fa
jalali
1394
6
1
gregorian
2015
9
1
14
54
online
1
fulltext
fa
بررسی نقش عوامل خانوادگی مؤثر در گرایش به مواد مخدر اعم از صنعتی و سنتی در میان جوانان استان لرستان
Examining the role of family factors affecting drug trends (traditional-industrial) among youth of Lorestan province
یکی از مسائل بسیار با اهمیت در جامعه امروزی، مسئله اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر و علل مربوط به آن است. عوامل بسیار زیادی با این امر در ارتباط بوده و بر آن تأثیر میگذارند که بهنظر میرسد از میان این عوامل، عوامل خانوادگی نقش بسیار مهمی را در گرایش به مواد مخدر ایفا میکنند. از اینرو مسئله تحقیق حاضر، تعیین تأثیر عوامل خانوادگی (بیسوادی والدین، طلاق، والدین معتاد، اختلافات خانوادگی، عدم نظارت صحیح والدین، کمتوجهی والدین به خواستههای صحیح و منطقی فرزندان، ثروت و رفاه اقتصادی خانواده) در گرایش به مواد مخدر صنعتی و سنتی در میان جوانان استان لرستان بوده است.
نمونه آماری پژوهش حاضر نیز تعداد 200 نفر از جوانان بود که از میان جوانان مبتلا به سوء مصرف مواد تعداد 100 نفر، و نیز تعداد 100 نفر از جوانان عادی بود که بعد از همگن شدن بر اساس، سن، جنس، تحصیلات، میزان درآمد با گروه اول بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه علل گرایش به سوء مصرف مواد مخدر در جوانان (محمدی، 1392) استفاده و برای تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج بهدست آمده نشان داد عوامل والدین معتاد یا وجود افراد معتاد در خانواده، اختلافات خانوادگی و کمبود محبت در روابط عاطفی خانواده، عدم مهارگری و نظارت صیحح والدین و استفاده از شیوههای نامناسب تربیتی و طلاق و جدائی والدین در مقایسه دو گروه از جوانان مبتلا و عادی دارای اثر معناداری برای گرایش به سمت مواد مخدر هستند از سوی دیگر نتایج نشان داد که بیسوادی والدین، کمتوجهی والدین و میزان ثروت خانواده اثر معناداری در گرایش به اعتیاد ندارد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان چنین بیان داشت که عوامل خانوادگی مرتبط با چگونگی رفتار و تربیت فرزندان دارای نقش بسیار مهمی در گرایش جوانان بهسوی مواد مخدر دارند.
One of the important issues in today's society is drug addiction and drug abuse and the reasons related to it. This has been associated with a lot of factors that affect it; so, it seems that among these factors, family factors play a crucial role in creating tendency towards drugs. Hence the problem of the present study was to determine the influence of family factors (illiterate parents, divorce, parental addiction, family conflicts, lack of parental supervision, parental inattention to proper and reasonable demands of children, and wealth and prosperity of the family) in creating tendency toward industrial and traditional drugs among young people of Lorestan province. The present study was a retrospective study. The sample of the study were 200 young people, 100 of them chosen from addicted and 100 from normal population, which were recruited after being homogenized with the first group based on age, gender, education, and income. In this study, the causes of drug abuse tendency among young people questionnaire (Mohamadi, 1392) was used. MANOVA was also used in order to analyze the data. The results showed that addicted parents or the presence of addicts in families, family conflicts and lack of love in family relationships, lack of proper parental supervision, use of inappropriate parenting practices, and parental divorce and separation had significant effect on tendency toward drugs. The results also showed that the illiteracy of parents, parental negligenc, and household wealth has no significant effects on propensity to addiction. According to the research findings, it can be stated that family factors associated with child behavior have an important role in youth attitudes toward drugs.
family factors, tendency toward using drugs, youth.
عوامل خانوادگی, گرایش به مواد مخدر, جوانان
154
167
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-107&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/20
1398/4/29
2019/07/20
1398/4/29
mohsen
Amiri
Zanjan university
محسن
امیری
amiri_tmu@yahoo.com
003194753284600858
003194753284600858
Yes
دانشگاه زنجان.
