Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1400
1
1
gregorian
2021
4
1
20
98
online
1
fulltext
fa
اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر والدگری مؤثر و کیفیت رابطه والد – فرزندی در مادران دارای نوجوان
The effectiveness of triple-p (positive parenting program) on effective parenting and quality of child-parent relationship in mothers with adolescents
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>زمینه: </strong>مطالعات متعددی پیرامون فرزندپروری و کیفیت رابطه والد - فرزندی انجام شده است، اما پژوهشی که به بررسی اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر والدگری مؤثر و کیفیت رابطه والد - فرزندی در مادران دارای نوجوان پرداخته باشد مغفول مانده است.<strong> هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر والدگری مؤثر و کیفیت رابطه والد - فرزندی در مادران دارای نوجوان پسر انجام شد.<strong> روش: </strong>پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش ­آزمون، پس ­آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری، شامل مادران دارای دانش آموز سیزده تا پانزده سال در شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 بود. 16 آزمودنی با روش نمونه ­گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (8 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش حاضر عبارتند از: پرسشنامه والدگری مؤثر آلاباما (1991)، پرسشنامه کیفیت روابط والد – فرزندی (1983) و برنامه فرزندپروری مثبت (لارزره و همکاران، 2016). تحلیل داده ­ها با روش تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر انجام شد. <strong>یافته­ ها:</strong> برنامه فرزند پروری مثبت بر والدگری مؤثر و کیفیت رابطه والد - فرزندی تأثیر معنادار داشت (0/001 <span dir="LTR">P<</span>). <strong>نتیجه ­گیری:</strong> میزان والدگری مؤثر و کیفیت رابطه والد – فرزندی در مادرانی که در برنامه فرزندپروری مثبت شرکت داشتند افزایش یافت.</span></span><span dir="LTR"></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:11.5pt;"> </span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background: </strong> umerous studies have been conducted on parenting and the quality of parent-child relationships, but research that neglects the effectiveness of a positive parenting program on effective parenting and the quality of parent-child relationships in mothers with adolescent has been neglected.<strong>Aims:</strong> The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of the positive parenting program (Triple-P) on the effective parenting and quality of -parent-adolescent relationship in mothers with adolescents. <strong>Method:</strong> The research was semi-experimental with pre-test, post-test and follow-up with the control group. The population consisted of mothers with 13-15 aged adolescents in the years 2018 in Isfahan city. 16 subjects were randomly selected as a sample and randomly divided into experimental and control groups (8 subjects). The present research instruments are Alabama's effective parenting questionnaire (1991), the parent-child relationship quality questionnaire (1983). And a positive parenting program (Larzer et al., 2016). Data analysis was performed by repeated analysis of variance. <strong>Results:</strong> Positive parenting program had a significant effect on effective parenting and the quality of parent-child relationship (P< 0/001). <strong>Conclusions:</strong> Mothers who participated in the positive parenting program had an effective rate of parenting and the quality of the parent-child relationship increased.</div>
<gdiv></gdiv><gdiv></gdiv><gdiv></gdiv><gdiv></gdiv><gdiv></gdiv><gdiv></gdiv><gdiv></gdiv><gdiv></gdiv>
والدگری مؤثر, برنامه فرزندپروری مثبت, نوجوان, کیفیت رابطه والد – فرزندی.
Effective parenting, positive parenting program, adolescent, quality of parent-child relationship.
185
198
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-661-1&slc_lang=fa&sid=1
Davoud
Hajkhodadadi
داود
حاج خدادادی
d.hkhodadadi@edu.ui.ac.ir
0534693547
100319475328460011793
No
PhD Student in Family Counseling, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشجوی دکتری مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Ozra
Etemadi
عذرا
اعتمادی
o.etemadi@edu.ui.ac.ir
0534693547
100319475328460011794
Yes
Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran (Corresponding Author)
دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)
Mohammad Reza
Abedi
محمدرضا
عابدی
m.r.abedi@edu.ui.ac.ir
0534693547
100319475328460011795
No
Professor, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Rezvan Sadat
Jazayeri
رضوان سادات
جزایری
r.jazayeri@edu.ui.ac.ir
0534693547
100319475328460011796
No
Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران