Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1398
6
1
gregorian
2019
9
1
18
78
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر جهت گیری درونی و بیرونی هدف دانش آموزان مقطع متوسطه
The effectiveness of critical thinking training on the internal and external orientation of high school students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong><span dir="RTL">زمینه: </span></strong><span dir="RTL">تعلیم و تربیت انتقادی بر خردورزی، نقد و تغییر به عنوان هدف­های ارزشمند آموزشی توجه می کند</span> <span dir="RTL">و سعی دارد شرایط واقعی اجتماعی تربیت را کشف کند، به همین سبب به نقادی اندیشه نیازمند است. بررسی های انجام شده نشان می دهد آموزش تفکرد انتقادی روی خودتنظیمی و اهمال کاری دانش آموزان مؤثر است. سؤال مورد بررسی این است که آیا تقویت و آموزش تفکر انتقادی روی درونی و بیرونی بودن اهداف انتخابی نیز مؤثر باشد؟<strong> هدف:</strong></span> <span dir="RTL">پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر جهت گیری درونی و بیرونی هدف دانش آموزان مقطع متوسطه انجام شد. <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر زاهدان تشکیل دادند؛ و نمونه پژوهش شامل 30 آزمودنی که به روش نمونه گیری خوشهای مرحلهای تصادفی انتخاب شدند سپس به طور تصادفی نمونه انتخابی در دو گروه 15 نفری گمارده شدند و در پایان بطور تصادفی یک رگوه به عنوان گروه آزمایش و یک گروه به عنوان گروه کنترل انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه راهبردهای انگیزشی پنتریج و همکاران (۱۹۹1) بود. ابتدا افراد هر دو گروه مورد پیش آزمون قرار گرفتند و سپس آزمودنیهای گروه آزمایش 12 جلسه آموزش تفکر انتقادی از طریق پرتکل آموزشی تفکر انتقادی براساس دیدگاههای هایپر فیشر و مایزر (2012) آموزش دیدند در حالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد بین میانگینهای نمرات جهت گیری درونی و بیرونی هدف در گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (01/0</span>P<<span dir="RTL">). تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر جهت گیری درونی و بیرونی هدف دانش آموزان در مرحله پیگیری تداوم داشته است. <strong>نتیجه گیری: </strong>آموزش تفکر انتقادی بر جهت گیری درونی و بیرونی هدف دانش آموزان مؤثر بود. آموزش دانش آموزان برای استفاده مؤثر از تواناییها، عملکرد آنان را بهبود بخشیده و موجبات تصمیم گیری و اندیشیدن منطقی را در آنان فراهم میسازد. </span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background:</strong> Critical education focuses on rationality, criticism, and change as valuable educational goals. This view seeks to discover the true social conditions of education that is why it needs a critique of thought. <strong>Aims:</strong> The question is whether reinforcement and training of critical thinking also affect the internalization and externalization of the chosen goals?. <strong>Method:</strong> The statistical population of the study consisted of all secondary school students in Zahedan. The sample consisted of 30 subjects who were selected by random cluster sampling method and randomly divided into two experimental (n= 15) and control (n= 15) groups. Data collection tool was the motivational strategies questionnaire of Penrice et al (1991). The subjects in both groups were pre-tested and then the experimental group received 12 sessions of critical thinking training while the control group did not receive any intervention. Data were analyzed by ANCOVA. <strong>Results:</strong> The results showed that there was a significant difference between the mean scores of internal and external orientation in the experimental and control groups in the post-test (P<0/01). <strong>Conclusions:</strong> The effect of critical thinking instruction on the internal and external orientation of the students in the follow-up phase continued. Therefore, critical thinking training was effective on students' internal and external orientation. Teaching students to make effective use of their abilities improves their performance and enables them to make rational decisions and think. </div>
تفکر انتقادی, جهت گیری درونی هدف, جهت گیری بیرونی هدف
Critical thinking, Inner goal orientation, Outer goal orientation
683
690
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-167-1&slc_lang=fa&sid=1
Abdilhamid
Elhamifar
عبدالحمید
الهامی فر
elhami23290@yahoo.com
3620415811
10031947532846003865
No
Islamic azad University of Zahdean
دانشگاه ازاد اسلامی واخدزاهدان
vali
mehdinezhad
ولی
مهدی نژاد
valmeh@ped.usb.ac.ir
6379541195
10031947532846003866
Yes
University of Sistan and Baluchestan
دانشگاه سیستان و بلوچستان
ali
farnam
علی
فرنام
farnam@ped.usb.ac.ir
3671779081
10031947532846003867
No
University of Sistan and Baluchestan
دانشگاه سیستان و بلوچستان