Reza
Pourhosein
Tehran University
رضا
پورحسین
003194753284600859
003194753284600859
No
دانشگاه تهران
Zekroullah
Morovati
Zanjan university
ذکر اله
مروتی
003194753284600860
003194753284600860
No
دانشگاه زنجان.
Majid
Yosefi Afrashteh
Zanjan university
مجید
یوسفی افراشته
003194753284600861
003194753284600861
No
دانشگاه زنجان.
fa
طراحی و بررسی اثربخشی مداخلهای بر اساس نظریه نظامهای خانواده بوون برای ارتقای سلامت و کیفیت روابط
Designing and evaluating an intervention based on Bowen family systems theory to improve health and quality of relationships
تعارض در خانواده نقش مهمی در سلامت و کیفیت زندگی افراد دارد ولی مداخلههای خانواده محور کمی به منظور کاهش تعارض و بهبود سلامت در خانواده طراحی شدهاند. هدف این پژوهش طراحی و ارزیابی یک مداخله روانی- آموزشی خانواده محور کوتاهمدت بر اساس نظریه نظامهای خانواده بوون برای بهبود سلامت و کیفیت رابطه در زوجهای مبتلا به اختلالهای اضطرابی و تعارضهای زناشویی است. 19 زوج بهعنوان گروه آزمایشی و 19 زوج بهعنوان گروه گواه در این طرح شبه آزمایشی با روش نمونه گیری در دسترس و پیگیری 2 ماهه شرکت کردند. شرکتکنندگان به پرسشنامه کیفیت رابطه (پیرس، ساراسون و ساراسون، 1991) و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (1996) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روش تحلیل واریانس و اندازهگیریهای مکرر نشان داد که این مداخله میتواند کیفیت زندگی و کیفیت رابطه زوجها را ارتقا دهد. نتایج این پژوهش تأیید کننده اثربخشی درمان سیستمی بوون است و میتواند برای معرفی مدل جدیدی در روانشناسی سلامت بر اساس نقش عوامل بین فردی و هیجانی در سلامت مورد استفاده قرار بگیرد.
Family conflicts has have an important role in individuals’ health, but there are a few family-based interventions for reducing conflict and improving health. The aim of this study was to design and evaluate a brief family-based and psycho-educative intervention based on Bowen family systems theory for improving quality of relationship and health in couples diagnosed with anxiety disorders and marital conflicts. 19 couples as the experimental group and 19 couples as the control group diagnosed participated in this semi-experimental project using accessible sampling and a 2 months follow-up. Participants completed quality of relationship questionnaire (Pierce, Sarason and Sarason, 1991) and WHO quality of life questionnaire (1996). Variance analysis with repeated measures indicated that this intervention improves quality of relationship and health in couples. These findings confirm effectiveness of Bowen systemic therapy and could be used in introducing new models in health psychology based on the role of interpersonal and emotional factors in health.
Bowen family systems theory, quality of relationship, health.
نظریه نظامهای خانواده بوون, کیفیت رابطه, سلامت
168
179
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-108&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/202019/07/20
1398/4/29
2019/07/202019/07/20
1398/4/29
Fatemeh
Gharehbaghy
Tehran University
فاطمه
قرهباغی
fagh_1977@yahoo.com
003194753284600862
003194753284600862
Yes
دانشگاه تهران
MohammadAli
Besharat
Tehran University
محمدعلی
بشارت
003194753284600863
003194753284600863
No
دانشگاه تهران
Reza
Rostami
Tehran University
رضا
رستمی
003194753284600864
003194753284600864
No
دانشگاه تهران
Masoud
Gholamali Lavasani
Tehran University
مسعود
غلامعلی لواسانی
003194753284600865
003194753284600865
No
دانشگاه تهران
fa
پیامدهای روان شناختی بخشایش گری از دیدگاه مادران کودکان دارای نارسایی تحولی عقلی
Psychological consequences of forgiveness from the perspective of Iranian's mothers of children with intellectual disabilities
پژوهش حاضر پیامدهای روان شناختی بخشایش گری که مادران ایرانی کودکان دارای نارسایی تحولی عقلی تجربه کرده اند را مورد بررسی قرار داده است. برای نیل به این هدف، روش کیفی و نظریه برخاسته از داده ها مورد استفاده قرار گرفت. بیست نفر از مادران کودکان دارای نارسایی تحولی عقلی که برای تکمیل پرونده فرزند خود به سازمان آموزش پرورش رجوع کرده بودند بهصورت تصادفی انتخاب و سؤالات نیمهساختاریافته در مورد پیامدهای بخشایش گری تا رسیدن به مرحله اشباع مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل یافته ها از طریق کدهای باز و مشخص شدن گزارههای اصلی و فرعی، نشان داد که در ایران مادران این گروه از کودکان بهترتیب به پیامدهای روانی، پیامدهای معنوی و اجتماعی، خانوادگی دست یافتهاند. این نشان میدهد که غنی بودن محتوا و متون مربوط به بخشایش گری در فرهنگ ایرانی- اسلامی به مادران کودکان دارای نارسایی تحولی عقلی برای بخشیدن دیگران کمک کرده است.
This study examined the psychological consequences of forgiveness from the perspective of Iranian's mothers of children with intellectual disabilities. In the same way, a qualitative method was used. Twenty mothers of children with intellectual disability who were referred to the department of education to complete their children's assessment data, were selected randomly and semi-structure interview was used to gather data. These mothers were interviewed until saturation was established. The analysis of data lead to establishment of opening codes and categorizing them in conceptual headings. Mothers of children with intellectual disabilities used spiritual resources, internal resources, and social interests and resources to forgiving others respectively. This indicates that the rich content related Iran's- Islamic culture has helped the mothers of children with intellectual disabilities to forgive others.
Forgiveness, Psychological consequences, Mothers of children with intellectual disability, Iranian culture
بخشایش گری, پیامدهای روان شناختی, مادران کودک نارسای تحولی عقلی, فرهنگ ایرانی
180
192
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-109&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/202019/07/202019/07/20
1398/4/29
2019/07/202019/07/202019/07/20
1398/4/29
Shahroz
Nemati
Tabriz University
شهروز
نعمتی
sh.nemati@tabrizu.ac.ir
003194753284600866
003194753284600866
Yes
دانشگاه تبریز
Bagher
Ghobari bonab
Tehran University
باقر
غباری بناب
003194753284600867
003194753284600867
No
دانشگاه تهران
Reza
Pourhossein
Tehran University
رضا
پورحسین
003194753284600868
003194753284600868
No
دانشگاه تهران
fa
بررسی رابطه بین ابعاد شخصیت و انگیزش با رضایت شغلی از راه شبکههای عصبی مصنوعی
Determining the relationship between personality dimensions and motivation to job satisfaction using artificial neural networks
هدف از پژوهش حاضر بررسی قدرت پیشبینیکنندگی ابعاد شخصیتی نظریه کلونینجر و تنظیمهای مختلف انگیزشی نظریه خودتعیینگری در رابطه با رضایت شغلی درونی در شرکت ذوب آهن اصفهان بوده است. برای این منظور از مدل شبکههای عصبی مصنوعی استفاده گردید. تعداد 202 نفر از کارکنان به روش نمونهگیری در دسترس در پژوهش شرکت داده شدند. آنها پرسشنامههای مزاج و خوی (TCI-56)، انگیزش کاری (MAWS) و رضایت شغلی درونی (JSS) را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که انگیزش هم هویت شده، انگیزش درونی و بعد شخصیتی خود-راهبری به ترتیب در تعامل با سایر ابعاد شخصیتی و انگیزشی و ویژگیهای جمعیتشناختی بیشترین اهمیت را در پیشبینی رضایت شغلی درونی دارا میباشند.
The present study aimed to explore the relationship between personality dimensions and motivation to intrinsic job satisfaction among Zob-Ahan Esfahan steel-making company employees. The artificial neural networks model was used for analyzing the data.
202 employees completed TCI-56, motivation at work scale (MAWS) and job satisfaction scale (JSS). Results revealed that identified motivation, intrinsic motivation and self-directedness were respectively the most important factors in predicting intrinsic job satisfaction.
job satisfaction, Cloninger personality theory, self-determination theory, artificial neural networks.
رضایت شغلی درونی ,نظریه شخصیت کلونینجر, نظریه خودتعیینگری, شبکههای عصبی مصنوعی.
193
207
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-110&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/202019/07/202019/07/202019/07/20
1398/4/29
2019/07/202019/07/202019/07/202019/07/20
1398/4/29
Saee'd
Pournaghash-Tehrani
Tehran University
سعید
پورنقاش تهرانی
amirtalapash@gmail.com
003194753284600869
003194753284600869
Yes
دانشگاه تهران
AmirReza
Talaei
Tehran University
امیررضا
طلایی
003194753284600870
003194753284600870
No
دانشگاه تهران
Hojatullah
Farahani
Tehran University
حجتالله
فراهانی
003194753284600871
003194753284600871
No
دانشگاه تهران
fa
پیش بینی روشنی بیان معلمان بر اساس رگههای بزرگ شخصیتی (OCEAN)
Prediction of teacher clarity based on the personality super traits
در زمینۀ عوامل مؤثر بر میزان یادگیری دانشآموزان، به نقش تأثیرگذار سبک بیان معلمان اشاره شده است. هدف پژوهش حاضر، تبیین و پیش بینی روشنی بیان معلم بر اساس پنج رگۀ بزرگ شخصیتی (برونگردی، تجربه پذیری، روان آزردگی گرایی، دلپذیری، وجدانی بودن)، سن و وضعیت شغلی بود. بههمین منظور، 100 نفر از دبیران زن دبیرستان های شهر همدان از رشته های مختلف علوم انسانی به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از «پرسشنامۀ شخصیت گلدبرگ» و «پرسشنامه روشنی بیان لادکاوسکی» استفاده شد. برای هر معلم 20 دانش آموز و در مجموع 2000 دانش آموز روشنی بیان کل معلمان را ارزیابی نمودند. یافته های پژوهش بر اساس تحلیل رگرسیون نشان داد، متغیرهای پیش بین سهم معنیداری از واریانس روشنی بیان را تبیین می کنند. رگههای شخصیتی «روان آزردگی گرایی» بهصورت منفی، و «برونگردی» و «دلپذیری» بهصورت مثبت می توانند روشنی بیان معلم را پیش بینی کنند. اما رگههای شخصیتی «تجربهپذیری» «وجدانی بودن»، و ویژگی های جمعیت شناختی سن، سابقۀ کاری و سطح تحصیلات نمی توانند روشنی بیان معلم را پیش بینی کنند. بنابراین باتوجه به یافته های پژوهش، فن آموزشی روشنی بیان با عوامل شخصیتی معلم مرتبط است، اما با سن، سابقه کاری و سطح تحصیلات معلم مرتبط نیست.
In the context of effective elements of atudent’s learning, the influencing role of teacher’s explanation style has been emphasized. In the current study, the contribution of the big five personality traits, age and job status in the prediction of teacher’s clarity has been investigated. The sample includes 100 female teachers from those teaching in high schools of hamedan province selected by multiple-stage cluster sampling method. “Goldberg personality inventory” (GPI) and “Wlodkowski clarity questionnaire” (WCQ) were used for data gathering. 2000 students assessed the teacher’s clarity (20 students for each teacher). The results showed that the personality traits of “extraversion” and “agreeableness” are positive predictors, and “neuroticism” is a negative predictor of teacher’s clarity. The personality traits of “conscientiousness” and “openness to experience” and demographic characteristic (age & job status) cannot predict Teacher’s clarity. According to these results, personality traits are influential factors in teacher’s explanation, and by rearing personality traits such as “Extraversion” and “agreeableness”, teacher’s clarity can be increased.
teacher’s clarity, age, job status, personality characteristics.
روشنی بیان معلم, سن, وضعیت شغلی, ویژگی های شخصیتی.
208
225
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-111&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/20
1398/4/29
2019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/20
1398/4/29
Zahra
Akbari
Bu Ali Sina University
زهرا
اکبری
Zahraakbari84@Yahoo.com
003194753284600872
003194753284600872
Yes
دانشگاه بوعلی سینا
Rasol
Kord Noghabi
Bu Ali Sina University
رسول
کردنوقابی
003194753284600873
003194753284600873
No
دانشگاه بوعلی سینا
Mehran
Farhadi
Bu Ali Sina University
مهران
فرهادی
003194753284600874
003194753284600874
No
دانشگاه بوعلی سینا
fa
تأثیر شرکت کردن در جلسه های تحلیل وجودی گروهی در نگرانی
Effectiveness of participation in group existential analysis sessions on worry
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخش بودن شرکت در جلسه های گروهی تحلیلِ وجودی در نگرانی انجام گرفت. سطح بالای نگرانی، جنبه های مختلف از بودنِ انسان، شامل بدنی، روانی و اجتماعی، را دستخوش تغییرات معطوف به سازشنایافتگی قرار می دهد. جلسههای تحلیل وجودی با محوریت کاوش در ارادۀ آزاد، تنهایی، مرگ و معنای زندگی انجام می گیرد، این مؤلفه ها پیامد و پدیدارهای مسلّم بودنِ انسان، در روی آورد رواندرمانگران وجود گرا بهشمار می آیند. طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه گواه با روش نیمهآزمایشی برای انجام این پژوهش به کار بسته شد. 30 نفر از دانشجویانِ دختر در مقطع کارشناسی دانشگاه رازی، که داوطلب برای شرکت در پژوهش بودند، به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. 15 نفر گروه آزمایش در نُه جلسۀ نود دقیقه ای که در طول شش هفته برگزار گردید حضور یافتند. 15 نفر گروه گواه درطی این مدّت مداخله ای را دریافت نکردند. ابزار گردآوری داده های پژوهش پرسش نامۀ چرا نگرانی (WWQ-II)بود.
نتایج تحلیلِ یافته های این پژوهش نشانگر عدم اثربخشی حضور در جلسه های گروهی تحلیل وجودی در کاهشِ نگرانی دانشجویان دختر است. بنابراین، حضور در این جلسه ها در کاهشِ نگرانی، از لحاظ آماری اثربخشی معنادار نداشته است.
The present study examined the effectiveness of participation in group existential analysis sessions on worry. A high level of worry affects various aspects of existence, including biological, psychological and social changes that result in unadaptability. Existential analysis sessions focused on exploring free will, loneliness, death and the meaning of life, the factors which are considered the definite outcomes and phenomena of human’s existence by the existence-oriented psychotherapists. For this research, a pre-post test model was implemented together with a control group and with a semi-experimental method. 30 of female undergraduate students of Razi university, who were volunteers to participate in the research, were assigned randomly into two groups: an experimental group and a control group. 15 persons of experimental group participated in 9sessions, each lasting 90-minutes, during 6 weeks. The 15 persons in the control group did not receive any intervention during this period. The data collection tool was the why worry questionnaire (WWQ-II). The data analysis was performed by analysis of covariance (ANCOVA(. The findings of the research indicate the ineffectiveness of participation in group existential analysis sessions in reducing worry in female students. Thus, participation in these sessions had no statistically significant effectiveness in reducing worry.
existential analysis, worry, student.
تحلیلِ وجودی, نگرانی, دانشجویان
226
240
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-112&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/20
1398/4/29
2019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/20
1398/4/29
saee'd
Askari
Razi University
سعید
عسکری
dr.saeidaskari@yahoo.com
003194753284600875
003194753284600875
Yes
دانشگاه رازی
ghaffar
Nasiri Hanis
Shahid Beheshti University
غفّار
نصیری هانیس
003194753284600876
003194753284600876
No
دانشگاه شهید بهشتی
Lili
Panaghi
Shahid Beheshti University
لیلی
پناغی
003194753284600877
003194753284600877
No
دانشگاه شهید بهشتی
fa
مقایسه پرخاشگری بین ورزشکاران بهصورت برخورد گروهی و غیر برخورد گروهی و غیر ورزشکاران
Comparing aggression between team athletes (contact, non contact) and non athletes
پرخاشگری از جمله مسائل عمده و با اهمیتی است که در بسیاری از جوامع امروزی، بخصوص در بین جوامع جوان زمینه ساز مشکلات زیادی است،که باعث شده محققین همواره درصدد یافتن راهحلهایی جهت رفع این معضل فردی و اجتماعی باشند. یکی از این راهحلهای عمده و بحثانگیز پرداختن به ورزش و فعالیتهای ورزشی در جهت تعدیل پرخاشگری است. لذا هدف از پژوهش حاضر مقایسه پرخاشگری بین ورزشکاران رشتههای ورزشی گروهی برخوردی، گروهی غیر برخوردی و غیر ورزشکاران است. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی- مقایسهای است و برای انجام آن از بین پسران ورزشکار و غیر ورزشکار شهر یزد 120 نفر بهعنوان آزمودنی بهصورت تصادفی انتخاب شدند.
در این تحقیق از پرسشنامههای دموگرافیک و پرخاشگری باس و پری (1992) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و همچنین از آزمونهای آمار استنباطی نظیر آزمون نیکویی برازش(k-s) و آزمون آنوای یکطرفه استفاده شد. نتایج نشان داد که غیر ورزشکاران بهطور معناداری از ورزشکاران رشتههای ورزشی گروهی (برخوردی و غیر برخوردی) پرخاشگرترند و همچنین تفاوت معناداری در پرخاشگری بین ورزشکاران رشتههای ورزشی گروهی برخوردی و غیر برخوردی وجود ندارد.
Aggression is among the most significant issues in many societies today, specifically in younger generation, leading to numerous problems. This inspires researchers to look for ways to solve this individual and social problem. One of these well-known ways to reduce aggression is exercise and sports. As a result, the aim of the present study is to compare the aggression among athletes of various disciplines including collision groups, non-collision groups and non-athletes.
The design of the study is descriptive and of scientific-comparative kind. 120 people were selected randomly from the male athletes and non-athletes in Yazd.
The demographic-aggressive questionnaire of Bass and Perry (1992) was employed for the purpose of this study. For data analysis, descriptive statistics and inferential tests of goodness of fit (k-s) and one-way ANOVA were used. The results showed that non-athletes were significantly more aggressive compared to group sport athletes (collision and non-collision). The results further showed that there is no significant difference in terms of aggression between athletes of the collision group sports and those of non-collision group sports.
Aggression, athletes, non-athletes, sport
پرخاشگری, ورزشکار, غیر ورزشکار
241
255
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-113&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/20
1398/4/29
2019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/20
1398/4/29
Saee'd
Soheylipoor
Tehran University
سعید
سهیلیپور
003194753284600911
003194753284600911
No
دانشگاه تهران
Mohammad
Khabiri
Tehran University
محمد
خبیری
003194753284600912
003194753284600912
No
دانشگاه تهران
Ghasem
Babaei Zarch
University of Esfahan
قاسم
بابایی زارچ
babaei551@alumni.ut.ac.ir
003194753284600913
003194753284600913
Yes
دانشگاه اصفهان
Mahmoud
Sheikh
Tehran University
محمود
شیخ
003194753284600914
003194753284600914
No
دانشگاه تهران
fa
گزارشی موردی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در مورد مشکلات درس روش تحقیق
A case report: Farhangian university students' point of view about research methodology course problems
تحقیق مهارتی است که برای هر دانشجویی مهم است. این مقاله با هدف شناسایی و طبقهبندی مشکلات درس روش تحقیق از دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، پردیس کوثر یاسوج انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان سال دوم پردیس کوثراست که این واحد درسی را با موفقیت گذرانده اند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 40 نفر انتخاب شد. روش پژوهش از نوع دلفی بوده که نوعی ارزیابی کیفی است. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محققساخته بود و برای تحلیل دادهها از فراوانی و درصد فراوانی استفاده شد. یافتهها نشان دادکه مشکلات درس روش تحقیق را میتوان به سه بخش؛ آموزشی، نگرشی و ساختاری تقسیم کرد. با توجه به نتایج بهدست آمده و نیاز فوری دانشجو- معلمان جهت کسب مهارتهای علمی و عملی تحقیق بهتر است مسؤولان دانشگاه فرهنگیان درباره نحوه تدریس این درس، تعداد دانشجویان آن برای هر استاد و همچنین ساعت اختصاص داده شده به آن درس تجدید نظر کنند.
Research is an important skill for every student. The purpose of the present paper was to identify and classify the problems of research methodology course from the perspective of university students; campus Kosar Yasooj.The research statistical population includes all of the students in the campus Kosar who have completed the course successfully. Using purposive sampling method was selected 40 of the total population (21 girls and 19 boys). The research method was the Delphi research method which is a type of qualitative assessment. The research Instrument includes a researcher designed questionnaire. Data were analyzed by using descriptive statistics (frequency and frequency percent). The findings show that the problems of research methodology courses can be divided into three sections, educational, attitudinal and structural divide. Based on the results obtained and the urgent need for student teachers to gain practical skills in scientific research, it seems time has been dedicated to this subject during the work week.
research methodology, case study, Farhangian University, students' problems.
روش تحقیق, مطالعه موردی, دانشگاه فرهنگیان, مشکلات دانشجویان.
256
271
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-114&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/20
1398/4/29
2019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/20
1398/4/29
Heshmatullah
Mortazavizadeh
University of Esfahan
سیدحشمتاله
مرتضویزاده
003194753284600882
003194753284600882
No
دانشگاه اصفهان
Yasamin
Abedini
University of Esfahan
یاسمین
عابدینی
y.abedini@edu.ui.ac.ir
003194753284600883
003194753284600883
Yes
دانشگاه اصفهان
fa
بررسی تأثیر تنیدگی، بیرمقی و از کارافتادگی در رواندرستی کارگران در محیط کار
Investigating the effects of stress and burnout on the wellbeing of the workers in the workplaces
محرکهای تنشآور عوامل جسمانی یا روان شناختی تهدید کنندهای هستند که باعث ضعف کارگر در محیط کار میشوند. مسأله تحقیق این است که بیرمقی شغلی و خستگی مفرط روانی در محیط کار تا چه اندازه میتواند بر اثر رویارویی طولانی با محرکهای تنشآور ایجاد شود. هدف کلی از این مقاله بررسی تأثیر محرکهای تنشآور بر سلامت کارگران در محیط کاراست. این مقاله بر اساس مرور پژوهشها و یافتههای مؤلفان مختلف در زمینههای کم و بیش مربوط به تنیدگی انجام گرفته است. مؤلفان قصد داشتهاند عوامل اصلی بروز بیرمقی در محیط کار را مورد بررسی علمی قرار دهند. نتایج تحقیق نشان داد علاوه بر علل و عوامل تنیدگی، نقش مهم عدم مهارگری و پیشبینی صحیح رویدادهای کار درایجاد بیرمقی مؤثر است.
Stressors are threatening physiological and psychological factors that cause physical and psychological weakness. This research is concerned with the extent of which job fatigue can be caused by prolonged exposure to stressors in the work environment. The general aim of this article is the investigation of the effects of stress on the health of the workers in their workplace. The method of research is based on literature review and findings of several researches by different writers in the field of stress. The writers’ aims are to investigate the main factors related to the display of burnout in the workplace. The results showed, in addition to stress factors, the role of lack of control and prediction of events, in creating burnout is of great importance in the workplace.
stress , burnout, stressor
تنیدگی, بیرمقی, تنشآور
273
292
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-158&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202021/09/5
1400/6/14
2019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202019/07/202015/09/15
1394/6/24
Soudabeh
Ershadi Manesh
Islamic Azad University
سودابه
ارشادیمنش
00319475328460014982
00319475328460014982
Yes
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی