fa
jalali
1401
8
1
gregorian
2022
11
1
21
116
online
1
fulltext
fa
بررسی عوامل روانشناختی و جمعیت شناختی مرتبط با سواد مالی دانشجو – معلمان استان گیلان
Investigating psychological and demographic factors related to financial literacy of teacher candidates in gilan province
زمینه: سواد مالی، که به معنای داشتن دانش، نگرش و رفتارهای مرتبط با این حیطه است، اهمیت مضاعفی برای جوانان بخصوص دانشجویانی دارد که از وابستگی به سوی استقلال حرکت میکنند و اشتباهات مالی آن ها پیامدهای مستمری در آینده آن ها خواهد داشت. با وجود اهمیت سنجش و ارزیابی رفتارهای مالی، در زمینه بررسی این موضوع در جامعه مورد مطالعه شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: هدف این تحقیق سنجش میزان سواد مالی دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگیان گیلان و تحلیل رابطه چند متغیر روانشناختی و جمعیتشناختی با آن بود.
روش: تحقیق حاضر در ردیف پژوهشهای توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق را 613 نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان گیلان تشکیل میدهند که از میان آنها، 242 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. دو پرسشنامه معینالدین (2011) و پرسشنامه پاتریچ و همکاران (2016) برای جمعآوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: یافته ها نشان داد که میانگین نمره دانشجو - معلمان در دانش مالی 4/50 (از 24)، نگرش مالی 60/29 (از 75) و رفتار مالی 62/45 (از 100) است. همچنین بررسی رابطه متغیرهای روانشناختی و جمعیت شناختی با ابعاد سواد مالی نشان داد که به غیر از چند متغیر، در اغلب متغیرها وضعیت سواد مالی دانشجویان مشابه است و گروه های مختلف دانشجویی سواد مالی یکسانی دارند.
نتیجهگیری: این یافته ها نشان می دهند که سواد مالی دانشجویان، در بعد دانش در سطح بسیار پایینی قرار دارد ولی در دو بعد نگرش و رفتار وضعیت سواد مالی دانشجویان مناسب است. گروه های مختلف نیز سطح سواد مالی مشابهی دارند.
Background: Financial literacy, which means having knowledge, attitudes, and behaviors related to this area, is of double importance for young people, especially students who are moving from dependence to independence, and their financial mistakes will have continuous consequences in their future. Despite the importance of measuring and evaluating financial behaviors, there is a research gap in the field of investigating this issue in the studied society.
Aims: The purpose of this research was to measure the level of financial literacy of student-teachers at the Farhangian University of Gilan and to analyze the relationship between several psychological and demographic variables with it.
Methods: The present research was descriptive and surveys study. The statistical population of the research consists of 613 students of Farhangian University of Gilan province, of which 242 were selected by simple random sampling. Two questionnaires by Moinuddin (2011) and Patrich et al. (2016) were used to collect the data.
Results: The findings showed that the average score of student-teachers in financial knowledge is 4.50 (out of 24), financial attitude is 60.29 (out of 75) and financial behavior is 62.45 (out of 100). Also, the examination of the relationship between psychological and demographic variables with the dimensions of financial literacy showed that, except for a few variables, the status of students' financial literacy is similar in most of the variables, and different groups of students have the same financial literacy.
Conclusion: These findings show that the financial literacy of students is at a very low level in terms of knowledge, but the status of students' financial literacy is good in two dimensions, attitude, and behavior. Different groups also have a similar level of financial literacy.
Demographic,
Teacher Candidates,
Financial Literacy,
Psychological Factors
جمعیت شناختی,
دانشجو - معلمان,
سواد مالی,
عوامل روانشناختی
1503
1520
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1738-1&slc_lang=fa&sid=1
2022/06/12
1401/3/22
2023/03/1
1401/12/10
Veisali
bakhshi khilgavani
PhD student in Educational Technology, Department of educational technology, Faculty of Education Science and Psychology Allameh Tabataba'i University, Tehran, iran
ویسعلی
بخشی خیلگاوانی
Rahmatifahimeh1401@gmail.com
5709552151
00319475328460020828
Yes
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
Khadijeh
Aliabadi
Associate Professor, Department of Educational Technology, Faculty of Education Science and Psychology Allameh Tabataba'i University, Tehran, iran
خدیجه
علی آبادی
AliabadiKhadijeh1401@gmail.com
512155907
00319475328460020829
No
دانشیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
Mohammadreza
Nili Ahmadabadi
Associate Professor, Department of Educational Technology,Faculty of Education Science and Psychology Allameh Tabataba'i University, Tehran, iran
محمدرضا
نیلی احمدابادی
AhmadabadiMohammadreza1399@gmail.com
8901154269
00319475328460020830
No
دانشیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
Samad
Borzou'ian
Assistant Professor, Department of Educational Management and Planning, Faculty of Education Science and Psychology Allameh Tabataba'i University, Tehran, iran
صمد
برزویان
BorzouianSamad1401@gmail.com
1329269280
00319475328460020831
No
استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
Ali
Delavar
full Professor, Department of Assessment and Measurement, Faculty of Education Science and Psychology Allameh Tabataba'i University, Tehran, iran
علی
دلاور
DelavarAli1401@gmail.com
269548901154
00319475328460020832
No
استاد، گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
fa
پیشبینی کیفیت خواب در نوجوانان بر اساس نگرش ناکارآمد درباره خواب، روانآزردگی گرایی، اعتیاد به اینترنت و حساسیت اضطرابی با میانجیگری راهبردهای تنظیم هیجان و ذهنآگاهی
Predicting sleep quality in adolescents based on dysfunctional beliefs and attitudes about sleep, neuroticism, internet addiction, and anxiety sensitivity mediated by emotion regulation strategies and mindfulness
زمینه: اگر چه عوامل متعددی در سطح شناختی، صفات شخصیت، هیجانی و رفتاری با کیفیت خواب نوجوانان مرتبط شده اند اما تصویر جامعی در مورد آ ن ها وجود ندارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی کیفیت خواب بر اساس نگرش ناکارآمد به خواب، روانآزردگی گرایی، اعتیاد به اینترنت و حساسیت اضطرابی با میانجیگری راهبردهای تنظیم هیجان و ذهنآگاهی در نوجوانان بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری کلیه نوجوانان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شهرستان دامغان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 329 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرها از مقیاس باورها و نگرشهای ناکارآمد درباره خواب (مورین و همکاران،1993)، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو (کوستا و مک کری، 1989)، پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1998)، شاخص حساسیت اضطرابی (ریس، پترسون، گارسکی و مک نالی، 1986)، پرسشنامه راهبردهای تنظیم هیجان کودکان (گراس و جان، 2003)، پرسشنامه ذهن آگاهی (رایان و براون، 2003) و پرسشنامه کیفیت خواب (بویس و همکاران، 1989) استفاده شد. داده ها با آزمون همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که ذهن آگاهی و راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم هیجان در ارتباط بین روان آزردگیگرایی، حساسیت اضطرابی، نگرشها و باورهای ناکارآمد به خواب، اعتیاد به اینترنت و کیفیت خواب نقش میانجی دارد (0/001 >P).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این مطالعه میتوان گفت مدل ساختاری پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود و ازاین رو به درمانگران بالینی متخصص حوزه سلامت نوجوانان توصیه می شود در مداخلات نقش این مؤلفه ها را مدنظر قرار دهند.
Background: Although numerous factors are at play at different cognitive, personality trait, emotional, and behavioral levels in sleep quality in adolescents, the wider picture is still unclear.
Aims: This study aimed to predict sleep quality in adolescents based on dysfunctional beliefs and attitudes about sleep, neuroticism, Internet addiction, and anxiety sensitivity mediated by emotion regulation strategies and mindfulness.
Methods: Structural equation modeling (SEM) was used in this study. The statistical population included all female and male senior high school students in Damghan, Iran in the 2020–21 academic year. Three hundred and twenty nine adolescents were selected by multistage cluster sampling. Research instruments were Dysfunctional Beliefs and Attitudes about Sleep (DBAS) (Morin et al., 1993), NEO Five-Factor Inventory, Short Form (NEO-FFI-SF) (Costa and McCrae, 1989), Internet Addiction Test (IAT) (Young, 1998), Anxiety Sensitivity Index (ASI) (Reiss, Peterson, Gursky, and McNally, 1986), Emotion Regulation Questionnaire for Children and Adolescents (ERQ–CA) (Gross and John, 2003), Mindful Attention Awareness Scale (MAAS) (Ryan and Brown, 2003), and Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) (Buysse et al., 1989). The data were analyzed using Pearson correlation coefficient and SEM.
Results: The findings showed that mindfulness and adaptive and maladaptive emotion regulation strategies mediated the relationship of neuroticism, anxiety sensitivity, dysfunctional beliefs and attitudes about sleep, and Internet addiction with sleep quality (P < 0.001).
Conclusion: Based on the results of this study, it can be said that the structural model of the research had a good fit and hence Clinical therapists specializing in adolescents’ mental health are recommended to take into consideration the role of these components.
Internet Addiction,
Emotion Regulation,
Anxiety Sensitivity,
Mindfulness,
Neuroticism,
Sleep Quality,
Dysfunctional beliefs and attitudes about sleep
اعتیاد به اینترنت,
تنظیم هیجان,
حساسیت اضطرابی,
ذهنآگاهی,
روانآزردگی گرایی,
کیفیت خواب,
نگرش ناکارآمد به خواب
1521
1538
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1651-1&slc_lang=fa&sid=1
2022/06/122022/03/9
1400/12/18
2023/03/12023/01/30
1401/11/10
Masoumeh
Gharib Bolouk
Ph.D Candidate in Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
معصومه
قریب بلوک
m.gharib1401@gmail.com
4579313461
00319475328460020833
No
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقّق اردبیلی، اردبیل، ایران.
Niloofar
Mikaeili
Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
نیلوفر
میکائیلی
nmikaeili@uma.ac.ir
2871887500
00319475328460020834
Yes
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقّق اردبیلی، اردبیل، ایران.
Sajjad
Basharpoor
Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
سجاد
بشرپور
basharpoor_sajjad@uma.ac.ir
1583144013
00319475328460020835
No
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقّق اردبیلی، اردبیل، ایران.
fa
مطالعه کیفی تجارب زنان مطلقه از پیامدهای طلاق (مورد مطالعه: زنان مطلقه شهرستان بهبهان)
Qualitative study of divorced women's experiences of the consequences of divorce (case study: divorced women in behbahan)
زمینه: پیامدهای بعد از طلاق در هر جامعه، پدیده ای مبتنی بر زمینه فرهنگی آن جامعه است که می تواند متأثر از عوامل فردی، اجتماعی و فرهنگی باشد. مطالعات مرتبط با پیامدهای طلاق در سراسر جهان انجام شده است اما در مورد پیامدهای آن برای زنان مطلقه، به ویژه در شهرهای کوچک و سنتی در جامعه مورد نظر شکاف پژوهشی وجود دارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفی تجارب زنان مطلقه شهرستان بهبهان از پیامدهای طلاق است.
روش: مطالعه حاضر نتیجه مطالعه کیفی و مصاحبه نیمه ساختار یافته با ۱۳ زن مطلقه شهرستان بهبهان در سال ۱۴۰۰ -۱۳۹۹ است که از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از تحلیل تماتیک (براون و کلارک، ۲۰۰۶) استفاده شد.
یافته ها: تحلیل داده ها ۲۱۰ کد را در ۴ مضمون اصلی (پیامدهای فرهنگی اجتماعی، روانشناختی، شخصی و اقتصادی) و ۱۵ مضمون فرعی (تحمیل تصورات جامعه به زنان مطلقه، انگ اجتماعی، مورد طمع واقع شدن، ارتباط مجدد، روابط با اطرافیان و دوستان، نقش خانواده، احساسات متناقض، فکرهای احساس ساز، کمبود مهارت های زندگی، ارتباط با فرزندان، فرا والدگری، بحران محل زندگی، در جستجوی کمک های روانشناختی، اقدامات رفتاری و عدم امنیت اقتصادی) نشان داد.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که طلاق برای زنان به منزله قرارگیری در چرخه ای از آسیب پذیری و بروز پیامدهای اجتماعی و فردی است که آن ها را به بهره گیری از مکانیسمهای حفاظتی مانند انزوا، پنهان کاری و پرخاشگری در روابط بینفردی به منظور تلاش برای سازگاری با شرایط جدید سوق می دهد.
Background: Post-divorce consequences is a context-based phenomenon and in every community it is affected by the personal, social and cultural factors of that community. A number of studies have been carried out on the consequences of divorce over the world, but there is a reaearch gap on its consequences for divorced women, espicially in small and traditional citiez in Iran.
Aims: The purpose of this study is qualitative study of the experiences of divorced women in Behbahan of the consequences of divorce.
Methods: The present study is the result of a qualitative study and a semi-structured interview with 13 divorced women in Behbahan, who were selected using purposive sampling method. The data collection method was semi-structured interview and these interviews continued until theoretical saturation. The thematic analysis method (Braun & Clarke, 2006), were selected in order to analyze the data.
Results: Data analysis showed 210 codes in 4 main themes (Socio-cultural, Psychological, Personal consequences, Economic consequences) and 15 sub-themes (mposing society's perceptions on divorced women, social stigma, greed, reconnection, relationships with friends and relatives, the role of family, conflicting emotions, emotional thoughts, lack of life skills, communication with children, meta-parenting, crisis of residence, seeking of psychological help, behavioral measures and economic insecurity).
Conclusion: Divorce for women is a cycle of vulnerability and individual and social consequences that lead them to use protective mechanisms such as isolation, secrecy and aggression in interpersonal relationships to try to adapt to new circumstances.
Consequences of Divorce,
Thematic Analysis,
Divorced Women
پیامدهای طلاق,
تحلیل مضمون,
زنان مطلقه
1539
1562
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1605-1&slc_lang=fa&sid=1
2022/06/122022/03/92022/03/3
1400/12/12
2023/03/12023/01/302022/12/31
1401/10/10
nahid
mofradnejad
Ph.D student, Department of Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University, Tehran. Iran
ناهید
مفردنژاد
nmofradnejad@gmail.com
1861286678
00319475328460020836
No
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران. ایران
Morteza
Monadi
Associate Professor, Department of Educational Psychology , Faculty of Educational Sciences and Psychology , Alzahra University , Tehran, Iran. (Corresponding Author )
مرتضی
منادی
mortezamonadi@gmail.com
00319475328460020837
00319475328460020837
Yes
دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
Mahnaz
Akhavan Tafti
Professor, Department of educational Psychology , Faculty of Educational Sciences and Psychology , Alzahra University , Tehran, Iran.
مهناز
اخوان تفتی
Makhavan@alzahra.ac.ir
00319475328460020838
00319475328460020838
No
استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
fa
رابطه تواناییهای شناختی و رفتار تصمیمگیری سرمایهگذاران بورس با میانجیگری خودکارآمدی مالی و سواد مالی
The relationship between cognitive abilities and decision making behavior of exchange investors mediated by financial self-efficacy and financial literacy
زمینه: پژوهشهای متعددی به پیشبینی رفتار تصمیمگیری سرمایهگذاری بهعنوان یکی از مهمترین تصمیمات افراد و اثرات سواد مالی بر آن پرداختهاند. اما پژوهشی که به نقش همزمان میانجی خودکارآمدی مالی و سواد مالی در رابطه تواناییهای شناختی و رفتار تصمیمگیری سرمایهگذاری پرداخته باشد، مغفول مانده است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی رابطه میان تواناییهای شناختی و رفتار تصمیمگیری سرمایهگذاری سرمایهگذاران بورس اوراق بهادار تهران با نقش میانجی گر خودکارآمدی مالی و سواد مالی انجام شد.
روش: در پژوهش توصیفی - همبستگی حاضر، جامعه مورد مطالعه کلیه سرمایهگذاران فعال در بازار سرمایه ایران میباشند. از این جامعه آماری 380 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در طی فرآیند نمونهگیری سعی گردید تا سرمایهگذارانی با حداقل یک سال سابقه فعالیت انتخاب شوند. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه تواناییهای شناختی نجاتی (1392)، پرسشنامه خودکارآمدی مالی لون (2011)، پرسشنامه سواد مالی بونگومین و همکاران (2016) و پرسشنامه رفتار تصمیمگیری لیم (2012) است. دادههای جمعآوریشده با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است.
یافته ها: نتایج نشان داد که تواناییهای شناختی با رفتار تصمیمگیری سرمایهگذاری رابطه مثبت و معنی داری دارد (0/05>p). همچنین نتایج بوت استرپ نشان داد که خودکارآمدی مالی و سواد مالی میتوانند رابطه میان تواناییهای شناختی و رفتار تصمیمگیری سرمایهگذاری را میانجیگری کنند (0/05 >p).
نتیجهگیری: بهبود مهارتها و تواناییهای شناختی، خودکارآمدی مالی بالا و سواد مالی بالا، میتوانند کیفیت رفتار تصمیمگیری سرمایهگذاران را تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین لزوم توجه به این عوامل در بهبود کیفیت رفتار تصمیمگیری سرمایهگذاری ضروری است
Background: Numerous studies have predicted investment decision-making behavior as one of the most important decisions of individuals and the effects of financial literacy on it. But research that has simultaneously mediated the role of financial self-efficacy and financial literacy in relation to cognitive abilities and investment decision-making behavior has Been neglected.
Aims: The aim of this study was to determine the relationship between cognitive abilities and investment decision-making behavior of Tehran Stock Exchange investors with mediating role of financial self-efficacy and financial literacy.
Methods: In the present descriptive-correlational study, the study population included all active investors in Iran's capital market. From the statistical population, 380 people were selected by available sampling method. During the sampling process, it was attempted to select investors with at least one year of activity in the capital market. The research instruments included the Cognitive Abilities Questionnaire (nejati, 2013), the Financial Self-Efficacy Questionnaire (lown, 2011), the Financial Literacy Questionnaire (Bongomin et al, 2016), and the Decision Decision Behavior Questionnaire (lim, 2012). The collected data were analyzed by structural equation modeling.
Results: The results showed that cognitive abilities have a positive and significant relationship with investment decision-making behavior (p<0.05). Bootstrap results also showed that financial self-efficacy and financial literacy can mediate the relationship between cognitive abilities and investment decision-making behavior (p<0.05).
Conclusion: Improving cognitive skills and abilities, high financial self-efficacy and high financial literacy can affect the quality of investor's decision-making behavior. Therefore, it is necessary to pay attention to these factors in improving the quality of investment decision-making behavior.
Cognitive Abilities,
Financial Self-Efficacy,
Financial Literacy,
Decision Making Behavior
تواناییهای شناختی,
خودکارآمدی مالی,
سواد مالی,
رفتار تصمیمگیری
1563
1580
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1496-2&slc_lang=fa&sid=1
2022/06/122022/03/92022/03/32022/04/12
1401/1/23
2023/03/12023/01/302022/12/312022/12/1
1401/9/10
moslem
moradzadeh
PhD student in finance, Faculty of Management and Economics, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran
مسلم
مرادزاده
moslem.moradzadeh27@gmail.com
3710086728
00319475328460020839
No
دانشجوی دکتری مالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
baqer
kord
Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran
باقر
کرد
baqerkord@yahoo.co.uk
3719534340
00319475328460020840
Yes
دانشیار، گروه مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران (نویسنده مسئول).
mohammad
ghasemi
Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran
محمد
قاسمی
m_ghasemi@mgmt.usb.ac.ir
3674063549
00319475328460020841
No
دانشیار، گروه مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
nour mohammad
yaghoubi
Nour Mohammad Yaghoubi, Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran
نورمحمد
یعقوبی
yaghoubi@mgmt.usb.ac.ir
5239588953
00319475328460020842
No
استاد، گروه مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
behzad
rigi koteh
Assistant Professor, Department of Clinical Psychology, School of Medicine, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
بهزاد
ریگی کوته
b.rigikooteh@zaums.ac.ir
3719844587
00319475328460020843
No
استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
fa
نقش نگرش به ازدواج و بلوغ عاطفی در پیشبینی بیثباتی ازدواج زنان و مردان
The role of marriage attitude and emotional maturity in predicting marriage instability in women and men
زمینه: بی ثباتی ازدواج تأثیر عمیقی بر روابط زوجین و بافت خانواده میگذارد. اگرچه پژوهشهای متعددی بر روی بی ثباتی ازدواج انجام شده است، نقش نگرش به ازدواج و بلوغ عاطفی در پیشبینی بی ثباتی ازدواج، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.
هدف: این پژوهش به هدف شناسایی سهم عوامل بلوغ عاطفی، نگرش به ازدواج، سن هنگام ازدواج و میزان درآمد بر بی ثباتی ازدواج زنان و مردان متأهل با حداقل 5 و حداکثر 10 سال زندگی مشترک، انجام شد. همچنین شناسایی نقش مؤلفههای عامل نگرش به ازدواج و مؤلفه های عامل بلوغ عاطفی در پیش بینی بی ثباتی ازدواج دو گروه مورد مطالعه، از اهداف این مطالعه است.
روش: در این پژوهش، از روشتوصیفی، همبستگی و رگرسیون استفاده شده است. تعداد 197 مرد و زن با حداقل 5 و حداکثر 10 سال زندگی مشترک و دارای حداقل یک فرزند، با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند تا به پرسشنامههای بیثباتی ازدواج (بوث و همکاران، 1987)، نگرش به ازدواج (روزون و براتون، 1998) و بلوغ عاطفی (بهارگاوا و سینگ، 1974) پاسخ دهند. همچنین، سن زمان ازدواج و میزان درآمد از طریق مصاحبه گردآوری شده است. دادهها با استفاده از آزمونهای تی، همبستگی و رگرسیون تحلیل شدند.
یافته ها: یافتهها نشان داد در زنان، دو متغیر نگرش به ازدواج و بلوغ عاطفی در مجموع 17/5 درصد و در مردان تنها متغیر نگرش به ازدواج، 21 درصد از واریانس بی ثباتی ازدواج را تبیین میکنند (0/01 >p). مؤلفۀ بدبینی در زنان، بیثباتی ازدواج را به میزان 7/6 درصد پیشبینی کرده و مؤلفۀ بدبینی در در مردان، بی ثباتی ازدواج را به میزان 26/1 درصد پیش بینی کرد. دیگر مؤلفهها در هر 2 گروه با بی ثباتی ازدواج رابطه نداشتند. مؤلفۀ عدم ثبات هیجانی (بلوغ عاطفی)، در زنان با 17/1 درصد از واریانس بی ثباتی ازدواج را پیش بینی کرده و مؤلفۀ سازگاری اجتماعی (بلوغ عاطفی) در مردان، 7/9 درصد از واریانس بی ثباتی ازدواج را پیش بینی کرد (0/05 >p). همچنین متغیرهای سن و درآمد ارتباط معنیداری با بی ثباتی ازدواج نداشتند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد بدبینی در زنان و مردان، عدم ثبات هیجانی در زنان و سازگاری اجتماعی در مردان بر میزان بیثباتی ازدواج تأثیرگذار هستند. از نتایج این پژوهش میتوان در راستای تدوین و اجرای برنامههای آموزشی و درمانی به منظور کاهش بدبینی زوجین و افزایش ثبات هیجانی زنان و سازگاری اجتماعی مردان به منظور کاهش بی ثباتی ازدواج زوج ها استفاده نمود.
