Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
18
74
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش گروهی راهبردهای سه گانه خودنظم جویی بر کاهش پیامدهای مخرب جسمانی و هیجانی ناشی از تنیدگی
The effectiveness of group self-regulation triple strategies training on reducing adverse physical and emotional consequences of stress
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>زمینه:</strong> تجربهء تنیدگی، تعادلِ سازمان روانی انسان را بر هم میزند، در نتیجه فرد هیجانهای ناخوشایندی را تجربه میکند که ظرفیت کم برای نظم جویی این هیجانها منجر به بروز علائم روانی و جسمانی میشود. آیا برای کاهش سطح اضطراب این افراد باید به آنها کمک کرد تا از طریق افزایش ظرفیت روانشناختی، که فرض بر آن است به واسطهی خودنظمجویی، قابل پرورش است، بهتر بتوانند با تجربه سخت خود کنار بیایند و کارکرد بهتری داشته باشند. <strong>هدف: </strong>هدف از این پژوهش بررسی آموزش گروهی راهبردهای سه­ گانه خودنظمجویی شامل آموزش خودشناسی انسجامی، خودمهارگری و شفقتِ خود( قربانی و همکاران، 2012؛ نف، 2009) بر پیامدهای مخرب جسمانی و هیجانی ناشی از تنیدگی، شامل علائم جسمانی، هیجانات ناخوشایند و خود تخریبگری بود. <strong>روش: </strong>این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل مادران دارای فرزند مبتلا به سرطان مراجعه­ کننده به بیمارستان نمازی و درمانگاه امام رضا در شهر شیراز در سال 1396 بود. از بین 245 مادر که مقیاس تنیدگی ادراک شده (کوهن و همکاران، 1983)، چک لیست علائم بدنی (بارتون، 1995)، مقیاس هیجانهای ناخوشایند (لیری و همکاران، 2007)، و مقیاس خودتخریبگری مزمن (کلی و همکاران، 1985) را کامل کرده بودند، 30 مادر با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و در سه گروه همتا شده شامل گروه آزمایش، گروه گواه و گروه لیست انتظار گمارده شدند. دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیری) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. <strong>یافته ­ها:</strong> نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش گروهی خودنظم جویی منجر به کاهش معنادار میانگین نمرات علائم جسمانی، هیجانات ناخوشایند و خود تخریبگری گروه آزمایش در پسآزمون نسبت به گروه گواه و لیست انتظار پس از کنترل نمرات پیش ­آزمون شد.<strong> نتیجه­ گیری:</strong> بر اساس نتایج، آموزش گروهی راهبردهای سه گانه خودنظم­ جویی شامل خودشناسی انسجامی، خودمهارگری و شفقتِ خود می ­تواند ظرفیت روانی افراد درگیر با تنیدگیهای مزمن را برای کنار آمدن سازگارانه با تنیدگی افزایش دهد و از این طریق پیامدهای مخرب تنیدگی را در آنها کاهش دهد.<strong> </strong><span dir="LTR"></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background: </strong> The experience of stress disrupts the balance of human mental organization, as a result the individual experiences unpleasant emotions so that low capacity to regulate these emotions leads to psychological and physical symptoms. But whether could be help them to reduce the level of anxiety and enhance psychological capacity, which is assumed to be nurtured through self-regulation to better cope with their difficult experiences to have better function<span dir="RTL">.</span> <strong>Aims:</strong> This study aimed to investigate the effectiveness of group self-regulation triple strategies training including integrative self-knowledge, self-control, and self-compassion(Ghorbani and colleague , 2012., Neff, 2009) on adverse physical and emotional consequences resulted from stress including physical symptoms, unpleasant emotions, and self-destructiveness. <strong>Method:</strong> This research was a quasi-experiment study with pretest-posttest design with control group. The statistical population included mothers with children suffering from cancer refering to Imam Reza hospital and Namazi hospital in the city of Shiraz in 2017. Among 245 mothers who completed the perceived stress scale (Cohen et al., 1983), the physical symptoms checklist (Bartone, 1995), the unpleasant emotions scale (Leary et al., 2007), and the chronic self-destructiveness scale (Kelley et al., 1985), 30 mothers were selected through convenience sampling and placed into three paired groups including experimental group, control group, and waiting list group. Data were analyzed at two levels of descriptive and inferential (multivariate analysis of covariance). <strong>Results:</strong> The results of MANCOVA showed that group self-regulation triple strategies training significantly reduced the mean scores of physical symptoms, unpleasant emotions, and self-destructiveness of experimental group in post-test compared to the control group and waiting list after controlling for pre-test scores. <strong>Conclusions</strong><strong>:</strong> Based on the results, group self-regulation triple strategies training including integrative self-knowledge, self-control, and self-compassion could increase individuals’ mental capacity engaged in chronic stress to adaptive cope with stress and thereby reduce the devastating consequences of stress in these individuals.</div>
خودنظمجویی, خودشناسی انسجامی, شفقتِ خود, خودمهارگری, گروهدرمانی, تنیدگی, سرطان
Self-regulation, Integrative self-knowledge, Self-control, Self-compassion, Stress, Group therapy, Cancer
193
203
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-82-1&slc_lang=fa&sid=1
niloofar
kianrad
نیلوفر
کیان راد
kianradn@gmail.com
3521208656
10031947532846002151
Yes
isfahan university
دانشگاه اصفهان
hamidTaher
neshatdoost
حمیدطاهر
نشاط دوست
h.neshat@yahoo.co.uk
10031947532846002152
10031947532846002152
No
Isfahan university
دانشگاه اصفهان
mehdireza
sarafraz
مهدی رضا
سرافراز
mehdis332@gmail.com
10031947532846002153
10031947532846002153
No
Shiraz university
دانشگاه شیراز