fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
17
72
online
1
fulltext
fa
نقش واسطه ای روان سازه های ناسازگار اولیه در رابطه بین سبک های دلبستگی و مکانیسم های دفاعی
The mediating role of early maladaptive schemas on the relationship between attachment styles and defense mechanisms
زمینه: سبک های دلبستگی، روان سازههای ناسازگار اولیه و مکانیسم های دفاعی از عوامل تعیین کننده اصلی مشکلات روان شناختی هستند. کشف روابط بین این متغیرها از اهمیت نظری و بالینی برخوردارند. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای روان سازه های ناسازگار اولیه در رابطه بین سبک های دلبستگی و مکانیسم های دفاعی بود. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی و روش پژوهش همبستگی و بود. تعداد 400 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران (184 دختر، 216 پسر) به صورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد که مقیاس دلبستگی بزرگسال (AAI؛ بشارت، 1384، 2011)، پرسشنامه سبک های دفاعی (DSQ؛ اندروز، سینگ و باند، 1993) و فرم کوتاه پرسشنامه روان سازه یانگ (YSQ-SF؛ یانگ و براون، 1999) را تکمیل کنند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که سبک دلبستگی ایمن با مکانسیمهای دفاعی رشدیافته رابطه مثبت و با مکانیسم های دفاعی نوروتیک و رشدنایافته رابطه منفی معنادار دارد (0.001p<). سبک های دلبستگی ناایمن با مکانیسم های دفاعی رشدیافته رابطه منفی و با مکانیسم های دفاعی نوروتیک و رشدنایافته رابطه مثبت معنادار (0.001p<) داشتند. همچنین بین سبک دلبستگی ایمن و روان سازه های ناسازگار اولیه رابطه منفی معنادار و بین سبک های دلبستگی ناایمن و روان سازه های ناسازگار اولیه رابطه مثبت معنادار وجود داشت (0.001p<). روان سازه های ناسازگار اولیه با مکانیسم های دفاعی رشدیافته رابطه منفی معنادار و با مکانیسم های دفاعی نوروتیک و رشدنایافته رابطه مثبت معنادار داشتند (0.001p<). نتایج تحلیل مسیر نشان داد که روان سازه های ناسازگار اولیه در رابطه بین سبک های دلبستگی و مکانیسم های دفاعی نقش واسطه ای ایفا نمی کنند. نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که سبکهای دلبستگی و روان سازه های ناسازگار اولیه، مکانیسم های دفاعی را پیش بینی می کنند.
Background: Attachment styles, early maladaptive schemas and defense mechanisms are the major determinants of psychological problems. Discovering the relationships of these variables has theoretical and clinical importance. Aims: The aim of the present study was to investigate the mediating role of early maladaptive schemas on the relationship between attachment styles and defense mechanisms. Method: Method of the present descriptive study was correlational. A total of 400 students (184 females, 216 males) from University of Tehran participated in this study. Participants were asked to complete the Adult Attachment Inventory (AAI; Besharat, 2005, 2011), Defense Styles Questionnaire (DSQ; Andrews, Singh, & Bond, 1993), and Young Schema Questionnaire-Short form (YSQ-SF; Young & Brown, 1999). Reults: The results demonstrated that secure attachment style had a significant positive association with mature defense style and significant negative association with neurotic and immature defense styles (p<0/001). Insecure attachment styles had significant negative association with mature defense style and significant positive association with neurotic and immature defense styles (p<0/001). There was a negative association between secure attachment style and early maladaptive schemas and positive association between insecure attachment styles and early maladaptive schemas (p<0/001). There was a significant negative association between early maladaptive schemas and mature defense style and significant positive association between early maladaptive schemas and neurotic and immature defense styles (p<0/01). Results also showed that early maladaptive schemas did not play a mediating role on the relationship between attachment styles and defense mechanisms. Conclusions: According to the results of the present study, it can be concluded that attachment styles and early maladaptive schemas can predict defense styles.
schema, attachment, defense mechanism
روان سازه, دلبستگی, مکانیسم دفاعی
859
872
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-62-17&slc_lang=fa&sid=1
2019/08/15
1398/5/24
2019/08/15
1398/5/24
Mohammad Ali
Besharat
University of Tehran
محمدعلی
بشارت
besharat@ut.ac.ir
0031947532846001786
0031947532846001786
Yes
دانشگاه تهران
Farzaneh
Ranjbar Shirazi
University of Tehran
فرزانه
رنجبر شیرازی
0031947532846001787
0031947532846001787
No
دانشگاه تهران
Fateme
Dehghani Arani
University of Tehran
فاطمه
دهقانی آرانی
0031947532846001788
0031947532846001788
No
دانشگاه تهران
fa
مقایسه طرحواره های هیجانی در بیماران مبتلا به اختلال وسواس - اجبار، افسردگی اساسی و عادی
Compare Emotional Schemas in Patients with Obsessive-Compulsive Disorder, Major Depression and Normal
زمینه: گرایش به اجتناب از هیجانهای منفی، ممکن است در هر فرآیند درمان روانشناختی بروز پیدا کند. در این زمینه رابرت لیهی با ارائه مدل طرحوارههای هیجانی این موضوع را بررسی کرده است. او معتقد است هیجان نوعی اطلاعات بشمار میرود. هیجان ها در اثر پردازش موازی اطلاعات گوناگون بوجود میآیند و اغلب آنها خارج از حوزه هوشیاری رخ میدهد، در این زمینه رابرت لیهی با ارائه یک مدل درمانی بر اساس طرحوارههای هیجانی سعی کرده براین نقیصه فائق آید. مسئله پژوهش حاضر این است که آیا طرحوارههای هیجانی بیماران مبتلا به وسواس اجبار، افسردگی اساسی و افراد عادی، چه تفاوتی با یکدیگر دارند. هدف: پژوهش با هدف مقایسه طرحواره های هیجانی در بیماران مبتلا به اختلال وسواس- اجبار، افسردگی اساسی و عادی انجام گرفت. روش: روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع زمینه یابی بود. جامعه آماری تحقیق را تمامی افراد که دارای افسردگی، اختلال وسواس - اجبار و همچنین افراد عادی، تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 90 نفر (30 نفر دارای اختلال وسواس - اجبار، 30 نفر دارای اختلال افسردگی و 30 نفر از افراد عادی) به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه طرحواره های هیجانی لیهی LESS (لیهی 2002) و مصاحبه ساختاریافته استفاده شد. مدل آماری مورد استفاده تحلیل واریانس یک طرفه و تحلیل واریانس چندمتغیری بود. یافته ها: یافته ها نشان داد که «نشخوار ذهنی»، «غیرقابل کنترل بودن» و «ارزشهای والاتر» در سطح 0.01 =α معنی دار و در افراد دارای اختلال وسواسی - اجباری بالا بوده است. همچنین، «گناه» و «سرزنش» نیز در سطح 0.01 =α معنی دار و در افراد افسرده بالاتر از افراد دارای اختلال وسواسی - اجباری و عادی مشاهده شده است. نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت در این مشاهدات افراد دارای اختلال وسواس - اجبار از طرحواره های هیجانی بیشتری برخوردار بودند.
Background: The tendency to avoid negative emotions may occur in any psychological treatment process. In this regard, Robert Leahy reviewed this topic by presenting the model of emotional schemas. He believes that excitement is some sort of information. Excitements arise from the parallel processing of various information and most of them occur outside the scope of consciousness. In this regard,Robert Leahy tries to overcome this disadvantage by offering a therapeutic model based on emotional schemas. The present research question is what difference is between emotional schemas of patients with obsessive-compulsive disorder, major depression and normal people? Aims: The main purpose of the present research was comparing emotional schemas in patients with obsessive-compulsive disorder, major depression and normal people. Method: The method of this research was descriptive.The statistical population of the study consisted of all individuals with depression, obsessive-compulsive disorder, and normal people. Using available sampling method, 90 people(30 with obsessive-compulsive disorder,30 with depression and 30 of ordinary people)as sample size.In this study,questionnaires Leahy Emotional Schemas LESS(Leahy, 2002) and Structured Interview were used. Results: The statistical model used was multivariate analysis of variance and the findings showed that "obsessive rumination", "being uncontrollable" and "higher values" had significance level a:0.01, and in people with obsessive-compulsive disorder have been high. also "guilty" and "blame" had significance level a:0.01 ,and in depressed people it was higher than people with Obsessive-compulsive disorder and normal people. Conclusions: This means that the patients with obsessive-compulsive disorder had more emotional schemes than other groups.
Emotional Schemas, Obsessive-Compulsive Disorder, Major Depression
طرحواره های هیجانی, اختلال وسواس - اجبار, افسردگی اساسی
873
881
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-62-18&slc_lang=fa&sid=1
2019/08/152019/08/15
1398/5/24
2019/08/152019/08/15
1398/5/24
Shahrzad
Sheikhhassani
Islamic Azad University
شهرزاد
شیخ حسنی
0031947532846001789
0031947532846001789
No
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
Mohammad
Hatami
محمد
حاتمی
hatami513@gmail.com
0031947532846001790
0031947532846001790
Yes
دانشگاه خوارزمی تهران
Bita
Nasrolahi
Islamic Azad University
بیتا
نصراللهی
0031947532846001791
0031947532846001791
No
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
fa
اثربخشی آموزش بازی های ادراکی حرکتی بر سازگاری اجتماعی، تبحر حرکتی و کاهش نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی در کودکان 5 و 6 ساله پیش دبستانی
The effectiveness of cognitive-motor learning training on social adjustment, motor skills and ADHD symptoms reduce in preschool children aged 5 and 6 years
زمینه: اختلال کاستی توجه - بیشفعالی به صورت الگویی از کاستی توجه - بیشفعالی شدید یا بی توجهی مداوم با تکرارشوندگی بیشتر نسبت به کودکان همان سطح رشدی تعریف شده است. هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش بازی های ادراکی حرکتی بر سازگاری اجتماعی، تبحر حرکتی و نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی کودکان 5 و 6 ساله پیش دبستانی دارای این اختلال انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی به صورت پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مراکز پیش دبستانی منطقه 2 استان تهران بودند که از بین آنها، تعداد 90 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. داده ها با استفاده از مقیاس رشد اجتماعی (واینلند، 1965)، مقیاس تبحر حرکتی فرم کوتاه برونینکس– اوزرتسکی (1978) و مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز- فرم والد (ریتمن و همکاران، 1998) به دست آمدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد آموزش بازی های ادراکی حرکتی موجب بهبود سازگاری اجتماعی (0.0001>P)، مهارت تبحر حرکتی (0.0001>P) و کاهش مجموع نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیشفعالی (0.0001>P) در این کودکان می شود. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت آموزش بازیهای ادراکی حرکتی بر بهبود سازگاری اجتماعی، مهارت تبحر حرکتی و کاهش مجموع نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی می شود و توانمندسازی کودکان با اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی استفاده کرد.
Background: Deficit attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is defined as a pattern of severe attention deficit hyperactivity disorder or continuous neglect with more repetition than children with the same growth rate. Aim: The aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive-motor learning training on social adjustment, motor skills and ADHD / ADHD in preschool children aged 5 and 6 years with this disorder. Method: The present study is a semi-experimental pre-test-posttest with control group. The statistical population of this study included all children of preschool centers in 2nd district of Tehran province. Of these, 90 people were randomly selected and randomly assigned to experimental and control group. Data were obtained using Social Development Scale (Winelland, 1965), Brauninx-Oseretsky Motion Excellence Scale short-form (1978), and the Conners-Wald Formula Child Behavioral Scale (Ritman et al., 1998). Data analysis was performed using Multivariate Covariance Analysis. Results: The findings showed that cognitive-motor learning improved social compatibility (P<0/0001), motor skill (P<0/0001) and total reduction of attention deficit / hyperactivity disorder syndrome (P<0/0001) In these children. Conclusion: It can be concluded that the training of perceptual motor games on the improvement of social adjustment, the skill of motor skill and reduction of total ADHD, and the empowerment of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD).
Attention Deficit / Hyperactivity Disorder, Perceptual Movement Games, Motorcycle Exercise, Social Adjustment
اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی, بازی های ادراکی حرکتی, تبحر حرکتی, سازگاری اجتماعی
883
892
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-62-19&slc_lang=fa&sid=1
2019/08/152019/08/152019/08/15
1398/5/24
2019/08/152019/08/152019/08/15
1398/5/24
Vian
Amin Nasab
Science and Research Unit, Islamic Azad University
ویان
امین نسب
0031947532846001792
0031947532846001792
No
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
Shokouh Alsadat
Banijamali
Alzahra University
شکوه السادات
بنی جمالی
drbanijamali@alzahra.ac.ir
0031947532846001793
0031947532846001793
Yes
دانشگاه الزهرا
Hamidreza
Hatami
Imam Hossein University
حمیدرضا
حاتمی
0031947532846001794
0031947532846001794
No
دانشگاه امام حسین
fa
اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی رفتاری برکیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام اس
The effectiveness of stress management training based on cognitive-behavioral model on quality of life in patiens with MS
زمینه: یکی از اختلالات ناتوان کننده دستگاه عصبی مرکزی، مولتیپل اسکلروزیس است. مزمن بودن بیماری، نداشتن درمان قطعی، و درگیر ساختن بیماران در سن کم، منجر به اختلالات روانشناختی متعددی می شود که از شایع ترین آنها می توان به اضطراب، افسردگی، استرس اشاره کرد که بر کیفیت زندگی بیماران تأثیر می گذارند. هدف: هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام اس بود. روش: پژوهش حاضر به روش پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه انجام شد. بدین منظور ۳۰ نفر از بیماران زن مبتلا به بیماری ام اس که در زمستان ۱۳۹۵ به کلینیک خصوصی مغز و اعصاب واقع در شهر تهران، مراجعه کردند، به روش در دسترس انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی به دو گروه ۱۵ نفره آزمایش و گواه تقسیم شدند. پس از گرفتن پیشآزمون، گروه آزمایش تحت ۱۰ جلسه آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدلشناختی رفتاری، بر اساس برنامه عملی سارا مک نامارا قرار گرفتند. برای سنجش کیفیت زندگی از پرسشنامه کیفیت زندگی ۲۹ سؤالی بیماران ام اس استفاده شد. سپس پس از پایان مداخله و نیز ۶ ماه بعد دادههای پژوهش با استفاده از آزمون طرح آمیخته دو طرفه تحلیل شد. یافته ها: یافتهها نشان داد که آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی رفتاری بر ارتقا کیفیت زندگی بیماران ام اس مؤثر بود (0.05>p). نتیجه گیری: این بدان معنی است که آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی رفتاری بر ارتقای کیفیت زندگی این بیماران بیماران اثر دارد.
Background: one of the disabling neurological disorders is MS.chornic process ,not having definitive treatment and engaging aperson at a yaung age causes many mental disorders in the patient.Among which are anxiety,depression and stress are all more prevalent. And affects on quality of life in this patients. Aims: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of stress management training Based on cognitive_behavioral model on quality of life. Method: The samples of this research was 30 persons, who had MS and randomly divided into experimental and control groups. All of the sample groups completed quality of life questionair .then Stress management training was conducted during 10 sessions in experimental Group; based on Sara MC Namara `s program; while the control group did not receive any training. Subsequently, after intervention,and 6 months later, all variables were re-examined Data are collected using mixed analysis of variance. Results: Finding showed that stress management training based on cognitive _ behavioral model, enhanced the quality of life in MS patients (p<0/05). Conclusions: Also stress management training based on cognitive _ behavioral model, enhanced the quality of life in MS patients.
stress management, cognitive behavioral model, multiple sclerosis, quality of life
مدیریت استرس, مدل شناختی رفتاری, ام اس, کیفیت زندگی
893
897
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-53-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/08/152019/08/152019/08/152019/05/24
1398/3/3
maryam
hajilou
karaj branch--islamic azad university-karaj
مریم
حاجی لو
maryam.hajilou@kiau.ac.ir
0072854871
0031947532846001795
No
واحد کرج-دانشگاه آزاد اسلامی-کرج
hasan
ahadi
-islamic azad university-karaj
حسن
احدی
drhahadi@gmai
0600109860
0031947532846001796
No
واحد کرج-دانشگاه آزاد اسلامی-کرج
mohammadreza
seirafi
Islamic Azad University
محمدرضا
صیرفی
msf_3@yahoo.com
0456678954
0031947532846001797
Yes
واحد کرج-دانشگاه آزاد اسلامی-کرج
saeed
shahbeigi
clinic of neurologe dr.shahbeigi-tehran
سعید
شاه بیگی
drS_Shahbeigi@yahoo.com
0657432675
0031947532846001798
No
کلینیک نورولوژی دکتر شاه بیگی-تهران
amin
rafiepoor
payamenoor university-tehran
امین
رفیعی پور
rafiepoor2000@yahoo.com
0989878987
0031947532846001799
No
دانشگاه پیام نور-تهران
fa
رابطه هوش معنوی و سخت رویی بر میزان ادراک درد با نقش میانجی گرانه اضطراب مرگ و مثبت اندیشی در جانبازان شهر کرمان
The relationship between spiritual intelligence and hardiness on the level of pain perception with the mediating role of death Anxiety and Positive Thinking
زمینه: با وجود گذشت سالها از اتمام جنگ، جانبازان هنوز با مشکلات جسمی و روانی زیادی روبهرو هستند که این امر میتواند بهطور جدی کیفیت زندگی جانبازان را تحت تأثیر قرار دهد. در این میان هوش معنوی و سخت رویی از متغیرهای مهم در زندگی جانبازان چه نقشی می تواند بر میزان درد داشته باشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی و سخت رویی بر میزان ادراک درد با نقش میانجی گرانه اضطراب مرگ و مثبت اندیشی انجام گرفت. روش: روش تحقیق حاضر همبستگی و با روش معادلات ساختاری بود. از جامعه آماری جانبازان استان کرمان 280 نفر بصورت تصادفی با استفاده از لیست موجود انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه های هوش معنوی کینگ (2008)، سخت رویی کوباسا (1992)، کانر و دیویدسون (1998)، ادراک درد مک گیل (2004)، پرسشنامه اضطراب مرگ تمپلر (1998) و خوش بینی شییر و کارور (1985) بودند. برای تحلیل داده ها از تحلیل مسیر در نرم افزار spss-19 و AMOS استفاده گردید. یافته ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد پس از اصلاح مدل اولیه؛ مدل نهایی از برازش مطلوبی برخوردار است. در مدل نهایی نسبت مجذور خی دو به درجه آزادی یا مجذور کای نسبی (2/24)، شاخص نیکویی برازش تعدیل یافته برابر با 0/91، شاخص برازندگی هنجار شده برابر با 0/91 و شاخص ریشه میانگین مجذورات خطا برابر با 0/05 بود. همچنین بررسی بوت استراپ نیز نشان داد نقش میانجیگرانه اضطراب مرگ و خوش بینی در ارتباط بین هوش معنوی و سرسختی با ادراک درد معنی دار است. نتیجه گیری: هوش معنوی و سرسختی از طریق بهبود خوش بینی و کاهش اضطراب مرگ نقش مهمی در کاهش ادراک درد در جانبازان دارند
Background: Despite years of war, veterans still face many physical and psychological problems that can seriously affect the quality of life of veterans. In the meantime, what is the role of spiritual intelligence and the severity of important variables in the lives of veterans. Aims: The purpose of this study was to investigate the relationship between spiritual intelligence and hardiness on the level of pain perception with the mediating role of death Anxiety and Positive Thinking. Method: The method of this study was correlation with structural equation method. From the statistical population of Kerman province, 280 people were randomly selected and evaluated using the available list. The instruments of the research were Spiritual Intelligence Questionnaire (2008), kobasa (1992), Connor and Davidson (1998), McGill's Pain Perception (2004), Templar’s Death Anxiety Inventory (1998), and Sheer & Carver's Optimism (1985). For data analysis, the path analysis was used in the spss-19 and AMOS software. Results: The results of path analysis showed that after modification of the initial model, the final model had a good fit. In the final model, the ratio of chi-square to relative degrees of freedom or relative chi-square (2.24), goodness of fit index adjusted for 0.92, normalized fit index equal to 0.91 and root mean square error error equal to 05 It was 0. Bootstrap also showed that the mediating role of death anxiety and optimism was significant in the relationship between spiritual intelligence and hardiness with pain perception. Conclusions: spiritual intelligence and hardiness play an important role in decreasing pain perception among veterans by improving optimism and reducing death anxiety
Wisdom of Spiritual Intelligence, Death anxiety, Thinking positive
هوش معنوی, سرسختی, اضطراب مرگ, مثبت اندیشی
899
905
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-154-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/08/152019/08/152019/08/152019/05/242019/07/31
1398/5/9
akbar
saeidi graghani
Islamic Azad University
اکبر
سعیدی گراغانی
akbarsaeidi80@gmail.com
30308056
0031947532846007137
No
دانشگاه ازاد اسلامی واخدزاهدان
gholamreza
sanagoei moharar
Islamic Azad University
غلامرضا
ثناگویی محرر
akbarsaeidi80@gmail.com
30308056
0031947532846007138
Yes
دانشگاه ازاد اسلامی واخدزاهدان
mahmoud
shirazi
Islamic Azad University
محمود
شیرازی
akbarsaeidi80@gmail.com
30308056
0031947532846007139
No
دانشگاه ازاد اسلامی واخدزاهدان
fa
بروز انواع رفتار در ورزشکاران با میانجیگری غرور: بر اساس آزمون مدل اشتیاق
Athletes Behaviors with Meditation of Pride: Based on Passion Model Test
زمینه: از جمله عوامل مهم در بروز رفتارهای مختلف ورزشکاران در دستیابی به اهداف و عملکرد ورزشی، عامل اشتیاق و غرور است. هدف: هدف از تحقیق، آزمون مدل اشتیاق در بروز رفتارهای اخلاقی و غیراخلاقی ورزشکاران در میادین ورزشی با توجه به نقش میانجی غرور بود. روش: جامعه آماری در این مطالعه ورزشکاران حاضر در لیگهای فوتسال، والیبال، بسکتبال، واترپلو است. با توجه به تعداد متغیرهای مورد بررسی حجم نمونه 200 نفر است. از آزمون t تک نمونهای در خصوص اختلاف میانگینها، آزمون پیرسون برای تأیید رابطه متغیرها و از آزمون مدل معادلات ساختاری از نرمافزار pls استفادهشده است. پرسشنامهها شامل اطلاعات فردی و پرسشنامه اشتیاق (والراند،2003)، پرسشنامه غرور (تریسی و رابینز، 2007) و پرسشنامه رفتار (کاووسانو و بوردلی، 2009) است. یافتهها: بررسی مدل نشان داد، ورزشکاران حرفهای تمایل بیشتری به ابراز رفتارهای غیراخلاقی همچون خشونت، تقلب و خطا نسبت به سایر بازیکنان حریف در بازی داشته و برد و باخت در مسابقات بیشتر جنبه اشتیاق افراطی داشته است و ابزار غرور در آنها جنبه مثبت در جهت پیشرفت مهارتها و عملکرد بهتر داشته است. نتیجهگیری: اشتیاق با توجه به رفتار اخلاقی اهمیت یافته و پیوند آن با رفتارهای اخلاقی و غیراخلاقی به ترتیب به واسطه غرور واقعی و کاذب تعدیل میگردد. غرور واقعی به رفتار اخلاقی انجامیده اما غرور کاذب موجب سلطهجویی و بروز رفتارهای غیراخلاقی میگردد.
Background: Of the main elements influencing different behaviors of athletes in attaining their objectives and athletic performance, are motivation, passion and pride. Aims: The objective of this research is to review the role of passion model in expressing ethical and unethical behavior of athletes in regard to the mediating role of pride. Method: Statistical population of this study is athletes who have participated in Futsal, Volleyball, Basketball and Water polo. Considering the number of variables under study, sample volume was 200 athletes. one sample run test was utilized for studying difference of averages, Pearson test for confirming relations of variables, and in order to test structural equation model PLS software was used. Questionnaires included individual information, passion (Vallerand, 2003), pride questionnaire(Tracy&Rabins, 2007) and behavior questionnaire (Kavussanu & Boardley, 2009). Results: Study of two models indicated that professional athletes show higher tendency to express unethical behavior such as violence, cheating and fault compared to other players of the rival team and being the winner or loser of the competitions is mostly based on extreme passion and pride is a tool with positive aspect in order to increase one’s skills and better performance.Conclusions: engagement gains importance considering ethical behavior and its relation with ethical and unethical behavior is respectively moderated by authentic and hubristic pride. Authentic pride leads to ethical behavior but hubristic pride will inevitably lead to expression of unethical behavior and authoritarianism.
Obsessive passion, Harmonious passion, Authentic Pride and Hubristic pride, Ethical and Immoral behavior
اشتیاق افراطی, اشتیاق هماهنگ, غرور کاذب, غرور واقعی, رفتار اخلاقی, رفتار غیراخلاقی
907
917
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-29-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/08/152019/08/152019/08/152019/05/242019/07/312019/06/4
1398/3/14
Fatemeh
Jafari Siavashani
Department of Physical Education, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
فاطمه
جعفری سیاوشانی
fatemehjafari983@gmail.com
0075916231
0031947532846005044
No
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی
Reza
Nikbakhsh
Department of Sport Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
رضا
نیکبخش
nikbakhsh_reza@yahoo.com
0054879663
0031947532846005045
Yes
دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی
Ali Mohammad
Safania
Science and Research Branch, Islamic Azad University
علی محمد
صفانیا
a.m.safania@gmail.com
2141921074
0031947532846005046
No
دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،
fa
نقش عملکرد خانواده و تحول مثبت نوجوانی در پیشبینی افسردگیِ دخترانِ نوجوان
The role of family function and positive youth development in prediction of depression of female adolescents
زمینه: شناسایی مؤلّفههای مثبت گرایِ شخصیتی و خانوادگیِ مؤثر بر کاهش پیامدهای منفی در دختران نوجوان اهمیتی مضاعف دارد. هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش عملکرد خانواده و تحول مثبت نوجوانی در پیش بینی افسردگی نوجوانان بود. روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانش آموزان دورۀ دوم دختر متوسطه شهر تهران بود که در سال تحصیلی 98-97 مشغول به تحصیل بودند. بدین منظور از منطقه 18 آموزش و پرورش شهر تهران به تعداد 293 نوجوان دختر به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس عملکرد خانواده اپشتاین و همکاران(1983)، تحول مثبت نوجوانی گلدوف و همکاران (2014) و افسردگی کودکان کواکس و بک(1977) استفاده شد. داده ها با نرمافزار SPSS24 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که شایستگی، اطمینان و ارتباط به ترتیب نقش معناداری در پیش بینی افسردگی داشتند(0/001p=) و در مجموع 39 درصد از واریانس افسردگی را تبیین کردند. مؤلفه های عملکرد خانواده شامل نقش، حل مشکل و ابراز عواطف هم به ترتیب نقش معنی داری در پیشبینی افسردگی داشتند (0/001p=) و در مجموع 25 درصد از تغییرات افسردگی را تبیین کردند. نتیجهگیری: در مجموع نتایج حاکی از اهمیت عملکرد خانواده با تأکید بر مؤلّفه های تحول مثبت نوجوانی شامل شایستگی، اطمینان و ارتباط در ابتلا به افسردگی نوجوانان بود.
Background: The identification of positive family and personality factors affecting the reduction of negative outcomes in adolescent girls is important. Aims: This study aimed to study the family function and positive youth development to predict depression in adolescents. Method: The present study was a correlational-descriptive design. The statistical population consisted of all secondary school female students (second period) in the city of Tehran who were studying in the academic year 2018-2019. So, 293 girl adolescents that were selected from 18th district of education regions by method was multi-stage cluster. According to the sample loss, 293 individuals were included in this study. To collect data, Geldhof et al.’s Positive Youth Development Scale(2014), the Epstein et al.’s Family Assessment Device(1983), and Kovacs and Beck’s Child Depression Inventory(1977) were used. Data were analyzed by using SPSS24. Results: The results revealed that competence, confidence, and connection respectively played significant roles in predicting depression (p= 0/001), and totally explained 39% of the variance of depression. The components of family function including role, problem solving, and emotional expression respectively had significant roles in predicting depression (p= 0/001), and totally explained 25% of the variance of depression. Conclusions: Overall, the results indicated the importance of family function with emphasis on the components of positive youth development including competence, confidence, and connection in adolescent depression.
depression, family function, positive youth development
افسردگی, عملکرد خانواده, تحول مثبت نوجوانی
919
925
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-33-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/08/152019/08/152019/08/152019/05/242019/07/312019/06/42019/05/22
1398/3/1
fatemeh
Mousavi
alzahra univercity
فاطمه
موسوی
sh_dabiri1016@yahoo.com
0031947532846001812
0031947532846001812
Yes
دانشگاه الزهرا
solmaz
dabiri
Alzahra University
سولماز
دبیری
sh_dabiri@yahoo.com
0031947532846001813
0031947532846001813
No
دانشگاه الزهرا
sedigheh
nasiripour
Semn University
صدیقه
نصیری پور
nasiripoor.sediqe@yahoo.com
0031947532846001814
0031947532846001814
No
دانشگاه سمنان
fa
اثربخشی برنامۀ آموزشی تحول مثبت نوجوانی بر رضایت از زندگی و خودکارآمد پنداری در نوجوانان
The effectiveness of training program of positive youth development on life satisfaction and self-efficacy in adolescents
زمینه: وقوع تغییرات چشمگیر جسمی- روانی- اجتماعی در نوجوانی می تواند رضایت از زندگی و خودکارآمد پنداری در نوجوانان را تحت الشعاع قرار دهد. بنابراین، امکانات محیطی و برنامه های تحولی برای سازش یافتگی نوجوانان ضرورت دارد. هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامۀ تحول مثبت نوجوانی بر رضایت از زندگی و خودکارآمد پنداری نوجوانان انجام شد. روش: پژوهش حاضر یک مطالعۀ آزمایشی به شیوۀ پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. بدین منظور، از بین دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در پایۀ نهم دبیرستانهای دورۀ اول متوسطۀ شهر اراک در سال تحصیلی 97-1396، چهل و هشت دانش آموز دختر به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش(23 نفر) و گواه (25 نفر) قرار گرفتند. برنامۀ آموزشی تحول مثبت نوجوانی طی 24 جلسۀ یک ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. هر دو گروه مقیاس رضایت از زندگی (داینر و همکاران، 1985) و مقیاس خودکارآمد پنداری عمومی (شرر و همکاران، 1982) را در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد در کوتاه مدت و بلند مدت برنامۀ تحول مثبت نوجوانی بر رضایت از زندگی و خودکارآمد پنداری نوجوانان مؤثر است (0/005=p). نتیجه گیری: نتایج پیشنهاد می دهد که برنامۀ تحول مثبت نوجوانی می تواند برنامۀ عملی مناسبی برای افزایش رضایت از زندگی و احساس خودکارآمد پنداری در نوجوانان باشد.
Background: The occurrence of significant physical-psychosocial changes in adolescence can affect life satisfaction and self-efficacy in adolescents. Therefore, environmental facilities and developmental programs are necessary for adolescent’s adjustment. Aims: The purpose of this study was to examine the effectiveness of positive youth development program on adolescents' life satisfaction and self-efficacy. Method: The present study was a quasi-experimental study with pretest, posttest, and follow-up design with control group. To this aim, forty-eight students among female students studying in the ninth grade of secondary school in the academic year 1396-97 in the city of Arak were selected by multistage random sampling and randomly divided into two experimental (23) and control groups (n = 25). Experimental group received positive youth development program in 24 one-hour sessions. Both groups completed the life satisfaction scale (Diener et al., 1985) and the general self-efficacy scale (Sherer et al., 1982) in the pretest, posttest, and follow-up stages. Results: The results of covariance analysis indicated that positive youth development program was effective on adolescents' life satisfaction and self-efficacy in short and long term (p=0.005). Conclusions: The findings suggest that positive youth development program can be an appropriate practical program for increasing adolescents’ life satisfaction and self-efficacy.
Positive youth development program, Positive psychology, Adolescents, Life satisfaction, Self-efficacy
برنامه تحول مثبت نوجوانی, روانشناسی مثبت, نوجوانان, رضایت از زندگی, خودکارآمد پنداری
927
936
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-62-20&slc_lang=fa&sid=1
2019/08/152019/08/152019/08/152019/05/242019/07/312019/06/42019/05/222019/08/15
1398/5/24
2019/08/152019/08/152019/08/152019/08/15
1398/5/24
Nahid
Hosseinabad
Semnan University
ناهید
حسین آباد
0031947532846001815
0031947532846001815
No
دانشگاه سمنان
Mahmoud
Najafi
Semnan University
محمود
نجفی
m_najafi@semnan.ac.ir
0031947532846001816
0031947532846001816
Yes
دانشگاه سمنان
Ali Mohamad
Rezaei
Semnan University
علی محمد
رضایی
0031947532846001817
0031947532846001817
No
دانشگاه سمنان
fa
مقایسه اثربخشی آموزش روش چند سطحی فلدمن و مهارت های صمیمانه (PAIRS) بر صمیمت جنسی زنان دچار دلزدگی زناشویی
Comparison of the Effectiveness of Feldman Multivariate approach and Intimate Skills (PAIRS) on the Sexual intimacy in women have marital distress
زمینه: یکی از مسائل زناشویی که موجبات مشکلات روانی و سردی رابطه و در نهایت طلاق زوجین می شود، دلزدگی زناشویی است. تحقیقات نشان داده که صمیمت جنسی می تواند باعث بهبود ارتباط زناشویی شود اما در زمینه مقایسه اثربخشی آموزش روش چند سطحی فلدمن و مهارت های صمیمانه بر آن شکاف پژوهشی وجود دارد. هدف: این پژوهش با هدف تعیین و مقایسه اثربخشی آموزش روش چند سطحی فلدمن و مهارت های ارتباط صمیمانه بر صمیمیت جنسی زنان با دلزدگی زناشویی بود. روش: این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی و نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. از جامعه آماری پژوهش زنان دچار دلزدگی زناشویی منطقه 8 شهرستان تهران، طی یک فراخوان عمومی، افرادی که شرایط شرکت در پژوهش را داشتند فراخوانده شدند؛ 36 نفر از این افراد، بصورت تصادفی در سه گروه 12 تایی با عنوان گروه آزمایشی 1، گروه آزمایشی 2 و کنترل جایگزین شدند. روش اجرا بدین ترتیب بود که ابتدا، پرسشنامه صمیمیت جنسی (بطلانی و همکاران، 1389) روی هر سه گروه اجرا شد، سپس جلسات روش چندسطحی فلدمن به مدت 10 جلسه جداگانه برای گروه آزمایش 1 و مهارتهای ارتباط صمیمانه برای گروه آزمایشی 2 اجرا شد، اما برای گروه کنترل، هیچگونه مداخله ای اعمال نشد و بلافاصله بعد از اتمام مداخلات آزمایشی برای گروه های آزمایش و کنترل پس آزمون اجرا شد. یافته ها: نتایج کواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی نشان داد که هر دو رویکرد آموزشی فلدمن و مهارت های صمیمانه بر افزایش صمیمت جنسی زنان تأثیر دارد (0.001p≤) اما رویکرد آموزش مهارت های صمیمانه تأثیر بیشتری نسبت به روش فلدمن داشت (0.001p≤). نتیجه گیری: به منظور افزایش صمیمت جنسی می توان از رویکرد آموزش مهارت های صمیمانه استفاده کرد.
Background: Marital disturbance is one of the marital problems that causes mental and cold problems and couples' end-to-end divorce. Research has shown that sexual immorality can improve marital communication, but there is a research gap in comparing the effectiveness of Feldman multilevel education and intimate communication skills. Aims: The purpose of this study was to determine the effectiveness of multidimensional Feldman method and intimate communication skills on sexual intimacy of women with marital disturbance . Method: This research was an applied and semi-experimental research with pre-test-post-test design with two experimental and one control groups. From the statistical population of the study, women with disturbing marital status in District 8 of Tehran were summoned in a public call to those who had conditions for participation in the study; 36 of them were randomly assigned into three groups of 12 with the title of experimental group 1, experimental group 2 and control were replaced. The method of doing this was to first perform the sexual intimacy questionnaire on all three groups, then Feldman multidimensional sessions sessions were conducted for 10 sessions for the experimental group 1 and the holistic communication skills for the experimental group 2, but for the control group, no intervention was applied and immediately after the completion of experimental interventions for the test and post-test control groups. Results: The results of multivariate covariance and post hoc test showed that both Feldman's educational approach and sincere skills had an impact on female sexuality (p≤0/001), but the sentimental training approach was more effective than Feldman's method Has (p≤0/001). Conclusions: In order to increase sexuality, a sentimental training approach can be used.
Feldman multilevel method, intimate communication skills, sexual intimacy, marital distress
روش چند سطحی فلدمن, مهارت های ارتباط صمیمانه, صمیمیت جنسی, دلزدگی زناشویی
937
944
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-144-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/08/152019/08/152019/08/152019/05/242019/07/312019/06/42019/05/222019/08/152019/07/27
1398/5/5
Shirin
Eydelkhani
Azad university
شیرین
ایدلخانی
sh.idelkhani@gmail.com
1660069629
0031947532846001818
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین
hassan
heydari
Azad university
حسن
حیدری
sh.idelkhani@gmail.com
1660069629
0031947532846001819
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین
hosein
davoodi
Islamic Azad University
حسین
داوودی
sh.idelkhani@gmail.com
1660069629
0031947532846001820
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین
mehdi
zare bahramabadi
Islamic Azad University
مهدی
زارع بهرام آبادی
sh.idelkhani@gmail.com
1660069629
0031947532846001821
No
دانشگاه آزاد اسلامی
fa
بررسی نیازهای حرفه ای نو معلمان دانش آموخته ی دانشگاه فرهنگیان در زمینه ی آموزش زبان فارسی در دوره ی ابتدایی
Study professional needs of Graduated New teachers of Farhangian University in Farsi language education in elementary school
زمینه: دانشگاه فرهنگیان بستر اصلی تأمین نیروی انسانی کارآمد جهت رفع نیازهای نیروی انسانی آموزش و پرورش است. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نیازهای حرفهای نومعلمان دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان در زمینۀ آموزش زبان فارسی در دوره ابتدایی بود. روش: این تحقیق به لحاظ ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه فارغ التحصیلان رشته علوم تربیتی پردیس های شهید باهنر و خواجه نصیر کرمان بودند که 384 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت که ضریب پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ 0/91 بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی تک نمونه ای و تحلیل واریانس) استفاده گردید. یافته ها: نتایج تحقیق حاکی از این بود که توانایی دانشجو معلمان در چهار بعد واژه آموزی، دانش زبانی، رسم الخط و برگرداندن شعر به نثر از حد متوسط کمتر بود و بین دانشجو معلمان پسر و دختر در توانایی واژهآموزی و دانش زبانی تفاوت معنادار در سطح (0/01>P)، و در دانش رسم الخط تفاوت معنادار در سطح (0/05>P) وجود دارد. همچنین در توانایی برگردان شعر به نثر بین دانشجو معلمان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده نگردید. نتیجه گیری: لذا می توان نتیجه گیری کرد، برای تربیت مؤثر معلمان ابتدا باید ماهیت شغلی آنها و سپس نیازمندی های متناسب با این ماهیت را درک کرد تا بتوان برنامههای آموزشی لازم را در این زمینه طراحی و اجرا کرد.
Background: Farhangian university is main source of effective manpower for elimination of the needs of human resources education and training. Aims: The purpose of this study was to investigate professional needs of Graduated New teachers of Farhangian University in Farsi language education in elementary school. Method: This research is descriptive survey in terms of its nature. The statistical population of the study was all graduates of Shahid Bahonar and Khajeh Naseer campuses in Kerman province. 384 students were selected by simple random sampling. Data collection was done using a researcher-made questionnaire whose reliability coefficient was 0.91 based on Cronbach's alpha. To analyze the data, descriptive and inferential statistics (one-sample t-test and ANOVA) were used. Results: The results of the research indicated that the ability of student teachers in the four dimensions of teaching, language knowledge, writing and returning poetry to prose was lower than average.There was a significant difference between male and female teachers in the ability of vocabulary and linguistic knowledge to have a significant difference at the level of (P<0/01) and in the level of knowledge, there was a significant difference between(P< 0.05) and(P< 0.05). Also, there was no significant difference in the ability to translate poetry into prose between male and female teacher students. Conclusions: So for effective teacher training, at first should understanding their occupational nature then requirement proportional with nature to design and implementation of training programs.
vocabulary, linguistic knowledge, professional needs, farhangian University
واژه آموزی, دانش زبانی, نیازهای حرفه ای, دانشگاه فرهنگیان
945
950
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-37-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/08/152019/08/152019/08/152019/05/242019/07/312019/06/42019/05/222019/08/152019/07/272019/05/22
1398/3/1
parvin
salari
Farhangian University
پروین
سالاری
vahidi.s@gmail.com
0031947532846001822
0031947532846001822
Yes
دانشگاه فرهنگیان، تهران
abas
tavan
Shahid Bahonar University
عباس
توان
vahidi.s@gmail.com
0031947532846001823
0031947532846001823
No
دانشگاه شهید باهنر
fa
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش (اکت) بر درماندگی روانشناختی، اضطراب مرگ بیماران مبتلا به سرطان اصفهان
Effectiveness of mindfulness education and commitment and acceptance therapy on psychological distress and death anxiety in cancer patients in Isfahan
زمینه:سرطان یک بیماری ژنتیکی اسـت و در نتیجه تقسیم غیرقابل کنترل سلولها بوجود می آیـد که اثرات عوامل محیطی و اختلالات ژنتیکی است. پژوهشهای متعدد بر اثربخشی ذهن آگاهی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش(اکت) بر درماندگی روانشناختی، اضطراب مرگ بیماران مبتلا به سرطان تأکید دارد. مسأله این است که ذهن آگاهی و اکت بر درماندگی روانشناختی و اضطراب مرگ بیماران مبتلا به سرطان تأثیر دارد. هدف: هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر درماندگی روانشناختی، اضطراب مرگ بیماران مبتلا به سرطان شهر اصفهان بود. پژوهش نیمه آزمایشی و جامعه ی آماری بیماران مبتلا به سرطان اصفهان بود. روش: روش نمونه گیری 45 نفر به صورت هدفمند مطابق معیارهای پژوهش انتخاب شد. ابزار مورد استفاده پرســشنامه (21-DASS) و پرسشنامه اضطراب مرگ تمپلر، پرسشنامه سلامت جنسی مردان روزن و همکارانش (2004) و شاخص عملکرد جنسی زنان نوع ایرانی بود. یافته ها: یافته ها نشان داد که اختلاف معنی دار در ذهن آگاهی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر بهبود درماندگی روانشناختی و اضطراب مرگ در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه مشاهده شد(0/05>p). نتیجه گیری: ننایج نشان می دهد که ذهن آگاهی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر بهبود درماندگی روانشناختی و اضطراب مرگ اثربخش است.
Background Cancer is a genetic disease resulting in the uncontrolled division of cells, caused the effects of environmental factors and genetic disorders. Researches are emphasized on the effectiveness of mindfulness and acceptance and commitment therapy on psychological distress, death anxiety in patients with cancer. Issue is that the mindfulness and acceptance and commitment therapy affect on psychological distress and death anxiety in patients with cancer. Aims: The purpose of this study was to effectiveness of mindfulness education and commitment and acceptance therapy on psychological distress, death anxiety in patients with cancer in Isfahan . Method: The research is semi-experimental. The statistical society includes all patient with cancer. The sampling method was 45 people who were purposefully selected based on the criteria of the research. The instruments were used as follows: DASS-21 Questionnaire, Templar Death Anxiety Inventory. Results: The use of path analysis in spss application was Findings showed that there was a significant difference in the mindfulness training and acceptance and commitment therapy improvement of about psychological distress and death anxiety (p <0.05). Conclusions: Therefore, it can be concluded that mindfulness training and commitment and acceptance therapy on variables of psychological distress and death anxiety have a significant effect.
Mindfulness, Acceptance and commitment therapy, psychological distress, death anxiety
ذهن آگاهی, درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش, درماندگی روانشناختی, اضطراب مرگ
951
956
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-154&slc_lang=fa&sid=1
2019/08/152019/08/152019/08/152019/05/242019/07/312019/06/42019/05/222019/08/152019/07/272019/05/222019/08/15
1398/5/24
2019/08/152019/08/152019/08/152019/08/152019/08/15
1398/5/24
Akram
Ahmadi
Islamic Azad University, Science and Research Branch
اکرم
احمدی
0031947532846003879
0031947532846003879
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران
Fatemeh
Ghaemi
Ministry of Health and Medical Education, Tehran
فاطمه
قائمی
F.Ghaemi@gmail.com
0031947532846003880
0031947532846003880
No
ستاد وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تهران
Nour Ali
Farrokhi
Allameh Tabataba'i University
نورعلی
فرخی
F.Ghaemi@gmail.com
0031947532846003881
0031947532846003881
No
دانشگاه علامه طباطبائی
fa
مقایسۀ اثربخشی ذهن آگاهی و تمرین پیلاتس بر علائم نشانگان پیش از قاعدگی دختران
A comparison of effectiveness of mindfulness training and pilates on reducing symptoms of premenstrual syndrome in girl
زمینه: نشانگان پیش از قاعدگی به مجموعهای از علائم جسمی و روانی اطلاق میگردد که در فاز لوتئال سیکل قاعدگی روی میدهد. پژوهشهای متعدد بر اثربخشی ذهن آگاهی و پیلاتس بر بهبود نشانگان پیش از قاعدگی تأکید دارد. مسأله این است که ذهن آگاهی و پیلاتس بر نشانگان پیش از قاعدگی تأثیر دارد. هدف: هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش ذهنآگاهی و پیلاتس بر نشانگان پیش از قاعدگی در دختران تهران بود. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه میباشد. جامعۀ آماری شامل دختران 15 تا 40 سال شهر تهران میباشد. روش: روش نمونهگیری تعداد 45 نفر به صورت هدفمند براساس معیارهای پژوهش انجام شد. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه غربالگری نشانگان پیش از قاعدگی (PSST) گونه ایرانی بود. یافتهها: یافتهها نشان داد، اختلاف معنیدار در آموزش ذهنآگاهی بر کاهش نشانگان پیش از قاعدگی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه مشاهده نشد (0.06P>). اما در آموزش تمرینات پیلاتس بر نشانگان پیش از قاعدگی در گروه آزمایش اختلاف معنیدار نسبت به گروه گواه مشاهده شد (سطح معناداری 0.05). نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر مؤثر بودن تمرینات پیلاتس بر نشانگان پیش از قاعدگی بود، اما آموزش ذهنآگاهی تأثیر معنیداری نداشت.
Background: Premenstrual syndrome refers to a set of physical and psychological symptoms that occurs during the luteal phase of the menstrual cycle. Several studies emphasize on the effectiveness of mindfulness and Pilates on the improvement of premenstrual syndrome. The problem is that mindfulness and Pilates effect of premenstrual syndrome. Aims: The aim of this study was to compare the effectiveness of mindfulness training and Pilates on reducing symptoms of premenstrual syndrome of girls in Tehran. Method: Research is semi-experimental pretest-posttest with control group. The statistical population includes girls in Tehran with15-40 years. The sampling method was 45 people who were purposefully selected based on the criteria of the research. The instrument used in this study was a questionnaire for Screening of premenstrual symptoms (PSST) of Iranian species. Results: Results showed that there was not significant difference in mindfulness training on reducing the premenstrual syndrome in the experimental group compared to the control group (P>0/06). However, Pilates training on premenstrual syndrome was significantly different in the experimental group compared with the control group (P<0/5). Conclusion: The results of the study indicated that Pilates exercises were effective on the symptoms of premenstrual syndrome, but mindfulness education did not have a significant effect.
Mindfulness, Pilates, Premenstrual syndrome
ذهنآگاهی, پیلاتس, سندرم پیش از قاعدگی
958
962
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-45-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/08/152019/08/152019/08/152019/05/242019/07/312019/06/42019/05/222019/08/152019/07/272019/05/222019/08/152019/06/11
1398/3/21
solmaz
Rezaee shojaee
Islamic Azad University,Science and Research Branch, Tehran
سولماز
رضایی شجاعی
solmaz.rezaeeshojaee@yahoo.com
007565091
0031947532846001828
No
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
peghah
farokhzad
Roudehen- Islamic Azad University,Science
پگاه
فرخزاد
farokhzad@riau.ac.ir
1754295320
0031947532846001827
Yes
واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی
fatemeh
Ghaemi
Ministry of Health and Medical Education
فاطمه
قائمی
Ghaemifatemeh@yahoo.com
3110921952
0031947532846001829
No
وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
noorali
Farrokhi
Allameh Tabatabai University
نورعلی
فرخی
farrokhinoorali@yahoo.com
2248631510
0031947532846001830
No
دانشگاه علامه طباطبایی