fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
18
73
online
1
fulltext
fa
عوامل مؤثر بر تجربۀ درد در بیماران زن مبتلا به میگرن: یک مطالعۀ کیفی
The effective factors on pain experience in female patients with migraine: A qualitative study
زمینه: میگرن از اختلالات نورولوژیک مزمن است که بر کیفیت زندگی افراد و توانایی مشارکت در امور شغلی، خانوادگی و اجتماعی تأثیر می گذارد. علیرغم پژوهش های گسترده در زمینه شناخت میگرن، آیا می توان الگوی تبیینی جامعی برای شناسایی این بیماری پیشنهاد داد؟ هدف: این پژوهش با نگاهی کیفی در پی کشف عوامل مؤثر بر تجربۀ درد از لحاظ جسمی، روانی، شناختی، اجتماعی، معنوی و نهایتاً ارائۀ الگویی چندبعدی برای تبیین این بیماری بود. روش: این مطالعه با رویکرد کیفی و با بهره گیری از شیوۀ تحلیل محتوا (گرانهایم و لاندمن، 2004) انجام شده است. مشارکتکنندگان شامل 19 بیمار زن مبتلا به میگرن بودند که به روش نمونهگیری هدفمند به مطالعه وارد شدند. اطلاعات به وسیلۀ مصاحبۀ نیمهساختاریافته جمعآوری شد. تمام مصاحبهها بازنگری و طبقات و مقوله ها بر طبق شباهتهای معنایی استخراج شدند. یافته ها: فرآیند تجربۀ درد میگرن غالباً با وضعیت شلیک آغاز میشود و واکنشهای متفاوتی در پی دارد که بسته به کنار آمدن افراد به بهبودی یا شدت درد ختم میشود. در این فرآیند به ویژه موضوع عوامل روانشناختی نقش جدی ایفا میکند. با این توصیف، بیماران مبتلا به میگرن، نه تنها با علایم فیزیکی درد درگیرند، بلکه ورای آن، دربارۀ اظهار درد یا کتمان درد در کنار آمدن با دیگران تعارضات جدی دارند. نتیجه گیری: در بافت بیماری میگرن ارزیابیهای منفی افراد که ساختۀ ذهن آنان است موجب نگرانی میشود؛ از سوی دیگر ممکن است دیگران ارزیابیهای منفی را القا کرده و بیمار را در معرض تبعاتی قرار دهند. با توجه به آنکه سردرد میگرنی، هم یک متغیر فیزیکی و هم متغیری روانشناختی است، درمان باید همزمان شامل نشانهزدایی و دارودرمانگری باشد و هم به حل مسائلی که با تأثیر بر روان فرد باعث تشدید میگرن میشود، بپردازد.
Background: Migraine is a chronic neurological disorder that affects people's quality of life and ability to participate in work, family, and social affairs. Despite the extensive research in the field of perception of migraine, no comprehensive explanatory pattern has yet been suggested to identify this disease. Aims: The present study, through a qualitative perspective, aimed to explore the effective factors on pain experience in terms of physical, psychological, cognitive, social, and spiritual aspects and ultimately, provide a multi-dimensional pattern to explain this disease. Method: This study was conducted using a qualitative approach and applying content analysis method (Graneheim & Lundman, 2004). Participants consistet of 19 female patients selected by purposive sampling. The data were collected using semi-structural interviews. All interviews were reviewed and categories were extracted based on semantic similarities. Results: The process of pain experience of migraine is often initiated by a trigger and creates various reactions which lead to the improvement or severity of pain based on the individuals’ coping. In this process, psychological factors particularly play a critical role. Therefore, patients with migraine are not only engaged in physical symptoms, but also they have serious conflicts in expressing or hiding pain while encountering others. Conclusions: In the context of migraine, individuals’ negative evaluations which are consequences of their mental negative self-appraisals raise concerns. On the other hand, it is possible that others induce these negative evaluations and expose the patient to negative consequences. Given that migraine headache is both a physical and a psychological variable, the treatment should simultaneously include both medication and improving symptoms, and solving problems that affect the individual’s psyche and intensify his/her migraine.
Qualitative research, Perception of pain, Migraine headache
مطالعۀ کیفی, تجربۀ درد, سردرد میگرنی
1
16
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-73-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/05/30
1398/3/9
2019/08/27
1398/6/5
Seyedeh Zahra
Emadi
University of Tehran
سیده زهرا
عمادی
zahraemadi@ut.ac.ir
2300391661
0031947532846002042
No
دانشگاه تهران
Hadi
Bahrami Ehsan
University of Tehran
هادی
بهرامی احسان
hbahrami@ut.ac.ir
2300391661
0031947532846002043
Yes
دانشگاه تهران
Reza
Rostami
University of Tehran
رضا
رستمی
rrostami@ut.ac.ir
2300391661
0031947532846002044
No
دانشگاه تهران
fa
مقایسه اثربخشی آموزش گروهی شفقت و تئوری انتخاب بر احساس درماندگی آموخته شده و خودکارآمد پنداری دانشآموزان
The comparison of the effectiveness of group compassion and choice theory training on learned helplessness and self-efficacy in students
زمینه: تحقیقات زیادی اثربخشی آموزشهای شفقت و تئوری انتخاب بر احساس درماندگی آموخته شده و خودکارآمد پنداری دانشآموزان را نشان داده اند. اما کدامیک از این آموزش ها می تواند اثربخش تر باشد؟ هدف: هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش گروهی شفقت و تئوری انتخاب بر احساس درماندگی آموخته شده و خودکارآمد پنداری دانشآموزان بود. روش: طرح این پژوهش شبهآزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان دختر 15-18 ساله شهر کرج تشکیل دادند که از میان آنها تعداد 45 دختر بهصورت نمونه در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. معیارهای ورود شامل سن و مشغول به تحصیل بودن در مقطع متوسطه و معیارهای خروج شامل داشتن بیماری جسمی خاص یا مصرف داروهای روانپزشکی ضمن اجرای پژوهش بود. هریک از گروههای آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای یکی از ساختارهای آموزش گروهی شفقت (گیلبرت، 2010) و تئوری انتخاب (گلاسر، 2009) را دریافت کردند و گروه گواه در این مدت هیچ گونه مداخلهای دریافت نکرد. آزمودنیها با استفاده از مقیاس درماندگی آموخته شده کوینلس و نلسون(1988) و نیز مقیاس خودکارآمدپنداری شرر(1982) در مراحل پیشآزمون و پسآزمون ارزیابی شدند. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس، تفاوت معناداری را بین گروههای آزمایش با یکدیگر و نیز با گروه گواه نشان داد. این تفاوت ها در احساس درماندگی آموخته شده (0/001>p) و خودکارآمد پنداری (0/01>p) معنیدار بودند. همچنین، اثربخشی آموزش تئوری انتخاب در مقایسه با آموزش شفقت بیشتر بود. نتیجه گیری: هر دو نوع آموزش گروهی توانستند بر کاهش احساس درماندگی آموخته شده و افزایش خودکارآمدپنداری دانشآموزان مؤثر باشند ولی آموزش تئوری انتخاب مؤثرتر از آموزش شفقت بوده است.
Background: research has been indicated about effectiveness of group compassion and choice theory training on well-being of students but which one of this training could be more effective than other. Aims: The present research aimed to compare the effectiveness of group compassion and choice theory training on learned helplessness and self-efficacy in students. Method: The current research was a quasi-experimental design with pretest-posttest and control group. The statistical population consisted of all female students aged 15-18 years old in the city of Karaj. Among them, 45 girls were selected through convenient sampling and were assigned randomly into two experimental groups and one control group (each group included 15 people). Inclusion criteria were age and studying in high school and exclusion criteria were having a specific physical illness or taking psychiatric medications at the time of research implementation. Each experimental group received eight 90-minute sessions of one of the structures of group compassion (Guillibert, 2010) and choice theory )Glaser, 2009) training, and the control group received no intervention during this period. Participants were assessed by Quinless and Nelson learned helplessness scale (1988) and Sherer self-efficacy scale (1982) in pre-test and post-test. Results: The results of covariance analysis showed significant differences between experimental groups together and with the control group. These differences were significant regarding learned helplessness (p<0/001) self-efficacy (p<0/01). Also, the effectiveness of choice theory training was higher than compassion training. Conclusions: Although both types of group training have been able to reduce learned helplessness and to increase self-efficacy in students, their effectiveness has been different and choice theory training was more effective than compassion training.
Compassion training, Choice theory training, Self-efficacy, Learned helplessness
آموزش شفقت, آموزش تئوری انتخاب, خودکارآمدپنداری, درماندگی آموخته شده
17
28
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-151-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/05/302019/07/28
1398/5/6
2019/08/272019/08/27
1398/6/5
minasadat
khonsari
Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj Branch, Iran
میناسادات
خونساری
mina.s.khonsari@gmail.com
0450169464
0031947532846002045
No
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج
biyok
Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj Branch, Iran
بیوک
تاجری
b.tajeri@yahoo.com
1738368394
0031947532846002046
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج
Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj Branch, Iran
مهران
سرداری پور
msardaripour@yahoo.com
3070759033
0031947532846002047
No
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج
mohamad
hatami
محمد
حاتمی
hatami513@gmail.com
3031091043
0031947532846002048
No
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج
marjan
hoseinzader taghvai
Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj Branch, Iran
مرحان
حسین زاده تقوایی
Marjantaghvai@yahoo.com
0057275671
0031947532846002049
No
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج
fa
کیفیت زندگی، عملکرد خانواده و سبک زندگی زنان متأهل کاربر و غیرکاربر شبکههای اجتماعی
Quality of life, family function, and life style of married women users and non-users of social networks
زمینه: اگر چه استفاده روزافزون از اینترنت و شبکههای اجتماعی بر زندگی مردم اثر گذاشته است، اما آیا می توان کیفیت سطح زندگی مردم را در این رابطه مقایسه کرد؟ هدف: این پژوهش، به منظور مقایسه کیفیت زندگی، عملکرد خانواده و سبک زندگی زنان متأهل کاربر و غیرکاربر شبکههای اجتماعی انجام شد. روش: این پژوهش از نوع علّی - مقایسهای بود و جامعه آماری آن شامل تمامی زنان متأهل کاربر و غیرکاربر شبکههای اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی شهر رشت در سال 1395 بود. نمونه مطالعه شامل 150 نفر از افراد کاربر و 150 نفر افراد غیرکاربر بودند که از طریق نمونهگیری هدفمند و بر حسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1990)، پرسشنامه عملکرد خانواده اپشتاین و همکاران (۱۹۸۲) و سبک زندگی لعلی و همکاران (1391) استفاده شدند. یافته ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که بین زنان متأهل کاربر و غیرکاربر شبکههای اجتماعی در 4 مؤلفه کیفیت زندگی، 3 مؤلفه سبک زندگی و در تمام مؤلفههای عملکرد خانواده تفاوت معنادار وجود دارد، بهطوریکه نمره گروه کاربر شبکههای اجتماعی کمتر از گروه غیرکاربر بود (0/001 > p ). نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که کیفیت زندگی و عملکردخانواده زنان غیر کاربر بهتر بوده است.
Background: although increasing use of Internet and social networks have affected social life and interaction of people, but how quality of life style can be compared among people ? Aims: this study aimed to compare quality of life, family function, and lifestyle of married women users and non-users of social networks. Method: This research was a causal-comparative design and its statistical population consisted of all married women users and non-users of social networks of Islamic Azad University of Rasht in 2016. The study sample included 150 users and 150 non-users of social networks who were selected through convenience sampling according to inclusion criteria. To collect data, the world health organization quality of life questionnaire (1990), Epestin and colleague family performance scale(1982), Lali and colleague questionnaire (2012) were used. Results: The results of multivariate analysis of variance showed that there were significant differences between the married women users and non-users of social networks in four components of quality of life, three components of life style, and in all components of family functions, so that the score of social network user group was lower than that of the non-user group (p<0/001). Conclusions: non users married women had better quality of life and family function than other group.
Quality of life, Family function, Lifestyle, Social networks
کیفیت زندگی, عملکرد خانواده, سبک زندگی, شبکههای اجتماعی
29
44
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-57-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/05/302019/07/282019/06/4
1398/3/14
abbasali
hosseinkhanzadeh
guilan university
عباسعلی
حسین خانزاده
Abbaskhanzade@gmail.com
2062243855
0031947532846002050
Yes
دانشگاه گیلان
zahra
Valinezhad Foumani
Azad University of Rasht Branch
زهرا
ولی نژاد فومنی
zahra.valinezhad@yahoo.com
2669885659
0031947532846002051
No
دانشگاه آزاد واحد رشت
faezeh
khodakarami
guilan university
فائزه
خداکرمی
faezekhodakarami@yahoo.com
6310007831
0031947532846002052
No
دانشگاه گیلان
fa
مقایسۀ اثربخشی درمانگری شناختی رفتاری و آموزش ذهن آگاهی بر رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو
The comparison of the effectiveness of cognitive behavioral therapy with mindfulness training on psychological self-care behavior in patients with type 2 diabetes
زمینه: تحقیقات به نقش موثر درمانگری های شناختی رفتاری و ذهن آگاهی بر رفتارهای خودمراقبتی اشاره دارد، اما کدام یک از این درمان ها می تواند بر بهبود رفتارهای خودمراقبتی بیماران دارای دیابت نوع دو تاثیر داشته باشد؟ هدف: این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی درمانگری شناختی رفتاری و آموزش ذهن آگاهی بر رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد. روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه آزمایش و گواه بود. تعداد 60 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 که در سال 1397 عضو انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی تهران بودند مورد بررسی قرار گرفتند. از میان آنها، 48 نفر که دارای کم ترین نمرات بر روی پرسشنامه رفتارهای خودمراقبتی توبرت و گلاسکو (1994) بودند، انتخاب و به تصادف در سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) جایگزین شدند و به ترتیب تحت آموزش درمانگری شناختی رفتاری کرین(1390) و ذهن آگاهی بی یر (2014) قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان دهنده تأثیر معنادار هر دو روش مداخله های شناختی رفتاری (0/05p<) و آموزش ذهن آگاهی (0/05p<) بر افزایش سطح رفتارهای خودمراقبتی بیماران بود. بر اساس نتایج آزمون تعقیبی بن فرونی، بین میزان تأثیر دو مداخله روانشناختی بر افزایش رفتارهای خودمراقبتی بیماران تفاوتی وجود نداشت (0/01p<). نتیجه گیری: مداخلۀ شناختی رفتاری از طریق تغییر و کنارآمدن با باورهای غیر منطقی بیماران و مداخله ذهن آگاهی از طریق افزایش دامنه توجه به خود و پیگیری برنامههای درمانگری، می تواند پای بندی به برنامه های خودمراقبتی دیابت را در بیمار افزایش دهد.
Background: research showed about the effectiveness of cognitive behavioral therapy and mindfulness training on self-care behaviors, but which one of this can have more improvement on patients with type 2 diabetes?. Aims: The present study aimed to compare the effectiveness of cognitive behavioral therapy and mindfulness training on self-care behaviors in patients with type 2 diabetes. Method: This research was a quasi-experimental study with pretest-posttest design with experimental and control groups. Sixty patients with type 2 diabetes who were members of the Tehran Charity Association for the Support of Diabetic Patients in 2018 were examined. Among them, 48 patients with the lowest scores on Tubert and Glasgow self-care behaviors questionnaire (1994) were assigned and randomly placed into three groups (two experimental groups and one control group) 8 session of cognitive behavioral therapy (Crane, 2011) for the first group and mindfulness(Baer, 2014) for the second group were applied. Results: The results of covariance analysis showed significant effectiveness of both cognitive-behavioral therapy (p<0/05) and mindfulness training (p<0/05) on increasing the levels of patients’ self-care behaviors. Based on the results of Bonferroni post‐hoc test, there were no significant differences between the effectiveness of two psychological interventions on increasing self-care behaviors in patients (p<0/01). Conclusions: cognitive-behavioral intervention by changing and coping to patients’ irrational beliefs as well as mindfulness by increasing the range of self-attention and adherence to treatment programs can enhance adherence to diabetes self-care programs in patients.
Cognitive behavioral, Mindfulness, Self-care behaviors, Diabetes
درمانگری شناختی رفتاری, آموزش ذهن آگاهی, خودمراقبتی, دیابت
45
54
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-106-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/05/302019/07/282019/06/42019/07/3
1398/4/12
Afsaneh
Samadzadeh
Islamic Azad University Science and Research Branch
افسانه
صمدزاده
af.samadzadeh@yahoo.com
0056990251
0031947532846002072
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
Mahdieh
Salehi
Islamic Azad University of Tehran Markazi Branch
مهدیه
صالحی
iranpour1000@yahoo.com
0056990000
0031947532846002073
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
ShokouhAlsadat
Banijamali
Alzahra University
شکوه السادات
بنی جمالی
af.samadzadeh@yahoo.com
0056990001
0031947532846002074
No
دانشگاه الزهراء
Hassan
Ahadi
Allameh Tabatabaie University
حسن
احدی
af.samadzadeh@yahoo.com
0056990002
0031947532846002075
No
دانشگاه علامه طباطبایی
fa
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر رایانه و آموزش به روش سنتی بر حافظه عددی در دانش آموزان دارای اختلال ریاضی
The comparison of the effectiveness of computer-based education and traditional education on the numerical memory in students with mathematics disorder
زمینه: اختلالات یادگیری مهم ترین علت عملکرد ضعیف تحصیلی محسوب می شوند و هر ساله تعداد زیادی از دانش آموزان به علت این اختلالات در فراگیری مطالب درسی دچار مشکل می شوند. اما آیا وجود برنامه های آموزشی کارا می تواند در یادگیری این دانش آموزان مؤثر واقع شود؟ هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر رایانه و آموزش به روش سنتی بر حافظه عددی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی پایه سوم شهر اهواز انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر و دختر دچار اختلال یادگیری ریاضی پایه سوم ابتدایی شهر اهواز بود. از میان آنها، نمونه ای به حجم 60 نفر از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) جایگزین شدند. داده ها با استفاده از خرده آزمون حافظه عددی آزمون هوش وکسلر برای کودکان - نسخه چهارم (2004)، جمع آوری شد. داده ها از طریق تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین اثربخشی آموزش مبتنی بر رایانه و آموزش به روش سنتی (0/05p<) و گروه گواه (0/01p<) بر حافظه عددی دانش آموزان تفاوت معنیدار وجود داشت. نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر رایانه نسبت به آموزش به روش سنتی اثر بخشی بیشتری بر بهبود حافظه عددی دانش آموزان دارد.
Background: Learning disorders are the main cause of poor academic performance and annually many students have difficulties in learning lessons due to these disorders. But whether, the availability of effective educational programs could be effective in teaching these students. Aims: The present study aimed to compare the effectiveness of computer-based education and traditional education on numerical memory of the third grade students with mathematics disorder in the city of Ahvaz. Method: The present research was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design and control group. The statistical population consisted of all third grade male and female students with mathematics disorder in the city of Ahvaz. Among them, 60 people were selected by simple random sampling and were randomly assigned into three groups (two experimental groups and one control group). The data were collected using the numerical memory test of Wechsler intelligence scale for children-fourth edition (2004). Data were analyzed by covariance analysis and Bonferroni post hoc test. Results: The results showed that there were significant differences between the effectiveness of computer-based education and traditional education (p<0/05) and the control group (p<0/01) on students’ numerical memory. Conclusions: computer-based education is more effective on improving students’ numerical memory than traditional education.
Computer-based education, Traditional education, Mathematics disorder, Numerical memory
آموزش مبتنی بر رایانه, آموزش سنتی, اختلال یادگیری ریاضی, حافظه عددی
55
65
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-97-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/05/302019/07/282019/06/42019/07/32019/06/18
1398/3/28
Anousha
Nikoubakht
Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran
آنوشا
نیکوبخت
Nikoubakhtn@gmail.com
2000890628
0031947532846005960
No
دانشگاه آزاد علوم تحقیقات واحد تهران
Manigeh
shehniyailagh
Shahid Chamran University of Ahvaz
منیجه
شهنی ییلاق
shehniyailaghm@yahoo.com
1971153443
0031947532846005961
Yes
دانشگاه شهید چمران اهواز
Alireza
Kiamanesh
Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran
علیرضا
کیامنش
ِDrakia@gmail.com
1930878321
0031947532846005962
No
دانشگاه آزاد علوم تحقیقات واحد تهران
fa
اثربخشی درمانگری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نشانگان وسواس - ناخودداری و درآمیختگی فکر و عمل در دانشآموزان مبتلا به اختلال وسواس – ناخودداری
Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on the Signs of Obsessive-Compulsive Disorder and Thought-Action Fusion in the Students with Obsessive-Compulsive Disorder
زمینه: اختلال وسواس - ناخودداری، اختلالی جدی است که دیگر فرآیندهای روانشناختی، ارتباطی، اجتماعی و هیجانی نوجوانان را نیز با آسیب مواجه می سازد، اما آیا درمانگری مبتنی بر پذیرش و تعهد به بهبود نشانگان در این دانش آموزان کمک می کند؟ هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمانگری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نشانگان وسواس - ناخودداری و درآمیختگی فکر و عمل دانشآموزان مبتلا به اختلال وسواس - ناخودداری انجام گرفت. روش: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل دانشآموزان مبتلا به اختلال وسواس - ناخودداری شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 بود. در این پژوهش تعداد 30 دانشآموز دوره متوسطه اول مبتلا به اختلال وسواس - ناخودداری با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش تحت درمان پذیرش و تعهد غضنفری و همکاران (1394) قرار گرفت. در این پژوهش پرسشنامه وسواس - ناخودداری مادزلی (هاجسون و راچمن، 1980) و مقیاس آمیختگی فکر و عمل (شفران و همکاران، 2004) استفاده شد. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که درمانگری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نشانگان وسواس - ناخودداری و درآمیختگی فکر و عمل دانشآموزان مبتلا به اختلال وسواس - ناخودداری تأثیر معناداری داشت (0/001>p). نتیجهگیری: بر اساس یافته های این تحقیق درمانگری مبتنی بر پذیرش و تعهد با استفاده از تکنیکهای ذهنی موجب بهبود نشانگان وسواس - ناخودداری و درآمیختگی فکر و عمل دانشآموزان میشود.
Background: Obsessive-compulsive disorder is a serious problem which damages adolescents’ psychological, communicative, social, and emotional processes. But whether acceptance and commitment therapy could improve the syndrome of this disorder? Aims: The present study aimed to investigate the effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) on the OCD syndrome and thought-action fusion in the students suffering from OCD. Method: The present study was a quasi-experimental design with pretest-posttest and control group and a two-month follow-up phase. The statistical population of the study included the students with OCD in the city of Isfahan in the academic year 2017-2018. In the present research, 30 middle school students with OCD were selected through purposive sampling and were placed randomly into experimental and control groups. Experimental group were applied acceptance and commitment therapy. In the study, the Maudsley obsessive-compulsive inventory (Hajson and Rachman, 1980) and the thought-action fusion scale (Shefran et.al, 2004) were used. The data were analyzed through the repeated measures ANOVA. Results: The results showed that ACT significantly influenced OCD syndrome and thought-action fusion in the students with OCD (p<0/001). Conclusions: based of the above findings acceptance and commitment therapy can improve the syndrome of obsessive-compulsive disorder in adolescents.
Obsessive-compulsive disorder, Thought-action fusion, Acceptance and commitment therapy
اختلال وسواس - ناخودداری, درآمیختگی فکر و عمل, درمانگری مبتنی بر پذیرش و تعهد
67
76
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-120-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/05/302019/07/282019/06/42019/07/32019/06/182019/07/6
1398/4/15
moslem
asli azad
مسلم
اصلی آزاد
Azzad2020@gmail.com
2451904151
0031947532846002079
No
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)
Gholam Reza
Manshaei
غلامرضا
منشئی
smanshaee@yahoo.com
1272232526
0031947532846002080
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)
Amir
Ghamarani
Isfahan University
امیر
قمرانی
a.ghamarani@edu.ui.ac.ir
1272241250
0031947532846002081
No
دانشگاه اصفهان
fa
پیشبینی اختلال بدریخت انگاری بدن براساس طرحواره های هیجانی، سبک های دلبستگی و ویژگی های شخصیتی در افراد متقاضی جراحی زیبایی
The prediction of body dysmorphic disorder based on emotional schemas, attachment styles, and personality traits in individuals prone to cosmetic surgery
زمینه: تحقیقات به ارتباط بین طرحواره های هیجانی، سبک های دلبستگی و ویژگی های شخصیتی در افراد دارای اختلال بدریخت انگاری اشاره دارد. اما آیا می توان این ارتباط را در بین افراد متقاضی جراحی زیبایی پیش بینی کرد؟ هدف: این پژوهش با هدف تعیین نقش طرحوارههای هیجانی، سبک های دلبستگی و ویژگی های شخصیتی در اختلال بدریختی بدن در افراد متقاضی جراحی زیبایی انجام شد. روش: نمونه تحقیق 273 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از بین افراد متقاضی عمل جراحی شهر اهواز انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه های بدریخت انگاری بدن استوزین و همکاران (2007)، طرحواره هیجانی لیهی (2002)، فرم کوتاه ویژگی های شخصیتی نئو (2003) و سبک دلبستگی هازن و شیور (1987) را تکمیل کردند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد براساس نمره برش پرسشنامه بدریخت انگاری بدن، 7/1 درصد مردان و تعداد 8/8 درصد از زنان، مبتلا به اختلال بدریخت انگاری بودند. وجدانی بودن در گام اول (0/34-=β)، دلبستگی اجتنابی در گام دوم (0/28=β)، ساده اندیشی در مورد هیجانات در گام سوم (0/21=β) و مؤلفهی مهارگری در گام چهارم پیش بینی کننده بدریخت انگاری بدن در زنان بودند (0/16=β). در مردان، تنها مؤلفهی تأییدطلبی پیش بینی کننده بدریخت انگاری بدن بود (0/27=β). نتیجه گیری: نتایج پژوهش بیانگر نقش ویژگی های شخصیتی، سبک های دلبستگی و طرحواره های هیجانی در اختلال بدریختی بدن در مردان و زنان است.
Background: research has shown the relationship between emotional schemas, attachment styles and personality traits in patients with Body dysmorphic disorder. But could this relationship be predicted in individual prone to cosmetic surgery?Aims: The present study aimed to determine the roles of emotional schemas, attachment styles, and personality traits in body dysmorphic disorder in individuals prone to facial cosmetic surgery. Method: The study sample included 273 people selected using non-randomized sampling method among all individuals prone to cosmetic surgery in the city of Ahvaz. Participants completed Stoizin et al. body dysmorphic questionnaire (2007), Leahy’s emotional schema (2002), the NEO-short form of personality traits (2003), and Hazen and Shaver’s attachment style (1987). Results: The results of this study showed that according to the cut-off score of the body dysmorphic questionnaire, 1.7 percent of men and 8.8 percent of women suffered from body dysmorphic disorder. Conscientiousness in the first step (β=-0/34), avoidance attachment in the second step (β=0/28), and the simplistic view of emotions in the third step (β=0/21) as well as the control component in the fourth step (β=0/16) predicted body dysmorphic in women. In men, only validation predicted body dysmorphic (β=0/27). Conclusions: The results of this study indicated the role of personality traits, attachment style, and emotional schemas in body dysmorphic disorder in men and women.
Body dysmorphic, Emotional schema, Personality traits, Attachment style, Cosmetic surgery
بدریخت انگاری بدن, طرحواره هیجانی, ویژگی های شخصیتی, سبک های دلبستگی, جراحی زیبایی
77
87
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-131-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/05/302019/07/282019/06/42019/07/32019/06/182019/07/62019/07/12
1398/4/21
Maryam
Salehi
Persian Gulf University
مریم
صالحی
salehi.m9394@gmail.com
3859753126
0031947532846002083
No
دانشگاه خلیج فارس
Soran
Rajabi
Persian Gulf University
سوران
رجبی
soranrajabi@gmail.com
3859753126
0031947532846002082
Yes
دانشگاه خلیج فارس
Yousef
Dehghani
Persian Gulf University
یوسف
دهقانی
ydehghani@yahoo.com
3859753126
0031947532846002084
No
دانشگاه خلیج فارس
fa
فضیلت در رابطه زناشویی: ساخت و اعتباریابی مقیاس فضیلت های زناشویی
Virtue in marital relationship: Construct and validate the Marital Virtues Scale
زمینه: تأکید روزافزون بر پیوند اخلاق و روانشناسی به ویژه در بستر تعاملات زناشویی موجب شده تا محقق بر این مساله تمرکز کند که آیا می توان به کمّی سازی مفاهیم سازه های اخلاقی پرداخت؟ هدف: مطالعۀ حاضر با هدف سنجش فضیلت های زناشویی و ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای ارزیابی آن در خانواده های ایرانی انجامشده است. روش: این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی و تحلیل عاملی بود. روش نمونهگیری از نوع در دسترس است که در چند مرحله پیمایشی بر روی 302 زن و مرد متأهل، اجرای مقدماتی بر روی 100 زن و مرد متأهل، و اجرای نهایی بر روی 298 نفر از مناطق پنج گانۀ شهر تهران اجرا شد. شرکت کنندگان مقیاس سنجش رابطه هندریک (1988)، مقیاس شادکامی آکسفورد - فرم کوتاه هیلز و آرگایل (2002)، مقیاس بهزیستی سازمان بهداشت جهانی بلوم و همکاران (2012)، مقیاس دلزدگی زناشویی پاینز (1996) و مقیاس محققساخته فضیلتهای زناشویی (1396) را تکمیل کردند. یافته ها: نتایج نشان داد چهار عامل شامل سخاوت، بردباری، حریمداشت و تدبیر جمعاً 50 درصد از واریانس را تبیین کردند. قابلیت اعتماد هرکدام از این فاکتورها به ترتیب 0/85، 0/70، 0/70 و 0/69 بود. نتایج همچنین نشان داد مقیاس فضیلتهای زناشویی درستی همگرای مناسبی با سازههای شادکامی، رواندرستی و رضایت زناشویی درستی واگرای مطلوبی با دلزدگی زناشویی دارد (0/01p<). نتایج همچنین نشان داد زنان و مردان در فضیلتهای سخاوت و بردباری تفاوت معناداری با یکدیگر داشتند. نتیجه گیری: این مقیاس از درستی و قابلیت اعتماد خوبی برای برنامه های مشاوره ای، بالینی برای زوج ها برخوردار است.
Background: The increasing emphasis on the link between ethics and psychology, in the context of marital interactions, has led researcher of this field to concentrate on quantifying ethical constructs. Aims: The current study aimed to assess martial virtues and construct and validate a scale to evaluate these virtues in Iranian families. Method: The present research was a descriptive-correlational and factor analysis design. The sampling method was convenient which was performed in a number of survey stages on 302 married men and women, pilot implementation on 100 married men and women, and the final implementation on 298 people from five regions of the city of Tehran. Participants completed Hendrick relationship assessment scale (1988), Hills & Argyle (2002) oxford happiness scale-short form, Blom and et al WHO psychological well-being scale (2012), Pines marital burnout scale (1996), and the researcher-made marital virtue scale (2017).Results: Results showed that four factors including generosity, tolerance, guarding privacy, and tactics together explained 50% of the total variance. The reliability of each of these factors were 0/85, 0/70, 0/70 and 0/69, respectively. Also, results showed that the scale of marital virtues had an appropriate convergent validity with the constructs of happiness, well-being, and marital satisfaction as well as a favorable divergent validity with marital burnout (p<0/01). Results also showed that women and men had significant differences regarding the virtues of generosity and tolerance. Conclusions: this scale had an appropriate reliability and validity for use in clinical-counseling and research programs on the couple.
Marital virtue, Validation, Factor analysis.
فضیلت زناشویی, اعتباریابی, تحلیل عاملی
89
100
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-90-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/05/302019/07/282019/06/42019/07/32019/06/182019/07/62019/07/122019/06/14
1398/3/24
Seyyedeh Fatemeh
Mousavi
women research center. Alzahra university
سیده فاطمه
موسوی
f.mousavi@alzahra.ac.ir
4370506050
0031947532846002085
Yes
پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا(س)
Gholam Reza
Dehshiri
Alzahra university
غلامرضا
دهشیری
dehshiri.ghr@alzahra.ac.ir
5529912680
0031947532846002086
No
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه الزهرا(س)
fa
مقایسه عملکرد شناختی و روانشناختی مادران دارای کودک درخودمانده با مادران دارای کودک عادی
The comparison of cognitive and psychological performance between mothers of children with autism and mothers of normal children
زمینه: تحقیقات نشان داده است که داشتن کودک مبتلا به اختلال درخودماندگی میتواند اثرات نامطلوبی روی وضعیت روانشناختی مادر داشته باشد. اما آیا میتوان عملکردهای روانشناختی آنان را با مادران عادی مقایسه کرد؟ هدف: این پژوهش، با هدف مقایسه عملکردهای شناختی (کنشوریهای اجرایی، توانایی ذهنآگاهی) و روانشناختی (افسردگی، اضطراب، تنیدگی) بین مادران دارای کودک درخودمانده و مادران دارای کودک عادی انجام گرفته است. روش: مطالعه حاضر از نوع علی - مقایسهای بود. دو گروه شامل 30 مادر دارای کودک درخودمانده، و 30 مادر دارای کودک عادی انتخاب شدند. ۳۰ مادر دارای کودک درخودمانده از میان مادران کودکان درخودمانده که در پاییز و زمستان 1397 جهت مداخلات توانبخشی برای فرزندشان، به مراکز توانبخشی و مرکز درخودماندگی شهرستان تبریز مراجعه کرده بودند انتخاب شدند. دو گروه، پرسشنامههای نقص کنشوریهای اجرایی بارکلی (1997)، پرسشنامه ذهن آگاهی کنتاکی بیر، وارد و مور (2013)، و مقیاس های افسردگی اضطراب و تنیدگی لوی بوند و لوی بوند (1995) را تکمیل کردند. یافتهها: تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که میزان نارسایی کنشهای اجرایی (0/007p=) و همچنین افسردگی، اضطراب و تنیدگی (0/001p=) در مادران دارای کودک درخودمانده بطور معنیداری بیشتر از مادران دارای کودک عادی بود. میزان ذهن آگاهی در مادران دارای کودک درخودمانده بطور معنیداری کمتر از مادران دارای کودک عادی بود (0/012=p). نتیجهگیری: مادران دارای کودک درخودمانده از افسردگی، اضطراب و تنیدگی بیشتر و ذهن آگاهی کمتری نسبت به گروه دیگر برخوردار بودند.
Background: research showed having a child with autism disorder can have adverse effects on mother’s psychological condition, but can be compare them with those who have normal children. Aims: The present study aimed to compare cognitive (executive functions, mindfulness ability) and psychological (depression, anxiety, stress) functions between mothers with autistic child and mothers with normal child. Method: The present study was a causal-comparative study. Two groups involving 30 mothers with autistic children and 30 mothers with normal children were selected. Thirty mothers with autistic children were selected among the mothers of autistic children who referred to rehabilitation centers and autism center of the city of Tabriz for rehabilitation interventions for their children in autumn and winter 2018. Two groups completed Barkley (1997) deficits in executive functioning scale, Beer, Ward, & Moar (2013) Kentucky inventory of mindfulness skills, and Lovibond and Lovibond (1995) 42-item depression anxiety and stress scales. Results: Multivariate analysis of variance showed that the levels of deficits in executive functioning (p=0/007) as well as depression, anxiety, and stress (p=0/001) in mothers with autistic children were significantly higher than mothers with normal children. The mindfulness level in mothers with autistic children was significantly lower than mothers with normal children (p=0/012). Conclusions: the mothers of autistic children indicated more depression, anxiety, stress but lower mindfulness comparing with other group of mothers.
Executive functions, Mindfulness, Anxiety, Stress, Depression, Autistic child, Mothers
کنشوریهای اجرایی, ذهن آگاهی, اضطراب, تنیدگی, افسردگی, کودک درخودمانده, مادران
101
107
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-123-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/05/302019/07/282019/06/42019/07/32019/06/182019/07/62019/07/122019/06/142019/07/8
1398/4/17
ali
mohammadzadeh
علی
محمدزاده
ali.mohammadzadeh@gmail.com
1738191540
0031947532846002087
Yes
دانشگاه پیام نور، تهران
gholamhossein
javanmard
غلامحسین
جوانمرد
javanmardhossein@gmail.com
1680299158
0031947532846002089
No
دانشگاه پیام نور، تهران
mahdiyeh
sabouri beyrami
مهدیه
صبوری بیرامی
mar61@gmail.cohdissaboom
1375919581
0031947532846002088
No
دانشگاه پیام نور، تهران
fa
اثربخشی روان درمانگری گروهی مثبت گرا بر کیفیت زندگی، امید به زندگی و سازش یافتگی اجتماعی زنان سرپرست خانوار
The effectiveness of group positive psychotherapy on quality of life, life expectancy, and social adjustment of female-headed households
زمینه: تمامی تلاش نظریه پردازان براین است که با تواناسازی زنان از راه ترویج اندیشههای نو، آموزش مهارت هایی برای فعالیت در بخش های اقتصادی، ارتقای آگاهی همه اعضای جامعه از نقش های زنان (بویژه زنان سرپرست خانوار) و بهبود سطح رفاه آنها، پایه های استواری برای اقدام های بعدی در تأمین نیازهای راهبردی و مقابله با نابرابری ها در همه عرصه ها فراهم کنند، اما مسئله این است که آیا آموزش مهارتهایی مانند مثبت نگری می تواند در تواناسازی این زنان تأثیرگذار باشد؟ هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی روان درمانگری مثبت گرا بر کیفیت زندگی، امید به زندگی و سازش یافتگی اجتماعی زنان سرپرست خانوار بود. روش: این پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری دوماهه با گروه گواه بود. یک نمونۀ 50 نفری از زنان سرپرست خانوار که دارای ملاک های ورود به تحقیق بودند به روش در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در گروههای آزمایش (25 نفر) و گواه (25 نفر) جایگزین شدند. روان درمانگری گروهی مثبت گرا ( رشید، 2015) هفته ای یک بار در 12 جلسه 90 دقیقه ای بر روی گروه آزمایش برگزار گردید. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه کیفیت زندگی (سازمان جهانی بهداشت، 1993)، مقیاس امید به زندگی (اشنایدر و همکاران، 1991) و سازش یافتگی اجتماعی (بل، 1961). یافته ها: یافته ها اثربخشی رواندرمانگری گروهی مثبت گرا را بر کیفیت زندگی (0/007 =p)، امید به زندگی (0/002=p) و سازش یافتگی اجتماعی (0/0001=p) زنان سرپرست خانوار را مورد تأیید قرار داد و ماندگاری آن در مرحله پیگیری نیز برای کیفیت زندگی (0/005 =p)، امید به زندگی (0/002=p) و سازش یافتگی اجتماعی (0/0001 =p) تأیید شد. نتیجه گیری: درمانگری مثبت گرا کیفیت زندگی، امید به زندگی و سازش یافتگی اجتماعی زنان سرپرست خانوار را بهبود می بخشد.
Background: All theorists try to provide solid foundations for future actions in meeting strategic needs and combating inequalities in all areas by empowering women through the promotion of new ideas, training skills for activities in the economic sectors, raising the awareness of all members of the society of women roles (especially female-headed households), and improving their welfare, but the problem is that whether training some skills such as positivism can be effective in empowering these women? Aims: This study aimed to examine the effectiveness of group positive psychotherapy on the quality of life, life expectancy, and social adjustment of female-headed households. Method: This study was a quasi-experimental design with pretest-posttest and two-month follow-up with control group. A sample of 50 women who met the inclusion criteria of the research were selected through convenience sampling and placed randomly into experimental (25 people) and control (25 people) groups. Group positive psychotherapy (Rashid, 2015) was administered on the experimental group at twelve 90-minute sessions once a week. In this research, the applied instruments were the quality of life scale (World health organization, 1993), the hope scale (Snyder and et al, 1991), and the social adjustment scale (Bell, 1961). Results: The findings confirmed the effectiveness of group positive psychotherapy on the quality of life (p=0/007), life expectancy (p=0/002), and social adjustment (p=0/0001) of female-headed households and also this effectiveness was stable in follow-up stage on the quality of life (p=0/005), life expectancy (p=0/002), and social adjustment (p=0/0001). Conclusions: positive therapy increased quality of life, Life expectancy and social adjustment of female-headed households.
Female-headed households, Group positive psychotherapy, Quality of life, Life expectancy, Social adjustment
زنان سرپرست خانوار, روان درمانگری مثبت گرا, کیفیت زندگی, امید به زندگی, سازش یافتگی اجتماعی
109
119
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-130-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/05/302019/07/282019/06/42019/07/32019/06/182019/07/62019/07/122019/06/142019/07/82019/07/11
1398/4/20
Razieh
Hadizadeh Kafash
Islamic Azad University, Yasooj Branch
راضیه
هادی زاده کفاش
r.hadizadeh1339@gmail.com
2140151992
0031947532846004652
No
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج
Ali Reza
Maredpour
Islamic Azad University, Yasooj Branch
علیرضا
ماردپور
ali.mared@yahoo.com
4250163369
0031947532846004653
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج
Khosro
Ramezani
Islamic Azad University, Yasooj Branch
خسرو
رمضانی
kh.ramezani@iauyasooj.ac.ir
4230969041
0031947532846004654
No
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج
fa
اثربخشی درمانگری تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای کاتدی در بیماران مبتلا به اختلال وسواس – ناخودداری
The effectiveness of cathodal transcranial direct current stimulation in patients with obsessive - compulsive disorder
زمینه: اختلال وسواس - ناخودداری یکی از اختلالات ناتوان کننده می باشد که هزینه های فردی و اجتماعی گسترده ای به همراه دارد. این اختلال همبودی قابل ملاحظه ای با اختلال های افسردگی و اضطراب دارد و بسیاری از بیماران مبتلا به آن به رواندرمانگری و دارودرمانگری پاسخ نمیدهند. بنابراین آیا درمان های نسل جدید و غیرتهاجمی تحریک مغزی می تواند بر بهبود نشانه های مرضی وسواس - ناخودداری موثر واقع شود؟ هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمانگری غیرتهاجمی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای کاتدی بر نشانههای مرضی وسواس - ناخودداری، اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به اختلال وسواس - ناخودداری انجام شد. روش: 30 بیمار مبتلا به اختلال وسواس - ناخودداری (15 نفر گروه آزمایشی و 15 نفر گروه پلاسیبو) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در مرحله مداخله، آزمودنیهای گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه به صورت 2 جلسه در هفته و هر جلسه 20 دقیقه و با جریان 2 میلی آمپر، تحت درمان تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجه ای کاتدی قرار گرفتند و آزمودنیهای گروه پلاسیبو تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجه ای شم دریافت کردند. آزمودنی های هر دو گروه با استفاده از مقیاس وسواس - ناخودداری ییل – براون (گودمن و همکاران، 1989) ، مقیاس درجه بندی مقیاس اضطراب هامیلتون(1959) و مقیاس افسردگی بک (1978) در جلسات اول و دهم ارزیابی شدند. یافته ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که کاربرد تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجه ای کاتدی در کورتکس اوربیتوفرونتال و تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجه ای آنودی در ناحیه O2 منجر به کاهش معنادار نشانههای مرضی وسواس - ناخودداری (0/001p<)، اضطراب (0/003p<) و افسردگی (0/004p<) در بیماران مبتلا به اختلال وسواس - ناخودداری می شود. نتیجه گیری: تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجه ای کاتودی روش درمانی غیرتهاجمی مؤثری برای بهبود نشانه های مرضی وسواس - ناخودداری، اضطراب و افسردگی در بیماران مبتلا به اختلال وسواس - ناخودداری می باشد
Background: Obsessive-compulsive disorder (OCD) is one of the disabling disorders associated with extensive personal and social costs. This disorder has a significant comorbidity with depression and anxiety disorders, and many of these patients do not respond to psychotherapy and medication. Thus can we develop a new and non-invasive brain stimulation techniques to improve obsessive-compulsive symptoms. Aims: This study aimed to investigate the effectiveness of cathodal transcranial direct current stimulation (c-tDCS) on obsessive-compulsive, anxiety, and depressive symptoms in patients with OCD. Method: Thirty OCD patients (15 patients in the experimental group and 15 patients in the placebo group) were selected by convenience sampling. In the intervention step, the experimental group received c-tDCS for 10 sessions (2 sessions per week, 20 minutes each session with 2 mA intensity) and the placebo subjects received the sham-tDCS. Subjects in both groups were evaluated using the Yale-Brown obsessive-compulsive scale(Goodman, 1989), the Hamilton anxiety rating scale(1959), and the Beck depression inventory(1978) in the first and tenth sessions. Results: The results of this study showed that the use of c-tDCS in orbitofrontal cortex and anodal transcranial direct current stimulation in O2 region resulted in significant reduction of obsessive-compulsive symptoms (p<0/001), anxiety (p<0/003), and depression (p<0/004) in OCD patients. Conclusions: tDCS is an effective non-invasive technique for the improvement of obsessive-compulsive symptoms, anxiety, and depression in OCD patients.
Cathodal transcranial direct current stimulation, Obsessive-compulsive disorder, Anxiety, Depression
تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجه ای کاتدی, اختلال وسواس - ناخودداری, اضطراب, افسردگی
121
131
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-113-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/05/302019/07/282019/06/42019/07/32019/06/182019/07/62019/07/122019/06/142019/07/82019/07/112019/07/1
1398/4/10
Elnaz
Ensafi
university of mohaghegh Ardabili
الناز
انصافی
elnazensafi89@gmail.com
3501534116
0031947532846002093
No
دانشگاه محقق اردبیلی
Akbar
atadokht
university of mohaghegh Ardabili
اکبر
عطادخت
elnazensafi89@gmail.com
3501534116
0031947532846002094
Yes
دانشگاه محقق اردبیلی
Niloofar
Mikaeili
university of mohaghegh Ardabili
نیلوفر
میکائیلی
elnazensafi89@gmail.com
3501534116
0031947532846002095
No
دانشگاه محقق اردبیلی
Mohammad
Narimani
university of mohaghegh Ardabili
محمد
نریمانی
elnazensafi89@gmail.com
3501534116
0031947532846002096
No
دانشگاه محقق اردبیلی
Reza
Rostami
University of Tehran
رضا
رستمی
elnazensafi89@gmail.com
3501534116
0031947532846002097
No
دانشگاه تهران
fa
مقایسه اثربخشی طرحواره درمانگری و زوجدرمانگری هیجانمدار به صورت گروهی بر رضایت از زندگی و طرحوارههای سازش نایافته زوجین
The comparison of the effectiveness of group schema therapy and group emotional-based couple therapy on couples’ maladaptive schemas and life satisfaction
زمینه: تحقیقات نشان داده است که طرحواره درمانگری و زوجدرمانگری هیجان مدار بر بهبود رضایت از زندگی مؤثر است، اما آیا زوجدرمانگری هیجان مدار و طرحواره درمانگری به شکل گروهی بر رضایت از زندگی موثر است و کدام یک تاثیر بیشتری دارد؟ هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی طرحواره درمانگری و زوجدرمانگری هیجان مدار بر رضایت از زندگی و طرحواره های سازش نایافته زوجین انجام شد. روش: این پژوهش نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. از بین زوجین مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر مشهد، تعداد 50 زوج دارای مشکلات زناشویی با مصاحبه غربال شد. سپس، از بین این زوجین، 24 زوج بهصورت تصادفی در گروهها قرار گرفتند. 8 جلسه زوجدرمانگری هیجان مدار (جانسون، 2012) و 11 جلسه طرحواره درمانگری (یانگ، 1999) اجرا شد. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه رضایت از زندگی دینر، ایمونس، لارسن و گریفین (1984) و طرحواره های سازش نایافته یانگ (1991) بهره برده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آزمونهای تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که طرحواره درمانگری باعث افزایش رضایت از زندگی و کاهش طرحواره های سازش نایافته زوجین شد، همچنین زوجدرمانگری هیجان مدار موجب افزایش رضایت از زندگی و کاهش طرحواره های سازش نایافته زوجین شد (0/001>p). نتیجه گیری: نتایج نشاندهنده تأثیر مثبت طرحواره درمانگری و زوجدرمانگری بر روی طرحواره های سازش نایافته و رضایت زندگی زوجین بود و این دو روش به شکل یکسانی توانستهاند تأثیرگذار باشند. بنابراین نمیتوان گفت که یکی نسبت به دیگری برتری دارد.
Background: research indicated emotional-based couple group therapy and schema group therapy have improved life satisfaction, but whether emotional-based couple group therapy and schema group therapy are effective on this variable and which one is more effective? Aims: The aim of the current study was to compare the effectiveness of group schema therapy and group emotional-based couple therapy on couples’ life satisfaction and maladaptive schemas. Method: The present study was a quasi-experimental design containing two experimental groups and one control group. Among couples who referred to counseling centers in the city of Mashhad, 50 couples with marital problems were screened by interview. Then, among them, 24 couples were randomly assigned into the groups. Eight emotional-based couple therapy( Johnson, 2012) sessions and 11 schema therapy( Young, 1999) sessions were held. Data were collected by using Diener, Emmons, Larsen, and Griffin satisfaction with life scale (1984) and Young's maladaptive schemas questionnaire (1991). To analyze the data, SPSS software and multivariate analysis of covariance were used. Results: The results of the present study showed that schema therapy was effective in the improvement of life satisfaction and the reduction of maladaptive schemas in couples. Emotional-based couple therapy was also effective in reducing maladaptive schemas and increasing life satisfaction (p<0/001). Conclusions: The results showed the positive effects of schema therapy and couple therapy on couples’ maladaptive schemas and life satisfaction, and also these two methods were equally effective.
Life satisfaction, Maladaptive schemas, Schema therapy, Emotional-based couple therapy
رضایت از زندگی, طرحواره های سازش نایافته, طرحواره درمانگری, زوجدرمانگری هیجان مدار
133
142
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-30-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/05/302019/07/282019/06/42019/07/32019/06/182019/07/62019/07/122019/06/142019/07/82019/07/112019/07/12019/05/22
1398/3/1
Ahmad
Aghaee
Islamic Azad university, Sistan and Baluchestan Branch
احمد
آقایی
ahmadaghaee1397@gmail.com
0701802901
0031947532846002098
No
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سیستان و بلوچستان
Farhamd
Karezahi
University of Sistan and Baluchestan
فرهاد
کهرازهی
farhad_kahraz@ped.usb.ac.ir
1754491170
0031947532846002099
Yes
دانشگاه سیستان و بلوچستان
Ali
Farnam
University of Sistan and Baluchestan
علی
فرنام
farnam@ped.usb.ac.ir
1754491175
0031947532846002100
No
دانشگاه سیستان و بلوچستان