fa
jalali
1398
8
1
gregorian
2019
11
1
18
80
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثربخشی شفقتدرمانگری انطباق یافته با آموزههای اسلامی با شفقتدرمانگری کلاسیک در خودشفقتی بیماران مبتلا به سرطان سینه
Comparing the efficacy of compassionate therapy adapted to islamic teachings with compassionate therapy on self-compassion of breast cancer patients
زمینه: تحقیقات، اثربخشی شفقتدرمانگری و ادغام برخی روان درمانگریها با آموزههای دینی و اسلامی را تأیید کردهاند، اما آیا ترکیب شفقت درمانگری با آموزههای اسلامی میتواند اثربخشی آن را افزایش دهد؟ هدف: هدف این پژوهش، مقایسه اثربخشی شفقت درمانگری انطباقیافته با آموزههای اسلامی با شفقتدرمانگری کلاسیک در خودشفقتی بیماران مبتلا به سرطان سینه بود. روش: روش این پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه شامل 45 نفر از بیماران مراجعهکننده به بخش آنکولوژی بیمارستان شهدای تجریش در سال 1397 بود که به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به شکل تصادفی در سه گروه شفقتدرمانگری اسلامی، شفقتدرمانگری کلاسیک و گروه گواه جایگزین شدند. جلسات آموزش طی 8 جلسه 90 دقیقهای بر روی گروه شفقتدرمانگری کلاسیک (بر اساس گیلبرت «2010») و شفقت درمانگری اسلامی (بر اساس پروتکل محققساخته، 1398) انجام شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودشفقتی (نف، 2003) استفاده شد و دادهها با روش مانکوا مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که گرچه هر دو درمان در مؤلفههای متغیر مورد مطالعه مؤثر بودند اما شفقتدرمانگری انطباقیافته با اسلام در بهبود مؤلفه خودمهربانیِ خودشفقتی مؤثرتر از شفقتدرمانگری کلاسیک بود (0/005P=). نتیجهگیری: ادغام با آموزههای اسلامی میتواند به اثربخشی شفقتدرمانگری کلاسیک بیفزاید.
Background: studies have shown the effectiveness of compassionate therapy and integrating religious and Islamic teachings with psychotherapies. So can integration with Islam increase compassionate therapy effectiveness? Aims: The aim of this study was to compare the effect of compassionate therapy adapted to Islamic teachings with classical compassionate therapy on self-compassion in patients with breast cancer. Method: The method of this study, was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. The study population consisted of 45 patients referred to the oncology ward of Shohadaye Tajrish Hospital in 1397 who were selected by convenience sampling and were randomly divided into three groups: Islamic Compassionate therapy, Classical Compassionate therapy and Control. Treatment sessions were conducted over eight 90-minute sessions on Classical compassion therapy group (based on Guilbert “2010”) and Islamic compassionate therapy group (based on the author-made protocol). To collect data, Self-compassion scale (Neff, 2003) was used and data were statistically analyzed by Mancova method. Results: The Results showed although both treatments were effective in improving the variables studied, Islamically-adapted compassionate therapy was more effective in improving self-kindness component of self-compassion(P value=0/005). Conclusions: integrating Islamic teachings can increase effectiveness of compassionate therapy and this integration can be a suitable psychotherapy for breast cancer patients.
Compassionate therapy, Compassionate therapy adapted to Islamic teachings, Self-Compassion, Breast cancer
شفقتدرمانگری, شفقتدرمانگری انطباقیافته با آموزههای اسلامی, خودشفقتی, سرطان سینه
869
878
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-333-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/26
1398/8/4
2019/11/26
1398/9/5
Aref
Shahedpour
عارف
شاهدپور
mlshahed@gmail.com
0081804326
0031947532846004449
No
دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی
Mohammad
Hatami
Kharazmi university
محمد
حاتمی
hatami51@gmail.com
0031947532846004450
0031947532846004450
Yes
دانشیار دانشگاه خوارزمی
Robabeh
Noury
Kharazami university
ربابه
نوری
rynoury@yahoo.com
0050791011
0031947532846004451
No
استادیار دانشگاه خوارزمی
Mahmood
Borjali
Kharazmi university
محمود
برجعلی
m_borjali501@yahoo.com
0053190750
0031947532846004452
No
استادیار دانشگاه خوارزمی
fa
پیش بینی شدت درد بر اساس فاجعهسازی درد و اضطراب درد در زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید
Prediction of pain intensity based on pain catastrophizing and pain anxiety in women with rheumatoid arthritis
زمینه: فاجعه سازی درد و اضطراب درد از متغیرهای حائز اهمیت در ادراک درد مزمن هستند اما در مورد نقش آنها در شدت درد در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید دانش اندکی وجود دارد. هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش فاجعه سازی درد و اضطراب درد در پیش بینی شدت درد در زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید بود. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی بود. از بین زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید که به درمانگاه روماتولوژی بیمارستان امام خمینی و کلینیک های خصوصی شهر تهران مراجعه کرده بودند، 100 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای بهکار رفته در این پژوهش شامل مقیاس فاجعه سازی درد (سالیوان و همکاران، 1995)، مقیاس نشانگان اضطراب درد (مک کراکن و همکاران، 1996) و مقیاس آنالوگ دیداری بود. یافته ها: نتایج نشان داد که فاجعه سازی درد و اضطراب درد به طور معناداری شدت درد را در زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید پیش بینی می کنند. ضریب رگرسیونی استاندارد شده برای فاجعه سازی درد 0/51 (0/001>P) و برای اضطراب درد0/30 (0/01>P) بود. نتیجه گیری: فاجعه سازی درد و اضطراب درد می توانند با تأثیر بر شدت درد در زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید، مشکلات ناشی از درد مزمن را در آنها افزایش دهند؛ و لازم است این عوامل در مدیریت و درمان این بیماران لحاظ شوند.
Background: Pain Catastrophizing and pain anxiety are important variables in chronic pain perception, but little is known about their role in pain intensity in patients with rheumatoid arthritis. Aims: The purpose of this study was to investigate the role of pain catastrophizing and pain anxiety in predicting pain intensity in women with rheumatoid arthritis. Method: This study was a correlational study. From women with rheumatoid arthritis referring to Imam Khomeini Hospital and private clinics in Tehran, 100 patients were selected using convenience sampling method. Instruments used in this study included the Pain Catastrophizing Scale (Sullivan et al, 1995), the Pain-Anxiety Symptom Scale (McCracken et al, 1996), and the Visual Analogue Scale. Results: The results showed that pain catastrophizing and pain anxiety significantly predicted pain intensity in women with rheumatoid arthritis. The standardized regression coefficient for pain catastrophizing was 0/51 (P<0/001) and for pain anxiety was 0/30 (P<0/01). Conclusions: Pain catastrophizing and pain anxiety can increase chronic pain in women with rheumatoid arthritis by increasing their pain intensity. Therefore, these factors need to be considered in the management and treatment of these patients.
Chronic pain, Rheumatoid arthritis, Pain catastrophizing, Pain anxiety, Pain intensity
درد مزمن, آرتریت روماتوئید, فاجعه سازی درد, اضطراب درد, شدت درد
879
886
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-275-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/262019/10/5
1398/7/13
2019/11/262019/11/26
1398/9/5
Zeinab
khajavi
University of Tehran
زینب
خجوی
z.khajavi@ut.ac.ir
1250031990
0031947532846004373
No
دانشگاه تهران
Reza
Rostami
University of Tehran
رضا
رستمی
rezaros@gmail.com
0603160107
0031947532846004374
Yes
دانشگاه تهران
Abdolrahman
Rostamian
Tehran university of medical science
عبدالرحمن
رستمیان
arostamian@tums.ac.ir
0568568
0031947532846004375
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران
Nima
Ghorbani
University of Tehran
نیما
قربانی
nghorbani@ut.ac.ir
5689658
0031947532846004376
No
دانشگاه تهران
Hojjatollah
Farahani
Tarbiat Modares University
حجت الله فراهانی
فراهانی
ipsyhaf@gmail.com
5865987
0031947532846004377
No
دانشگاه تربیت مدرس
Gholamali
Hoseinzadeh Dehkordi
University of Tehran
غلامعلی
حسین زاده دهکردی
ghzadeh@ut.ac.ir
6339855601
0031947532846004378
No
دانشگاه تهران
fa
آموزش توانشهای تنظیم هیجان مبتنی بر رویآورد شناختی - رفتاری و اثربخشی آن بر رضایت زناشویی و شادکامی زوجین
Teaching emotion regulation skills based on cognitive - behavioral approach and its efficacy on marital satisfaction and couple’s happiness
زمینه: خانواده مهمترین عنصر در اجتماع است و زوجیت اساس شکلگیری و هسته خانواده است. جامعه موفق، به زوجیت و آرامش در خانواده بهعنوان یک موضوع بسیار حائز اهمیت میپردازد. اگر به هر دلیلی نارضایتی و ناسازگاری در روابط زناشویی به وجود آید، ممکن است زمینه ناکامی و خشم ایجاد شود و پیامدهایی نظیر سوءظن، سوءاستفاده عاطفی، خصومت و سرزنش و پایین آمدن سلامت روانی زوجین را در پی داشته باشد، اما آیا میتوان از طریق بسته آموزشی تنظیم هیجان مبتنی بر رویآورد شناختی - رفتاری رضایت زناشویی و شادکامی آنها را افزایش داد؟ هدف: این پژوهش با هدف آموزش توانشهای تنظیم هیجان مبتنی بر رویآورد شناختی - رفتاری و اثربخشی آن بر رضایت زناشویی و شادکامی زوجین انجام شد. روش: این پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون تک گروهی بود. گروه نمونه بهصورت در دسترس انتخاب شد که 66 نفر از زوجین (با میانگین 32/27 سال و انحراف استاندارد 3/7171/3) در 7 جلسه دوساعته کارگاه مدیریت خشم شرکت کردند. این زوجین از بین والدین دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی شهر تهران و بهصورت در دسترس انتخاب شدند. برنامه مداخلاتی استفاده شده در این کارگاه برنامه بازنگری شده آتشبازی (اسمیت، 2004) بود. برای جمعآوری دادهها از سیاهه شادکامی آکسفورد (آرگایل، مارتین و کراسلند، ۱۹۸۹) و شاخص رضایت زناشویی هودسون (۱۹۹۲) استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون t وابسته نشان داد که آموزش توانشهای تنظیم هیجان، شادکامی و رضایت زناشویی را بهطور معناداری افزایش داده است. این تفاوتها به نحوی است که میانگین گروه نمونه در سیاهه شادکامی افزایش داشته (0/05 <p) و در سیاهه شاخص زناشویی که نمره بالا نشاندهنده مشکلات بیشتر زناشویی است بهطور معناداری کاهش داشته است (0/05 <p). نتیجهگیری: این بدان معنی است که آموزش توانشهای تنظیم هیجان، روش مناسبی برای کاهش تعارضات خانوادگی و افزایش شادکامی در زوجین است.
Background: Family is the most important element in society and couples are the basis for forming and the kernel of families. A successful society treats couples and family tranquility as matters of utmost importance. If for any reason dissatisfaction and conflict are caused in marital relationships, it might set the basis for failure and anguish and phenomena like skepticism, emotional abuse, hostility and scolding and lowering the couples’ mental health, but could we increase their marital satisfaction and happiness using the emotion regulation based on cognitive-behavioral approach training package? Aims: The current research was conducted towards the goal of teaching emotion regulation abilities based on cognitive-behavioral approach and its effectiveness on marital satisfaction and couples’ happiness. Method: This is a semi-experimental research with single group pretest–posttest. The sample group was chosen as available so 66 persons of the couples (with 32.27 years average and standard deviation of 3.71 years) took part in 7 2 hours sessions of anger management workshop. These couples were chosen from parents of students in Tehran city private schools whom were available. This study was done as semi-experimental with single group pretest posttest. In the workshops, we used the revised version of Fireworks Program (Smith, 2004). Oxford Happiness Inventory (Argyle, Martin & Crossland, 1989) and Hudson Index of Marital Satisfaction (1992) were used to collect the data. Results: Results of covariance analysis showed that training has significantly increased emotion regulation abilities, happiness and marital satisfaction. These difference are in such a manner that average of sample group has been increased in Happiness Inventory (p> 0/05) and in Index of Marital Satisfaction which higher score means more marital problems, has decreased (p> 0/05). Conclusion: This means teaching emotion regulation abilities is a proper way to reduce family conflicts and increase happiness in couples.
Anger management abilities, Happiness, Marital satisfaction, Couple’s training
توانشهای مهارگری خشم, شادکامی, رضایت زناشویی, آموزش زوجین
887
896
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-139-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/262019/10/52019/10/30
1398/8/8
2019/11/262019/11/262019/11/26
1398/9/5
Mohsen
Shokoohi-Yekta
University of Tehran
محسن
شکوهی یکتا
myekta@ut.ac.ir
0043770592
0031947532846004379
Yes
دانشگاه تهران
Saeed
Akbari Zardkhaneh
Shahid Beheshti University
سعید
اکبری زردخانه
akbari76ir@yahoo.com
1378090187
0031947532846004380
No
دانشگاه شهید بهشتی
Soraya
Alavinezhad
University of Tehran
ثریا
علوی نژاد
alavi90ir@gmail.com
0012041051
0031947532846004381
No
دانشگاه تهران
Saeed
Sajjadi Anari
University of Tehran
سعید
سجادی اناری
sajjadi90ir@gmail.com
0011905591
0031947532846004382
No
دانشگاه تهران
fa
تعیین اثربخشی درمان هیجانمدار بر افسردگی معلمان زن
Effectiveness of emotion-focused therapy on depression female teachers
زمینه: یکی از مشکلاتی که زنان معلم تجربه میکنند تعارض میان کار و خانواده است و آسیبپذیری در برابر مشکلات هیجانی و به دنبال آن افسردگی یکی از پیامدهای این تعارض است. اما آیا درمان هیجانمدار میتواند بر روی این افسردگی تأثیرگذار باشد؟ هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی درمان هیجانمدار بر کاهش افسردگی در معلمان زن بود. روش: طرح این پژوهش نیمهآزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون و گروه گواه میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه افسردگی بک است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان زن در مقطع متوسطه واقع در شهر قزوین در سال 1396 بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از معلمان زن شاغل به کار در مقطع متوسطه بود، که به روش نمونهگیری هدفمند و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه قرار داده شدند. گروه آزمایش از 10 جلسه درمانی بر اساس یک پروتکل محققساخته (1397) بهره بردند و نمره پرسشنامه افسردگی قبل و بعد از مداخله در دو گروه آزمایش و گواه با استفاده از تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد و مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس، تفاوت معناداری را در زمینه نمره افسردگی بین گروه آزمایش و گروه گواه و اثربخشی درمان هیجانمدار بر افسردگی معلمان زن نشان داد. (0/001>p) نتیجه گیری: بر این اساس میتوان گفت که پروتکل درمانی پژوهش حاضر اثربخش واقع شده و میشود از آن برای کاهش افسردگی معلمان زن بهره برد.
Background: One of the problems that female teachers experience is the conflict between work and family and vulnerability to emotional problems and depression is one of the consequences of this conflict. But can emotional therapy be effective in treating this depression? Aims: The purpose of the present study was to determine the effectiveness of emotion-focused therapy on reducing depression in female teachers. Method: The design of this study is quasi-experimental with pretest-posttest and control group. Data gathering tool is Beck Depression Inventory. The statistical population of the study was all female high school teachers in Qazvin in 1396. The sample consisted of 30 female teachers employed in secondary school, who were randomly divided into two experimental and control groups. The experimental group received 10 treatment sessions based on a researcher-made protocol (1397). Depression questionnaire scores were compared before and after the intervention in both experimental and control groups using analysis of covariance.groups. Results: The results of covariance analysis showed a significant difference in the depression score between the experimental and control groups and the effectiveness of emotionally-focused therapy on depression in female teachers. (p<0/001). Conclusions: Based on this, it can be said that the current treatment protocol is effective and can be used to reduce depression in female teachers.
Emotion-focused therapy, Depression, Teachers
درمان هیجانمدار, افسردگی, معلم
897
904
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-228-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/262019/10/52019/10/302019/09/12
1398/6/21
2019/11/262019/11/262019/11/262019/11/26
1398/9/5
sara
karimi
Allameh Tabatabaei University
سارا
کریمی
sarakarimi6990@gmail.com
4310261531
0031947532846004383
Yes
دانشگاه علامه طباطبایی
Abdollah
Shafiabady
Allameh Tabatabaei University
عبدالله
شفیع آبادی
ashafiabady@yahoo.com
4310721737
0031947532846004384
No
دانشگاه علامه طباطبایی
Ebrahim
Naeimi
Allameh Tabatabaei University
ابراهیم
نعیمی
naeimi@atu.ac.ir
4323265845
0031947532846004385
No
دانشگاه علامه طباطبایی
fa
اثربخشی برنامه آموزشی کاربردی خانواده محور بر توانش های نوشتن دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون
The effectiveness of family-based functional educational program on writing skills of slow paced students with down syndrome
زمینه: آموزش کاربردی، از جمله معیارها و شاخصههای موفقیت و کارآمدی نظام آموزش و پرورش در جوامع محسوب میشود. تهیه و تدوین مواد آموزشی کاربردی باید مبتنی بر ویژگیها و نیازهای فردی، خانوادگی، گروهی و اجتماعی باشد، به گونهای که در نهایت زندگی مستقل فرد را به همراه داشته باشد. با توجه به مشکلات زبان بیانی از جمله زبان نوشتاری دانش آموزان آهستهگام با نشانگان داون، آیا آموزش زبان نوشتاری کاربردی میتواند منجر به بهبود توانش های ارتباطی و خودکفایی اجتماعی این افراد شود؟ هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی برنامه آموزشی کاربردی خانواده محور بر توانش های نوشتن کودکان دبستان با نشانگان داون بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه) بود. 30 دانش آموز دبستانی آهسته گام با نشانگان داون مشغول تحصیل در مدارس استثنایی شهر تهران به روش نمونه گیری در دسترس گزینش شده و به شکل تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش در 10 جلسه 45 دقیقهای بسته برنامه آموزشی کاربردی خانواده محور محقق ساخته (1396) جهت بهبود توانش های نوشتن شرکت کردند و هر دو گروه در مراحل پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از مقیاس پرسشنامه خواندن و نوشتن شیرازی و نیلی پور (1390) مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که برنامه آموزشی کاربردی خانواده محور منجر به افزایش میانگین نمرات توانش های نوشتن شرکت کنندگان گروه آزمایش در حیطه رونویسی و املاء نسبت به گروه گواه شده است (0/001P<). نتیجه گیری: بنابراین میتوان مطرح کرد که برنامه آموزشی کاربردی خانواده محور روش مؤثری برای بهبود توانش های نوشتن دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون است.
Background: Functional education is one of the criteria and indicators of success and efficiency of education system in societies. The design and development of functional learning materials should be based on individual, family, group, and social characteristics and needs, so as to ultimately lead an independent life. Given the problems of expressive language, such as writing language in the slow paced of students with Down Syndrome, can the use of functional written language improve their communication and social self-efficacy skills? Aims: The aim of this study was survey the effectiveness of family based functional educational program on writing Skills of slow paced children with Down Syndrome. Method: This is a quasi-experimental study (pretest – posttest with control group). 30 slow paced students with Down Syndrome studying in special schools in Tehran were selected by convenience sampling method and were randomly divided into experimental and control groups. The experimental group participated of 10 sessions of 45-minutes researcher-made family based educational program (2017) and both groups evaluated in the pre-test and post-test stages by the Reading and Writing scale of Shirazi and Nilipoor (2011) was used to evaluate writing skills of children. Results: The results showed that the family-based functional educational program has led to an increase in the mean scores of the transcription and spelling test participants' writing skills compared to the control group(p≤0/001). Conclusions: Therefore, it can be argued that the family based functional educational program is an effective way to improve the writing skills of students with Down Syndrome.
Functional educational program, Family based, writing skills, and Down syndrome
برنامه آموزش کاربردی, خانواده محور, توانش نوشتن و نشانگان داون
905
912
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-172-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/262019/10/52019/10/302019/09/122019/08/7
1398/5/16
2019/11/262019/11/262019/11/262019/11/262019/11/11
1398/8/20
Hoorieh
Poorhanifeh
Facualty of humanties sciences, Science and Research unit of Tehran, Islamic Azad University
حوریه
پورحنیفه
houripori@yahoo.com
2630312828
0031947532846004421
No
دانشگاه آزاد اسلامی. واحد علوم تحقیقات تهران
Gholam Ali
Afrooz
facualty of psycology and educational sciences, university Tehran
غلامعلی
افروز
afrooz@ut.ac.ir
0047033967
0031947532846004420
Yes
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
Ali Akbar
Arjomandnia
facualty of psycology and educational sciences, university Tehran
علی اکبر
ارجمندنیا
arjmandnia@ut.ac.ir
0531915358
0031947532846004422
No
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
fa
اثربخشی موسیقیدرمانی عصبشناختی در توانبخشی شناختی بیماران سکتۀ مغزی
Studying the effectiveness of neurologic music therapy in cognitive rehabilitation of stroke patients
زمینه: سکتۀ مغزی میتواند باعث ایجاد اختلالاتی در ظرفیتهای شناختی بیماران شود. استفاده از موسیقیدرمانی عصبشناختی برای توانبخشی شناختی این بیماران توصیه شده است. اما مسئله این است که آیا این مداخله به بهبود مهارتهای شناختی بیماران سکتۀ مغزی کمک میکند؟ هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی موسیقیدرمانی عصبشناختی در توانبخشی شناختی بیماران سکتۀ مغزی بود. روش: در این پژوهش شبهتجربی با طرح اندازهگیریهای مکرر با گروه گواه، 30 شرکتکننده به روش هدفمند از میان بیماران سکتۀ مغزی مراجعهکننده به بیمارستان فیروزگر شهر تهران انتخاب و به روش غیرتصادفی در دو گروه پانزده نفرۀ آزمایش و گواه جایگزین شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش در 14 جلسه موسیقیدرمانی عصبشناختی که کتاب آموزشی آن در سال 2014 توسط تاوت و هومبرگ تدوین شده است شرکت کردند. شرکتکنندگان گروه گواه فقط مداخلات معمول بیمارستانی را دریافت کردند. برای ارزیابی سطح مهارتهای شناختی شرکتکنندگان از آزمون ارزیابی شناختی مونترال که در سال 2005 توسط نصرالدین و همکارانش تدوین شده است استفاده شد و دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که مهارتهای شناختی بیماران گروه آزمایش نسبت به بیماران گروه گواه به شکل معناداری افزایش یافته است (0/001=p). نتیجهگیری: این بدان معنی است که انجام مداخلات موسیقیدرمانی عصبشناختی میتواند در توانبخشی شناختی بیماران سکتۀ مغزی مفید واقع شود.
Background: Stroke can cause impairments in patients’ cognitive abilities. Using Neurologic Music Therapy in cognitive rehabilitation of these patients has been recommended. The Question is if this treatment can really help cognitive rehabilitation in stroke patients. Aims: The purpose of this research was to study the effectiveness of Neurologic Music Therapy in cognitive rehabilitation of stroke patients. Method: In this quasi-experimental study with control group, using purposive sampling model, 30 stroke patients who had been referred to Firoozgar hospital were selected and then they were non-randomly assigned to 2 groups with 15 participants in each. The participants of experimental group participated in 14 Neurologic Music Therapy sessions. The handbook of Neurologic Music Therapy has been published in 2014 by Thaut and Hoemberg. The participants of control group only received the standard treatments. To measure the cognitive skills of the participants, Montreal Cognitive Assessment test was used which is developed by Nasreddine et al in 2005. Data were analyzed by mixed ANOVA. Results: The results showed that cognitive abilities in participants of experimental group had become significantly higher than participants of control group (p=0/001). Conclusions: It means that Neurologic Music Therapy can help improve cognitive abilities of stroke patients.
Neurologic Music Therapy, Cognitive rehabilitation, stroke
موسیقیدرمانی عصبشناختی, توانبخشی شناختی, سکتۀ مغزی
913
922
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-254-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/262019/10/52019/10/302019/09/122019/08/72019/09/23
1398/7/1
2019/11/262019/11/262019/11/262019/11/262019/11/112019/11/3
1398/8/12
Sara
Eskandary
Tarbiat Modares University
سارا
اسکندری
sa62ir@yahoo.com
0068365268
0031947532846004389
No
دانشگاه تربیت مدرس
Maria E.
Aguilar Marchen
Tarbiat Modares University
ماریا
آگیلار مرچن
aguilar-vafaie@modares.ac.ir
4722967709
0031947532846004390
Yes
دانشگاه تربیت مدرس
Parviz
Azadfallah
Tarbiat Modares University
پرویز
آزادفلاح
azadfa_p@modares.ac.ir
0043838571
0031947532846004391
No
دانشگاه تربیت مدرس
Bijan
Forogh
Iran University of Medical Sciences
بیژن
فروغ
b.forogh@iums.ac.ir
0048962015
0031947532846004392
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران
fa
تأثیر گروه درمانگری مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی مبتلایان به اچ آی وی
Effectiveness of group therapy based on acceptance and commitment therapy on quality of life in HIV patient
زمینه: ارزیابی ها حاکی از سطوح پایین کیفیت زندگی در مبتلایان به اچ آی وی است. آیا درمان پذیرش و تعهد می تواند سبب بهبود کیفیت زندگی این بیماران شود؟ هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر گروه درمانگری مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر افزایش کیفیت زندگی مبتلایان به اچ آی وی بود. روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و پیگیری بود. جامعه آماری شامل 42 مرد مبتلا به اچ آی وی در استان البرز در بهار 98 می شد که داوطلب شرکت در طرح بودند. با روش نمونه گیری تصادفی 20 بیمار انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 10 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 12 جلسه مداخله شرکت کردند. جلسات مبتنی بر بسته درمانی الینبرگ (2016) بود. پرسشنامه کیفیت زندگی مک گیل (کوهن و همکاران، 1995) در دو گروه اجرا گردید. از تحلیل واریانس مختلط برای بررسی نتایج استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان می دهد که اثر گروه درمانگری مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر افزایش کیفیت زندگی (0/029p=) معنادار بوده است. نتایج در خرده مقیاس های جسمانی (0/024p=) و روانشناختی (0/007p=) معنادار بود. اما در خرده مقیاس های نگرش کلی (0/12p=)، وجودی (0/067p=) و حمایت (0/055p=) معنادار نبود. نتیجه گیری: درنتیجه، استفاده از گروه درمانگری مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد می تواند سبب ارتقاء سطح کیفیت زندگی در مبتلایان به اچ آی وی شود.
Background: Evaluations indicate low levels of quality of life in people with HIV. Can Acceptance and Commitment Therapy improve quality of life for these patients? Aims: The aim of the present study was to investigate the effect of group therapy based on Acceptance and Commitment Therapy on enhancing quality of life in people with HIV. Method: The research method was experimental with pretest -posttest with control group and follow up design. The statistical population included 42 men with HIV in Alborz province who were volunteered to participate in this project in spring 98. Twenty patients were selected by random sampling and were divided into intervention and control groups (n=10 each). The intervention group participated in 12 weekly intervention sessions. The sessions were based on the Einberg (2016) Package. The McGill Quality of Life Questionnaire (Cohen et al, 1995) was administered in two groups. Mixed ANOVA was performed to evaluate the results. Results: The results showed that the effect of group therapy based on Acceptance and Commitment Therapy on increasing quality of life (p= 0/029) was significant. The results were also significant in the physical (p= 0/024) and psychological (p= 0/007) subscales. But in the subscales of general attitude (p= 0/12), existential (p= 0/067) and support (p= 0/055) was not significant. Conclusions: As a result, using group therapy based on Acceptance and Commitment Therapy can improve the quality of life in people with HIV.
HIV, Acceptance and commitment therapy, Quality of life
اچ آی وی, درمان پذیرش و تعهد, کیفیت زندگی
923
932
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-283-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/262019/10/52019/10/302019/09/122019/08/72019/09/232019/10/7
1398/7/15
2019/11/262019/11/262019/11/262019/11/262019/11/112019/11/32019/11/26
1398/9/5
Farshad
Mohsenzadeh
Kharazmi university
فرشاد
محسن زاده
Farshadm56@gmail.com
0031947532846004393
0031947532846004393
No
دانشگاه خوارزمی
Hosein
Yarahmadi
Kharazmi university
حسین
یاراحمدی
Yarahmadi.h64@gmail.com
0310753171
0031947532846004394
Yes
دانشگاه خوارزمی
Kianoosh
Zahrakar
Kharazmi university
کیانوش
زهراکار
Dr_Zahrakar@yahoo.com
0031947532846004395
0031947532846004395
No
دانشگاه خوارزمی
Alireza
Soleimani
Alborz University of Medical Science
علیرضا
سلیمانی
Ali.doctor@yahoo.com
1290963037
0031947532846004396
No
دانشگاه علوم پزشکی البرز
fa
بررسی رابطه میزان سواد رسانه ای والدین با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
Investigating the Relationship between Parental Media Literacy and Students' Academic Achievement Motivation
زمینه: عوامل متعددی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مرتبط است و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است، اما آیا سواد رسانه ای والدین با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتباط دارد؟ هدف: این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین سواد رسانه ای والدین و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران انجام شد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی -همبستگی بود. از جامعه آماری دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 50707 نفر، تعداد 500 نفر به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری در این پژوهش شامل پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی (هرمنس،1987) و پرسشنامه سواد رسانه ای (کانسیداین، 1995) بودندکه بعد از جمع آوری داده ها، تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام انجام شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل ها نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری بین سواد رسانه ای والدین با انگیزه پیشرفت تحصیلی وجود دارد (0/005≥P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که مؤلفه های رعایت اصل صداقت در فضای مجازی و رسانه، اجتناب از توهین و هتک حرمت در فضای مجازی و رسانه، تنفراز خشونت در فضای مجازی و رسانه، حمایت از حیوانات و محیط زیست در فضای مجازی و رسانه قادر به پیش بینی انگیزه پیشرفت تحصیلی می باشد (0/005≥P). نتیجه گیری: سواد رسانه ای والدین و مؤلفه های آن نقش مهمی در انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد و می تواند منجر به بهبود انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شود.
Background: Many factors are related to students 'academic achievement and much research has been done, but does media literacy relate to students' academic achievement motivation? Aims: The purpose of this study was to determine the relationship between media literacy and academic achievement motivation of secondary school students in Tehran. Method: This is a descriptive-correlational study. From the statistical population of the second year high school female students of Tehran in the academic year 1396-1977, 50707 students, 500 were selected as the sample. Measurement tools in this study were Academic Achievement Motivation Questionnaire (Hermans, 1987) and Media Literacy Questionnaire (Considine, 1995). Pearson correlation and multiple regression were performed in a stepwise fashion. Results: The results showed that there is a positive and significant correlation between media literacy and academic achievement motivation (P≤0/005). Results of multiple regression analysis showed that components of the principle of honesty in cyberspace and media, avoiding insult and disrespect in cyberspace and media, hate violence in cyberspace and media, animal and environmental protection in cyberspace and media Able to predict motivation for academic achievement(P≤0/005). Conclusions: Media literacy and its components play an important role in motivating students 'academic achievement and can lead to improved students' academic achievement motivation.
Media literacy, academic achievement motivation, student
سواد رسانه ای, انگیزه پیشرفت تحصیلی, دانش آموز
933
940
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-318-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/262019/10/52019/10/302019/09/122019/08/72019/09/232019/10/72019/10/20
1398/7/28
2019/11/262019/11/262019/11/262019/11/262019/11/112019/11/32019/11/262019/11/13
1398/8/22
shirin
soleymani
Islamic Azad University, Roudehen
شیرین
سلیمانی
One.soleymani@gmail.com
0372660371
0031947532846004397
No
واحد رودهن ،دانشگاه آزاد اسلامی.
Badiozaman
Makki Ale Agha
Islamic Azad University, Roudehen
بدیع الزمان
مکی آل آقا
Maleagha@gmail.com
2992840254
0031947532846004398
Yes
واحد رودهن ،دانشگاه آزاد اسلامی.
Aladdin
Etemad Ahari
Islamic Azad University, Roudehen
علاء الدین
اعتماد اهری
Ala.etemad@gmail.com
0372660371
0031947532846004399
No
واحد رودهن ،دانشگاه آزاد اسلامی.
fa
آزمون مدل طرحوارهای یانگ جهت تبیین مشکلات خوردن در افراد مبتلا به مشکلات شخصیتی
Yang schema model test to explain eating problems in people with personality disorders
زمینه: مطالعات متعددی رابطه بین طرحوارههای سازش نایافته اولیه و اختلالات روانشناختی را نشان میدهند. این پژوهش به دنبال آن بود که مشخص کند آیا سبکهای مقابلهای یانگ میتواند بر رابطه بین طرحوارههای سازش نایافته اولیه و مشکلات خوردن در افراد مبتلا به مشکلات شخصیتی تأثیر بگذارد؟ هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطهای سبکهای مقابلهای یانگ در افراد مبتلا به مشکلات شخصیتی، در رابطه بین طرحوارههای سازش نایافته اولیه و اختلال خوردن انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی - همبستگی و به شکل خاص مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه افراد دارای مشکلات خوردن است که به مراکز مشاوره شهر قم مراجعه کرده بودند. از میان این جامعه 234 نفر به شیوه هدفمند با استفاده از مقیاس میلون ш، به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای طرحواره یانگ (1999)، بازخورد (نگرشهای) خوردن گارنر و همکاران (1982)، جبران افراطی یانگ – رأی (1994) و اجتناب یانگ - رای (1994) بودند. دادههای به دست آمده با روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که شاخصهای برازش مدل پژوهش وضعیت مطلوبی داشت (0/9<GFI) و هر دو سبک مقابلهای (اجتناب و جبران افراطی)، در رابطه بین طرحوارههای سازش نایافته و مشکلات خوردن نقش میانجی ایفا کرد. نتیجه گیری: بنابراین سبکهای مقابلهای یانگ به عنوان نقش میانجی در تأثیرات طرحوارههای سازشنایافته اولیه بر مشکلات خوردن در افراد مبتلا به مشکلات شخصیتی، نقش دارد.
Background: Numerous studies have shown the relationship between early maladaptive schemas and psychological disorders. This study seeks to determine whether Yang's coping styles can influence the relationship between early maladaptive schemas and eating disorders in individuals with personality disorders. Aims: The purpose of this study was to investigate the mediating role of Young's coping styles in individuals with personality disorders in the relationship between early maladaptive schemas and eating disorder. Method: The research method is descriptive-correlational and in particular form of structural equation modeling. The statistical population includes all people with eating disorders who referred to counseling centers in Qom From this community, 234 people were selected as the sample group in a purposeful manner using the Millon scale ш. Research tools included the Young and Brown Schema Questionnaire (2003), Garner et al. (1982), Extreme Compensation, and Yang-Ray Avoidance (1994). The data were analyzed using structural equation method. Results: The results showed that the fit of the research model was favorable (GFI >0.9) and both coping styles (extreme avoidance and compensation), The relationship between maladaptive schemas and eating disorders played a mediating role. Conclusions: So Young's coping styles play a mediating role in the effects of early maladaptive schemas on eating disorders in individuals with personality disorders.
Early maladaptive schemas, Eating disorder, Coping styles, Personality problems
طرحوارههای سازش نایافته اولیه, اختلال خوردن, سبکهای مقابلهای, مشکلات شخصیتی
941
948
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-112-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/262019/10/52019/10/302019/09/122019/08/72019/09/232019/10/72019/10/202019/08/17
1398/5/26
2019/11/262019/11/262019/11/262019/11/262019/11/112019/11/32019/11/262019/11/132019/11/10
1398/8/19
hasan
Mirzahoseini
Islamic Azad University, Qom Branch
حسن
میرزاحسینی
mirzahoseini.hasan@yahoo.com
0382026225
0031947532846004424
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
sogand
arjmand
Islamic Azad University, Qom Branch,
سوگند
ارجمند
sogand.arjmand@yahoo.com
0385155395
0031947532846004423
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
nader
monirpoor
Islamic Azad University, Qom Branch
نادر
منیرپور
monirpoor1357@gmail.com
1620386909
0031947532846004425
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
fa
اثربخشی درمان فراشناختی بر راهبردهای کنترل فکر زنان سرپرست خانوار شهر تهران
The effectiveness of meta - cognitive therapy on thought control strategies in women heading household
زمینه: مرور پژوهشی نشان می دهد که درمان مبتنی بر فراشناختی بر متغیرهای مختلفی تأثیر دارد و همچنین زنان سرپرست خانوار در راهبردهای کنترل فکر دچار مشکل هستند؛ اما مسأله این است که درمان فراشناختی بر راهبردهای کنترل فکر زنان سرپرست خانوار چه تأثیری دارد؟ هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان فراشناخت بر راهبردهای کنترل فکر زنان سرپرست خانوار شهر تهران انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. از جامعه زنان سرپرست خانوار شهر تهران در سال 1397، 40 زن سرپرست خانوار به صورت دردسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای درمان فراشناختی ولز (2000) دریافت کردند. راهبردهای کنترل فکر با پرسشنامه راهبردهای کنترل فکر ولز ودیویس (1994) سنجیده شد و داده های پژوهش با استفاده از کواریانس تحلیل شد. یافته ها: نتایج کواریانس نشان دادکه درمان فراشناختی بر افزایش راهبردهای کنترل فکر و مؤلفه های توجه برگردانی، کنترل اجتماعی و ارزیابی مجدد زنان سرپرست خانوار تأثیر معنیداری دارد (0/001≥p). نتیجه گیری: به منظور بهبود راهبردهای کنترل فکر و مؤلفه های آن یعنی توجه برگردانی، کنترل اجتماعی و ارزیابب مجدد زنان سرپرست خانوار میتوان از درمان فراشناختی بهره گرفت.
Background: Research shows that meta-cognitive therapy affects a variety of variables and that female-headed households have difficulty with thought-control strategies, but the question is how does meta-cognitive therapy affect female-headed thinking strategies? Aims: The purpose of this study was to determine the effectiveness of metacognitive therapy on thought control strategies of women head of households in Tehran. Method: This research was a quasi-experimental study with pre-test and post-test with control group. Forty female heads of households were selected from Tehran household heads of households in the year 1977 and were randomly divided into two experimental and control groups. The experimental group received 8 sessions of 90 minutes of Wells (2000) metacognitive therapy. Thought control strategies were measured using the Wells and Davis Thought Control Questionnaire (1994) and the data were analyzed using multivariate covariance. Results: The results of the covariance showed that metacognitive therapy had a significant effect on the increase of thought control strategies and the components of attention turnover, social control and reassessment of Tatir housewives (p≤0/001). Conclusions: Meta-cognitive therapy can be used to improve thought control strategies and its components, such as attention to return, social control, and reassessment of female-headed households.
meta-cognitive therapy, thought control strategies, Women heading household
درمان فراشناختی, راهبردهای کنترل فکر, زنان سرپرست خانوار
949
956
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-232-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/262019/10/52019/10/302019/09/122019/08/72019/09/232019/10/72019/10/202019/08/172019/09/13
1398/6/22
2019/11/262019/11/262019/11/262019/11/262019/11/112019/11/32019/11/262019/11/132019/11/102019/11/9
1398/8/18
soraya
asadi
Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
ثریا
اسدی
soraya_assadi@yahoo.com
0451039408
0031947532846004403
No
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
Abdolmajid
bahrinian
Tehran Medical Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
سید عبدالمجید
بحرینیان
majid.bahrainian@gmail.com
0451039408
0031947532846004404
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی، تهران، ایران
AliAsghar
AsgharNejaFarid
Department of Psychology, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
علی اصغر
اصغرنژاد فرید
Asgharnejad.ali@gmail.com
0451039408
0031947532846004405
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
fa
اثربخشی هیپنوتیزم درمانگری شناختی بر کاهش تنیدگی ادراک شده بیماران دچار مالتیپل اسکلروزیس
The effectiveness of cognitive hypnotherapy on reduction of perceived stress of patients with multiple sclerosis
زمینه: مالتیپلاسکلروزیس یک بیماری ناتوانکننده و مزمن مغز و نخاع میباشد که موجب بروز نشانههای مرضی گستردهای شامل حرکات عضلانی، تعادل و بینایی و اختلالات روانشناختی مانند اضطراب، افسردگیو تنیدگی میگردد و اثرات مهمی بر زندگی این بیماران میگذارد. اما آیا هیپنوتیزم درمانگری شناختیمیتواند تنیدگی این بیماران را کاهش دهد وکیفیت زندگیآنها را بهبود بخشید؟ هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی هیپنوتیزم درمانگری شناختی بر کاهش تنیدگی ادراک شده بیماران دچار اماس بود. روش: این پژوهشیک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری2 ماهه با گروهگواه بود. جامعهآماری شامل 236 بیمار دچار اماس از نوع عودکننده - فروکشکننده مراجعهکننده به یک کلینیک خصوصی مغز و اعصاب واقع در شهر تهراندر بازۀ زمانی دی 1396 تا خرداد 1397 بود. بدینمنظور 30 نفرازاین جامعه با روش نمونهگیری در دسترس بر اساس ملاکهای ورود و خروج انتخاب و سپس به طور تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش وگواه گمارده شدند. پرسشنامه تنیدگیادراک شده (کوهن و همکاران، 1983) توسط آزمودنیهای هردوگروه در مراحل قبل، بعد از مداخله و پیگیری کاملگردید. درمان انفرادی در 8 جلسه یک ساعته هفتگی بر اساس پروتکل اثربخشی هیپنوتیزم درمانیشناختی برکاهش تنیدگی ادراک شدۀ بیماران دچار اماس (محقق ساخته، 1397) به گروه آزمایش ارائه و دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که اجرای هیپنوتیزم درمانگری شناختی منجر به کاهش معنادار میانگین نمرات مؤلفههای تنیدگی ادراکشده منفی، مثبت و تنیدگی ادراکشده کل درگروه آزمایش شده است (0/01>p). نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش حاضر هیپنوتیزم درمانگری شناختی روش مؤثری برایکاهش پایدار تنیدگی ادراک شده در بیماران دچار اماس است.
Background: Multiple sclerosis (MS) is a disabling and chronic disease of the brain and spinal cord, causing a wide range of symptoms incuding muscle movement, balance and vision and leading to psychlogical disorders such as anxiety, depression and stress which have important consequences on lives of patints. But whether cognitive hypnotherapycould reduce the perceived stress and improve life quality of these patients? Aims: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of cognitive hypnotherapy on reduction of perceived stress of patients with MS. Method: This research was a quasi-experimental study with pre, post and 2 months follow up test design with control group. The statistical population included 236 patients with replacing-remitting MS referred to a neurologist private clinic within period of January to June in the city of Tehran in 2018. Hence 30 patients among the statistical population were selected through convenience sampling based on inclusion and exclusion criteria, then placed randomly into two equal experimental and control groups. Perceived stress of participants of both groups was measured by Cohen perceived stress scale (Cohen & et. al, 1983) in 3 stages of pre, post and follow up tests. Individualized treatment based on protocol of effectiveness of cognitive hypnotherapy on reduction of perceived stress of patients with MS (established by reearcher, 2018) was done for experimental group in eight weekly 1 hour sessions. Data were analyzed at two levels of descriptive and inferential. Results:The results showed that cognitive hypnotherapy significantly reduced the mean scores of positive, negative and total perceived stresses of experimental group(P<0/01). Conclusions: Based on the results, cognitive hypnotherapy intervention is an effective method for stable reduction of the perceived stress in patients with multiple sclerosis.
Cognitive hypnotherapy, Perceived stress, Perceived positive stress, Perceived negative stress, Multiple sclerosis (MS)
هیپنوتیزم درمانگری شناختی, تنیدگیادارک شده, تنیدگی ادراک شده مثبت, تنیدگی ادراک شده منفی, مالتیپل اسکلروزیس (ام اس)
957
970
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-223-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/262019/10/52019/10/302019/09/122019/08/72019/09/232019/10/72019/10/202019/08/172019/09/132019/09/14
1398/6/23
2019/11/262019/11/262019/11/262019/11/262019/11/112019/11/32019/11/262019/11/132019/11/102019/11/92019/11/12
1398/8/21
Yousef
Namarpour Naghani
Islamic Azad uniersity, Kraj Branch
یوسف
نامدارپور ناغانی
y_namdarpour@yahoo.com
4689702039
0031947532846004444
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج
Esmat
Dnesh
Professor, Department of clinical psychology, Islamic Azad University, Karaj Branch, Karaj, Iran
عصمت
دانش
esmat_danesh@sbu.ac.ir
4323186320
0031947532846004445
Yes
استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران
Bahador
Asadi Khansari
Assistant professor of Neurology, Medical university of AJA, Tehran, Ira
بهادر
اسدی خوانساری
pimanasadi@gmail.com
1290995321
0031947532846004446
No
استادیار گروه عصب شناسی دانشگاه علوم پزشکی [ناجا]، تهران، ایران
Mehdi
Fathi
Associate professor of cardiac anesthesia, Mashhad university of medical sciences, Mashhad Iran
مهدی
فتحی
mandala_110@yahoo.com
0681749059
0031947532846004447
No
دانشیار بیهوشی قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Mohammad Ali
Mohammadyfar
department of psychology, Semnan university, Semnan, Iran
محمدعلی
محمدی فر
aii.mohammadyfar@yahoo.com
0061317373
0003-0003-3085-5133
No
گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
fa
درستیآزمایی و قابلیت اعتماد نسخه فارسی سیاهه بدتنظیمی روانشناختی در بین نوجوانان
Validity and reliability of the persian version of psychological dysregulation inventory among adolescents
زمینه: سیاهه بدتنظیمی روانشناختی یک ابزار قوی و چندبعدی در شناسایی و تشخیص مشکلات رفتاری و سلامت روانی نوجوانان می باشد. از این رو، بررسی درستی آزمایی و قابلیت اعتماد آن در نوجوانان ضروی می باشد. هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی درستی آزمایی و قابلیت اعتماد نسخه فارسی سیاهه بدتنظیمی روانشناختی در بین نوجوانان بود. روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع تحلیل عاملی بود و جامعه آماری پژوهش همه دانش آموزان دوره متوسطه شهر تبریز بود که از میان آنها به روش نمونه گیری خوشه ای به حجم 440 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از سیاهه بدتنظیمی روانشناختی میزیچ و همکاران (2001) استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آلفای کرونباخ برای مؤلفه های بدتنظیمی رفتاری، بدتنظیمی شناختی، بدتنظیمی هیجانی و کل سیاهه به ترتیب 0/90، 0/88، 0/85 و 0/95بود که حاکی از درستی آزمایی مطلوب می باشد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز رابطه معناداری بین متغیرهای آشکار و سازه های نهفته را تأیید و نشان داد که ساختار 3 عاملی از برازش مطلوبی در نمونه ها برخوردارند. نتیجه گیری: سیاهه بدتنظیمی روانشناختی در بین نوجوانان از درستی آزمایی و قابلیت اعتماد مطلوبی برخوردار است و استفاده از این ابزار در تحقیقات آینده قابل اعتماد است.
Background: The psychological dysregulation inventory is a powerful and multidimensional tool in identifying and diagnosing behavioral and mental health problems in adolescents. Therefore, study of its validity and reliability in adolescents is necessary. Aims: The purpose of the present research was to examine the validity and reliability of the Persian version of psychological dysregulation inventory among adolescents. Method: The research design was descriptive and it was a type of factor analysis, and the statistical population of this study was all students of Tabriz secondary school, a sample of 440 people was selected by cluster sampling. The data were collected by the psychological dysregulation inventory (Mezzich and colleague, 2001). Results: The reliability coefficients obtained for behavioral dysregulation, cognitive dysregulation, emotional dysregulation components and total scale, were respectively, 0/90, 0/88, 0/85 and 0/95, which indicate a good reliability. Results of Confirmatory Factor Analysis indicated that significant relationship between observed variables and the Latent structures confirmed, and the three-factor in this sample was appropriate fitness. Conclusions: The psychological dysregulation inventory among the adolescents has good reliability and validity, and use of this tool in future research is reliable.
Psychological dysregulation, Validity, Reliability, Adolescents, Tabriz
بدتنظیمی روانشناختی, درستی آزمایی, قابلیت اعتماد, نوجوانان, تبریز
971
980
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-170-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/262019/10/52019/10/302019/09/122019/08/72019/09/232019/10/72019/10/202019/08/172019/09/132019/09/142019/08/31
1398/6/9
2019/11/262019/11/262019/11/262019/11/262019/11/112019/11/32019/11/262019/11/132019/11/102019/11/92019/11/122019/10/15
1398/7/23
Behzad
Shalchi
Department of Psychology, School of Psychology and Educational Sciences, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
بهزاد
شالچی
shalchi@gmail.com
2790258279
0031947532846004411
No
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
Seyed ghasem
Seyed hashemi
Department of Psychology, School of Psychology and Educational Sciences, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
سید قاسم
سید هاشمی
seyedhashemi@azaruniv.ac.ir
2790258279
0031947532846004412
Yes
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
Kobra
Faridian
Department of Psychology, Bonab Payame Noor University, Bonab, Iran
کبری
فریدیان
faridian.psych@gmail.com
2790258279
0031947532846004413
No
گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور بناب، بناب، ایران
Behnaz
Hosseinzadeh Khanmari
Department of Psychology, School of Psychology and Educational Sciences, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
بهناز
حسین زاده خانمیری
hosseinzadeh.b1393@chmail.ir
2790258279
0031947532846004414
No
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
Mahdi
Rahimlou
Department of Educational Science, Khoy Branch, Islamic Azad University, Khoy, Iran
مهدی
رحیملو
rahimloo.mehdi@yahoo.com
2790258279
0031947532846004415
No
گروه علوم تربیتی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران