پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 113 - ( تابستان 1401(مرداد)، 1401 )                   جلد 21 شماره 113 صفحات 1036-1021 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shakori moghadam F, Sadeghi J, mohammadzadeh admolaei R A, fallah V. (2022). Modeling the structural relationships of mind theory with academic anxiety through mediating of adjustment in high school students. Journal of Psychological Science. 21(113), 1021-1036. doi:10.52547/JPS.21.113.1021
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1006-fa.html
شکوری مقدم فاطمه، صادقی جمال، محمدزاده ادملایی رجبعلی، فلاح وحید. ارزیابی مدل معادلات ساختاری تبیین اضطراب تحصیلی دانش‌آموزان دختر بر اساس نظریه ذهن با نقش واسطه‌ای سازگاری مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (113) :1036-1021 10.52547/JPS.21.113.1021

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1006-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد واحد بابل، بابل، ایران(نویسنده مسئول) ، Jamalsadeghi48@yahoo.com
چکیده:   (1454 مشاهده)
زمینه: مرور نظام ­مند پژوهش ­ها حاکی از این است که در تبیین اضطراب تحصیلی نوجوانان متغیرهای مختلفی تأثیر می ­ گذارد، اما نقش نظریه ذهن و سازگاری به عنوان یک مدل یکپارچه مغفول مانده است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی مدل معادلات ساختاری تبیین اضطراب تحصیلی نوجوانان دختر بر اساس نظریه ذهن با نقش واسطه‌ای سازگاری بود.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی نوجوانان دختر پایه نهم مدارس دولتی متوسطه اول شهر قائم شهر در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل می‌دادند. در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه تعداد 300 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ سازگاری دانش‌آموزان سینها و سینگ (1993)، پرسشنامه اضطراب پیشرفت تحصیلی آلبرت و هابر (1960) و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ نظریه ذهن استیرمن (1994) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ­ها از معادلات ساختاری با نرم ­افزارهای SPSSV18 و AMOSV23 استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد متغیرهای نظریه ذهن و سازگاری بر اضطراب تحصیلی اثر مستقیم و معنی‌داری دارند (0/01 >P). همچنین اثر غیرمستقیم نظریه ذهن با اضطراب تحصیلی از طریق میانجی‌گری سازگاری مورد تأیید واقع شد. به طور کلی مدل پژوهش تأیید شد و متغیرهای پژوهش توان پیش­ بینی 67 درصدی از متغیر اضطراب تحصیلی را داشتند.
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، متغیر نظریه ذهن به واسطه سازگاری بر اضطراب تحصیلی نوجوانان دختر اثر غیر مستقیم داشته و ازاین ­رو آگاهی معلمان، مدیران، والدین، دانش‌آموزان و سایر متخصصان حوزه تعلیم و تربیت از این متغیرها می‌تواند در جهت کاهش اضطراب تحصیلی نوجوانان دختر کمک‌کننده باشد.
متن کامل [PDF 1315 kb]   (414 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/8/8 | پذیرش: 1400/10/10 | انتشار: 1401/5/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)