Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1394
2
1
gregorian
2015
5
1
14
53
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه بین سرسختی روان شناختی با انگیزش پیشرفت و کیفیت زندگی دانشگاه
The relationship between psychological hardness with students’ achievement motivation and quality of life
عمومى
General
پژوهشي
Research
<span style="font-family:b zar;">افراد بهطور ذاتی به دنبال زندگی خوب بودهاند و در این راستا برای بهبود شرایط خود، سعی</span> <span style="font-family:b zar;">کردهاند تا از استعدادها و توانمندیهای خود حداکثر بهرهبرداری را بنمایند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سرسختی روان­شناختی، انگیزش پیشرفت و کیفیت زندگی در دانشجویان</span> <span style="font-family:b zar;">دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در سال تحصیلی 92-91 انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. بدین منظور از میان 9000 دانشجو تعداد 368 نفر بهشیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و براساس جدول مورگان بهعنوان گروه نمونه انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سرسختی روان ­شناختی اهواز، انگیزش پیشرفت هرمنس، فرم کوتاه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت استفاده شده است. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، مدلبندی رگرسیونی و آزمون آماری </span><span dir="LTR">t</span><span style="font-family:b zar;"> مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که بین سرسختی روان ­شناختی، انگیزش پیشرفت، کیفیت زندگی همبستگی معنادار مثبت وجود دارد. همچنین بین انگیزش پیشرفت دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد اما میانگین سرسختی روان ­شناختی و کیفیت زندگی در بین دختر و پسر تفاوت معناداری را نشان نداد.</span><span dir="LTR"></span>
<div style="text-align: justify;">People are inherently in search of a good life. To do so and to improve their conditions, they have attempted to use the most of their talents and abilities. This research was done to study the relationship between the psychological hardiness, achievement motivation and quality of student’s life at Gorgan Azad University in the academic year 2012-2013. The research method used was descriptive and of the correlation type. For the purpose of this research, 368 students out of the total 9000 students were selected as a sample group using the multi-stage cluster sampling method based on Kerjcie and Morgan’s table. Data was collected with the use of Ahvaz’s psychological hardiness questionnaire, Herman’s achievement motivation questionnaire and WHO’s quality of life questionnaire and it was analyzed using the regression modeling Pearson’s correlation coefficient and the independent t-test. The results demonstrated a significant positive correlation between psychological hardiness, achievement motivation and the quality of life. Also, there was a significant difference noted between male and female student’s achievement motivation. But no significant difference was seen in the average psychological hardiness and quality of life between male and female students.</div>
سرسختی روان شناختی, انگیزش پیشرفت, کیفیت زندگی
psychological hardiness, achievement motivation, quality of life.
40
54
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-117&slc_lang=fa&sid=1
mehrnoush
Hedayati
مهرنوش
هدایتی
100319475328460021375
100319475328460021375
Yes
هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
Afsaneh
Hosseini
افسانه
حسینی
100319475328460021376
100319475328460021376
No
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد گرگان
Mojtaba
Aghili
سید مجتبی
عقیلی
asemanha@gmail.com
100319475328460021377
100319475328460021377
No
Payam Noor university
دانشگاه پیام نور