Background: The instability of marriage has a deep impact on a couple's relationship and family structure. Although many studies have been conducted on marital instability, the role of attitude towards marriage and emotional maturity in predicting marital instability has been under-examined.
Aims: This research was conducted to identify the contribution of emotional maturity factors, attitude towards marriage, age at marriage, and income level to the instability of marriage of married men and women with a minimum of 5 and a maximum of 10 years of marriage. Also, identifying the role of the factors of attitude towards marriage and the factors of emotional maturity in predicting the instability of the marriage of the two studied groups is one of the goals of this study.
Methods: In this research, descriptive, correlation, and regression tests have been used. One-hundred ninety-seven men and women with a minimum of 5 and a maximum of 10 years of history of marriage and at least one child were selected using non-probability purposive available sampling and answered questionnaires about marital instability (Booth et al, 1987), attitude towards marriage (Rozon and Bratton, 1998) and emotional maturity (Singh and Bhargava, 1974) have answered. The age at the time of marriage and the amount of income were collected through interviews. The data have been analyzed using t, correlation, and regression tests.
Results: In this research, descriptive, correlation, and regression methods were used. One hundred and ninety-seven men and women with a minimum of 5 and a maximum of 10 years of cohabitation were selected as available to answer questionnaires on marital instability (Booth et al, 1987), attitudes toward marriage (Rozon and Bratton, 1998), and emotional maturity (Singh and Bhargava, 1974) to answer. Also, the age at the time of marriage and the amount of income were collected through interviews. Data were analyzed using t, correlation, and regression tests.
Conclusion: The results showed that pessimism in women and men, lack of emotional stability in women, and social adjustment in men affect the degree of marital instability. The results of this research can be used to formulate and implement educational and therapeutic programs to reduce couples' pessimism and increase women's emotional stability and men's social adjustment to reduce couples' marriage instability.
Age of Marriage,
Marital of Instability,
Emotional Maturity,
Attitude Towards Marriag
سنازدواج,
بیثباتی ازدواج,
بلوغ عاطفی,
نگرش به ازدواج
1581
1598
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1686-1&slc_lang=fa&sid=1
2022/06/122022/03/92022/03/32022/04/122022/04/18
1401/1/29
2023/03/12023/01/302022/12/312022/12/12023/03/1
1401/12/10
Zahra
Gholami Gherashiran
PhD Student Department of counseling, Science and Research Branch, Islamic Azad university, Tehran, Iran.
زهرا
غلامی قره شیران
zahra.61gholami@gmail.com
0076328880
00319475328460020801
No
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.
Bager
Sanaeizaker
Professor , Kharazmi University, School of Psychology and Education, Department of Counseling, Tehran, Iran.
باقر
ثنائی ذاکر
sanai@tmu.ac.ir
11111111111111111
00319475328460020802
No
استاد، گروه مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
Alireza
Kiamanesh
Professor, Kharazmi University, School of Psychology and Education, Department of Counseling, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
علیرضا
کیامنش
kiamanesha@khu.ac.ir
1930878321
00319475328460020803
Yes
استاد، گروه مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول).
Kianoosh
Zahrakar
Professor, Kharazmi University, School of Psychology and Education, Department of Counseling, Tehran, Iran.
کیانوش
زهراکار
dr.zahrakar@khu.ac.ir
1930903391
00319475328460020804
No
استاد، گروه مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
fa
نقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در سازش یافتگی زوجین با میانجی گری سبک زندگی
The role of cognitive emotion regulation strategies in marital adjustment as mediated by lifestyle
زمینه: پیشینه پژوهش نشان دهنده نقش مهم راهبردهای نظم جویی هیجان در سازش یافتگی زوجین است. از سوی دیگر، سبک زندگی می تواند ارتباط عوامل مؤثر در سازش یافتگی زوجین را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین مطالعه روابط ساختاری این عوامل در سازش یافنتگی زوجین و بررسی نقش میانجی سبک زندگی میتواند در غنی تر شدن این زمینه پژوهشی مؤثر باشد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در سازش یافتگی زوجین با میانجی گری سبک زندگی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل همه مراجعه کنندگان متاهل به مراکز مشاوره شهر تهران در نیمه اول سال 1400 بود. از طریق قاعده 10 نفر به ازای هر متغیر اندازه گیری شده، حجم نمونه به تعداد 250 نفر تعیین شده و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامههای سازش یافتگی زوجی اصلاح شده، پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان (CERQ) و پرسشنامه سبک زندگی LSQ استفاده شد. تحلیل داده ها از طریق شاخص های آمار توصیفی و مدل سازی معادلات ساختاری به شیوه حداکثر درست نمایی انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد بین راهبردهای سازشیافته (0/001 =P، 0/47 =β) و سازشنایافته (0/004 =P، 0/24- =β) با سبک زندگی رابطه مستقیم وجود دارد. بین راهبردهای سازشیافته (0/012 =P، 0/226 =β) و سازشنایافته (0/027 =P، 0/117- =β) با سازش یافتگی زوجین رابطه غیرمستقیم وجود دارد. مدل پژوهش با داده های جمع آوری شده برازش داشت (0/052 =RMSEA، 0/959 =CFI).
نتیجهگیری: نظم جویی شناختی هیجان و سبک زندگی نقش مهمی در پیش بینی سازش یافتگی زوجین دارند. بنابراین جهت افزایش سازش یافتگی زوجین، توجه بر نقش این متغیرها ضروری است.
Background: Research background shows the crucial role of emotion regulation strategies in couples' adjustment. Furthermore, lifestyle can influence the relationship between factors that affect couples' adjustment. Studying the structural relationships between these factors in reconciling couples' infidelity and exploring lifestyle as a mediating factor can enrich this research area.
Aims: The aim of this study is to investigate the role of cognitive emotion regulation strategies in the context of marital adjustment as mediated by lifestyle.
Methods: The research method is descriptive-correlation. The statistical population includes all married clients in counseling centers in Tehran during the first six months of 2021. By applying the rule of tens for each measured variable, the sample size was determined to be 247 participants. Multi-stage cluster sampling was selected using the random sampling method. Modified paired adjustment questionnaire, Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) and Lifestyle Questionnaire (LSQ) were used to collect data. Data analysis was performed through descriptive statistics and structural equation modeling by maximum likelihood estimation.
Results: The results show that there is a direct relationship between adaptive strategies (p= 0.001, β= 0.47) and non-adaptive strategies (p= 0.004, β= 0.24) and lifestyle. There is an indirect relationship between adaptive strategies (p= 0.012, β= 0.226) and non-adaptive strategies (p= 0.027, β = -0.117) and marital adjustment. The research model is consistent with the collected data (RMSEA= 0.052, CFI= 0.959).
Conclusion: Cognitive emotion regulation and lifestyle are key factors in predicting marital adjustment. Therefore, it is vital to consider how these variables play a part in increasing marital adjustment.
Marital Adjustment,
Lifestyle,
Emotional Cognitive Regulation
سازش یافتگی زوجین,
سبک زندگی,
نظم جویی شناختی هیجان
1599
1612
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1678-1&slc_lang=fa&sid=1
2022/06/122022/03/92022/03/32022/04/122022/04/182022/04/27
1401/2/7
2023/03/12023/01/302022/12/312022/12/12023/03/12022/11/1
1401/8/10
Somaieh
Souki
Ph. D Student in Counseling, Department of Counseling, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
سمیه
سوکی
somaieh.souki@gmail.com
4130948881
00319475328460020805
No
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
Abdollah
Shafiabadi
Professor, Department of Counseling, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
عبداله
شفیع ابادی
ashafiabady@yahoo.com
0681606045
00319475328460020806
Yes
استاد، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
Panthea
Jahangir
Assistant Professor, Department of Counseling, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
پانته آ
جهان گیر
panteajahangir@gmail.com
0069137390
00319475328460020807
No
استادیار، گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
fa
تأثیر آموزش خودنظم جویی هیجانی بر شایستگی اجتماعی، عملکرد تحصیلی و مشکلات رفتاری دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری با همبودی نارسایی توجه / بیش فعالی
The effect of training emotional self-regulation strategies on social competence, academic performance and behavioral problems of students with learning disabilities with comorbidity of attention deficit / hyperactivity disorder
زمینه: تحقیقات نشان داده است، آموزش خودنظم جویی هیجانی در افزایش سلامت هیجانی، شایستگی اجتماعی، عملکرد تحصیلی و مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری همبودی کمبود توجه / فزون کنشی مؤثر بوده است. اما در زمینه کاربرد این آموزش ها در جامعه مورد تحقیق شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودنظم جویی هیجانی بر شایستگی اجتماعی، عملکرد تحصیلی و مشکلات رفتاری دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری با همبودی نارسایی توجه / بیش فعالی انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر پایه های چهارم، پنجم و ششم مراکز دولتی اختلالات یادگیری منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 99-98 بود، که از بین این افراد تعداد 70 نفر با توجه به ملاک های ورود و خروج انتخاب و سپس در غربالگری ثانویه با استفاده از فرم مصاحبه بالینی تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. به منظور گردآوری داده ها از مقیاسهای بهزیستی ذهنی داینر (1985)، ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ زو و جی (2012) و چک لیست رفتاری کودک آخنباخ (1991) استفاده شد. در طی فرآیند مداخله گروه آزمایش برنامه آموزش تنظیم هیجان (آلن، 2009) و گروه گواه، برنامه آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (کابات زین، 2003) را به مدت 8 جلسه دریافت کردند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تک متغیری انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد گروه دریافت کننده برنامه آموزشی خودنظم جویی هیجانی نسبت به گروه گواه افزایش معناداری در بهزیستی ذهنی والدین، شایستگی اجتماعی و عملکرد تحصیلی و کاهش معناداری در مشکلات رفتاری نشان دادند (0/001 P<).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان گفت که خودتنظیمی هیجانی بر شایستگی اجتماعی، عملکرد تحصیلی و مشکلات رفتاری دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری با همبودی اختلال نقص توجه / بیش فعالی مؤثر است.
Background: Research has shown that emotional self-regulation training has been effective in increasing emotional health, social competence, academic performance and behavioral problems in children with learning disabilities, comorbidity, and attention deficit/ hyperactivity disorder. But there is a research gap in the application of these trainings in the research community.
Aims: The effect of training emotional self-regulation strategies on social competence, academic performance and behavioral problems of students with learning disabilities with comorbidity of attention deficit / hyperactivity disorder.
Methods: The present research method is quasi-experimental pretest, posttest design with two groups experiment. The statistical population included all students in the fourth, fifth and sixth grades of state centers for learning disabilities in District 4 Education of Tehran in the academic year of 1398-1399. 30 students were selected as the sample by available sampling method and randomly divided into experimental group and group of control (15 people in each group). Research instruments include: Connerss Child behavior Degree Scale- Teacher Form (1990), Zhou & Jei Scale (2012), Learning Disability Assessment Scale - Second Edition McCarney & Arthaud (2007), Experience-Based Child Behavior Checklist Achenbach & Rescola (2001) 8 sessions 60-Minute Emotion Regulation Training Program (Allen, 2009). Data analysis using univariate analysis of variance and by spss.24 software was performed
Results: Barkley's parenting education program had an effect on social competence (p<0.0001) and behavioral problems (p<0.001) and emotion self-regulatory strategies on academic performance (p<0.001).
Conclusion: Based on the findings of the present study, it can be said that emotional self-regulation is effective on social competence, academic performance and behavioral problems of students with learning disabilities with comorbidity of attention deficit / hyperactivity disorder.
Emotional Self-Regulation Strategies,
Social Competence,
Behavioral Problems,
Learning Disabilities,
Attention Deficit / Hyperactivity Disorder
آموزش خودنظم جویی هیجانی,
شایستگی اجتماعی,
مشکلات رفتاری,
ناتوانی های یادگیری,
نارسایی توجه / بیش فعالی
1613
1630
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-993-2&slc_lang=fa&sid=1
2022/06/122022/03/92022/03/32022/04/122022/04/182022/04/272022/03/7
1400/12/16
2023/03/12023/01/302022/12/312022/12/12023/03/12022/11/12022/11/1
1401/8/10
Nasrollah
veisiy
نصرالله
ویسی
veisiy.1364@yahoo.com
4199748695
00319475328460020808
No
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Ali akbar
Arjmandnia
Department of Psychology and Exceptional Children Education, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran
علی اکبر
ارجمند نیا
arjmandnia@ut.ac.ir
0480807612
00319475328460020809
Yes
دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Samira
Vakili
Assistant Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
سمیرا
وکیلی
vakili7sa@gmail.com
0452278796
00319475328460020810
No
استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Masoud
Gholamali Lavasani
Associate Professor, Department of Educational Psychology and Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran. Tehran, Iran
مسعود
غلامعلی لواسانی
lavasani@ut.ac.ir
0452183677
00319475328460020811
No
دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
fa
طراحی مدل استقرار غنی سازی شغلی با تأکید بر بعد رفتاری کارکنان در سازمانهای عمومی کشور
Designing the model of job enrichment establishment with the emphasis on employees behavioral dimension in iranian public organizations
زمینه: پژوهش هایی که طی سال های اخیر در زمینه غنی سازی شغلی انجام شده است، عموماً متمرکز بر مدل ویژگی های شغلی هاکمن و اولدهام بوده است. این پژوهش با نگاهی گسترده تر و با ترکیب دو تئوری دیگر از قبیل تئوری اسنادی کار و مدل پردازش اطلاعات اجتماعی به بررسی موضوع غنی سازی شغلی پرداخته است.
هدف: هدف این مطالعه طراحی مدل استقرار غنی سازی شغلی با تأکید بر بعد رفتاری در سازمان های عمومی کشور است.
روش: این مطالعه یک پژوهش کیفی است و به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد و بر اساس روش تحلیل محتوای کیفی به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد. مصاحبه شوندگان شامل دو گروه خبرگان دانشگاهی متخصص در زمینه مدیریت منابع انسانی و مدیران و معاونین در سازمان های عمومی با تأکید بر سازمان تأمین اجتماعی، بودند.
یافته ها: یافته های پژوهش بر چندین مقوله ی بنیادین و توسعه ای در راستای پیاده سازی و توسعه مفهوم غنی سازی شغلی در سازمان های عمومی، تأکید داشتند. از جمله می توان به مقوله ی سیاست گذاری های شغلی به عنوان عاملی اساسی و بنیادین در فرآیند غنی سازی شغلی، مقوله ی گرایش ها به غنی سازی شغلی به عنوان محورهای اصلی در طی این فرآیند؛ ادراکات روانشناختی کارکنان و پیامدهای شغلی به عنوان نتایج رفتاری و روانی حاصل از فرآیند غنی سازی شغلی و در نهایت عوامل محیطی به عنوان مقوله ای زمینه ای و مؤثر اشاره داشت.
نتیجهگیری: آنچه که یافته ها در قالب مدل مفهومی نشان دادند اهمیت نگاه دیالکتیکی با قابلیت پویایی به موضوع غنی سازی شغلی بوده است. به طوری که، سازمان های عمومی به منظور افزایش ضریب تحقق پذیری غنی سازی شغلی در چارچوب شغلی و منابع انسانی، نیازمند توجه به دو عامل سیاست گذاری های شغلی و عوامل محیطی درون سازمانی هستند. چرا که، هر دوی عوامل میتوانند جهت و سمت و سوی جزئیات غنی سازی شغلی به ویژه محورهای آن را در مسیر موفقیت و یا نقطه مقابل آن دستخوش تغییرات کنند.
Background: Research on job enrichment performed in the last decade has mainly focused on Hackman and Oldham's job characteristics model. By considering a broader perspective and combining two theories of task attributes theory and social information processing model, the present study investigated job enrichment.
Aims: The purpose of this study was to design the model of job enrichment establishment with the emphasis on behavioral dimension in Iranian public organizations (case study: social security organization).
Methods: The present study was qualitative research, and data was collected through semi-structured interviews, and analyzed by qualitative content analysis method. Interviewees included two groups of academic experts specializing in human resource management, and managers and deputies in public organizations.
Results: The results emphasized several fundamental and developmental categories for implementing and developing the concept of job enrichment in public organizations. For example, the category of job policy-making as a fundamental factor in the process of job enrichment; the category of trends in job enrichment as the main axes of the process; employee's job psychological perceptions and job outcomes as behavioral and psychological outcomes of the job enrichment process; and, the environmental factors as an underlying and effective category.
Conclusion: What the findings showed in the form of a conceptual model was the importance of a dialectical view with a dynamic capability on the subject of job enrichment. Thus, public organizations need to pay special attention to two factors of job policy-making and intra-organizational environmental factors to increase the feasibility of job enrichment in the job framework and human resources because both can change the direction of job enrichment details, especially its axes, towards either success or failure.
Task Attributes Theory,
Job Design,
Job Enrichment,
Social Information Processing Model,
Job Characteristics Model
تئوری اسنادی کار,
طراحی شغلی,
غنی سازی شغلی,
مدل پردازش اطلاعات اجتماعی,
مدل ویژگیهای شغلی
1631
1648
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1627-1&slc_lang=fa&sid=1
2022/06/122022/03/92022/03/32022/04/122022/04/182022/04/272022/03/72022/03/9
1400/12/18
2023/03/12023/01/302022/12/312022/12/12023/03/12022/11/12022/11/12022/12/1
1401/9/10
Vali
Haddadi
PhD Student of Public Administration - Human Resource Management, Qazvin Islamic Azad University, Qazvin, Iran
ولی
حدادی
vli_haddady20@yahoo.com
1111111111
00319475328460020812
No
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران.
Javad
Mehrabi
QIAU's Assistant Professor of Public Administration Department, Qazvin Islamic Azad University, Qazvin, Iran
جواد
محرابی
Mehrabijavad@QIAU.AC.IR
1111111111
00319475328460020813
Yes
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران.
Mohammad
Ataee
QIAU's Assistant Professor of Public Administration Department, Qazvin Islamic Azad University, Qazvin, Iran
محمد
عطایی
mohamad.ataee@yahoo.com
1111111111
00319475328460020814
No
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران.
fa
مقایسه اثربخشی درمان پذیرش و تعهد و رفتاردرمانی جدلی بر وسواس مرگ زنان در دوره کرونا
Comparison the efficacy of acceptance and commitment therapy and dialectical behavioral therapy on death obsession of women in corona pandemic
زمینه: وسواس مرگ یکی از موارد تهدید سلامتی روانی در همه گیری کرونا است. تاکنون مطالعه بالینی که به مقایسه اثربخشی درمانهای روانشناختی مانند درمان پذیرش و تعهد و رفتاردرمانی در وسواس مرگ انجام نشده است و خلاء پژوهشی بزرگی در بررسی آن وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان پذیرش و تعهد با رفتاردرمانی جدلی بر وسواس مرگ زنان در دوره کرونا انجام پذیرفت.
روش: مطالعه حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری یکماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی زنان 20 -60 ساله بودند که در سال 1399 در دو مرکز ادیبان و خانه بهی اراک پرونده داشتند. در مجموع 45 نفر به روش نمونه گیری هدفمند از طریق غربالگری انتخاب و در سه گروه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، رفتاردرمانی و کنترل گمارده شدند. گروه های آزمایش مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و مداخله رفتاردرمانی جدلی را در 8 جلسه 90 دقیقهای هفتگی به صورت آنلاین دریافت کردند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. شرکت کنندگان قبل، بعد و یک ماه پس از اجرای مداخله درمانی، پرسشنامه وسواس مرگ عبدالخالق (1998) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مختلط مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد در مرحله پسآزمون هر دو روش مداخله در کاهش وسواس مرگ زنان تأثیر معناداری داشتند (0/05 P<). در مرحله پیگیری نیز دو مداخله به صورت معناداری موجب کاهش وسواس مرگ زنان شدند، اما بین دو مداخله تفاوت آماری معنیداری مشاهده نشد (0/05<P).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این تحقیق می توان گفت که هر دو درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و رفتار درمانی جدلی با استفاده از اصول ذهن آگاهی و با افزایش انعطاف پذیری روانشناختی در کاهش وسواس مرگ زنان مؤثر بودند، ازاین رو آگاهی از این مداخلات میتواند در دوران کرونا برای وسواس مرگ زنان مؤثر واقع شود.
Background: Obsession with death is one of the threats to mental health in the corona epidemic. So far, no clinical study comparing the effectiveness of psychological treatments such as acceptance and commitment therapy and behavioral therapy in death obsession has been done, and there is a huge research gap in its investigation.
Aims: current research aimed to compare the efficacy of ACT with Dialectical Behavior Therapy (DBT) on death obsession in women in the Corona pandemic.
Methods: The present study was quasi-experimental with a pretest-posttest design and a one-month follow-up with a control group. The statistical population of the study was all women aged 20-60 years old who had a file in two centers in Adiban and Khaneh Behi in 2021. In total, 45 patients were selected by the purposive sampling method through screening and entered the study. The selected patients were divided into three groups (every 15 samples were chosen randomly). Individuals in ACT and DBT each received 8 sessions of 90 minutes of treatment intervention online weekly, the control group did not receive any intervention. The research tool was the death obsession questionnaire Abdel-Khalek (1998). The data were analyzed using the mixed analysis of variance test.
Results: The results showed that in the post-test phase, both intervention methods had a significant effect on reducing women's death obsession (P<0.05). In the follow-up phase, two interventions significantly reduced women's obsession with death, but no statistically significant difference was observed between the two interventions (P>0.05).
Conclusion: Based on the findings of this research, it can be said that both treatments based on acceptance and commitment and dialectical behavior therapy using the principles of mindfulness and increasing psychological flexibility were effective in reducing women's obsession with death. Being aware of these interventions can be effective for women's obsession with death during the Corona era.
Acceptance and Commitment Therapy,
Dialectical Behavior Therapy,
Corona,
Death Obsession
درمان پذیرش و تعهد,
رفتاردرمانی جدلی,
کرونا,
وسواس مرگ
1649
1662
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1725-1&slc_lang=fa&sid=1
2022/06/122022/03/92022/03/32022/04/122022/04/182022/04/272022/03/72022/03/92022/06/10
1401/3/20
2023/03/12023/01/302022/12/312022/12/12023/03/12022/11/12022/11/12022/12/12023/01/30
1401/11/10
mohammad
badrkhani
Ph. D student of Counseling, Department of Counseling, Faculty of Humanities, Arak branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
محمد
بدرخانی
badrkhanim21@gmail.com
0452150256
00319475328460020815
No
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
Firoozeh
Zanganeh Motlag
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Arak branch, Islamic Azad University, Arak, Iran (corresponding author)
فیروزه
زنگنه مطلق
F-zanganeh@iau-arak.ac.ir
0533395844
00319475328460020816
Yes
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران(نویسنده مسئول).
Zabih
Pirani
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Arak branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
ذبیح
پیرانی
z-pirani@iau-arak.ac.ir
4549481129
00319475328460020817
No
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
fa
تأثیر آموزش مبتنی بر چشم انداز زمان بر بهزیستی روانشناختی، احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهدا و جانبازان
The effect of time perspective intervention on psychological well-being, meaning in life and vitality in wives of war veterans and martyrs
زمینه: شواهد پژوهشی نشان میدهد که تجارب منفی در خانواده های شهدا و ایثارگر، ممکن است منجر به پایین آمدن وضعیت سلامت روان گردد. بنابراین، مداخلاتی که بتواند بحران معنا و بهزیستی روانی را برای مقابله با چالش ها و رهایی از پوچی و بیهودگی در این جامعه افزایش دهد از اهمیت بالایی برخودار هستند. اما در زمینه کاربرد این درمان ها در این جامعه شکاف مطالعاتی وجود دارد.
هدف: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر چشم انداز زمان بر بهزیستی روانشناختی، احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهدا و جانبازان انجام شد.
روش: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. بیست و هشت نفر از همسران شهید و جانباز شهر شیراز، به صورت در دسترس در این مطالعه شرکت کردند و به صورت تصادفی در گروه کنترل (14 نفر) و آزمایش (14 نفر) قرار گرفتند. از پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی ریف (1995)، پرسشنامه معنای زندگی استگر (2005) و پرسشنامه سرزندگی رایان و فردریاک (1997) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. مداخله مبتنی بر چشم انداز زمان در 6 جلسه انجام شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش مبتنی بر رویکرد چشم انداز زمان بر احساس معنای زندگی تأثیر دارد (0/05 ˂p) اما بر سرزندگی و شاخص های پرسشنامه بهزیستی روانشناختی اثر معنی داری نداشت (0/05 ˃p).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این مطالعه میتوان گفت، مداخله مبتنی بر چشم انداز زمان می تواند به عنوان روشی برای بهبود احساس معنای زندگی در همسران شهید و جانباز مطرح باشد و لذا آگاهی و استفاده از این روش جهت بهبود احساس معنای زندگی میتواند کمککننده باشد.
Background: Studies have reported that negative experiences in the families of veterans and martyrs may lead to a decrease in mental health. Therefore, interventions that can increase the crisis of meaning and psychological well-being to face the challenges and get rid of the absurdity and futility in this society are of great importance. But there is a study gap in the field of application of these treatments in this society.
Aims: This study was conducted to investigate the impact of education based on time perspective on psychological well-being, sense of meaning in life, and vitality of wives of martyrs and veterans.
Methods: The method of this study was quasi-experimental with a pretest-posttest design along with a control and experimental group. Using available sampling, 28 wives of martyrs and veterans of Shiraz participated in this study and were randomly assigned to the control group (n=14), and experimental group (n=14). Ryff Psychological well-being Questionnaire (Ryff, 1995), Meaning of Life Questionnaire (Steger, 2005), and Vitality Questionnaire (Rayan and Fredrik, 1997) were used to collect data. Time perspective intervention was performed in 6 sessions. Data were analyzed using a multivariate analysis of covariance.
Results: Overall, the findings showed that time perspective intervention affects the meaning in life (p˂0.05). However, it had no significant effect on the vitality and psychological well-being scores (p˃0.05).
Conclusion: It can be concluded that time perspective intervention can be considered as a method to improve the sense of the meaning of life in the spouses of martyrs and veterans. More studies are needed to generalize the findings of the study.
Psychological well-being,
Vitality,
Time perspective intervention,
Meaning of life,
Wives of Martyrs and Veterans
بهزیستی روانشناختی,
سرزندگی,
مداخله چشم انداز زمان,
معنای زندگی,
همسران شهدا و جانبازان
1663
1678
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1713-1&slc_lang=fa&sid=1
2022/06/122022/03/92022/03/32022/04/122022/04/182022/04/272022/03/72022/03/92022/06/102022/05/10
1401/2/20
2023/03/12023/01/302022/12/312022/12/12023/03/12022/11/12022/11/12022/12/12023/01/302023/03/1
1401/12/10
asieh
roozitalab
PhD candidate, Department of Psychology, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran
آسیه
روزی طلب
asa.roozitalab@gmail.com
2297678797
00319475328460020818
No
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.
alireza
maredpour
Assistant Professor, Department of Psychology, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran (Corresponding Author)
علیرضا
ماردپور
ali.mared@yahoo.com
4250163369
00319475328460020819
Yes
استادیار، گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران( نویسنده مسِِِئول).
ali
taghvaeinia
Associate Professor, Department of Psychology, University of Yasouj, Yasuj, Iran
علی
تقوایی نیا
taghvaei.ali@gmail.com
2390608817
00319475328460020820
No
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.
fa
تحلیل شبکهای روانبنههای ناسازگار اولیه و انطباقپذیری مسیر شغلی دانشجویان
Network analysis of early maladaptive schemes and career adaptability of students
زمینه: مطالعات متعددی نشان دادهاند که روانبنههای ناسازگار اولیه در ابعاد مختلف زندگی انسان ایفای نقش میکنند، اما در خصوص رابطه این روانبنهها با انطباقپذیری مسیر شغلی، شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی روابط روانبنههای ناسازگار اولیه و انطباقپذیری مسیر شغلی دانشجویان بهروش تحلیل شبکه انجام شد.
روش: روش پژوهش، توصیفی، از نوع همبستگی و ابزار پژوهش، پرسشنامه روانبنه یانگ (۲۰۱۲) و پرسشنامه انطباقپذیری مسیر شغلی ساویکاس (۲۰۱۲) بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در سال ۱۳۹۸، روش نمونهگیری، غیرتصادفی با تغییرات بیشینه و حجم نمونه، ۸۴۹ نفر بود. پرسشنامهها، از طریق گوگل داکس، در اختیار دانشجویان قرار داده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل شبکه، نرمافزار R استفاده شد.
یافته ها: بر اساس شاخص بینیت، روانبنه معیارهای سرسختانه و بعد اعتماد انطباقپذیری، رتبه اول را به خود اختصاص دادند. همچنین کوتاهترین مسیر، بین ابعاد انطباقپذیری و روانبنهها بهتفکیک زیر بهدست آمد: بعد دغدغه، به ترتیب با روان بنه های پذیرشجویی (10/20)، اطاعت (10/76)، خویشتنداری ناکافی (13/17)، بعد کنترل به ترتیب با روان بنه های محرومیت هیجانی (9/99)، خویشتن داری ناکافی (10/69) و معیارهای سرسختانه (11/76)، بعدکنجکاوی به ترتیب با روان بنه های خویشتن داری ناکافی (10/26)، محرومیت هیجانی (10/99) و بی اعتمادی (11/21) و بعد اعتماد نیز به ترتیب با روان بنه های خویشتن داری ناکافی (8/10)، معیارهای سرسختانه (9/17) و شکست (10/36)، کمترین فاصله را دارند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که از بین ۱۸ روانبنه ناسازگار اولیه، ۸ روانبنه پذیرش جویی، اطاعت، خویشتن داری ناکافی، محرومیت هیجانی، معیارهای سرسختانه، استحقاق، بی اعتمادی و شکست، بیشترین نقش را در ابعاد مختلف انطباق پذیری مسیر شغلی دانشجویان دارند.
Background: Numerous studies have shown that early maladaptive schemes play a role in various aspects of human life, but there is a research gap in the relationship between these schemes and career path adaptability.
Aims: The aim of this study was to investigate the relationships between early maladaptive schemes and adaptability of students' career path by network analysis.
Methods: The research method was descriptive, correlational and research tools were Young's Scheme Questionnaire (1990) and Savickas' Career Adaptability Questionnaire (2012). The statistical population included all students of universities and higher education institutions in the country in 2019, sampling method was non-random with maximum variation and the sample size was 849 people. Questionnaires were provided to students through Google Docs. Network analysis, R software and Qgragh package were used for data analysis.
Results: Based on the betweenness index, Unrelenting Standards scheme (20) and the confidence (19) were ranked first. Also, the shortest path between adaptability dimensions and schemes was obtained separately: The dimension of Concern, with the schemes of Approval-Seeking (10/21), Subjugation(10/76) and Insufficient Self- control(13/17), Control dimension, with schemes of Emotional Deprivation(9/99), Insufficient Self-Control(10/69) and Unrelenting Standards(11/76), Curiosity dimension with Insufficient Self-control(10/26), Emotional deprivation(10/99) and Mistrust(11/21), And the dimension of Confidence with Insufficient Self-control(8/10), Unrelenting Standards(9/17) and Failure to Achive(10/36), have the shortest distance, respectively.
Conclusion: The results showed that from 18 early maladaptive scheme, 8 schemes of Approval-Seeking, Subjugation, Insufficient self-control, Emotional Deprivation, Unrelenting Standards, Entitlement, Mistrust and Failure to Achive have the most role in various dimensions of students' career path adaptability.
Career Adaptability,
Network Analysis,
Early Maladaptive Schemes
انطباقپذیری مسیر شغلی,
تحلیل شبکهای,
روانبنههای ناسازگار اولیه
1679
1696
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1657-1&slc_lang=fa&sid=1
2022/06/122022/03/92022/03/32022/04/122022/04/182022/04/272022/03/72022/03/92022/06/102022/05/102022/04/16
1401/1/27
2023/03/12023/01/302022/12/312022/12/12023/03/12022/11/12022/11/12022/12/12023/01/302023/03/12022/12/31
1401/10/10
masoumeh
masoumi
Ph.D student in educational psychology, Faculty of Humanities, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
معصومه
معصومی
raheomeed@gmail.com
0060614536
00319475328460020821
No
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم،دانشگاه آزاد اسلامی،قم، ایران.
Majid
Zargham Hajebi
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran. (corresponding author)
مجید
ضرغام حاجبی
Zarghamhajebi@gmail.com
1375639838
00319475328460020822
Yes
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. (نویسنده مسئول).
Mohammad
Rabi'ei
Associate professor, department of counseling, Faculty of Literature and Humanities, University of Shahr- e- Kord, Shahr- e- Kord ,Iran.
محمد
ربیعی
mohammad51r@yahoo.com
4650097614
00319475328460020823
No
دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.
Mohammad Hossein
Zarghami
Assistant professor, Behavioral Sciences Research center, Sabk-e- Zendegi Institute, Baqiyatallah University of Medical Sciences,Tehran,Iran.
محمدحسین
ضرغامی
zar100@gmail.com
5729898924
00319475328460020824
No
استادیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران.
fa
اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر ادراک بیماری در بیماران تالاسمی
The efficacy of mindfulness-based stress reduction program on disease perception in thalassemia patients
زمینه: ادراک بیماری، بازنمایی های سازمانیافته شناختی می باشد که بیماران تالاسمی از بیماری شان و اثرات آن دارند. پژوهش ها نشان میدهد برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودمدیریتی و پریشانی بیماران مؤثر است اما کاربرد این درمان بر ادراک بیماری در جامعه مورد نظر شکاف تحقیقاتی می باشد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر ادراک بیماری در بیماران تالاسمی انجام شد.
روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ بیماران مبتلا به تالاسمی شهر بهشهر که در سال 1400 عضو انجمن تالاسمی بودند، تشکیل دادند (تقریباً 90 نفر). تعداد 40 نفر به روش نمونه گیری هدفمند بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و بهتصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 20 نفر). ابتدا هر دو گروه به پرسشنامه ادراک بیماری برادبنت و همکاران (2006) پاسخ دادند (پیش آزمون). سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی کابات زین (2009) قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد در مرحله پس آزمون نمره مؤلفههای ادراک بیماری در پیامدها، طول مدت، ماهیت، نگرانی، پاسخهای عاطفی و علت بیماری، افراد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری یافته است (0/05 >p) و در مؤلفههای کنترل شخصی، کنترل درمان و شناخت بیماری افزایشیافته است که ناشی از اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر ادراک بیماری بود.
نتیجهگیری: برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در بیماران تالاسمی سبب کاهش نگرانی و تلاش بیشتر آنان در جهت کنترل شرایط بیماریشان گردید و لذا آگاهی و استفاده از این رویکرد جهت ادراک از بیماری در افراد مبتلا به تالاسمی میتواند کمککننده باشد.
Background: Disease perception is an organized cognitive representation that thalassemia patients have of their illness and its effects. Research has shown that mindfulness-based stress reduction programs are effective on self-management and reducing patient anxiety, but the application of this treatment on disease perception in the target population is a research gap.
Aims: The aim of this study was to evaluate the efficacy of mindfulness-based stress reduction program (MBSR) on disease perception in thalassemia patients.
Methods: The research method is quasi-experimental with pre-test-post-test design with control group. The statistical population of the study consisted of all patients with thalassemia in Behshahr who were members of the Thalassemia Association in 1400 (approximately 90 people). Fourty thalassemia patients selected by purposive sampling as a research sample and randomly assigned to experimental and control groups (20 patients in each group). First, both groups answered the Bradbent et al.'s (2006) Perception of Disease Questionnaire (pre-test). The experimental group then underwent mindfulness-based stress reduction program of Kabat Zinn (2009) for 8 sessions and the control group did not receive any intervention. Data analysis was performed using multivariate analysis of covariance.
Results: The results showed that in the post-test stage, the score of disease perception components in the outcomes, duration, nature, concern, emotional responses and cause of the disease, the subjects in the experimental group compared to the control group decreased significantly (P<0.05). In the components Personal control, treatment control and disease cognition increased according to the mindfulness-based stress reduction program (MBSR) (P<0.05).
Conclusion: Mindfulness-based stress reduction program (MBSR) for thalassemia patients reduces their anxiety, and leads to their greater efforts to control their disease status.
Disease Perception,
Thalassemia,
Mindfulness Based Stress Reduction Program
ادراک بیماری,
تالاسمی,
کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی
1697
1701
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1592-1&slc_lang=fa&sid=1
2022/06/122022/03/92022/03/32022/04/122022/04/182022/04/272022/03/72022/03/92022/06/102022/05/102022/04/162022/02/10
1400/11/21
2023/03/12023/01/302022/12/312022/12/12023/03/12022/11/12022/11/12022/12/12023/01/302023/03/12022/12/312022/12/1
1401/9/10
Fatemeh
Akbari Gelvardi
PhD Student in General Psychology, Department of Psychology, Torbat-e Jam Branch, Islamic Azad University, Torbat-e Jam, Iran
فاطمه
اکبری گلوردی
f.akbari@iautj.ac.ir
2180268912
00319475328460020825
No
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران.
Saeed
Teimory
Associate Professor, Department of Psychology, Torbat-e Jam Branch, Islamic Azad University, Torbat-e Jam, Iran (Corresponding Author)
سعید
تیموری
s.teimoori@iautj.ac.ir
0940913161
00319475328460020826
Yes
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران(نویسنده مسئول)
Alireza
Rajaei
Associate Professor, Department of Psychology, Torbat-e Jam Branch, Islamic Azad University, Torbat-e Jam, Iran
علیرضا
رجایی
rajaei.46@iautj.ac.ir
5229547456
00319475328460020827
No
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران