Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1399
8
1
gregorian
2020
11
1
19
96
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثربخشی شناخت درمانگری مبتنی بر ذهن آگاهی و روان درمانگری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بلوغ عاطفی در افراد دارای اختلالات مصرف مواد
Comparison of the efficacy of mindfulness-based cognitive therapy and acceptance and commitment therapy on emotional maturity in people with substance abuse disorders
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong><span style="color:black;">زمینه:</span></strong><span style="color:black;"> با توجه به افزایش اختلالات مصرف مواد و پیامدهای نامطلوب ناشی از آن بر مسائل فردی و اجتماعی، ضرورت دارد مداخلات کارآمدی بکار گرفته شود. پژوهش ­های زیادی در مورد اثربخشی رویکردهای درمانی متفاوت بر بلوغ عاطفی انجام شده است اما پژوهشی که به بررسی اثربخشی درمان­ های ذهن آگاهی و پذیرش و تعهد بر بلوغ عاطفی در افراد دارای اختلالات مصرف مواد پرداخته باشد نادیده گرفته شده است. <strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان­ های ذهن­ آگاهی و پذیرش و تعهد بر بلوغ عاطفی در افراد دارای اختلالات مصرف مواد انجام گرفت. <strong>روش:</strong> طرح پژوهش، شبه آزمایشی از نوع پیش ­آزمون </span><span style="color:black;">–</span><span style="color:black;"> پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری تعداد 300 نفر مرد دچار سوءمصرف مواد بودند که </span><span style="color:black;">به مراکز ترک اعتیاد تحت نظر اداره کل بهزیستی اردبیل در سال 1397 مراجعه کرده بودند، تعداد 45 نفر بصورت نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و</span><span style="color:black;"> سپس بصورت تصادفی 30 نفر در گروه­های آزمایش و 15 نفر گواه گمارده شدند، گروه آزمایش طی هشت جلسه 90 دقیقه­ ای</span><span style="color:black;"> آموزش فنون</span> <span style="color:black;">شناخت درمانگری مبتنی بر ذهن­ آگاهی سگال، ویلیامز و تسدال (2002) و فنون درمان پذیرش و تعهد ویلسون، گیفورد و بتن (2014)</span><span style="color:black;"> را دریافت کردند و گروه گواه مداخله ­ای دریافت نکردند. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه بلوغ عاطفی (1974) بود و داده­های بدست آمده توسط تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی </span><span dir="LTR"><span style="color:black;">LSD</span></span><span style="color:black;"> با نرم­ افزار </span><span dir="LTR"><span style="color:black;">SPSS 25</span></span> <span style="color:black;">تحلیل شدند. <strong>یافته </strong>­<strong>ها:</strong> یافته ­ ها نشان داد که درمان­های ذهن­آگاهی و پذیرش و تعهد تأثیر معنی­ داری را بر روی بلوغ عاطفی گذاشتند (0/05 </span><span dir="LTR"><span style="color:black;">p<</span></span><span style="color:black;">). </span><span style="color:black;">همچنین بین دو درمان بکارگرفته شده تفاوت معنی­ داری مشاهده نگردید (0/370 </span><span dir="LTR"><span style="color:black;">p=</span></span><span style="color:black;">). <strong>نتیجه­ گیری:</strong> در نتیجه درمان ­های ذهن ­آگاهی و </span><span style="color:black;">پذیرش و تعهد</span><span style="color:black;"> بعنوان مداخلات مؤثر می­ توانند بر بهبود بلوغ عاطفی در افراد دارای اختلالات مصرف مواد بکارگرفته شوند.</span></span></span><span dir="LTR"></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background: </strong>Due to the increase in substance use disorders and its adverse consequences on individual and social issues, it is necessary to use effective interventions. Much research has been done on the effectiveness of different therapeutic approaches on emotional maturity, but research that examines the effectiveness of mindfulness and acceptance and commitment therapies on emotional maturity in people with substance use disorders has been overlooked. <strong>Aims: </strong>The purpose of this study was to Comparison of the efficacy of MBCT and ACT on emotional maturity in people with substance abuse disorders. <strong>Method: </strong>The research design was a quasi-experimental pretest-posttest with a control group. The statistical population was 300 men with substance abuse who referred to addiction treatment centers under the supervision of Ardabil General Welfare Office in 2018. 45 people were selected by available sampling and then randomly assigned 30 people in the experimental groups and 15 people in the control group. The experimental group received training in eight sessions of 90 minutes of Teaching Cognitive Therapy Techniques based on Segal, Williams and Teasdale Mindfulness Therapy (2002) and Wilson, Gifford and Beten Acceptance and Commitment Therapy Techniques (2014) and the control group did not receive any intervention. The instrument of the present study was the emotional maturity questionnaire (1974) and data were analyzed by analysis of covariance and LSD post hoc test with SPSS 25 software. <strong>Results: </strong>The results showed that MBCT and ACT had a significant effect on emotional maturity (p< 0/05). Also, no significant difference was observed between the two treatments used (p= 0/370). <strong>Conclusions</strong><strong>:</strong> As a result, MBCT and ACT can be used as effective interventions to improve emotional maturity in people with substance use disorders.</div>
درمان ذهن آگاهی, درمان پذیرش و تعهد, بلوغ عاطفی, اختلالات مصرف مواد
Mindfulness therapy, acceptance and commitment therapy, emotional maturity, substance abuse disorders
1683
1699
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-752-1&slc_lang=fa&sid=1
manouchehr
saadatkhah
منوچهر
سعادتخواه
saadatkhahmnp@yahoo.com
6019257436
100319475328460010639
No
Department of Psychology, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
Mohammad
Narimani
محمد
نریمانی
narimani@uma.ac.ir
1460883527
100319475328460010640
Yes
Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Ardabil, Iran, (Corresponding Author)
استاد، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. (نویسنده مسئول)
Tavakol
Mousazadeh
توکل
موسی زاده
tavakkol.mousazadeh@gmail.com
1461000521
100319475328460010641
No
Assistant professor, Department of Psychology, Ardabil Azad University, Ardabil, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
Somayeh
Taklavi Varniyab
سمیه
تکلوی
staklavi@gmail.com
6039644273
100319475328460010642
No
Assistant professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران