fa
jalali
1397
9
1
gregorian
2018
12
1
17
70
online
1
fulltext
fa
نقش واسطه ای استحکام من در رابطه بین سبک های دلبستگی و سازگاری با بیماری مالتیپل اسکلروزیس
The mediating role of ego-strength on the relationship between attachment styles and adjustment to multiple sclerosis
زمینه: شناخت متغیرهای تأثیرگذار بر سازگاری با بیماری MS اهمیت بسزائی دارد و آگاهی از نحوه عملکرد این متغیرها در حوزه کمک به این بیماران بسیار مهم و مؤثر است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای استحکام من در رابطه بین سبک های دلبستگی و سازگاری با بیماری MS انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی و روش پژوهش همبستگی بود. از شرکت کنندگان در پژوهش (91 زن، 29 مرد) خواسته شد که مقیاس دلبستگی بزرگسال (AAI؛ بشارت، 1392، 2011)، مقیاس استحکام من (EES؛ بشارت، 1386، 1395) و مقیاس سازگاری با بیماری (AIS؛ بشارت، 1389، 1390) را تکمیل کنند. برای تحلیل داده های پژوهش از روش همبستگی پیرسون و برای آزمون مدل فرضی پژوهش از تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که: 1) سبک دلبستگی ایمن با سازگاری با بیماری MS رابطه مثبت معنادار دارد (0/001p<)؛ 2) سبک های دلبستگی ناایمن با سازگاری با بیماری MS رابطه منفی معنادار دارند (0/001p<)؛ 3) استحکام من با سازگاری با بیماری MS رابطه مثبت معنادار دارد (0/001p<)؛ 4) سبک دلبستگی ایمن با استحکام من رابطه مثبت معنادار دارد (0/001p<)؛ 5) سبک های دلبستگی ناایمن با استحکام من رابطه منفی معنادار دارند (0/001p<)؛ 6) استحکام من در رابطه بین سبکهای دلبستگی و سازگاری با بیماری MS نقش واسطه ای داشت. نتیجه گیری: توجه به این عوامل به منظور ارتقای کیفیت زندگی و سازگاری با بیماری MS می تواند تلویحاتی برای متخصصین این حوزه به همراه داشته باشد.
Background: Identifying variables which have an impact on adjustment to multiple sclerosis (MS) is of utmost importance and understanding the functions of these variables is essential for helping patients with MS. Aims: The purpose of the present study was to examine the mediating role of ego-strength on the relationship between attachment styles and adjustment to multiple sclerosis. Method: Method of the present descriptive study was correlational. All participants (91 women, 29 men) were asked to complete Adult Attachment Inventory (AAI; Besharat, 2011, 2013), Ego-Strength Scale (EES; Besharat, 2007, 2016), and Adjustment to Illness Scale (AIS; Besharat, 2010, 2011). Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and path analysis was used for testing hypothetical model of the study. Results: The results showed that: (a) secure attachment style was positively correlated with adjustment to multiple sclerosis (p<0/001); (b) insecure attachment styles including avoidant and ambivalent attachment styles were negatively correlated with adjustment to multiple sclerosis (p<0/001); (c) ego-strength was positively correlated with adjustment to multiple sclerosis (p<0/001); (d) secure attachment style was positively correlated with ego-strength (p<0/001); (e) insecure attachment styles including avoidant and ambivalent attachment styles were negatively correlated with ego-strength (p<0/001); (f) the relationship between attachment styles and adjustment to multiple sclerosis was mediated by ego-strength. Conclusions: Considering these factors can have some implications for the experts to promote quality of life and increase adjustment to multiple sclerosis
Multiple Sclerosis (MS), ego-strength, attachment, adjustment
مالتیپل اسکلروزیس (MS), استحکام من, دلبستگی, سازگاری
629
642
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-59-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/30
1398/5/8
2019/07/30
1398/5/8
Mohammad Ali
Besharat
University of Tehran
محمدعلی
بشارت
besharat@ut.ac.ir
0031947532846001234
0031947532846001234
Yes
دانشگاه تهران
Nasim
Kiaei
University of Tehran
نسیم
کیائی
0031947532846001235
0031947532846001235
No
دانشگاه تهران
Seyed Masoud
Nabavi
University of Shahed
سید مسعود
نبوی
0031947532846001236
0031947532846001236
No
دانشگاه شاهد
Masoud
Gholmali Lavasani
University of Tehran
مسعود
غلامعلی لواسانی
0031947532846001237
0031947532846001237
No
دانشگاه تهران
Zeinab
Kamali
University of Tehran
زینب
کمالی
0031947532846001238
0031947532846001238
No
دانشگاه تهران
fa
تعیین رابطه سبکهای دلبستگی با میزان رضایت از زندگی: نقش واسطهای رضایتمندی از نیازهای بنیادی روانی
The Relationship Between Attachment Style and Life Satisfaction: The Mediating Role of Basic Psychological Needs Satisfaction
زمینه: نظریه خودمختاری رویکردی در ارتباط با انگیزههای بشریت، رشد روانی و سلامت ذهنی است که بر اهمیت منابع درونی تکاملی برای تحول شخصیت و خودتنظیمی رفتاری تأکید میکند. بنابراین حیطه پژوهشهای این نظریه، میل ذاتی شکوفایی نیازهای بنیادی روانی است که پایه و اساس خودانگیختگی و یکپارچگی شخصیت است. هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای ارضای نیازهای بنیادی روانی در رابطۀ بین انواع دلبستگی و میزان رضایت از زندگی است. روش: ۲۵۱ نفر از دانشجویان در این پژوهش شرکت کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سبکهای دلبستگی بزرگسالان هازان و شیور (۱۹۷۸)، پرسشنامه رضایت از نیازهای بنیادی روانی دسی و رایان (۲۰۰۰) و پرسشنامه رضایت از زندگی اِد دینر و همکاران (۱۹۹۳) استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ارضای نیازهای بنیادین (نیاز به شایستگی و ارتباط) در پیشبینی رضایت از زندگی توسط دلبستگی ایمن نقش واسطهای ایفا میکند؛ نتیجه گیری: بنابر این یافتهها میتوان گفت دلبستگی ایمن زمانی که با نیازهای بنیادین همراه شود، رضایت از زندگی را پیشبینی میکند. همچنین دلبستگی اجتنابی و دلبستگی دوسوگرا از طریق ارضا و عدم ارضای نیازهای بنیادین، رضایت از زندگی را پیشبینی میکند.
Background: SDT is an approach to human motivation and personality that highlight the importance of human evolved inner resources for personality development and behavioral self-regulation.Thus , its arena is the investigation of people`s inherent growth tendencies and innate psychological needs that are the basis for their self-motivation and personality. Aims: The aim of present study was to explore the mediating role of basic psychological needs between attachment style and life satisfaction. Method: 251 undergraduates from the universities participated. Participants provided self-report on Attachment Style Inventory of Hazan and Shaver (1978), Basic Psychological Needs Satisfaction of Deci and Ryan (2000) and Satisfaction with Life Questionnaire with Ed Diener et, al (1993). Results: of hierarchical regression analyses confirm that basic psychological needs satisfaction had a full mediation effect between attachment style and life satisfaction. Conclusions: So according to these findings, secure attachment predicts life satisfaction when faced with basic needs. Also, avoiding attachment and ambivalent attachment predict satisfaction with life through satisfaction and lack of satisfaction of needs.
Attachment, Basic psychological needs, Life satisfaction, Self-Determination theory
دلبستگی, رضایت از زندگی, نظریه خودمختاری, نیازهای بنیادی روانی
643
650
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-62-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/302019/07/30
1398/5/8
2019/07/302019/07/30
1398/5/8
Atena
Heidari
University of Tehran
آتنا
حیدری
0031947532846001239
0031947532846001239
No
دانشگاه تهران
Nima
Ghorbani
University of Tehran
نیما
قربانی
nghorbani@ut.ac.ir
0031947532846001240
0031947532846001240
No
دانشگاه تهران
Reza
Pourhosein
University of Tehran
رضا
پورحسین
0031947532846001241
0031947532846001241
Yes
دانشگاه تهران
fa
اثربخشی بسته فراتشخیصی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد، درمان متمرکز بر شفقت و رفتاردرمانی دیالیکتیکی بر تنظیم هیجان و رفتار خوردن زنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی
Effectiveness of meta diagnosis package of acceptance and commitment therapy, Self-Compassion therapy and dialectic behavioral therapy on emotion regulation and eating behavior of overweight and obese women
زمینه: چاقی فرآیندهای روانشناختی و هیجانی افراد را با آسیب مواجه میسازد. هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر بسته آموزشی فراتشخیصی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد، درمان متمرکز بر شفقت و رفتاردرمانی دیالیکتیکی بر تنظیم هیجان و رفتار خوردن زنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی مراجعه کننده به کلینیکهای تغذیه در سال 1396 بود. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل زنان مراجعه کننده به دو کلینیک تغذیه شهر تنکابن بود که از بین آنها 20 زن مبتلا به اضافه وزن و چاقی با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 10 زن). گروه آزمایش مداخله آموزشی فراتشخیصی را طی سه ماه در 12 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان (گراتز و رومر، 2004) و رفتار خوردن (نورمن و همکاران، 2009) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته توسط نرمافزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله آموزشی فراتشخیصی بر تنظیم هیجان و رفتار خوردن زنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی تأثیر معناداری داشته است (0/001p<). نتیجهگیری: مطابق با یافتههای پژوهش حاضر، میتوان از بسته آموزشی فراتشخیصی جهت بهبود تنظیم هیجان و رفتار خوردن در زنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی بهره برد.
Background: Obesity causes the psychological and emotional processes of individuals to be damaged. Aims: The objective of the present study was to investigate the effectiveness of meta diagnosis package of acceptance and commitment therapy, Self-Compassion therapy and dialectic behavioral therapy on emotion regulation and eating behavior of overweight and obese women who referred to nutrition clinics in 2017. Method: The research method was quasi-experimental with pretest, posttest, control group and three-month follow up stage. The statistical population of the present study included women referring to nutrition clinics in the city of Tonekabon from whom 20 overweight and obese women were selected through non-random sampling method and replaced into experimental and control groups. The experimental group received twelve ninety-minute meta diagnosis teaching interventions during three months. The applied questionnaires in the current study included the questionnaire of difficulty in emotion regulation (Geratz and Romer, 2004) and eating behavior (Norman, et.al, 2009). The data from the study were analyzed through mixed ANOVA via SPSS 23 software. Results: The results showed that meta diagnosis teaching intervention has significantly influenced emotion regulation and eating behavior in overweight and obese women (p<0.001). Conclusion: According to the findings of the present study meta diagnosis teaching package can be employed to improve emotion regulation and eating behavior in overweight and obese women.
