Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1398
5
1
gregorian
2019
8
1
18
77
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش نظم جویی هیجان پیشرفت بر هیجان های منفی و بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان دختر دورۀ اول متوسطه شهر تهران
The effectiveness of achievement emotion regulation training on negative emotions and psychological well - being of female middle school students in Tehran
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"> <strong><span style="color:black;">زمینه:</span></strong> نقش تأثیرگذار و مهم هیجان ­ها در زندگی تحصیلی دانش­ آموزان، توجه روانشناسان تربیتی به هیجانات را به خود جلب کرده است. بنابراین، آیا آموزش نظم ­جویی هیجان پیشرفت میتواند بر هیجانهای منفی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان اثربخش باشد؟ <strong>هدف: </strong>این پژوهش به منظور مطالعه اثربخشی آموزش نظم ­جویی هیجانهای پیشرفت بر هیجانهای منفی و بهزیستی روانشناختی دانش­ آموزان انجام شد.<strong> روش:</strong> این مطالعه نیمه آزمایشی «با طراحی یش ­آزمون، پس ­آزمون، پیگیری با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل تمام دانش ­آموزان دختر دورۀ اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود. از روش نمونه ­گیری خوشهای تصادفی استفاده شد. شرکت کنندگان آزمون هیجان پیشرفت (پکران، گوئتز و پری، 2005) و مقیاس بهزیستی روانشناختی (ریف، 2002) را تکمیل کردند. سپس تعداد 50 نفر دانش­آموز با هیجانهای منفی بالا (356<span dir="LTR">=</span> <span dir="LTR">n</span>) گزینش و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. بسته آموزشی محقق ساخته (1396) به مدت 6 هفته (2 جلسه در هفته، هر جلسه 90-60 دقیقه) برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه آموزشی دریافت نکرد داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری تحلیل شدند. <strong>یافتهها: </strong>نتایج نشان داد که آموزش نظم­ جویی هیجانهای پیشرفت باعث کاهش هیجانهای منفی و افزایش بهزیستی روانشناختی گروه آزمایش در پس آزمون بود (001/0=<span dir="LTR">p</span>). این نتایج در دوره پیگیری نیز تداوم یافت. <strong>نتیجه ­گیری:</strong> آموزش نظم­ جویی هیجانهای پیشرفت در کاهش هیجانهای منفی و ارتقاء بهزیستی روانشناختی در دانش ­آموزان مؤثر بود.<span style="font-size:11.5pt;"></span><br>
</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background: </strong>The influential and important role of emotions in students' academic life has drawn the attention of educational psychologists to emotions. So, can emotion regulation training affect students' negative emotions and psychological well-being? <strong>Aims:</strong> The aim of the present research was to study the effectiveness of achievement emotions regulation training on negative emotions and psychological well-being of students. <strong>Method:</strong> This research was a quasi-experimental study with pretest-posttest and follow-up design with control group. The statistical population included all female middle school students in the city of Tehran during the academic year 2016-2017. Random cluster sampling was used. Participants completed the Achievement Emotion Test (Pekrun, Goetz & Perry, 2005) and the Psychological Well-being Scale (Ryff, 2002). Then, 50 students with high negative emotions were selected (n=356) and were randomly divided into two experimental and control groups. The researcher-made training package (1986) was administered to the experimental group for 6 weeks (2 sessions per week, 60-90 minutes each session) and the control group received no training. Data were analyzed using univariate analysis of covariance. <strong>Results:</strong> The results indicated that achievement emotions regulation training significantly decreased negative emotions and also significantly increased psychological well-being among the experimental group in post-test (p=0/001). These results continued during the follow-up period too. <strong>Conclusions:</strong> Achievement emotions regulation training was effective on reducing negative emotions and promoting psychological well-being in female students.</div>
هیجانهای پیشرفت, هیجانهای منفی, بهزیستی روانشناختی
Achievement emotions, Negative emotions, Psychological well-being
539
546
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-188-1&slc_lang=fa&sid=1
Marziyeh
Mirsamiee
مرضیه
میرسمیعی
mir_samiie@yahoo.com
0035590254
10031947532846003230
No
Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
Hamid
Atashpour
حمید
آتش پور
hamidatashpour@gmail.com
1817039733
10031947532846003231
Yes
Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
Asghar
Aghaei
اصغر
آقایی
aghaeipsy@gmail.com
5659566235
10031947532846003232
No
Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)