Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1400
1
1
gregorian
2021
4
1
20
98
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر هنجارگریزی و درگیری تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر بروجن
The effectiveness of philosophy for children program on academic incivility and academic engagement of sixth grade male students in borujen
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>زمینه:</strong><span style="color:black;"> برنامۀ آموزش فلسفه، طیف وسیعی از توانش­ ها و توانایی ­های فردی و اجتماعی را در دانش ­آموزان بهبود می ­بخشد، اما در بررسی اثربخشی آموزش این نوع برنامه بر هنجارگریزی و درگیری تحصیلی دانش­ آموزان شکاف تحقیقاتی وجود دارد. </span><strong>هدف:</strong><span style="color:black;"> پژوهش حاضر با هدف</span> <span style="color:black;">بررسی اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر هنجارگریزی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش ­آموزان پایۀ ششم ابتدایی شهر بروجن انجام شد. </span><strong>روش: </strong><span style="color:black;">مطالعۀ حاضر شبه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون </span><span style="color:black;">–</span><span style="color:black;"> پس ­آزمون با گروه گواه بود، که از میان دانش­ آموزان پسر پایۀ ششم ابتدایی شهر بروجن در سال تحصیلی 1398، 40 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در گروه ­های آزمایش و گواه قرار گرفتند. </span>مداخلۀ آموزش فلسفه برای کودکان (­کم، 1385) <span style="color:black;">در 10 جلسۀ 60 دقیقه­ ای برای گروه آزمایش اجرا شد. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامۀ هنجارگریزی تحصیلی (کلارک، لیکر، گیل و گوین، 2015)</span><span style="color:black;"> و پرسشنامۀ درگیری تحصیلی (</span>ریو، 2013)<span style="color:black;"> بود. تحلیل دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. </span><strong>یافته ­ها:</strong> <span style="color:black;">نتایج نشان داد آموزش فلسفه برای کودکان به طور معناداری منجر به کاهش هنجارگریزی و افزایش درگیری تحصیلی دانش­آموزان پایۀ ششم ابتدایی شهر بروجن شده است (0/001 ></span><span dir="LTR"><span style="color:black;">p</span></span><span style="color:black;">). </span><strong>نتیجه ­گیری:</strong> براساس یافته­ های <span style="color:black;">پژوهش حاضر آموزش فلسفه برای کودکان می تواند به منظور کاهش رفتارهای هنجارگریزی و افزایش درگیری تحصیلی در محیط­ های آموزشی مورداستفاده قرار گیرد.</span></span></span><span dir="LTR"></span><span dir="RTL"> </span><span dir="RTL"></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background:</strong> Philosophy programs can improve a broad range of students’ individual and social competencies. <strong>Aims:</strong> The current research was conducted to determine the effectiveness of philosophy for children program on academic incivility and academic engagement of sixth-graders in elementary schools in Borujen, a city in Chaharmahal and Bakhtiari province of Iran. <strong>Method:</strong> A pre-test/post-test control group design was performed in this quasi-experimental study. The population consisted of all male sixth-graders in elementary schools in Borujen city, of whom 40 subjects were selected through a random cluster sampling and randomly divided into experimental and control groups. The participants were then given the intervention program of philosophy for children (Cam, 2001) for ten 60-minute sessions. The research tools included Clark et al (2015) the academic incivility questionnaire and the Reeve academic engagement questionnaire (2013). Data analysis was performed using a multivariate analysis of covariance. <strong>Results:</strong> It was observed that the philosophy for children program significantly decreased academic incivility and increased academic engagement of the sixth graders (p< 0/001). <strong>Conclusions:</strong> Such finding suggest that implication of philosophy for children program in educational settings can positively influence the academic engagement and academic incivility</div>
آموزش فلسفه برای کودکان, درگیری تحصیلی, هنجارگریزی تحصیلی.
Philosophy for children, academic engagement, academic incivility.
295
304
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-747-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammadmehdi
Shirzadi
محمدمهدی
شیرزادی
mshirzadi1367@gmail.com
1199222763
100319475328460011818
No
Shiraz university
دانشگاه شیراز
Shabnam
Bayati
شبنم
بیاتی
shabnambayati@gmail.com
4670140329
100319475328460011819
Yes
Tehran university
دانشگاه تهران
Arezoo
Bodaghi
آرزو
بداقی
arezoobodaghi247@gmail.com
2400091676
100319475328460011820
No
Shiraz university
دانشگاه شیراز
Nadeya
Babadi Akasheh
نادیا
بابادی عکاشه
n.akashe1386@gmail.com
4650724325
100319475328460011821
No
Shiraz university
دانشگاه شیراز