Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1398
6
1
gregorian
2019
9
1
18
78
online
1
fulltext
fa
طراحی و آزمونگری مدل علی اعتیاد به بازی های ویدئویی – رایانه ای براساس حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای فراشناختی با نقش میانجی خودنظم جویی هیجانی
Designing and testing a causal model of video - computer games addiction based on perceived social support and metacognitive beliefs and emotional self - regulation as mediator factors
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong><span style="font-size:10.0pt;">زمینه: </span></strong><span style="font-size:10.0pt;">مطالعات زیادی به رابطه مستقیم خود ­نظم ­جویی هیجانی، حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای فراشناختی با رفتارهای اعتیادآور پرداخته ­اند، اما در زمینه رابطه غیرمستقیم حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای فراشناختی با اعتیاد به بازی­ های ویدئویی-رایانه ­ای با میانجی­ گری خود­ نظم­ جویی هیجانی پژوهشی صورت نگرفته است. بنابراین، مسئله این است که آیا خود ­نظم­ جویی هیجانی می ­تواند در این رابطه نقش میانجی داشته باشد؟</span> <strong><span style="font-size:10.0pt;">هدف: </span></strong><span style="font-size:10.0pt;">این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی خودنظم جویی هیجانی در رابطه­ بین حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای فراشناختی با اعتیاد به بازی ­های ویدئویی-رایانه­ ای در دانش ­آموزان پسر انجام شد. <strong>روش: </strong>این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­ آموزان (نوجوانان) پسر متوسطه دوره اول تهران در سال 98- 1397 بودند. حجم نمونه شامل 405 دانش­ آموز بود که از طریق نمونه­ گیری تصادفی خوشه ­ای چند مرحله ­ای انتخاب شدند. داده­ های پژوهش از طریق پرسشنامه ­های مقیاس اعتیاد به بازی­ های ویدئویی-رایانه ­ای (آنیوتاورن، 2008)، خودنظم­ جویی هیجانی (گارنفسکی و همکاران، 2001)، حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت و همکاران، 1988) و باورهای فراشناختی (ولز و کارترایت-هاتون، 2004) جمع ­آوری شدند. داده­ها با استفاده از همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. <strong>یافته­ ها:</strong> یافته­ های تحقیق نشان دادند که حمایت اجتماعی ادراک شده و باور مثبت درباره نگرانی بر خودنظم­ جویی هیجانی و اعتیاد به بازی ­های ویدیوئی – رایانه ­ای و از سوی دیگر خودنظم ­جویی هیجانی بر اعتیاد به بازی ­های ویدیوئی – رایانه ­ای تأثیرگذار است(01/0</span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">p<</span></span><span style="font-size:10.0pt;">). <strong>نتیجه­ گیری: </strong>افرادی که از میزان حمایت اجتماعی ادراک شده و باور مثبت درباره نگرانی بیشتری برخوردارند، میزان خودنظم­ جویی هیجانی در آنها افزایش یافته ودر نتیجه میزان اعتیاد در آنها کاهش می­ یابد.</span><span dir="LTR"></span></span><br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background:</strong> Many studies have focused on the direct relationship between emotional self-regulation, perceived social support, and metacognitive beliefs with addictive behaviors, but There is no research has been performed on the indirect relationship between perceived social support and metacognitive beliefs with video-computer games Addiction through emotional self-regulation<span dir="RTL">.</span> Therfore, the question of research is whether emotional self-regulation canmadiate this relationship? <span dir="RTL">.</span><strong>Aims:</strong> The present study was carried out aming to investigate the mediation role of emotional self-regulation in the relationship between perceived social support, and metacognitive beliefs with video-computer games Addiction in high school boy students. <strong>Method:</strong> The present research was a descriptive-correlational study. The statistical population of the study was all boy students of the first grade of high school in Tehran in the academic year 2018-2019. The sample size consisted of 405 students who were selected through multistage cluster random sampling. The data were collected using video-computer games Addiction scale (Anuthawarn, 2008), emotional self-regulation (Garnefski, Kraaj and Spinhoven, 2001), perceived social support (Zimet, Dahlem, Zimet, & Farley, 1988) and metacognitive beliefs (Wells and Cartwright-Hatton, 2004). Data were analyzed using Pearson correlation, regression and path analysis.<strong> Results:</strong> Finding have shown that perceived social support and positive beliefs about worry affect on emotional self-regulation and , on the other hand emotional self regulation affect on of computer-video games addiction (p˂0/01). <strong>Conclusions:</strong> People who have higher levels of perceived social support and positive beliefs about worry, their level of emotional self-regulation has increased and as results, their level of computer-video games addiction has decreased.</div>
<div style="clear:both;"></div>
اعتیاد به یازی های ویدئویی – رایانه ای, خودنظم جویی, حمایت اجتماعی ادراک شده, باورهای فراشناختی
Video - computer games addiction, Emotional self-regulation, Perceived social support, Metacognitive beliefs
647
658
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-217-1&slc_lang=fa&sid=1
mirnader
miri
میرنادر
میری
nadermiri@yahoo.com
1466140577
10031947532846003561
No
Mohaghegh Ardabili University
دانشگاه محقق اردبیلی
نادر
حاجلو
hajloo53@uma.ac.ir
1689773065
10031947532846003562
Yes
Mohaghegh Ardabili University
دانشگاه محقق اردبیلی
sajjad
basharpoor
سجاد
بشرپور
basharpoor_sajjad@yahoo.com
1466140577
10031947532846003563
No
Mohaghegh Ardabili University
دانشگاه محقق اردبیلی
mohamad
narimani
محمد
نریمانی
m_narimani@uma.ac.ir
1466140577
10031947532846003564
No
Mohaghegh Ardabili University
دانشگاه محقق اردبیلی