Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
20
102
online
1
fulltext
fa
بررسی و انطباق مؤلفه های سنجش هوشهای چندگانه با نگاه بومی برای دانشآموزان دورۀ اول ابتدایی
Examining and adapting multiple intelligences assessment components for primary school students; a native look
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">زمینه: نظریه گاردنر، پایه و اساسی را برای تشخیص تواناییها و استعدادهای متفاوت پیریزی میکند؛ اما ارزیابی هوشهای چندگانه کاری بسیار دشوار است و ابزارهای موجود از درستیآزمایی و قابلیت اعتماد مطلوبی برخوردار نیستند و بر اساس فرهنگ ایرانی طراحی نشدهاند. هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی و انطباق مؤلفههای سنجش هوشهای چندگانه با نگاه بومی برای دانش‎آموزان دوره اول ابتدایی بود. روش: طرح حاضر از نظر هدف جزو طرحهای تحقیق و توسعه و از نظر شیوۀ گردآوری دادهها از نوع توصیفی است. جامعۀ آماری را معلمان دورۀ اول مقطع ابتدایی شاغل به تدریس در سال 1399 در شهرستان تهران تشکیل میدهند که از آن میان، 318 نفر بهصورت در دسترس انتخاب شدند. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد ساختار هشت مؤلفهای بر اساس روش تعمیمیافته کمترین مجذورات و روش ایکوامکس مناسبترین و سادهترین ساختار برای این دادهها است. تحلیل عاملی تأییدی نشانگر آن بود که ساختار تحلیل عاملی اکتشافی از شاخصهای مناسب برازش برخوردار است. افزون بر آن، خرده مقیاسها از ضرایب همگونی درونی مناسبی برخوردارند و دامنۀ آنها بین0/79 (هوش موسیقیایی) تا 0/92 (هوش بین فردی) است. نتیجهگیری: بهطورکلی، نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که با توجه به ویژگیهای روانسنجی مطلوب فرم معلم مقیاس هوشهای چندگانه برای دانشآموزان دوره اول ابتدایی، از آن می‎توان برای شناسایی هوشهای چندگانه دانشآموزان در مجموعههای آموزشی در جامعه ایرانی استفاده کرد.</div>
<div style="text-align: justify;">Background: Theory of Gardner provides a basis for identifying different capabilities and talents, but it is very difficult to assess multiple intelligences and the existing tools do not have the desired validity and reliability and are not designed based on Iranian culture. Aims: The present study aims to examine and adapt multiple intelligences assessment components for Iranian primary school students. Method: The present study is research and development, and descriptive in terms of purpose and data collection method respectively. The population consists of Tehrani first, second, and third-grade teachers in the school year of 2020 from which, 318 teachers were selected by available sampling. Results: Explanatory factor analysis showed eight-component-structure based on generalized least squares and equamax rotation is the best structure. Confirmatory factor analysis indicated explanatory factor analysis has good fit indexes. Besides, the subscales have sufficient internal consistency and range between 0/79 (Musical Intelligence) to 0/92 (Interpersonal Intelligence). Conclusions: In sum, results show regarding the optimal psychometric properties of the Multiple Intelligence Scale for Iranian Primary School Students-Teacher Form, it could be used for identifying multiple intelligences of students in educational settings in Iranian society</div>
هوشهای چندگانه, دانشآموزان دورۀ اول مقطع ابتدایی, معلم.
Intelligence, multiple intelligence, scale, elementary school students, teachers
823
835
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-876-1&slc_lang=fa&sid=1
Mojtaba
Mahdavi
مجتبی
مهدوی
mojtabamhd22@gmail.com
0780358090
100319475328460013560
No
Ph.D Student of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Gholamali
Afrooz
غلامعلی
افروز
afrooz@ut.ac.ir
308
100319475328460013561
Yes
Academic Tenure, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
استاد ممتاز، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Mohsen
Shokouhi-Yekta
محسن
شکوهی یکتا
msyekta@yahoo.com
412
100319475328460013562
No
Professor, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
استاد، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Keyvan
Salehi
کیوان
صالحی
keyvansalehi@yahoo.com
555
100319475328460013563
No
Assistant Professor, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
استادیار، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Ali
Moghadam-Zadeh
علی
مقدم زاده
amoghadamzadeh@ut.ac.ir
888
100319475328460013564
No
Assistant Professor, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
استادیار، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران