پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 107 - ( زمستان 1400 (بهمن)، 1400 )                   جلد 20 شماره 107 صفحات 1978-1965 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

chalmeh R, Fouladchang M, Jowkar B, Fazilat-Pour M. (2021). Investigating the mediating role of mindfulness in the relationship between autonomy supportive environmental and critical thinking in students. Journal of Psychological Science. 20(107), 1965-1978. doi:10.52547/JPS.20.107.1965
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1045-fa.html
چالمه رضا، فولادچنگ محبوبه، جوکار بهرام، فضیلت پور مسعود. بررسی نقش واسطه ای ذهن آگاهی در رابطه بین محیط حامی خودپیروی و تفکر انتقادی در دانش آموزان مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (107) :1978-1965 10.52547/JPS.20.107.1965

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1045-fa.html


دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. ، foolad@shirazu.ac.ir
چکیده:   (1596 مشاهده)
زمینه: تفکر انتقادی از سازه ­های مهم و قابل توجه در سال­ های اخیر بوده است؛ اما شناسایی متغیرهای پیش ­بینی ­کننده آن در قالب یک مدل ساختاری و در محیط آموزشی تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته­ است.
هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش ذهن­ آگاهی به‌عنوان متغیر واسطه ­ای در رابطۀ بین محیط حامی خودپیروی و تفکر انتقادی بود.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه این پژوهش شامل همه دانش ­آموزان متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 99-1398 بود. از بین جامعۀ آماری، 525 نفر دانش­آموز (301 دختر و 224 پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. شرکت­ کننده­ ها به پرسشنامه‌های محیط یادگیری حامی خودپیروی (آسور و همکاران،2002؛ آسور، 2012)، ذهن ­آگاهی فرایبورگ (فرم کوتاه) (والاچ و همکاران، 2006) و تفکر انتقادی کالیفرنیا (فاسیون، 2013) پاسخ دادند. داده ­ها با استفاده از مدل ­یابی معادلات ساختاری و نرم­افزار آماری AMOS و شاخص­ های برازندگی تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج نشان دادند که مدل پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است. ضرایب مسیر مستقیم بیانگر این بود که محیط حامی خودپیروی پیش­ بینی­ کننده معنی­دار ذهن­ آگاهی (0/001 P<، 0/18 =β) و تفکر انتقادی (0/001 P<، 0/18 =β) بود. همچنین ذهن ­آگاهی پیش­ بینی ­کننده معنی ­دار تفکر انتقادی (0/001 P<، 0/28 =β) بود. علاوه براین نتایج بیانگر این بود که ذهن ­آگاهی توانست نقش واسطه­ ای در رابطۀ بین محیط حامی خودپیروی با تفکر انتقادی ایفا نماید.
نتیجه­ گیری: ویژگی­ های بافتی مانند محیط حامی خودپیروی در کنار عوامل درون فردی نظیر ذهن ­آگاهی، نقش مهمی در تفکر انتقادی دانش ­آموزان ایفا می ­کنند و توجه به آنها در برنامه­ ریزی­ های آموزشی و تربیتی ضروری است.
متن کامل [PDF 865 kb]   (830 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/4 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1400/11/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)