Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1397
10
1
gregorian
2019
1
1
17
71
online
1
fulltext
fa
مقایسۀ اثربخشی آموزش دو نیم کره برخواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان نوع دیداری و نوع شنیداری
A comparison of effectiveness of two hemisphere training on reading and comprehension of visual and auditory types of dyslexic students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong><span dir="RTL">زمینه:</span></strong><span dir="RTL"> اثربخشی روشهای درمان عصب- روانشناختی بر روی اختلالات عصبی- تحولی از جمله نارساخوانی در بسیاری از پژوهشها مورد بررسی قرار گرفته است. تأثیر روشهای عصب- روانشناختی در کاهش مشکلات زیرگروههای نارساخوانی کمتر بررسی شده است.<strong> هدف: </strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش دو</span> <span dir="RTL">نیم­ کره بر خواندن و درک مطلب دانش ­آموزان نارساخوان نوع دیداری و شنیداری انجام شد. <strong>روش:</strong> در این مطالعه از نمونۀ در دسترس استفاده شد، با روش نیمه­ آزمایشی و طرح پیشآزمون </span><span dir="RTL">–</span><span dir="RTL"> پسآزمون با گروه گواه، 40 دانش ­آموز در پایههای دوم و سوم دبستان</span> <span dir="RTL">از فهرست انتظار دو مرکز مشکلات یادگیری انتخاب شدند و بر اساس نمرههای نمایههای فهم کلامی و استدلال ادراکی آزمون وکسلر چهار، (وکسلر، 2003)</span> <span dir="RTL">تعداد 20 دانش ­آموز بهعنوان نارساخوان نوع دیداری و 20 دانش­ آموز به عنوان نارساخوان نوع </span><span dir="RTL">شنیداری مشخص شدند. سپس دانش ­آموزان هر نوع</span> <span dir="RTL">نارساخوانی 10 نفر بهطور تصادفی در گروه آزمایش و 10 نفر در گروه گواه قرار داده شدند. برای گروههای آزمایش 16 جلسۀ آموزشی اجرا شد و گروههای گواه آموزشی دریافت نکردند. قبل و بعد از آموزش، آزمون نارساخوانی نما، (مرادی وکرمی نوری، 1387) اجرا شد. برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری استفاده شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج حاکی از افزایش نمرات خواندن و درک مطلب گروههای آزمایش (سطح معناداری 0/05) در پسآزمون بود. <strong>نتیجهگیری:</strong> آموزش دو نیم کره بر خواندن و درک مطلب در هر دو نوع نارساخوانی مؤثر بوده است.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background:</strong> The effectiveness of neuropsychological therapeutic methods on neurodevelopmental disorders, including dyslexia, has been reviewed in many researches. the effectiveness of neuropsychological treatment methods on reducing dyslexia subtypes problems have been less studied. <strong>Aims: </strong>The objective of present research was to study the effectiveness of two-hemisphere training on reading and comprehension of visual and auditory types of dyslexic students.<strong> Method: </strong>In this study an accessible sample was used. Using semi-experimental method and pretest-posttest design with control group, 40 elementary students in grades two and three from waiting lists of two learning disorders center in Tehran were selected and from this population, according to scores obtained in, verbal comprehension and perceptual reasoning indexes of Wechsler test-fourth edition (Wechsler, 2003), 20 students were identified as visual dyslexic and 20 students as auditory dyslexic. Then 10 students were included randomly in experimental and 10 students in control groups. Experimental groups were exposed to 16 training sessions and control groups didn’t receive any training. Before and after training, (NEMA) dyslexia test (Moradi & Kormmi Nouri, 2008), was performed for all groups. In order to analyze test results, multivariate covariance analysis test was utilized.<strong> Results:</strong> Results suggest that posttest scores of experimental groups in reading and comprehension increased significantly (0.05 level of significance)<strong> Conclusions:</strong> two-hemisphere training was effective on reading and comprehension of both types of dyslexia. </div>
آموزش دو نیم کره, خواندن, درک مطلب, نارساخوانی نوع دیداری, نارساخوانی نوع شنیداری
two-hemisphere training, reading, comprehension, visual dyslexia, auditory dyslexia
775
782
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-44-1&slc_lang=fa&sid=1
Roya
nabizadeh Nodehi
رویا
نبی زاده نودهی
nabizadeh_roya@yahoo.com
1285617002
10031947532846001512
No
Islamic Azad University,Science and Research Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
Ahmad
Borjali
احمد
برجعلی
Borjali@atu.ac.ir
0053244028
10031947532846001511
Yes
Allameh Tabatabai University
دانشگاه علامه طباطبایی
Mahnaz
Esteki
مهناز
استکی
p.esteki@gmail.com
0054223687
10031947532846001513
No
Islamic Azad University, Tehran-Center Branch
دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران-مرکز
Noorali
Farrokhi
نورعلی
فرخی
farrokhinoorali@yahoo.com
2248631510
10031947532846001514
No
Allameh Tabatabai University
دانشگاه علامه طباطبایی