Meta diagnosis package, emotion regulation, eating behavior, obesity
بسته فراتشخیصی, تنظیم هیجان, رفتار خوردن, چاقی
651
662
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-62-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/302019/07/302019/07/30
1398/5/8
2019/07/302019/07/302019/07/30
1398/5/8
Mandana
Abdolkarimi
Tonekabon Branch, Islamic Azad University
ماندانا
عبدالکریمی
shohreshiroudi@gmail.com
0031947532846001245
0031947532846001245
Yes
واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی
Shohreh
Ghorban Shirodi
Tonekabon Branch, Islamic Azad University
شهره
قربان شیرودی
0031947532846001246
0031947532846001246
No
واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی
Javad
Khalatbari
Tonekabon Branch, Islamic Azad University
جواد
خلعتبری
0031947532846001247
0031947532846001247
No
واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی
Mohammad Reza
Zarbakhsh
Tonekabon Branch, Islamic Azad University
محمدرضا
زربخش
0031947532846001248
0031947532846001248
No
واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی
fa
بررسی اثربخشی مداخلات روان شناختی خانواده محور بر هوش بهر کودکان با نشانگان داون
The Effectiveness of Family-Based Psychological Interventions on the Intelligence of Children with Down Syndrome
زمینه: تفاوت کاملاً مشخصی بین ظرفیت هوشی بالفعل و توان شناختی بالقوه کودکان با نشاتگان داون وجود دارد و ظرفیت ذهنی فعلی آنها همواره قابل تغییر و اصلاح می باشد. مداخلات روان شناختی خانواده محور بر پایه افزایش عملکرد شناختی کودکان با مشارکت والدین و اعضاء خانواده تأکید دارد. هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مداخلات روان شناختی خانواده محور بر ظرفیت هوشی کودکان دبستان با نشانگان داون صورت گرفت. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان دبستانی 10 تا 11 ساله شهر تهران با نشانگان داون هستند که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. از بین آنها30 نفر به صورت هدفمند انتخاب شده و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 3 ماه در 24 هفته مداخلات روان شناختی خانواده محور را دریافت کردند درحالیکه در این مدت گروه گواه مداخله ای در این زمینه دریافت نکردند. ابزار پژوهش نسخه نوین هوش آزمای تهران – استنفورد بینه (افروز و کامکاری، 1385) بود که در مرحله پیش آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. یافته ها: با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم افزار SPSS یافتههای پژوهش نشان داد، مداخلات روانشناختی خانواده محور نهتنها منجر به افزایش نمره هوش کلی این کودکان شده است، بلکه منجر به افزایش هوش غیرکلامی، کلامی، استدلال سیال، دانش، استدلال کمی، پردازش دیداری – فضایی و حافظه فعال در دانشآموزان با نشانگان داون تحت آموزش گردیده است(0/01P<). نتیجه گیری: این بدان معنی است مداخلات روان شناختی خانواده محور می تواند بر بهبود عملکرد شناختی کودکان دارای نشانگان داون در حیطه های کلامی و غیرکلامی مؤثر باشد.
Background: There is a very clear difference between the actual capacity of potential intelligence and the potential cognitive potential of children with Down syndrome, and their current mental capacity is always subject to change and correction. family-based psychological interventions emphasize the increasing cognitive function of children with the participation of parents and family members. Aims: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of family-centered interventions on the intelligence capacity of primary school children with Down syndrome. Method: The research design was semi experimental and pre-test-post-test with control group. The statistical population included all 10 to 11students with Down syndrome in 2016-2017 academic year. Among them 30 were selected by purposive sampling and randomly divided into two experimental and control groups. The experimental group received family-centered interventions for three months (Two sessions a week). The research instrument was the new version of Tehran-Stanford Binet's intelligence scale (Afrooz and Kamkary, 2006), which was performed in both pretest and post-test. Results: The use of multivariate covariance analysis method in SPSS application, The findings showed that family-centered psychological interventions not only increased the intelligence score of these children, but also leads to increased non-verbal and verbal intelligence, fluid reasoning, knowledge, quantitative reasoning, visual-spatial processing, and working memory in Down's syndrome students (P<0/01). Conclusions: Also, it can be said that family-based psychological interventions can be effective in improving the cognitive function of children with Down syndrome in verbal and non-verbal areas.
Family-Based psychological interventions, intelligence capacity and Down syndrome
مداخلات روان شناختی خانواده محور, نشانگان داون, هوشب
663
672
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-62-3&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/302019/07/302019/07/302019/07/30
1398/5/8
2019/07/302019/07/302019/07/302019/07/30
1398/5/8
Tahere Sadat
Mir Ghaemi
, Islamic Azad University, Science and Research Branch
طاهره السادات
میرقائمی
morvarid_mirghaemi@yahoo.com
0031947532846002566
0031947532846002566
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
Parviz
Sharifi Daramadi
Allameh Tabataba'i University
پرویز
شریفی درآمدی
0031947532846002567
0031947532846002567
Yes
دانشگاه علامه طباطبائی
Gholam Ali
Afroz
University of Tehran
غلامعلی
افروز
0031947532846002568
0031947532846002568
No
دانشگاه تهران
fa
ارائۀ مدل جهت پیشبینی تعللگرایی تحصیلی بر اساس نهایی خواهی چندبعدی و عواطف مثبت و منفی در دانشآموزان دبیرستانی
Providing a model for predicting academic procrastination based on multidimensional perfectionism and positive and negative effects in school students
زمینه: عاطفهی منفی موجب میشود که فرد بهطورکلی تکلیف را نادیده بگیرد و دچار تعللگرایی شود و در مقابل عاطفهی مثبت موجب افزایش شاخصهای مفید تفکر و کاهش تعلل گرایی میشود. همچنین برخی تحقیقات نشان دادهاند که بین انواع نهاییخواهی و تعللگرایی تحصیلی رابطه وجود دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ چندین متغیر شامل عاطفۀ مثبت و منفی و نهایی خواهی چندبعدی در قالب یک مدل با تعللگرایی تحصیلی انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دورۀ متوسطۀ مدارس دولتی در مناطق 2، 4 و 8 شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1396-1395 در این مدارس مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ پژوهش حاضر نیز شامل 400 نفر از این دانشآموزان بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. اعضای نمونه به پرسشنامههای تعللگرایی تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) و نهایی خواهی چندبعدی هویت و فلت (1991) پاسخ گفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشاندهندۀ برازش مدل با دادهها و وجود رابطه بین عواطف مثبت و منفی و انواع نهایی خواهی با تعللگرایی تحصیلی بود؛ ضرایب استاندارد رابطه بین عاطفۀ مثبت با تعللگرایی تحصیلی برابر با 0/361- ، رابطه بین عاطفۀ منفی با تعللگرایی تحصیلی برابر با 0/044، رابطۀ بین نهایی خواهی خودمدار با تعللگرایی تحصیلی برابر با 314/0- ، رابطه بین نهایی خواهی دیگرمدار با تعللگرایی تحصیلی برابر با 285/0 بودند و همگی این ضرایب معنادار بودند(0/01>p). همچنین ضریب استاندارد مربوط به رابطۀ بین نهایی خواهی جامعهمدار با تعللگرایی تحصیلی برابر با 0/114 بود که معنادار نبود(0/05<p). عدم معنیداری ضریب بدست آمده نشان میدهد که نهایی خواهی جامعهمدار نمیتواند تعللگرایی تحصیلی را پیشبینی نماید. نتیجهگیری: عواطف مثبت و منفی و انواع نهایی خواهی در قالب یک مدل قادر به پیشبینی تعللگرایی تحصیلی در دانشآموزان هستند.
