regulation questionnaire, Sperling et al. (2002) children's metacognition scale, and Qomrani et al. (2006) theory of mind test. <strong>Results:</strong> The results of multiple regression showed that metacognition and the theory of mind together significantly predicted 34% of the variance in cognitive reappraisal and 42% of the variance in emotional suppression (p<0/05). <strong>Conclusions:</strong> According to the results of the study, metacognition and the theory of mind have important roles in the emotion dysregulation of children with ADHD.</div>
تئوری ذهن؛ فراشناخت؛ ضعف نظم جویی هیجان؛ اختلال فزون کنشی/کمبود
Theory of mind, Metacognition, Emotion dysregulation, Attention deficit /hyperactivity disorder
181
191
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-137-1&slc_lang=fa&sid=1
abbas
asgharisharabiani
عباس
اصغری شربیانی
abbas.asghari04@gmail.com
6029973460
10031947532846002149
Yes
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی
akbar
atadokht
اکبر
عطادخت
Ak_atadokht@yahoo.com
6029973460
10031947532846002150
No
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی