fa
jalali
1400
1
1
gregorian
2021
4
1
20
98
online
1
fulltext
fa
اثربخشی بسته آموزشی توانش های روانی - اجتماعی بر شادکامی و خودکارآمدی عمومی رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران
The effectiveness of psychosocial skills training package on happiness and general self-efficacy of tehran bus company’s drivers
زمینه: رانندگی امری مهم و جدایی ناپذیر در انجام کار، فعالیت های اقتصادی و زندگی اجتماعی است. افزایش سطح شادکامی و ارتقاء خودکارآمدی رانندگان ازجمله عواملی است که با آموزش مهارتهای روانی - اجتماعی قابل حصول است. در کشورهای مختلف توجه ویژه ای به سلامت روان رانندگان می شود و برنامه های متعددی در این زمینه طراحی و اجرا می گردد. به هر حال، در ایران به این مهم توجه نشده است. با توجه به بالا بودن آمار تصادفات ناشی از مشکلات روانشناختی رانندگان در ایران نیاز است که توجه به صحت و سلامت شغلی رانندگان در مرکز توجه ارائه کنندگان خدمات سلامت روان قرار گیرد. هدف: هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر بسته آموزشی مهارت های روانی - اجتماعی بر شادکامی و خودکارآمدی عمومی رانندگان بود. روش: روش این پژوهش از نوع شبه تجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون تک گروهی بود. جامعه آماری شامل رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی مناطق 1 تا 22 شهر تهران بود که از میان آنها 101 نفر از رانندگان به صورت گروه نمونه در دسترس انتخابشده و آموزشهای موردنظر را در زمینه بسته آموزشی توانشهای روانی - اجتماعی در تابستان 1395 در دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی دریافت کردند. این پروژه از سال 1390 آغاز شده و در فازهای مخلتف بر روی رانندگانی که متقاضی استخدام در شرکت واحد بودند اجرا گردیده است. برای ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی از دو مقیاس شادکامی مونش (کوزما، استون و استونز، 2000) و مقیاس خودکارآمدی عمومی (شوارتز و جروسلم، 1995) استفاده شد. در این کارگاه ها که طی 9 جلسه 80 دقیقه ای برگزار شد، رانندگان در زمینههای مدیریت خشم، رانندگی انتقامجویانه، ارتباط مؤثر و مدیریت تنیدگی آموزش دیدند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل اندازه گیری های مکرر و t وابسته تجزیهوتحلیل شد. یافته ها: یافته های بهدستآمده از آزمون تحلیل اندازه گیری های مکرر برای بررسی شادکامی نشان می دهد تفاوت بین میانگین ها در خرده آزمون تجربه مثبت در پیش آزمون (10/49 M=) و پسآزمون (11/29 M=) در سطح 0/05 P< معنادار است. نتایج حاصل از تحلیل آزمون t وابسته بر رویدادههای حاصل از پرسشنامه ارزیابی خودکارآمدی عمومی نشان می دهد که اگرچه در میانگین نمرات پیشآزمون (31/81 M=) و پسآزمون (32/64 M=) تفاوت وجود دارد، بااینحال این تفاوت از نظر آماری معنادار نیست (0/05 P>). نتیجه گیری: شرکت در کارگاه توانش های روانی - اجتماعی اثر مثبتی بر عملکرد شرکتکنندگان در زمینه ی افزایش تجربه مثبت داشته است. بااینوجود تحلیل یافته ها، تفاوت معناداری را درزمینهی افزایش احساس مثبت و خودکارآمدی عمومی و کاهش احساس و تجربه منفی نشان نمیدهد. یافته های حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که بسته آموزشی توانشهای روانی - اجتماعی می تواند مداخلهای مؤثر در بهبود سلامت روان رانندگان باشد.
Background: Driving is an important and inseparable part of work, economic activities, and social life. Increasing the level of happiness and improving drivers' self-efficacy are the factors that can be achieved by educating psychosocial skills training. In different countries, special attention is paid to the mental health of drivers and several programs are designed and implemented in this field. However, this issue has not been addressed in Iran. Due to the high number of accidents caused by the psychological problems of drivers in Iran, attention to the health and occupational health of drivers needs to be the focus of mental health service providers. Aims: The purpose of the present study was to investigate the efficacy of psychosocial skills training package on drivers' happiness and general self-efficacy. Method: This study utilized a quasi-experimental research method with a one-group pretest-posttest design. The statistical population included all drivers of Tehran Bus Company, from which 101 drivers were randomly selected and received the desired training in psychosocial skills training in 1395 at Khajeh Nasir Toosi University. In these workshops which took place in nine sessions, eighty minutes each, the drivers were trained in the areas of anger management, revenge driving, effective communication, and stress management. This project started in 1390 and in several phases administered on drivers applying for bus driving company in Tehran. To evaluate the effectiveness of the training program, the Munsh Scale of Happiness (Kozma, Stone & Stones, 2000) and General Self-efficacy Scale (Schwarzer & Jerusalem, 1995) were used. Data were analyzed using repeated measure analysis. Results: Findings from the repeated measure analysis for evaluating happiness show that there is a significant difference (P< 0/05) in the mean scores of positive experience between the pre-test (M= 10/49) and the post-test (M= 11/29) scores (P= 0/02). Even though the results of the paired sample t-test on the general self-efficacy questionnaire show a difference between the mean scores of pre-test (M= 31/81) and post-test (M= 32/64), this difference is not statistically significant (P> 0/05). Conclusions: Participating in a psychosocial skills workshop has had a positive effect on participants' performance like increasing positive experience. However, the data analysis failed to show statistically significant differences in terms of increasing positive emotion and general self-efficacy and also decreasing negative feelings and experience. The findings of the present study showed that the psychosocial skills training package can be an effective intervention in improving the mental health of drivers.
Psychosocial skill training, mental health, happiness, drivers of the bus company.
آموزش توانش های روانی - اجتماعی, سلامت روان, شادکامی, رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی.
161
170
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-139-3&slc_lang=fa&sid=1
2020/07/1
1399/4/11
2021/02/28
1399/12/10
Mohsen
Shokoohi-Yekta
University of Tehran
محسن
شکوهی یکتا
myekta@ut.ac.ir
0043770592
00319475328460011782
Yes
دانشگاه تهران
Negin
Motamed Yeganeh
University of Tehran
نگین
معتمدیگانه
ngn_motamed@yahoo.com
0012396257
00319475328460011783
No
دانشگاه بریتیش کلمبیا
Ameneh
Shakeri
University of British Columbia
آمنه
شاکری
shakeriamene@gmail.com
0017386225
00319475328460011784
No
دانشگاه تهران
fa
بررسی تأثیر تحریک الکتریکی فراقشری مغز بر بهبود عملکرد شناختی و هیجانی بزرگسالان دارای اختلال کمبود توجه / بیش فعالی
The effect of transcranial direct current stimulation on improving emotional and cognitive function of adults adhd
زمینه: اختلال کمبود توجه / بیش فعالی یک اختلال عصبی تحولی مربوط به دوران کودکی است که می تواند تا دوران بزرگسالی نیز ادامه یابد؛ اما اکثر پژوهش ها به بررسی انواع درمان ها در دوره کودکی پرداخته اند و اهمیت این اختلال در بزرگسالی نادیده گرفته شده است. هدف: این پژوهش با هدف بررسی تحریک الکتریکی فراقشری مغز بر بهبود علائم هیجانی و شناختی بزرگسالان مبتلا به اختلال ADHD انجام شد. روش: این پژوهش از نوع آزمایشی همراه با پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری شامل تمامی افراد مبتلا به اختلال ADHD در شهر اصفهان بودند که به یکی از مراکز بزرگ مجهز به درمانهای نوروتراپی مراجعه نموده بودند (120 نفر). نمونه شامل 40 نفر از این افراد بودند (2 گروه 20 نفری). جلسات مداخله شامل 15 جلسه با پروتکل درمانی تحریک نقاط جلویی سر شامل F3 و F4 بود. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس خود گزارش دهی اختلال کمبود توجه / بیش فعالی بزرگسالان (2003)، آزمون استروپ (1935)، آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین (1984)، آزمون برج لندن (1982)، آزمون عملکرد مداوم (1956)، مقیاس مشکلات در تنظیم هیجان (2004) و آزمون تکانشگری آیزنک (1977) بودند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ ۲۱ و روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که تحریک الکتریکی فراقشری مغز به طور معناداری بر اکثر مؤلفه های بررسی شده در این پژوهش مؤثر بود (0/005 p<). تنها در میانگین مؤلفه فزون کنشی پس از دریافت تحریک الکتریکی فراقشری مغزی بین دو گروه تفاوت معناداری ملاحظه نشد. نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که تحریک الکتریکی فراقشری مغزی می تواند به عنوان درمان واحد و یا در کنار درمان های روانشناختی دیگر برای درمان اختلال ADHD مورد استفاده قرار گیرد.
Background: This disorder is a neurodevelopmental disorder related to childhood that can be extended to adolescence and adulthood; but most of the studies were conducted with the concentration of different therapies in childhood and the importance of this disorder in adulthood is ignored. Aims: the aim of this study was to investigate the effect of tDCS on improving the emotional and cognitive symptoms of adults ADHD. Method: This study was an experimental study with pre-test and post-test. The statistical population included all people with ADHD in Isfahan who referred to one of the major centers equipped with neurotherapy (120 people). The sample also included 40 of these individuals (2 groups, 20 people) who met the research criteria. The intervention sessions consisted of 15 sessions with the treatment protocol of F3 and F4. Participants completed the Adult ADHD self-report scale (2003), STROOP test (1935), Wisconsin sorting cart test (1984), tower of London test (1982), continues performance test (1956), difficulty in emotion regulation scale (2004) and Eysenck Impulsivity Questionnaire (1977). After conducting the research process, covariance method was used for data analysis by SPSS21 software. Results: The results showed that tDCS experimental group significantly improved the scores of emotion regulation, impulsivity, Stroop scores, tower of London, Wisconsin, attention and concentration, and the component of inattention in ADHD scale due to the independent variable(p< 0/005). No significant difference was observed in the hyperactivity component. Conclusions: it can be concluded that tDCS can be use as a single treatment or also a complementary therapy along other treatment for ADHD patients
Attention deficit hyperactivity disorder, transcranial current direct stimulation, emotional difficulties, cognitive difficulties.
اختلال کمبود توجه, بیش فعالی, تحریک الکتریکی فراقشری مغز, مشکلات هیجانی, مشکلات شناختی.
171
184
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-864-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/07/12020/09/11
1399/6/21
2021/02/282021/04/30
1400/2/10
nooshin
basiri
Shiraz university
نوشین
بصیری
noushin.basiri@gmail.com
1270140620
00319475328460011785
No
دانشگاه شیراز
habib
hadianfard
Shiraz university
حبیب
هادیان فرد
hadianfd@shirazu.ac.ir
2297466587
00319475328460011786
Yes
دانشگاه شیراز
changiz
rahimi
Shiraz university
چنگیز
رحیمی
crahimi2016@hotmail.com
1270140620
00319475328460011787
No
دانشگاه شیراز
abdolaziz
aflakseir
Shiraz university
عبدالعزیز
افلاک سیر
aaflakseir@shirazu.ac.ir
1270140620
00319475328460011788
No
دانشگاه شیراز
fa
اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر والدگری مؤثر و کیفیت رابطه والد – فرزندی در مادران دارای نوجوان
The effectiveness of triple-p (positive parenting program) on effective parenting and quality of child-parent relationship in mothers with adolescents
زمینه: مطالعات متعددی پیرامون فرزندپروری و کیفیت رابطه والد - فرزندی انجام شده است، اما پژوهشی که به بررسی اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر والدگری مؤثر و کیفیت رابطه والد - فرزندی در مادران دارای نوجوان پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر والدگری مؤثر و کیفیت رابطه والد - فرزندی در مادران دارای نوجوان پسر انجام شد. روش: پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری، شامل مادران دارای دانش آموز سیزده تا پانزده سال در شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 بود. 16 آزمودنی با روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (8 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش حاضر عبارتند از: پرسشنامه والدگری مؤثر آلاباما (1991)، پرسشنامه کیفیت روابط والد – فرزندی (1983) و برنامه فرزندپروری مثبت (لارزره و همکاران، 2016). تحلیل داده ها با روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر انجام شد. یافته ها: برنامه فرزند پروری مثبت بر والدگری مؤثر و کیفیت رابطه والد - فرزندی تأثیر معنادار داشت (0/001 P<). نتیجه گیری: میزان والدگری مؤثر و کیفیت رابطه والد – فرزندی در مادرانی که در برنامه فرزندپروری مثبت شرکت داشتند افزایش یافت.
Background: umerous studies have been conducted on parenting and the quality of parent-child relationships, but research that neglects the effectiveness of a positive parenting program on effective parenting and the quality of parent-child relationships in mothers with adolescent has been neglected.Aims: The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of the positive parenting program (Triple-P) on the effective parenting and quality of -parent-adolescent relationship in mothers with adolescents. Method: The research was semi-experimental with pre-test, post-test and follow-up with the control group. The population consisted of mothers with 13-15 aged adolescents in the years 2018 in Isfahan city. 16 subjects were randomly selected as a sample and randomly divided into experimental and control groups (8 subjects). The present research instruments are Alabama's effective parenting questionnaire (1991), the parent-child relationship quality questionnaire (1983). And a positive parenting program (Larzer et al., 2016). Data analysis was performed by repeated analysis of variance. Results: Positive parenting program had a significant effect on effective parenting and the quality of parent-child relationship (P< 0/001). Conclusions: Mothers who participated in the positive parenting program had an effective rate of parenting and the quality of the parent-child relationship increased.
Effective parenting, positive parenting program, adolescent, quality of parent-child relationship.
والدگری مؤثر, برنامه فرزندپروری مثبت, نوجوان, کیفیت رابطه والد – فرزندی.
185
198
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-661-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/07/12020/09/112020/06/6
1399/3/17
2021/02/282021/04/302021/04/30
1400/2/10
Davoud
Hajkhodadadi
PhD Student in Family Counseling, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
داود
حاج خدادادی
d.hkhodadadi@edu.ui.ac.ir
0534693547
00319475328460011793
No
دانشجوی دکتری مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Ozra
Etemadi
Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran (Corresponding Author)
عذرا
اعتمادی
o.etemadi@edu.ui.ac.ir
0534693547
00319475328460011794
Yes
دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)
Mohammad Reza
Abedi
Professor, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
محمدرضا
عابدی
m.r.abedi@edu.ui.ac.ir
0534693547
00319475328460011795
No
استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Rezvan Sadat
Jazayeri
Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
رضوان سادات
جزایری
r.jazayeri@edu.ui.ac.ir
0534693547
00319475328460011796
No
استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
fa
مقایسه ابعاد همدلی درکودکان مبتلا به کمبود توجه / فزون کنشی و کودکان مبتلا به کندگامی شناختی
The comparison of dimensions of empathy in children with attention deficit / hyper activity disorder and sluggish cognitive tempo
زمینه: مطالعات زیادی به نقص همدلی در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه / فزون کنشی اشاره کرده اند، اما مسأله اصلی این است که آیا بین ابعاد همدلی کودکان مبتلا به اختلال کندگامی شناختی (که از نظر مشکلات توجه با اختلال کمبود توجه / فزون کنشی شباهت هایی دارد به همین دلیل افراد مبتلا به اشتباه برچسب کمبود توجه / فزون کنشی می خورند) با کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه / فزون کنشی تفاوت وجود دارد؟ هدف: مقایسه ابعاد همدلی درکودکان مبتلا به کمبود توجه / فزون کنشی و کودکان مبتلا به کندگامی شناختی بود. روش: پژوهش توصیفی از نوع علی – مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل کودکان پسر دوره ابتدایی (7 تا 12 ساله) شهر تبریز در سال تحصیلی 98-99 بود، که تعداد 100 پسر (50 نفر مبتلا به کمبود توجه / فزون کنشی و 50 نفر مبتلا به کندگامی شناختی) به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و با استفاده از مقیاس درجهبندی SNAP-IV (سوانسون، نولان و پلهام، 1980) و مقیاس SCT (پنی، واچبوچ، کلین، کورکوم و اسکیس، 2009) به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور سنجش همدلی از مقیاس همدلی شناختی و عاطفی کودکان (دادس و همکاران، 2008) استفاده گردید. نتایج با روش تحلیل واریانس چند متغیره در نرمافزار SPSS20 تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد، بین کودکان مبتلا به کمبود توجه / فزون کنشی و کندگامی شناختی از نظر همدلی تفاوت معناداری وجود دارد (15/10 F= ، 0/05 >(p. نتیجه گیری: میتوان نتیجه گرفت که کودکان مبتلا به کندگامی شناختی در همدلی شناختی و عاطفی نسبت به کودکان مبتلا به کمبود توجه / فزون کنشی عملکرد ضعیفتری دارند.
Background: Many studies have reported impaired empathy in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. But the main issue(question) is whether Between Dimensions of empathy of children with sluggish cognitive Tempo (which are similar in terms of attention problems to attention deficit hyperactivity disorder, For this reason, Children with sluggish cognitive Tempo are mistakenly labeled attention deficit hyperactivity disorder) there is difference with children with attention deficit hyperactivity disorder. Aims: Comparison of Dimensions of Empathy in children with Attention Deficit/ hyperactivity disorder and Sluggish Cognitive Tempo. Method: The research was descriptive and causal-comparative. The statistical population included Elementary school boys (7 to 12 years old) in Tabriz in the 2019 academic year, of which 100 boys (50 with attention deficit hyperactivity disorder and 50 with sluggish cognitive Tempo) as a sample by multistage cluster sampling model and They were selected using the SNAP-IV rating scale (Swanson, Nolan and Pelham, 1980) and the SCT scale (Penny, Watchbach, Klein, Curcum and Skis, 2009). In order to measure empathy, children's cognitive and emotional empathy scale (Dads et al., 2008) was used. The results were analyzed by multivariate analysis of variance in SPSS20 software. Results: The results showed that there was a significant difference between children with attention deficit hyperactivity disorder and children with sluggish cognitive Tempo (F=15/10, P<0/05). Conclusions: It can be concluded that children with sluggish cognitive Tempo have poorer(weaker) performance in cognitive and emotional empathy than children with attention deficit hyperactivity disorder
Cognitive empathy, emotional empathy, attention deficit / hyperactivity, sluggish cognitive tempo.
همدلی شناختی, همدلی عاطفی, کمبود توجه / فزون کنشی, کندگامی شناختی.
199
208
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-957-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/07/12020/09/112020/06/62020/11/14
1399/8/24
2021/02/282021/04/302021/04/302021/04/30
1400/2/10
Roghaye
Abdolrahimpour
M A in Clinical Child and Adolescent psychology, Department of Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran
رقیه
عبدالرحیم پور
abdolrahimpour_r@yahoo.com
1690104058
00319475328460011797
Yes
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Touraj
Hashemi Nosratabad
Professor, Department of Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran
تورج
هاشمی نصرت آباد
tourajhashemi@yahoo.com
00319475328460011798
00319475328460011798
No
استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Sanaz
Pourhedayati
M A in Clinical Child and Adolescent psychology, Department of Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran
ساناز
پورهدایتی
Hedayatisanaz1995@yahoo.com
00319475328460011799
00319475328460011799
No
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Manizhe
Maleki
M A in Clinical Child and Adolescent psychology, Department of Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran
منیژه
ملکی
manizhe.maleki@gmail.com
00319475328460011800
00319475328460011800
No
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
fa
نقش اجتناب شناختی و ابرازگری هیجانی در پیش بینی تعارض زناشویی زنان شهر تهران
The role of cognitive avoidance and emotional expression in predicting marital conflict in women in Tehran
زمینه: تعارضهای زناشویی تأثیر عمیق منفی بر روابط زوجین و پیرو آن بر بافت و روابط خانوادگی میگذارد. اگرچه پژوهش های متعددی بر روی تعارض زناشویی انجام شده است اما پژوهشی که به بررسی نقش اجتناب شناختی و ابرازگری هیجانی در پیشبینی تعارض زناشویی بپردازد مورد غفلت واقع شده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اجتناب شناختی و ابرازگری هیجانی در پیشبینی تعارض زناشویی انجام شد. روش: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبسـتگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی زنان متأهل مراجعهکننده به سرای محله های منطقه 1، 2 و 3 شهر تهران در تابستان سال 1398 بود که 324 نفر از آنان به روش نمونه گیری در دسترس بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. بهمنظور جمع آوری داده ها از مقیاس تعارض زناشویی ثنایی ذاکر و براتی (۱۳۸۷)، مقیاس اجتناب شناختی سکستون و داگاس (۲۰08) و مقیاس ابرازگری هیجانی کینگ و امونز (1990) استفاده شد. برای تحلیل یافتهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان داد اجتناب شناختی و ابرازگری هیجانی با تعارضات زناشویی همبستگی معنیدار دارند و 64 درصد از واریانس تعارضات زناشویی را پیش بینی می کنند (0/05 p<). نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش، لزوم توجه به آگاهی بخشی به افراد در رابطه اجتناب شناختی و ابرازگری هیجانی ضرورت مییابد. از نتایج این پژوهش میتوان در راستای تدوین و اجرای برنامههای آموزشی و درمانی بهمنظور کاهش سطح تعارضات زناشویی استفاده کرد.
Background: Marital conflicts have a profoundly negative effect on the couple's relationships and, consequently, on the context and family relationships. Therefore, the present study seeks to answer the question of whether cognitive avoidance and emotional expression are able to predict marital conflict? Aims: The aim of this study was to investigate the role of cognitive avoidance and emotional expression in predicting marital conflict. Method: The method of this research was descriptive-correlational. The research population included all women in Tehran in July, August and September of 2019, and 324 women referred to the neighborhoods located in 1, 2 and 3 areas were selected as the sample by the convenience sampling method. In order to collect the data, the marital conflict scale of Sanaee Zaker and Barati (2008), the cognitive avoidance scale of Sexton and Dugas (2008) and the emotional expression scale of King and Emmons (1990) were used. Pearson correlation test and multiple linear regression analysis were used to analyze the data. Results: The findings showed cognitive avoidance and emotional expression are significantly correlated with marital conflict (P< 0/05) and predict 64% of the variance of marital conflicts (P< 0/05). Conclusions: According to the findings of this study, it is necessary to pay attention to informing people about cognitive avoidance and emotional expression. The findings of this study can be used in order to develop and implement educational and treatment programs in order to reduce the level of marital conflicts.
Cognitive avoidance, emotional expression, marital conflict, women
اجتناب شناختی, ابرازگری هیجانی, تعارض زناشویی, زنان.
209
218
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-628-2&slc_lang=fa&sid=1
2020/07/12020/09/112020/06/62020/11/142020/07/18
1399/4/28
2021/02/282021/04/302021/04/302021/04/302020/12/30
1399/10/10
abdolbaset
mahmoudpour
Allameh Tabataba’i University
عبدالباسط
محمودپور
mahmoudpour.counsellor@yahoo.com
5959965356
00319475328460011801
Yes
دانشگاه علامه طباطبائی
Abolfazl
Aminian
Allameh Tabataba’i University
ابوالفضل
امینیان
a.aminian1992@gmail.com
4570079581
00319475328460011802
No
دانشگاه علامه طباطبائی
Mohamad
Nowzari
Islamic Azad University Science and Research Branchn
محمد
نوذری
mnowzari@ut.ac.ir
0371054036
00319475328460011803
No
، دانشگاه آزاد علوم تحقیقات
ebrahim
naeimi
Allameh Tabataba’i University
ابراهیم
نعیمی
naeimi@atu.ac.ir
2978546253
00319475328460011804
No
دانشگاه علامه طباطبائی
fa
پیش بینی پیشرفت و مسئولیت پذیری براساس ادراک شایستگی، تاب آوری و نوجویی دربین دانشجویان
Assessing need for achievement and responsibility based on perceptions of competency, resilience and innovation among the students
زمینه: در خصوص ارتباط میان پیشرفت و مسئولیت پذیر با ادراک شایستگی، تاب آوری و نوجویی پژوهش های اندکی وجود داشته و ماهیت این روابط دقیقاً مشخص نیست. به عبارتی دیگر، هنوز مشخص نیست که آیا پیشرفت و مسئولیت پذیری متأثر از ویژگی های شخصیتی نوجویی، ادراک شایستگی و تاب آوری می باشد. هدف: تحقیق حاضر بررسی نیاز به پیشرفت و مسئولیت پذیری براساس ادراک شایستگی، تاب آوری و نوجویی در دانشجویان صورت گرفت. روش: پژوهش حاضر کاربردی و از نظر روش از نوع پژوهش های همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 987 نفر دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران و نمونه پژوهش شامل 350 نفر بود که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. و داده های بدست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری تحقیق شامل پرسش نامه انگیزه پیشرفت هرمنس (1977)، پرسشنامه سنجش مسئولیت پذیری کالیفرنیا (1987)، مقیاس ادراک شایستگی هارتر (1985)، مقیاس تاب آوری کانر - دیویدسون (2003) و پرسشنامه سرشت و منش کلونینگر (1994) بود. یافتهها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر نشان داد که؛ ادراک شایستگی و تاب آوری و نوجویی با متغیر نیاز به پیشرفت رابطه مستقیم و معنی داری دارند. هم چنین، ادراک شایستگی، نوجویی و تاب آوری با متغیر مسؤولیت پذیری رابطه مستقیم و معنی داری دارند. ادراک شایستگی و نوجویی، میتواند میزان نیاز به پیشرفت تحصیلی را بهطور معنیداری در سطح (0/001 p<) پیشبینی کند. تاب آوری نمیتواند میزان نیاز به پیشرفت تحصیلی را به طور معنیداری پیشبینی کند. ادراک شایستگی و تاب آوری نمیتواند میزان مسئولیتپذیری را پیش بینی کند و نوجویی میتواند میزان مسئولیتپذیری را بهطور معنیداری در سطح (0/001 p<) پیشبینی کند. نتیجه گیری: می توان گفت ادراک شایستگی و نوجویی به عنوان جزئی از ویژگی های شخصیت قدرت پیش بینی کنندگی عادت ها، رفتارها و یا عملکرد افراد را در شرایط متفاوت دارند.
Background: There has been little research on the relationship between achievement and responsibility with perceptions of competence, resilience and innovation, and the nature of these relationships is unclear. In other words, it is not yet clear whether progress and responsibility are influenced by the personality traits of innovation, competence perception, and resilience. Aims: The present study investigated the need for progress and responsibility based on students' perceptions of competence, resilience and innovation. Method: The present study is applied and in terms of method is a correlational research. The statistical population of this study included 987 male and female students of Islamic Azad University, Gachsaran Branch and the sample consisted of 350 people who were selected by random cluster sampling. The obtained data were analyzed using Pearson correlation coefficient and path analysis. Research tools included the Hermans Progress Motivation Questionnaire (1977), the California Accountability Scale (1987), the Harter Competence Perception Scale (1985), the Conner-Davidson Resilience Scale (2003), and the Cloninger (1994) Nature and Character Questionnaire. Results: The results of Pearson correlation coefficient and path analysis showed that; Perceptions of competence and resilience and innovation with the variable need to develop a direct and significant relationship. Also, perception of competence, innovation and resilience have a direct and significant relationship with the variable of responsibility. Perception of competence and innovation can significantly predict the need for academic achievement at the level (p< 0/001). Resilience can not significantly predict the need for academic achievement. Perception of competence and resilience can not predict the level of responsibility and innovation can predict the level of responsibility significantly at the level (p< 0/001). Conclusions: It can be said that the perception of competence and innovation as part of personality traits have the power to predict the habits, behaviors or performance of people in different situations.
Progress, responsibility, perception of competence, resilience, innovation.
پیشرفت, مسئولیت پذیری, ادراک شایستگی, تاب آوری, نوجویی.
219
232
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-904-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/07/12020/09/112020/06/62020/11/142020/07/182020/10/3
1399/7/12
2021/02/282021/04/302021/04/302021/04/302020/12/302021/04/30
1400/2/10
Forogh
Tahersoltani
PhD Student in Educational Psychology Islamic Azad University Science and Research Branch
فروغ
طاهرسلطانی
ftahersoltani@gmail.com
0059689536
00319475328460011805
No
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
Farhad
Jomehri
Assistant Professor Department of Clinical Psychology Allameh Tabatabaei University
فرهاد
جمهری
FarhadJomehri@yahoo.com
0030644364
00319475328460011806
Yes
استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی
Fariborz
Bagheri
Associate Professor Department of General Psychology Islamic Azad University Science and Research Branch
فریبرز
باقری
F_Bagheri1390@yahoo.com
0052204952
00319475328460011807
No
دانشیار گروه روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
fa
تأثیر برنامه توان بخشی عصب - روانشناختی بر حافظه فعال و بازداری پاسخ دانشآموزان با ناتوانی یادگیری نوشتن
The effect of neuropsychological rehabilitation program on working memory and response inhibition of students with dysgraphia
زمینه: دانش آموزان با ناتوانی نوشتن دارای نواقصی در حافظه فعال و توجه و بازداری پاسخ هستند، ولی به درمان نواقص این کودکان توجه چندانی نشده است. هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر برنامه توان بخشی عصب - روانشناختی بر حافظه فعال و بازداری پاسخ دانش آموزان با ناتوانی یادگیری نوشتن انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر پایه های سوم و چهارم مدارس منطقه 16 شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از میان آنها تعداد 26 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و با توجه به ملاک های ورود و خروج به مطالعه، بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (13 نفر) و گروه گواه (13 نفر) گمارش شدند. گروه آزمایش طی 2 ماه، هر هفته 3 جلسه 30 تا 45 دقیقهای، به صورت انفرادی در برنامه مداخلهای ساند اسمارت (2007) شرکت کردند؛ گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفت. بهمنظور جمع آوری اطلاعات از آزمون هوش کودکان (وکسلر، 1991)، آزمون اختلال نوشتن (فلاح چای، 1374)، آزمون حافظه فعال برای کودکان (حاف بک) (پیکرینگ و گدرکول، 2001) و آزمون بررسی یکپارچگی عملکرد دیداری - شنیداری (سندفورد و ترنر، 1994)، استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا)، استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل داده های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات پس آزمون آزمودنی های گروه های آزمایش و گواه در متغیرهای حافظه فعال و بازداری پاسخ، تفاوت معناداری وجود داشت (0/001 >p). نتیجه گیری: در مجموع، می توان گفت که برنامه توان بخشی عصب - روانشناختی بر افزایش حافظه فعال و بازداری پاسخ دانش آموزان با ناتوانی یادگیری نوشتن مؤثر بود.
Background: Students with dysgraphia are characterized by defects in working memory, attention and response inhibition, but the attempts made for curing them are far from adequate. Aims: The purpose of this study was to investigate the effect of neuropsychological rehabilitation program on working memory and response inhibition of students with dysgraphia. Method: The present research was a quasi-experimental study with pretest-posttest control group design. The population of the study consisted of all4th and 5th grade male students in the district 16 of Tehran during the academic year of 2019-2020. 26 students were selected through multi-stage cluster sampling with the inclusion and exclusion criteria, and were then randomly assigned to experimental group (13 members) and control group (13 members). The experimental group members individually participated in SOUND SMART (2007) intervention programs (three 30 - 45 minute sessions per week) for two months.The control group was placed on the waitlist. Intelligence Scale for Children (Wechsler, 1991), Writing Disorder Test (Fallahchay, 1995), Working Memory Test Battery for Children (Pickering & Gathercole, 2001) and The Integrated Visual and Auditory Test (Sandford & Turner, 1994) were used for data collection. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Results: The results suggested that when the effect of pretest is controlled, a significant difference can be observed between the mean post-test scores of experimental and control groups in terms of working memory and response inhibition (p< 0/001). Conclusions: Therefore, it can be argued that the neuropsychological rehabilitation program were effective contributed to enhancement of working memory and response inhibition in Students with dysgraphia.
Neuropsychological rehabilitation, working memory, response inhibition, dysgraphia.
توان بخشی عصب - روانشناختی, حافظه فعال, بازداری پاسخ, ناتوانی یادگیری نوشتن.
233
246
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-683-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/07/12020/09/112020/06/62020/11/142020/07/182020/10/32020/06/13
1399/3/24
2021/02/282021/04/302021/04/302021/04/302020/12/302021/04/302021/04/30
1400/2/10
Fatemeh
Jafari
M. A of Psychology and Exceptional Children Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
فاطمه
جعفری
fatemehjafari5555@gmail.com
0480488878
00319475328460011808
No
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Ali Akbar
Arjmandnia
Assistant Professor Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
علی اکبر
ارجمندنیا
arjmandnia@ut.ac.ir
0531815358
00319475328460011809
Yes
دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Reza
Rostami
Professor Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
رضا
رستمی
rrostami@ut.ac.ir
00319475328460011810
00319475328460011810
No
استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
fa
بررسی عوامل مؤثر در ارزیابی آمادگی شغلی خلبانان مسافربری برای پرواز
Investigating the effective factors in evaluating the job readiness of passenger pilots for flight
زمینه: حوادث هوایی رخ داده ناشی از ناآمادگی خلبانان در پرواز بیانگر ضعف موجود در زمینه ارزیابی این آمادگی توسط شرکت ها و سازمان های هواپیمایی در سطح جهان می باشد. این امر سبب شده که در سالهای اخیر روان شناسان به صورت تخصصی به انجام پژوهش های کمی و کیفی در این زمینه مشغول شوند. هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر در ارزیابی آمادگی شغلی خلبانان مسافربری برای پرواز بود. روش: این پژوهش براساس رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه مورد مطالعه، کلیه خلبانان یک شرکت هواپیمایی در شهر تهران در سال 1398 بودند که طی نمونهگیری هدفمند و در راستای کسب اشباع نظری در پاسخ به سؤالات مصاحبه، مجموعاً با 10 نفر از آنها مصاحبه نیمهساختاریافته انجام گرفت. نهایتاً دادههای بدست آمده، طبقهبندی شدند و کدگذاری انجام شد. یافته ها: تحلیل یافتههای موجود منجر به شناسائی 3 عامل اصلی مؤثر در ارزیابی آمادگی شغلی خلبانان مسافربری گردید که شامل نشانههای مبین ناآمادگی پرواز خلبانان مسافربری، عوامل مؤثر بر نحوه ارزیابی آمادگی پرواز خلبانان مسافربری و نشانههای مبین نارضایتی شغلی خلبانان مسافربری می باشند. نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد عواملی همچون تفاوتهای فردی بر چگونگی ارزیابی پیش از پرواز خلبانان مؤثر است؛ همچنین آنچنان که از نتایج پیداست نگرش قهری شرکتهای هواپیمایی در رابطه با مسائل روانشناختی خلبانان می بایست تغییر یابد.
Background: Air accidents caused by pilots' unpreparedness in flight indicate a weakness in the assessment of this readiness by airlines and aviation organizations around the world. This has led psychologists to conduct specialized quantitative and qualitative research in recent years. Aims: The aim of this study was to investigate the factors affecting the job readiness evaluation of passenger pilots for flight. Method: This study was performed based on qualitative approach and thematic analysis method. The study population was all pilots of an airline in Tehran in 1398, during a purposive sampling and in order to obtain theoretical saturation in response to interview questions, a total of 10 semi-structured interviews were conducted with them. Finally, the data were classified and coded. Results: The analysis of the available findings led to the identification of 3 main factors influencing the job readiness evaluation of passenger pilots, which included the signs indicating the flight unpreparedness of the passenger pilots, the factors affecting the evaluation of the flight readiness of the passenger pilots and the signs indicating the job dissatisfaction of the passenger pilots. Conclusions: This study showed that factors such as individual differences affect how pilots are evaluated before flying; Also, as can be seen from the results, the coercive attitude of the airlines regarding the psychological issues of the pilots must be changed
Job readiness, passenger pilot assessment, airlines.
آمادگی شغلی, ارزیابی خلبانان مسافربری, شرکتهای هواپیمایی.
247
258
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-726-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/07/12020/09/112020/06/62020/11/142020/07/182020/10/32020/06/132020/07/2
1399/4/12
2021/02/282021/04/302021/04/302021/04/302020/12/302021/04/302021/04/302021/04/30
1400/2/10
Hessam
Sarvahed
M.A. in occupational counseling, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran(Corresponding Author)
حسام
سرواحد
hesam_sarvahed@yahoo.com
0078335477
00319475328460011811
Yes
کارشناس ارشد مشاوره شغلی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
Kiumars
Farahbakhsh
Associate Professor, counseling department, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
کیومرث
فرحبخش
kiiumars@yahoo.com
00319475328460011812
00319475328460011812
No
دانشیار، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Mohammad
Asgari
Associate Professor, Psychometric department, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
محمد
عسگری
drmasgari423@gmail.com
00319475328460011813
00319475328460011813
No
دانشیار، گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
fa
ارزیابی چقدر می تواند گمراه کننده باشد؟ یک مطالعه موردی در اختلال شخصیت مرزی
How confusing an assessment might be? a case study in borderline personality disorder
زمینه: تشخیص درست به ویژه در اختلالات شخصیت برای گزینش مناسب ترین روش مداخله همواره چالش برانگیز است با این حال همخوانی بین روشهای تشخیصی برپایه خودگزارش دهی درمانجویان با روشهای مبتنی بر ارزیابی متخصصان بالینی رضایتبخش نیست. هدف: هدف این پژوهش بررسی همخوانی روش تشخیصی برپایه ارزیابی متخصص بالینی و روش مبتنی بر خودگزارش دهی درمانجو، برای گزینش مناسبترین شیوه تشخیص گذاری بود. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه موردی بالینی بود. داده ها با استفاده از ابزارهای مصاحبه بالینی ساختاریافته (SCID-II؛ فرست و همکاران، 1994)، پرسشنامه میلون-3 (میلون، 1994) و مصاحبه بدون ساخت از یک درمانجوی مرد 30 ساله بدست آمد و مورد تجزیه و تحلیل تبیینی قرار گرفت. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد در مصاحبه بالینی ساختاریافته درمانجو واجد تشخیص اختلال شخصیت مرزی است و در پرسشنامه میلون-3 با وجود قابلیت اعتماد نیمرخ، برافراشتگی در مقیاس مرزی وجود ندارد. نتیجه گیری: همخوانی بایسته بین دو روش مبتنی بر ارزیابی متخصص بالینی و روش برپایه خودگزارش دهی در این مطالعه موردی دیده نشد. به طور کلی نتایج این پژوهش بیانگر این بود که استفاده از آزمون های شناخته شده و قابل اطمینان همواره نتایج قابل اعتمادی به دنبال نخواهد داشت و ترکیب چند خاستگاه ارزیابی در تشخیص گذاری شایسته تر و سودمندتر است و به نتایج قابل اطمینان تری می انجامد.
Background: Accurate diagnosis especially in personality disorders has been always challenging to select the most appropriate intervention method. However, the consistency between diagnostic methods based on patient's self-report and methods based on the evaluation of clinicians is not satisfactory. Aims: The present study aimed to investigate the consistency of diagnostic method based on clinician's evaluation and the method based on the patient's self-report to select the most appropriate diagnostic method. Method: The present study was a clinical case study. The data were obtained from a 30-year-old male client using Structured Clinical Interview (SCID-II; First et al., 1994), Millon Clinical Multiaxial Inventory-III (MCMI-III; Millon, 1994), and unstructured interview assessment tools, and were explanatorily analyzed. Results: According to the results, the client was diagnosed with borderline personality disorder to the SCID-II, and despite the profile validity, there was found no elevation at the borderline scale of the MCMI-III. Conclusions: No appropriate consistency was found between the method based on the evaluation of clinician and self-report-based method in this case study. In general, the results of the present study indicated that known and valid tests will not always lead to reliable results and the combination of several sources of evaluation is more appropriate and effective and result in more reliable results
Diagnosis, borderline personality disorder, Millon clinical multiaxial inventory-III, structured clinical interview.
تشخیص, اختلال شخصیت مرزی, پرسشنامه میلون-3, مصاحبه بالینی ساختاریافته.
259
268
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-854-2&slc_lang=fa&sid=1
2020/07/12020/09/112020/06/62020/11/142020/07/182020/10/32020/06/132020/07/22020/10/23
1399/8/2
2021/02/282021/04/302021/04/302021/04/302020/12/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/30
1400/2/10
Mahmoud
Hakimnia
M.A. Student in Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
محمود
حکیم نیا
hakimnia.mahmoud@gmail.com
2708339362
00319475328460011814
Yes
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Zohreh
Rafezi
Assistant Professor, Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
زهره
رافضی
rafezi.zohreh@atu.ac.ir
6649815306
00319475328460011815
No
استادیار،گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
fa
نقش واسطهای حافظه فعال و اضطراب ریاضی در پیشبینی پردازش دیداری فضایی بر اساس خودکارآمدی ریاضی و خلاقیت
The mediating role of working memory and mathematical anxiety in predicting spatial visual processing based on mathematical self-efficacy and creativity
زمینه: مطالعه عوامل مرتبط با پردازش دیداری فضایی چارچوب مناسبی برای بررسی رابطه و تعامل هیجانات و شناخت، که وجه بارز تحقیقات علوم شناختی است قلمداد می گردد. هدف این پژوهش نقش واسطهای حافظه فعال و اضطراب ریاضی در پیشبینی پردازش دیداری فضایی بر اساس خودکارآمدی ریاضی و خلاقیت دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی بود. روش: پژوهش حاضر همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 و نمونه آماری شامل 477 دانش آموز دختر پایه پنجم بود که بر اساس تعداد متغیر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامههای خلاقیت غیرکلامی تورنس فرم الف (1972)، مقیاس اضطراب ریاضی پلاک و پلاکر (1982)، آزمون حافظه فعال برای کودکان (2006) خودکارآمدی ریاضی لیو، کویرالا و می (2009) و تست پردازش دیداری فضایی بینه (2003) را تکمیل کردند. بهمنظور تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها: بر اساس نتایج بهدستآمده در این مدل، 0/86 واریانس متغیر پردازش دیداری – فضایی تبیین گشت. متغیر خودکارآمدی ریاضی تنها به صورت غیرمستقیم با میانجیگری متغیرهای حافظه فعال بر پردازش دیداری فضایی و با میانجیگری اضطراب ریاضی با پردازش دیداری فضایی رابطه مثبت نشان داد. همچنین متغیر حافظه فعال نیز بهصورت مستقیم با خلاقیت رابطه مثبت نمایش داد. خلاقیت تنها از طریق متغیر حافظه فعال بر پردازش دیداری تأثیرگذار است. خودکارآمدی ریاضی و خلاقیت با پردازش دیداری فضایی با میانجی گری حافظه فعال دانش آموزان دختر رابطه مثبت دارد (0/154p <). خودکارآمدی ریاضی و خلاقیت با پردازش دیداری فضایی با میانجی گری اضطراب ریاضی دانش آموزان دختر رابطه ندارد (0/001 p>). نتیجه گیری: بر اساس خودکارآمدی ریاضی، میتوان متغیر پردازش دیداری فضایی را تبیین نمود.
Background: The study of factors related to spatial visual processing is considered as a suitable framework for examining the relationship and interaction of emotions and cognition, which is a prominent feature of cognitive science research. Aims: The aim of this study was to mediate the role of working memory and mathematical anxiety in predicting spatial visual processing based on mathematical self-efficacy and creativity of female elementary school students. Method: The present study was a correlational analysis of the path. The statistical population of all female students in Tehran in the academic year 1397-98 and the statistical sample consisted of 477 fifth grade students who were selected based on the number of variables by cluster random sampling. Participants were Torrance Form A (1972) Non-Verbal Creativity Questionnaire, Plaque and Placer Mathematical Anxiety Scale (1982), Active Memory Test for Children (2006), Liu, Coeralla, and May Mathematical Self-Efficacy (2009), and Binet Spatial Visual Processing Test (2003). ) Completed. Pearson correlation and path analysis were used to analyze the data. Results: Based on the results obtained in this model, 0.86 variance of visual-spatial processing variable was explained. Mathematical self-efficacy variable only indirectly mediated by working memory variables on spatial visual processing and mediated by mathematical anxiety with spatial visual processing showed a positive relationship. Also, the working memory variable directly showed a positive relationship with creativity. Creativity affects visual processing only through the variable of active memory. Mathematical self-efficacy and creativity have a positive relationship with spatial visual processing mediated by working memory of female students (p <0.154). Mathematical self-efficacy and creativity are not related to spatial visual processing mediated by female students' mathematical anxiety (p< 0/001). Conclusions: Based on mathematical self-efficacy, the spatial visual processing variable can be explained.
Creativity, math anxiety, visual spatial processing, working memory, math self-efficacy.
خلاقیت, اضطراب ریاضی, پردازش دیداری فضایی, حافظه فعال, خودکارآمدی ریاضی.
269
282
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-670-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/07/12020/09/112020/06/62020/11/142020/07/182020/10/32020/06/132020/07/22020/10/232020/06/1
1399/3/12
2021/02/282021/04/302021/04/302021/04/302020/12/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/30
1400/2/10
zahra
mahdavi najmabadi
Department of Educational Psychology, Central Branch,, Islamic Azad University, Tehran, Iran
زهرا
مهدوی نجم آبادی
zahramahdavi87@yahoo.com
3050636645
00319475328460014104
No
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
parvin
kadivar
Professor of Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran (Corresponding AuthorKadivar220@yahoo.com
پروین
کدیور
Kadivar220@yahoo.co
2410845401
00319475328460014105
Yes
استاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
ali akbar
arjmandnia
Associate Professor of Psychology, University of Tehran, Iran
علی اکبر
ارجمندنیا
arjmandnia@ut.ac.ir
0531815358
00319475328460014106
No
دانشیار روانشناسی، دانشگاه تهران، ایران،
kambiz
poushaneh
Assistant Professor of Training and Counseling Methods, Central Branch,, Islamic Azad University, Tehran, Iran
کامبیز
پوشنه
poushaneh@hotmail.com
0050613189
00319475328460014107
No
استادیارگروه روشهای تربیت و مشاوره ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
fa
رابطه هوش هیجانی با نشاط ذهنی: نقش واسطهای خوددلسوزی
Relation of emotional intelligence to subjective vitality: mediating role of self-compassion
زمینه: نشاط ذهنی به صورت داشتن انرژی بدنی و ذهنی تعریف میشود. افراد با هوش هیجانی بالاتر، دارای شادی، سرزندگی و کارآمدی بیشتری هستند. اما سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا خوددلسوزی در این رابطه نقش واسطهای ایفا میکند؟ هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه هوش هیجانی با نشاط ذهنی با واسطهگری خوددلسوزی در میان دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز بود. روش: این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود. از جامعه آماری دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 98-1397 تعداد 298 نفر (149 زن و 149 مرد) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند و سه پرسشنامه نشاط ذهنی حالتی (ریان و فردریک، 1997)، خوددلسوزی (نف، 2003) و هوش هیجانی (پترایدز و فارنهام، 2001) را تکمیل کردند.. تحلیل دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتهها: مدل پژوهش برازش مناسبی با دادهها داشت و هوش هیجانی اثر مستقیم بر خوددلسوزی (0/05 p˂، 0/41 =β) و همچنین نشاط ذهنی (0/01 p˂، 0/29 =β) دانشجویان داشت. اثر غیرمستقیم هوش هیجانی بر نشاط ذهنی دانشجویان با واسطهگری خوددلسوزی نیز معنیدار بود (01/0 p˂، 21/0 =β). بدین ترتیب میتوان گفت که هوش هیجانی میتواند هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم و از طریق خوددلسوزی بر نشاط ذهنی دانشجویان تأثیر بگذارد. نتیجه گیری: بر اساس یافتههای بهدست آمده میتوان نتیجه گرفت که با تقویت هوش هیجانی میتوان موجبات ارتقای خوددلسوزی دانشجویان و در نتیجه نشاط ذهنی آنها را فراهم آورد.
Background: Subjective vitality is defined as having adequate physical and mental energy. People with higher emotional intelligence, are happier, livelier, and more functional. But the main question of the present study is whether the self-compassion plays a mediating role in this regard? Aims: The purpose of this study was to investigate the relationship between emotional intelligence and subjective vitality with mediation of self-compassion among undergraduate students of Shiraz University. Method: This research was a correlational study. From the statistical population of undergraduate students of Shiraz University in academic year 1397-98, 298 students (149 women and 149 men) were selected using multi-stage cluster sampling method, and they completed three questionnaires of subjective vitality (Ryan & Frederick, 1997), self-compassion (Neff, 2003), and emotional intelligence (Petridse & Furnham, 2001). Data analysis was performed using structural equation modeling method. Results: Research model had a proper fitness with the research data, and emotional intelligence had a direct effect on students' self-compassion ( =β0/41, p˂ 0/05), and subjective vitality ( =β0/29, p˂ 0/01). The indirect effect of emotional intelligence on students' subjective vitality was also statistically significant through mediation of self-compassion (=β 0/21, p˂ 0/01). Thus, it can be said that emotional intelligence can affect students' subjective vitality both directly and indirectly through mediation of self-compassion. Conclusions: Based on the obtained results, it can be concluded that promoting emotional intelligence can enhance students' self-compassion and as a result, provided their subjective vitality.
Self-compassion,, university students, subjective vitality, emotional intelligence.
خوددلسوزی, دانشجویان, نشاط ذهنی, هوش هیجانی.
283
294
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-713-2&slc_lang=fa&sid=1
2020/07/12020/09/112020/06/62020/11/142020/07/182020/10/32020/06/132020/07/22020/10/232020/06/12020/06/27
1399/4/7
2021/02/282021/04/302021/04/302021/04/302020/12/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/30
1400/2/10
Asma
Tafarojei
Faculty of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
اسماء
تفرجی
asma.tafarojei@yahoo.com
2281049779
00319475328460011816
No
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
Farideh
Yousefi
Department of Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
فریده
یوسفی
yousefi@shirazu.ac.ir
2296632051
00319475328460011817
Yes
دانشیار، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
fa
اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر هنجارگریزی و درگیری تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر بروجن
The effectiveness of philosophy for children program on academic incivility and academic engagement of sixth grade male students in borujen
زمینه: برنامۀ آموزش فلسفه، طیف وسیعی از توانش ها و توانایی های فردی و اجتماعی را در دانش آموزان بهبود می بخشد، اما در بررسی اثربخشی آموزش این نوع برنامه بر هنجارگریزی و درگیری تحصیلی دانش آموزان شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر هنجارگریزی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش آموزان پایۀ ششم ابتدایی شهر بروجن انجام شد. روش: مطالعۀ حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود، که از میان دانش آموزان پسر پایۀ ششم ابتدایی شهر بروجن در سال تحصیلی 1398، 40 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و گواه قرار گرفتند. مداخلۀ آموزش فلسفه برای کودکان (کم، 1385) در 10 جلسۀ 60 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا شد. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامۀ هنجارگریزی تحصیلی (کلارک، لیکر، گیل و گوین، 2015) و پرسشنامۀ درگیری تحصیلی (ریو، 2013) بود. تحلیل دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش فلسفه برای کودکان به طور معناداری منجر به کاهش هنجارگریزی و افزایش درگیری تحصیلی دانشآموزان پایۀ ششم ابتدایی شهر بروجن شده است (0/001 >p). نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش حاضر آموزش فلسفه برای کودکان می تواند به منظور کاهش رفتارهای هنجارگریزی و افزایش درگیری تحصیلی در محیط های آموزشی مورداستفاده قرار گیرد.
Background: Philosophy programs can improve a broad range of students’ individual and social competencies. Aims: The current research was conducted to determine the effectiveness of philosophy for children program on academic incivility and academic engagement of sixth-graders in elementary schools in Borujen, a city in Chaharmahal and Bakhtiari province of Iran. Method: A pre-test/post-test control group design was performed in this quasi-experimental study. The population consisted of all male sixth-graders in elementary schools in Borujen city, of whom 40 subjects were selected through a random cluster sampling and randomly divided into experimental and control groups. The participants were then given the intervention program of philosophy for children (Cam, 2001) for ten 60-minute sessions. The research tools included Clark et al (2015) the academic incivility questionnaire and the Reeve academic engagement questionnaire (2013). Data analysis was performed using a multivariate analysis of covariance. Results: It was observed that the philosophy for children program significantly decreased academic incivility and increased academic engagement of the sixth graders (p< 0/001). Conclusions: Such finding suggest that implication of philosophy for children program in educational settings can positively influence the academic engagement and academic incivility
Philosophy for children, academic engagement, academic incivility.
آموزش فلسفه برای کودکان, درگیری تحصیلی, هنجارگریزی تحصیلی.
295
304
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-747-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/07/12020/09/112020/06/62020/11/142020/07/182020/10/32020/06/132020/07/22020/10/232020/06/12020/06/272020/07/15
1399/4/25
2021/02/282021/04/302021/04/302021/04/302020/12/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/30
1400/2/10
Mohammadmehdi
Shirzadi
Shiraz university
محمدمهدی
شیرزادی
mshirzadi1367@gmail.com
1199222763
00319475328460011818
No
دانشگاه شیراز
Shabnam
Bayati
Tehran university
شبنم
بیاتی
shabnambayati@gmail.com
4670140329
00319475328460011819
Yes
دانشگاه تهران
Arezoo
Bodaghi
Shiraz university
آرزو
بداقی
arezoobodaghi247@gmail.com
2400091676
00319475328460011820
No
دانشگاه شیراز
Nadeya
Babadi Akasheh
Shiraz university
نادیا
بابادی عکاشه
n.akashe1386@gmail.com
4650724325
00319475328460011821
No
دانشگاه شیراز
fa
نقش میانجی پذیرش خویشتن در رابطه ویژگیهای شخصیتی و نیازهای گلاسر با کیفیت رابطه زناشویی
The role of self-acceptance in relation personality factors and glasser's needs regulation with marital satisfaction
زمینه: مطالعات متعددی به بررسی کیفیت رابطه زناشویی و ویژگیهای شخصیتی، نیازهای گلاسر و پذیرش خویشتن پرداخته اند. اما پژوهش پیرامون نقش میانجی پذیرش خویشتن در رابطه ویژگیهای شخصیتی و نیازهای گلاسر با کیفیت رابطه زناشویی مغفول مانده است. هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی پذیرش خویشتن در رابطه ویژگیهای شخصیتی و نیازهای گلاسر با کیفیت رابطه زناشویی در بین زوجهای شهر اصفهان بود. روش: این پژوهش از نوع همبستگی با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل زوجهای 20 تا 50 ساله شهر اصفهان در سال 1396 بودند که حداقل دو سال از ازدواج آنها گذشته بود. نمونه آماری شامل 280 زوج بود که به صورت در دسترس از مناطق مختلف شهری انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه پنج عامل شخصیت نئو (کاستا و مککری، 1992)، پرسشنامه کیفیت ابعاد رابطه (فلیچر، سیمپسون و توماس، 2000)، پرسشنامه نیازهای اساسی (صاحبی، 1380) و پرسشنامه پذیرش خویشتن (چمبرلین و هاگا، 2001). دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمونهای مدل ساختاری و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 و AMOS نسخه 24 تحلیل شد. یافتهها: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که ویژگیهای شخصیتی (توافقپذیری، تجربهگرایی و وجدانگرایی) و نیازهای گلاسر (عشق و تعلق خاطر) با کیفیت رابطه زناشویی رابطه مثبت و معنادار و ویژگیهای شخصیتی (روان رنجوری) و نیازهای گلاسر (قدرت و تفریح) رابطه منفی و معنادار دارند )0/05 >(p. نتایج ارزیابی شاخصهای برازش نشان داد که مدل نهایی پژوهش به صورت قابل قبولی با دادههای جمعآوری شده برازش دارد و مدل مفهومی پژوهش تأیید میشود (0/05 >(p. متغیرهای مذکور پس از تحلیل عامل تأییدی وارد مدلسازی معادلات ساختاری شدند و سایر متغیرها از مدل حذف شدند. نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که ویژگیهای شخصیتی و نیازهای گلاسر به واسطه پذیرش خویشتن بر کیفیت رابطه زناشویی تأثیر معناداری دارند. نتیجه گیری: نتایج نیز بیانگر این بود که پذیرش خویشتن نقش واسطه معنادار اثرات متغیرهای ویژگیهای شخصیت و نیازهای گلاسر برکیفیت رابطه زناشویی است.
Background: Numerous studies have examined the causes of marital relationship quality. However, research on the development of structural model for predicting marital satisfaction based on personality factors and Glasser's needs regulation strategies has been neglected through the mediation of self-acceptance in couples. Aims: The purpose of this study was to examine the mediating role of self-acceptance in relation personality factors and Glasser's needs regulation with marital satisfaction. Method: The sample consisted of 615 available couples who were randomly selected by cluster sampling in different urban areas. statistical population were available couples from 20 to 50 years old in Isfahan. Collected data associated with the NEO-Five Factor Inventory (NEO-FFI)(Costa and McCrae,1992), Glasser's Needs Questionnaire (Sahebi, 1380), Self Acceptance Questionnaire (Chamberlain and Haaga, 2001).) and the Perceived Relationship Quality Components (PRQC) (Fletcher, Simpson and Thomas,2000) were used and data were analyzed by Pearson correlation test and structural equation analysis using SPSS software version 25 and Amos 24. Results: Pearson correlation results showed structural equation model of marital relationship quality based on personality factors, Glasser's basic needs and self-acceptance had acceptable goodness of parameters. According to results regression analysis showed that all variables had the power to predict the quality of the marital relationship. Conclusions: Regarding these results, it can be said that changes in the predictive variables in this research are associated with changes in the quality of marital relationship.Findings indicated that self-acceptance plays a significant mediating role in the effects of personality factors and Glasser's needs on marital satisfaction
Personality factors, glasser's basic needs, self-acceptance, quality of marital relationshion.
کیفیت رابطه زناشویی, ویژگیهای شخصیتی, نیازهای گلاسر, پذیرش خویشتن.
305
316
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-882-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/07/12020/09/112020/06/62020/11/142020/07/182020/10/32020/06/132020/07/22020/10/232020/06/12020/06/272020/07/152020/09/23
1399/7/2
2021/02/282021/04/302021/04/302021/04/302020/12/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/302021/04/30
1400/2/10
Atefeh
Moblian
Deparment of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan Branch), Isfahan, Iran
عاطفه
مبلیان
a_moblian@yahoo.com
1285857100
00319475328460011822
No
دانشجوی دکترا مشاوره خانواده،دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
MohammadMasood
Dayarian
Deparment of Huaman Sciences, Islamic Azad University, Khomeinishahr, Isfahan, Iran
محمدمسعود
دیاریان
masood.dayarian@gmail.com
1284708421
00319475328460011823
Yes
استادیار گروه علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمینیشهر، اصفهان، ایران
Zahra
Usefi
Deparment of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan Branch), Isfahan, Iran
زهرا
یوسفی
z.usefi@yahoo.com
5658872081
00319475328460011824
No
استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.