Background: Negative affect makes one completely ignore his homework and commit procrastination. Positive affect increases useful indices of thinking and reducing procrastination. Furthermore some researches indicate that there is relationship between all kinds of perfectionism and academic procrastination. Aims: The objective of present research is review the relation of several variables including negative and positive affect and multidimensional in the format of a model with academic procrastination. Method: The design of present research is descriptive from correlation type. Statistical population of research includes all female high school students in districts 2, 4, and 8 of Tehran in academic year 2016-17. The sample of present research included 400 students selected by multistage sampling method. The sample members answered Solomon & Rothblum academic procrastination (1984), Pintrich and Digroot self-regulated learning strategies (1990) and Hewitt and Flett multi-dimensional perfectionism (1991) questionnaires. In order to analyze data path analysis was used. Results: Results indicated the fitness of model with data and existence of relationship between positive and negative effects and all kinds of perfectionism with academic procrastination. Standard correlation of the relation between positive affect and academic procrastination was equal to -0.361, the relation between negative affect and academic procrastination was equal to 0.440, the relation between self-oriented perfectionism and academic procrastination was equal to -0.31, the relation between other- oriented and academic procrastination was equal to 0.285; and all these correlations were significant (p<0.01). Furthermore standard coefficient related to the relation between society-oriented perfectionism and academic procrastination was equal to 0.114 which was not significant. Lack of significance of the obtained coefficient indicates that society oriented perfectionism may not predict academic procrastination. Conclusions: Positive and negative effects and all kinds of perfectionism in the format of a model may predict academic procrastination of students.
Positive and negative effects, perfectionism, academic procrastination
عواطف مثبت و منفی, نهایی خواهی, تعللگرایی تحصیلی
673
682
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-79-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/06/4
1398/3/14
mahbobeh
Tavoshi
PhD student of general psychology, Islamic Azad University, Research and Science branch, Tehran, Iran
محبوبه
پربرتاوشی
m.tavoshi@yahoo.com
0490500404
0031947532846004729
Yes
دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی
Ahmad
Borjali
Associate professor of Allame Tabtabaii University.
احمد
برجعلی
borjali@atu.ac.ir
0053244028
0031947532846004730
No
دانشگاه علامه طباطبایی
Alireza
Kiamanesh
Research and evaluation doctorate
علیرضا
کیامنش
drakia@gmail.com
1930878321
0031947532846004731
No
دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات)
fa
تجربه بخشودگی در زنان دچار خیانت زناشویی
The experience of forgiveness in betrayed women
زمینه: خیانت یکی از چالش های عمده ایست که زوجین درگیر وزوج درمانگران با آن روبه رو هستند. بخشودگی یکی از راهکارهایی است که به فرد خیانتدیده کمک می کند تا اثرات مخرب حاصل از خیانت را به حداقل برساند. هر چند بخشودگی مفهومی جهانی است اما عوامل مؤثر بر آن از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت می باشد. به همین منظور پژوهش حاضر از طریق بررسی تجارب زیسته ی بخشودگی در زنان خیانتدیده این عوامل را مورد جست و جو قرار داده است. هدف: این پژوهش با هدف شناخت تجربه ی زیسته ی بخشودگی زنان دچار خیانت زناشویی انجام شد. روش: با 10 نفر از زنانی که خیانت همسر خود را بخشوده و در پرسشنامه ی بخشودگی اینرایت نمره ی 266/5 و بالاتر دریافت کرده بودند مصاحبه ی عمیق نیمه ساختاریافته به عمل آمد. پس از مصاحبه با نفر دهم دادهها به اشباع رسید. یافته ها: برای تحلیل داده ها از روش 7 مرحله ای کلایزی استفاده گردید. نتایج حاصل از کدگذاری اولیه با شکل گیری 82 واحد معنایی همراه بود که با توجه به اشتراکات موجود آن ها در قالب 14 زیرمضمون دسته بندی شدند. در نهایت زیرمضمون ها در قالب 4 مضمون اصلی طبقه بندی شدند که عبارتند از: عوامل متمرکز بر فرد، عوامل متمرکز بر همسر، عوامل متمرکز بر رابطه و عوامل بیرونی. نتیجه گیری: به نظر می رسد بتوان یافته های نسبتاً جدید به دست آمده را با توجه به بافت فرهنگی تبیین نمود
Background: Infidelity is one of the major challenges faced by involved couples and couples therapists. Forgiveness is one of the strategies that help betrayed women to minimize infidelity`s destructive effects. However, forgiveness is a global concept but the factors that shape it are different from one culture to other cultures. So the current research explore these factors by reviewing the betrayed women`s lived experience of forgiveness. Aims: understanding and explaining the experience of forgiveness in betrayed women. Method: This study was a qualitative one with the approach of phenomenology. Depth semi-structured interviews conducted with 10 people that forgive their partner`s infidelity and obtain 266.5 score and higher than in Enright forgiveness inventory. After the interview with the tenth person, the data was saturated and the sampling process stopped. Results: The seven steps Colizzi `s method was used to analyze data. The results of initial coding were associated with the formation of 82 semantic units, which, according to their commonality, were categorized into 14 subsample. Finally, these 14 subthemes were classified in three main themes as factors that focus on individual, factors that focus on spouse, factors that focus on marital relationship and external factors. Conclusions: It seems that relatively new findings can be found in terms of cultural context
infidelity, forgiveness, phenomenology, couples, Iranian
خیانت, بخشودگی, پدیدارشناسی, همسران, ایرانی
683
694
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-62-5&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/06/42019/07/30
1398/5/8
2019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/30
1398/5/8
Zahra
Morsali
University of Shahid Beheshti
زهرا
مرسلی
Zahra_morsali@yahoo.com
0031947532846001255
0031947532846001255
Yes
دانشگاه شهید بهشتی
Fereshteh
Mootabi
University of Shahid Beheshti
فرشته
موتابی
Zahra_morsali@yahoo.com
0031947532846001256
0031947532846001256
No
دانشگاه شهید بهشتی
Mansoureh Sadat
Sadeghi
University of Shahid Beheshti
منصوره السادات
صادقی
0031947532846001257
0031947532846001257
No
دانشگاه شهید بهشتی
fa
پژوهشهای روانشناختی در ایران: مروری بر ساختار مقالههای علمی ـ پژوهشی
Psychological Research in Iran: Review the Structure of Scientific Research Articles
زمینه: بررسیهای متعدد نشان میدهند که ساختار مقالههای علمی روان شناسی، بهویژه از لحاظ روش شناختی، از استاندارد لازم برخوردار نیست. برای دستیابی به استاندارد ساختن روش مقالهها مانند طرح پژوهش، مشخصههای گروههای نمونه، ابزارها و روشهای آماری، نیاز به تحلیل ساختاری، شکلبندی و بررسی مؤلفهها و مواردی دارد که باید در این بخش ارائه شود. هدف: هدف این پژوهش، بررسی مقالههای علمی رشتههای مختلف روانشناسی است تا از این طریق، وضعیت مقالهها برپایه علائق پژوهشگران، شناسایی خلاءها و در عین حال انباشتگی پژوهشی و ناهماهنگیها و کاستیهای مربوط به روش شناسی مشخص گردند. بدین منظور، 1126 مقاله اصیل مجلههای علمی - پژوهشی روان شناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بازه زمانی 1386 تا 1389 مرور شد. 9 فارغالتحصیل کارشناسی ارشد روانشناسی داده ها را استخراج و توسط نویسندگان بازبینی شدند. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی بود. داده ها در قالب جدولهای فراوانی ارائه شدند. یافته ها: نتایج بیانگر آن بودند که فراوانی برخی از طرحهای پژوهشی، گروههای نمونه، ابزارها و روشهای آماری بسیار کم و یا هیچ است و در مقابل، برخی دیگر از طرحها، ابزارها و روشها به طور گسترده ای در پژوهشها به کار رفته اند. نتیجه گیری: یافته ها با مبانی روش شناسی که انجمنهای معتبر علمی منتشر کردهاند، مقایسه شدند و پیشنهادهایی برای ارتقا ساختار و شیوه نگارش بخش روش مقاله ها ارائه شد.
Background: Several studies indicate that the structure of scientific articles in Phycology, particularly in methodology, have not met the required scientific standards. To achieve standardization, it is required to analyze the structure and configuration of articles as well as the components such as research design, characteristics of sample groups, instruments, and statistical methods. Aims: The present study aims to analyze scientific articles in different branches of psychology, in order to identify condition of the research papers based on: authors’ interest, diversity, gaps, inconsistencies, and deficiencies in methodology. One thousand one hundred twenty-six original articles from scientific research journals approved by Iranian Ministry of Science, Research, and Technology during the 2007 - 2010 period were reviewed. Nine postgraduate students extracted the data and the four authors re-examined them. Method: This study has a descriptive design, and data is displayed in frequency tables. Results: The results indicate that, the use of some research designs, sample groups, instruments, and statistical methods were very low or non-existent; and in contrast, some other research design, instruments, and methods were widely applied in the studies. Conclusions: The findings were compared to the frame work suggested by known scientist associations, and suggestions for improving the structure and writing style of methodologies are put forth.
psychology articles, standards of methodology, evaluation, structure of article
مقاله های روانشناسی, معیارهای روش شناختی, ارزشیابی, ساختار مقاله
695
706
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-62-6&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/06/42019/07/302019/07/30
1398/5/8
2019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/30
1398/5/8
Susan
Rahimzadeh
Islamic Azad University, South Tehran Branch
سوسن
رحیم زاده
Susan-r@azad.ac.ir
0031947532846001567
0031947532846001567
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
Ali
Asgari
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
علی
عسگری
0031947532846001568
0031947532846001568
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Maryam
Bayat
Kennedy House Assessment Center
مریم
بیات
0031947532846001569
0031947532846001569
No
بنیاد کودکان مرکز ارزیابی کندی
Hamideh
Haji Seyedrazi
University of Tehran
حمیده
حاجی سیدرضی
0031947532846001570
0031947532846001570
No
دانشگاه تهران
fa
مقایسه اثربخشی روش مشاوره مسیر شغلی مبتنی بر نظریه شناختی-اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی
The effectiveness of social cognitive career counseling on academic self - efficacy
زمینه: یکی از راه های افزایش و بهبود عملکرد تحصیلی خودکارآمدی دانش آموزان در امر تحصیل است از این رو سؤال اصلی تحقیق این است که آیا روش مشاوره مسیر شغلی مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر روی آن اثربخش است؟ هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش مشاورۀ مسیر شغلی مبتنی بر نظریۀ شناختی-اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان بود. روش: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با دو گروه آزمایش و دو گروه گواه بود. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان متوسطه دوم شهرستان شهریار است. نمونۀ پژوهش80 دانش آموز (40 دختر و 40 پسر) انتخاب شدند و به صورت تصادفی به چهار گروه (دو گروه مداخله و دو گروه گواه) تقسیم شدند. ابزار پژوهش، مقیاس خودکارآمدی تحصیلی بود. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس مکرر نشان دادند که تأثیر شیوۀ مشاورۀ مبتنی بر نظریۀ شناختی-اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی معنی دار بود و همچنین آزمون مقایسه های زوجی شفه در سه مرحلۀ پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری نشان داد که میانگین ها در پس آزمون افزایشیافته (0/01>p) و تا پیگیری ثبات داشته است. شیوۀ مشاورۀ مسیر شغلی مبتنی بر نظریۀ شناختی-اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی تأثیرگذارند. نتیجهگیری: می توان با شناسایی افراد دارای خودکارآمدی پایین و شرکت دادن آنها در جلسات مشاورۀ شناختی-اجتماعی به بهبود کیفیت آموزش و رسیدن به اهداف سیستم آموزشی کمک نمود و زمینۀ استفادۀ هر چهبهتر افراد از توانمندی ها و استعداد های بالقوه و بهبود عملکرد را فراهم نمود.
Background: one of the main ways of improving academic performance is increasing self efficacy in children. Aims: The present study was carried out in order to examine the effectiveness of social cognitive career counseling on academic Self-efficacy among students. Method: The present quasi-experimental study was carried out using a pretest, posttest, follow-up design with two intervention groups and two control groups. The statistical population included all students attending Secondary high schools in Shahriar, Iran. The study sample consisted of 80 students (40 girls and 40 boys) who were randomly assigned to 4 groups (two groups of social cognitive intervention and two control groups). The study instrument was Academic Self-Efficacy Scale. The results of repeated ANOVA indicated that social cognitive career counseling had a significant effect on academic self-efficacy. Results: Moreover, Scheffe’s paired-comparisons test in three phases of pretest, posttest, and follow-up showed that the means had an increase in the posttest (p<0.01) and remained the same until the follow-up phase. Social cognitive career counseling has a significant effect on academic self-efficacy. Conclusions: By identifying individuals with low self-efficacy in career counseling method based on social cognitive theory meetings, it is possible to help improving the quality of education and achieve educational goals, and help them to make better use of their abilities and potential talents in order to get better performance.
academic self-efficacy, social cognitive theory, intervention
خودکارآمدی تحصیلی, نظریۀ شناختی-اجتماعی, مداخله
707
714
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-62-7&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/06/42019/07/302019/07/302019/07/30
1398/5/8
2019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/30
1398/5/8
Abbas
Marzban
University of Esfahan
عباس
مرزبان
0031947532846001262
0031947532846001262
No
دانشگاه اصفهان
Mohammad Reza
Abedi
University of Esfahan
محمدرضا
عابدی
m.r.abedi@edu.ui.ac.ir
0031947532846001263
0031947532846001263
No
دانشگاه اصفهان
Parisa
Nilforooshan
University of Esfahan
پریسا
نیلفروشان
0031947532846001264
0031947532846001264
Yes
دانشگاه اصفهان
fa
رابطۀ بین نهاییخواهی با حرمت خود، پیشرفت و انگیزش تحصیلی دانشآموزان
Relationships between perfectionism with self-esteem, academic achievement and academic motivation, among the students
زمینه: متخصصان بر این باورند که نهاییخواهی میتواند با بسیاری از خصوصیات روانشناختی دیگر آدمی ارتباط داشته باشد. از جمله این متغیرها میتوان به متغیرهای حرمت خود، انگیزش و پیشرفت تحصیلی اشاره کرد. هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ بین نهاییخواهی با حرمت خود، پیشرفت و انگیزش تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. روش: روش تحقیق در آن توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن شامل تمامی دانشآموزان پایۀ ششم مدارس ابتدایی شهر فامنین به تعداد 245 دانشآموز بود که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند. برای نمونهگیری از روش خوشهای تکمرحلهای استفاده شد. بر این اساس، تعداد 150 دانشآموز (شامل 95 دختر و 57 پسر) بر اساس فرمول حجم نمونۀ کرجسی و مورگان (1970) انتخاب شد. ابزارهای گردآوری دادهها شامل نسخۀ ترجمهشده و معتبرشده مقیاس نهاییخواهی هیل، سیاهۀ حرمت خود کوپراسمیت، و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر بودند. همچنین برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از معادل کمّیشدۀ نتایج آزمونهای کیفی ماهانۀ دانشآموزان استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین نهاییخواهی مثبت با حرمت خود و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادر و بین نهاییخواهی منفی با حرمت خود و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه منفی و معنادر وجود دارد (0/05>P). همچنین معلوم شد که بین نهاییخواهی مثبت با انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی به ترتیب رابطه مثبت و منفی معنادار و بین نهاییخواهی منفی با انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی به ترتیب رابطه منفی و مثبت معنادار وجود دارد (0/05>P). نتیجهگیری: به منظور افزایش حرمت خود، انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به ایشان نحوۀ تمرکز بر جنبههای مثبت نهاییخواهی آموزش داده شود.
Background: specialists belives that the perfectionism can be related to much psychological traits of heman beings; such as self-esteem, academic achievement and academic motivation variables. Aim: the main purpose of this research was to determine the relationships between perfectionism with self-esteem, academic achievement and academic motivation, among the elementary students of Famenin city, between the academic years of 2017-2018. Method: the research method was descriptive, kind of correlational base. The statistical population of it include all sixth grade elementary students of Famenin city. The total number of this students were 245 people. So, in terms of one-phase cluster sampling method, 150 individual (including 95 female and 57 male) were selected based on the Krejcie & Morgan (1970) formula. The instruments were the valid and reliable scales (the Persian copy): the Scale of Hill’s Perfectionism, Harter’s Academic Motivation questionnaire, and also Coopersmith's Self-Esteem Inventory. Also for assessing the academic achievement of the students, the scours of their midterm were used. Results: the results showed that there are significant and positive relationship between the students’ positive perfectionism with self-esteem and academic achievement and significant and negative relation between the negative perfectionism with self-esteem and academic achievement (P> 0/05). Also there are respectively a positive and negative significant relationships between the positive perfectionism with intrinsic and extrinsic academic motivation; and a negative and positive significant relationships between the negative perfectionism with intrinsic and extrinsic academic motivation (P> 0/05). Conclusions: inorder to increase the students’ self-esteem, academic achievement and academic motivation, we must learn them to concentrate upon the positive aspects of perfectionism.
perfectionism, self-esteem, academic achievement, academic motivation, elementary students.
حرمت خود, انگیزش تحصیلی, پیشرفت تحصیلی, نهاییخواهی, دانشآموزان ابتدایی
715
728
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-62-8&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/06/42019/07/302019/07/302019/07/302019/07/30
1398/5/8
2019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/30
1398/5/8
Fereidoon
Yazdani
University of Payame Noor, Hamedan
فریدون
یزدانی
f-yazdani@pnu.ac.ir
0031947532846001265
0031947532846001265
Yes
دانشگاه پیام نور، همدان
fa
بررسی اثر تحریک دلبستگی ایمن در سطح زیر هشیاری در کاهش خاطرات مزاحم در دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
Investigating the effect of safe attachment stimulation in the level of subconscious in reducing the disturbing memories in students with generalized anxiety disorder
زمینه: اختلال اضطراب فراگیر یکی از اختلالات شایع روان پزشکی میباشد که باعث ناراحتی فرد و نقص در عملکرد رفتاری و شناختی او میگردد. خاطرات مزاحم مجموعه ای از خاطراتی هستند که بی اختیار بوده و با اختلال اضطراب فراگیر در ارتباط است. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تحریک دلبستگی ایمن در سطح زیرهشیاری در کاهش خاطرات مزاحم در دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود . جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی مبتلا به GAD شهر قم در سال تحصیلی 1397- 1396 بودند. 40 دانشجو با اختلال اضطراب فراگیر به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، انتخاب و با روش تصادفی در گروهای 10 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه سبک دلبستگی کولینزورید (1990)، مقیاس تجدید نظر شده تأثیر رویداد وایس و مارمر (1997)، پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر تباچینگ و فیدل (1996) بود. دادهها با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس دوراهه، تحلیل کواریانس و تی مستقل در سطح 5 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان دادند که تحریک دلبستگی ایمن در سطح زیر هشیاری، خاطرات مزاحم دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر را کاهش داد (0/001≥ p=، 32/283= f). نتیجه گیری: بر این اساس می توان نتیجه گرفت که تحریک دلبستگی ایمن در سطح زیرهشیاری، بر کاهش خاطرات مزاحم دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر مؤثر بود.
Background: General anxiety disorder is one of the common psychiatric disorders that causes an individual's discomfort and abnormality in his behavioral and cognitive behavior. Predatory memories are a collection of memories that are inaccurate and associated with anxiety disorders. Aims: The present study was aimed at exploring the impact of stimulating secure attachment in the subconscious level in reducing intrusive memories in students with generalized anxiety disorder (GAD). Method: A pretest-posttest design with control group was used. The statistical population included undergraduate students with GAD in the school year 2017-2018 in Qom, Iran. A total of 40 students were selected using a random cluster sampling method, and randomly divided into experimental and control groups (each group comprised of 10 participants). The Revised Adult Attachment Scale (1990), the Impact of Event Scale - Revised (1997), and the Generalized Anxiety Disorder Scale (1996) were used to collect data. The data were analyzed using two-way analysis of variance (ANOVA), analysis of covariance (ANCOVA), and independent-samples t-test at 5% level. Results: According to the study results, stimulation of secure attachment in the subconscious level significantly reduced intrusive memories in the students with GAD (f=32/283, p=≤0/001). Conclusions: Based on this, it can be concluded that stimulation of safe attachment was effective on the reducing disturbing memories of students with general anxiety disorder.
Secure attachment, Intrusive memories, General anxiety disorder
دلبستگی ایمن, خاطرات مزاحم, اختلال اضطراب فراگیر
729
734
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-62-9&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/06/42019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/30
1398/5/8
2019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/30
1398/5/8
Nasrin
Hosseinpour
Islamic Azad university, Qom
نسرین
حسین پور
0031947532846001266
0031947532846001266
No
واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی
Hasan
Mizahossein
Islamic Azad university, Qom
حسن
میرزاحسینی
mirzahoseini.hasan@yahoo.com
0031947532846001267
0031947532846001267
No
واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی
Majid
Zarghami Hajebi
Islamic Azad university, Qom
مجید
ضرغام حاجبی
0031947532846001268
0031947532846001268
Yes
واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی
Nader
Monirpour
Islamic Azad university, Qom
نادر
منیرپور
0031947532846001269
0031947532846001269
No
واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی
fa
طراحی بسته آموزشی تربیت جنسی نوجوانان مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اثربخشی آن بر خودکارآمدی اجتماعی و خطرپذیری جنسی در دانش آموزان دختر متوسطه اول
Designing the educational package of sexual education based on Iranian culture and effectiveness on social self-efficacy and sexual risk-taking in middle school girl students
زمینه: تدوین برنامه تربیت جنسی نوجوانان، متناسب با فرهنگ ایرانی دارای اهمیت فراوانی است. با این وجود تاکنون پژوهشی در مورد تأثیر تربیت جنسی مبتنی بر فرهنگ ایرانی بر خودکارآمدی اجتماعی و خطرپذیری جنسی نوجوانان انجام نگرفته است. هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیرآموزش تربیت جنسی نوجوانان مبتنی بر فرهنگ ایرانی بر خودکارآمدی اجتماعی و خطرپذیری جنسی دانش آموزان دختر متوسطه اول تاکستان انجام شد. روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش وگروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر مدارس متوسطه دوره اول تاکستان در سال تحصیلی 98-1397 هستند. نمونه مورد بررسی عبارت بود از 50 نفر (هر گروه 25 نفر) که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. به گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش داده شد و گروه گواه در این مدت آموزشی دریافت نکردند. ابزارهای جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس (2001) و پرسشنامه خطرپذیری نوجوانان ایرانی زاده محمدی و احمدآبادی (۱۳۸7) بودند. داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش تربیت جنسی نوجوانان بر خودکارآمدی اجتماعی دانش آموزان در سطح 0/01p< تأثیر معناداری دارد و همچنین آموزش بسته تربیت جنسی بر خطرپذیری جنسی دانش آموزان در سطح 0/01p< تأثیر معناداری دارد. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که تربیت جنسی مبتنی بر فرهنگ ایرانی می تواند موجب افزایش خودکارآمدی اجتماعی و کاهش خطرپذیری جنسی در دانش آموزان دختر شود.
Background: Designing the educational package of sexual education based on Iranian culture is great importance. However, no research has ever been done on the impact of sexual education based on Iranian culture on social self-efficacy and sexual risk-taking of adolescent. Aims: The purpose of this study was to investigate the effect of training of sexual education based on Iranian culture on social self-efficacy and sexual risk-taking of middle school girl students in Takestan. Method: The research is quasi experimental design with a pre-test design- post-test with a control group and the experimental group. The statistical population of this study is female student's middle school in Takestan in the academic year of 2018-19. The study sample consisted of 50 students (each group of 25) who were selected multi-stage random cluster sampling and divided into two experimental and control groups. The experimental group received 8 sessions of 90 minutes of training sexual education and the control group did not receive any training during this training period. Data collection tools were Mauritius's children and adolescent self-efficacy questionnaire (2001) and Zadeh Mohammadi and Ahmad Abadi risk-taking questionnaire for Iranian adolescents (2008(. Data were analyzed using covariance analysis. Results: The results showed that training of sexual education based on Iranian culture could be significantly effective in promoting social self-efficacy(p<0/01). also, sexual education training had a significant effect on sexual riskiness(p<0/01). Conclusions: Based on the findings, can concluded that sexual education based on Iranian-Islamic culture can increase social self-efficacy and decrease sexual risk-taking in female students.
sexual education, social self-efficacy, sexual risk-taking
تربیت جنسی نوجوانان, خودکارآمدی اجتماعی, خطرپذیری جنسی
735
744
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-62-10&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/06/42019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/30
1398/5/8
2019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/30
1398/5/8
Ehsan
Rahmani
Islamic Azad University, Kermanshah Branch
احسان
رحمانی
0031947532846001571
0031947532846001571
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
Mokhtar
Arefi
Islamic Azad University, Kermanshah Branch
مختار
عارفی
m.arefi@iaiksh.ac.ir
0031947532846001572
0031947532846001572
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
Karim
Afsharineya
Islamic Azad University, Kermanshah Branch
کریم
افشاری نیا
0031947532846001573
0031947532846001573
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
Hasan
Amiri
Islamic Azad University, Kermanshah Branch
حسن
امیری
0031947532846001574
0031947532846001574
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
fa
اثربخشی گروه درمان گری به روش تحلیل رفتار متقابل بر نظم جویی شناختی هیجان و صمیمیت زناشویی زنان آسیب دیده از خیانت همسر
Effectiveness of Group Therapy using Transactional Analysis (TA) on Cognitive Emotion Regulation and Marital Intimacy of Betrayed Women
زمینه: پژوهش ها نشان می دهد کاهش صمیمت زناشویی زوجین یکی از دلایل اساسی خیانت همسران است و تنظیم هیجانی نقش اساسی و تأثیرگذار در صمیمت زناشویی و کنار آمدن با پیامدهای افشای ارتباط فرازناشویی دارد. مسئله پژوهش حاضر این است که آیا گروه درمانگری به روش تحلیل رفتار متقابل می تواند باعث بهبود نظم جویی شناختی هیجان و افزایش صمیمیت زناشویی زنان آسیب دیده از خیانت همسر شود؟ هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان تحلیل رفتار متقابل بر نظم جویی شناختی هیجان و صمیمیت زناشویی زنان آسیبدیده از روابط فرازناشویی همسر انجام شد. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. بدین منظور تعداد 30 نفر از زنان آسیبدیده از روابط فرا زناشویی منطقه یک شهر تهران در سال 1397 به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تخصیص یافتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (۲۰۰۱) و پرسشنامه صمیمت زناشویی تامپسون و واکر (1983) استفاده شد. گروه آزمایشی بطور هفتگی در 10 جلسه 2 ساعته درمان شرکت کردند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. بعد از اطمینان از نرمال بودن توزیع دادهها توسط آزمون شاپیرو ویلک، برای تحلیل فرضیههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که گروه درمانگری به روش تحلیل رفتار متقابل موجب بهبود تنظیم شناختی هیجان و افزایش صمیمیت زناشویی زنان آسیب دیده از خیانت همسر (0/05p<) میشود. نتیجه گیری: یافته های پژوهش بیانگر آن است که گروه درمانگری به روش تحلیل رفتار متقابل می تواند باعث بهبود تنظیم شناختی هیجان و افزایش صمیمت زناشویی زنان خیانت دیده شود
Background: Studies shows that diminished marital intimacy is one of the main reasons of the spouse's betrayal and emotional regulation plays a key role in the marital intimacy and coping with the consequences of revealing a marital betrayal. But problem is, whether Group Therapy using Transactional Analysis (TA can improve the Emotion Regulation and Marital Intimacy of betrayed women? Aims: The purpose of the present study was to determine the efficacy of Group Therapy using Transactional Analysis (TA) on Cognitive Emotion Regulation and Marital Intimacy of women affected by marital betrayal. Method: This study used semi-experimental method with pre-test, post-test and control group. To this end, 30 women injured by the exaggerated relations in 1397 were selected by random sampling method and assigned to two experimental and control groups. To collect the data, the Emotional Regulation Questionnaire (Gravovsky et al. , 2001) and Thompson and Walker's Marital Intimacy Questionnaire (1983) was used. The experimental group participated weekly in 10 sessions of 2 hours of group therapy. After ensuring the normal distribution of the data obtained from these questionnaires using Shapiro Wilk test, in order to analyze the research hypotheses, the covariance analysis test was used Results: the results showed that the group therapy by means of interaction analysis Improve cognitive-emotional regulation and increase the marital intimacy of women injured by husband's betrayal (p <0/05). Conclusions: In general, the findings of the research indicate that the treatment group by interaction analysis method can improve the cognitive management of the excitement of women in betrayal and affect their marital empathy.
Transactional Analysis (TA), cognitive emotion regulation, marital intimacy, Extra Marital Relationship
تحلیل رفتار متقابل, تنظیم شناختی هیجان, صمیمیت زناشویی, روابط فرا زناشویی
745
753
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-62-11&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/06/42019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/30
1398/5/8
2019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/302019/07/30
1398/5/8
Naghme
Fazel Hamedani
Islamic Azad University, South Tehran Branch
نغمه
فاضل همدانی
0031947532846001274
0031947532846001274
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
Reza
Ghorban Jahromi
Islamic Azad University, South Tehran Branch
رضا
قربان جهرمی
rrghorban@ gmail.com
0031947532846001275
0031947532846001275
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب